Skatteudvalget 2015-16
SAU Alm.del
Offentligt
1609514_0001.png
11. marts 2016
J.nr. 16-0254062
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 269 af 26. februar 2016 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Dennis Flydtkjær (DF).
Karsten Lauritzen
/ Lise Bo Nielsen
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 269: Spm. om, hvorfor ministeren hverken i forbindelse med Intern Revisions rapport, jf. SAU alm. del – bilag 48, eller svarene på SAU alm. del – spørgsmål 170-173, har orienteret Folketingets Skatteudvalg om, at SKAT uden lovhjemmel har uddelegeret kontrolopgaver af refusion af udbytteskat til tre banker, til skatteministeren
1609514_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes redegøre for, hvorfor ministeren hverken i forbindelse med Intern Re-
visions rapport, jf. SAU alm. del – bilag 48, eller svarene på SAU alm. del – spørgsmål
170-173, har orienteret Folketingets Skatteudvalg om, at SKAT uden lovhjemmel har
uddelegeret kontrolopgaver af refusion af udbytteskat til tre banker, som det fremgår af
Statsrevisorernes beretning om SKATs forvaltning af og Skatteministeriets tilsyn med
refusion af udbytteskat, jf. SAU alm. del – bilag 125. I forlængelse heraf bedes ministeren
redegøre for, hvordan denne praksis er opstået, og hvilke initiativer ministeren vil tage for
at det ikke sker igen.
Svar
Det er helt afgørende for mig, at oplysningsniveauet til Folketinget og Skatteudvalget er
højt. Ser man tilbage på oplysningsniveauet i forbindelse med fx ”SKAT ud af krisen” og
SKATs udfordringer generelt, så tror jeg godt, man kan sige, at dette er tilfældet. I svaret
fra oktober, som der bliver spurgt ind til, kunne man dog med fordel have været mere
præcis. Det vil jeg godt sige med det samme, og det vil jeg godt beklage over for Folke-
tinget og over for Folketingets Skatteudvalg.
Jeg blev tilbage i oktober 2015 bedt om at redegøre for den såkaldte bankordning, jf. SAU
alm del spørgsmål 170-176 (2014-15, 2. samling). I svarene er der givet den ønskede rede-
gørelse for bankordningen og grundlaget for ordningens indgåelse.
I svarene oplyses det supplerende, at SKAT den 22. september 2015 havde opsagt de
konkrete aftaler med bankerne, bl.a. fordi SKAT har vurderet, at der i aftalerne ikke var
sikret tilstrækkelig dokumentation for, at der bestod det, der i juridiske termer hedder et
repræsentationsforhold mellem de enkelte udbyttemodtagere og bankerne.
Spørgsmålet om repræsentationsforholdet var et af flere forhold, der gjorde, at SKAT
kom til denne konklusion. Et andet forhold, som også havde betydning, var, at bankerne
ifølge aftalerne hæftede for uretmæssige refusioner af udbytteskat. Dette kunne betyde, at
SKAT reelt havde delegeret sine kontrolbeføjelser til bankerne.
Det fremgår klart af svaret, at bankordningen blev opsagt, fordi den var problematisk. Jeg
er dog enig i, at det burde have fremgået, at opsigelserne baserede sig på, at SKAT havde
vurderet, at bankordningen ikke kunne anses for at udgøre en fornøden retlig ramme for
refusion af udbytteskat. Dette har jeg også pointeret over for mit embedsværk.
Man kunne også have overvejet, om Skatteudvalget burde have været orienteret allerede i
september samtidig med opsigelserne. Dette skete imidlertid ikke. Som nævnt lægger jeg
dog vægt på, at Skatteudvalget løbende holdes orienteret om denne sag. Dette vil jeg have
stor fokus på fremadrettet.
Aftalerne med bankerne fra 2006, 2007 og 2008 blev indgået bl.a. for at smidiggøre admi-
nistrationen af refusionen af udbytteskat til udlandet. SKAT har oplyst, at ca. 65 pct. af
samtlige anmodninger om refusion af udbytteskat skete via bankordningen.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 269: Spm. om, hvorfor ministeren hverken i forbindelse med Intern Revisions rapport, jf. SAU alm. del – bilag 48, eller svarene på SAU alm. del – spørgsmål 170-173, har orienteret Folketingets Skatteudvalg om, at SKAT uden lovhjemmel har uddelegeret kontrolopgaver af refusion af udbytteskat til tre banker, til skatteministeren
1609514_0003.png
Der er hjemmel til at indgå aftaler med fx private banker, om at de på vegne af aktionærer
anmoder om refusion af udbytteskat. En nærmere vurdering har dog som nævnt ført til,
at den eksisterende ordning er blevet opsagt
Som en følge af regeringens handleplan ’SKAT ud af krisen’ er der nedsat en tværfaglig
og tværministeriel arbejdsgruppe, som bl.a. skal se på en fremtidig løsning på udfordrin-
gerne med refusion af udbytteskat. Det primære formål er fremadrettet at hindre, at der
kan opnås refusion for udbytteskat, som ikke er blevet indeholdt.
Side 3 af 3