Skatteudvalget 2015-16
SAU Alm.del
Offentligt
1611430_0001.png
Statsrevisorerne 2015-16
Beretning nr. 9 Beretning om besparelsespotentialet ved obligatorisk Digital Post på ca. 1 mia. kr. om å
Offentligt
9/2015
Beretning om
besparelsespotentialet ved
obligatorisk Digital Post på
ca. 1 mia. kr. om året
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 266: Spm. om ministerens kommentar til Statsrevisorenes beretning 09/2015 "Beretning om besparelsespotentialet ved obligatorisk Digital Post på ca. 1 mia. kr. om året, til skatteministeren
1611430_0002.png
9/2015
Beretning om
besparelsespotentialet ved
obligatorisk Digital Post på
ca. 1 mia. kr. om året
Statsrevisorerne fremsender denne beretning
med deres bemærkninger til Folketinget og
vedkommende minister, jf. § 3 i lov om
statsrevisorerne og § 18, stk. 1, i lov om
revisionen af statens regnskaber m.m.
København 2016
Denne beretning til Folketinget skal behandles ifølge lov om revisionen af statens regnskaber, § 18:
Statsrevisorerne fremsender med deres eventuelle bemærkninger Rigsrevisionens beretning til Folketinget og vedkommende
minister.
Finansministeren afgiver en redegørelse til beretningen.
Rigsrevisor afgiver et notat med bemærkninger til ministerens redegørelse.
På baggrund af ministerens redegørelse og rigsrevisors notat tager Statsrevisorerne endelig stilling til beretningen, hvilket
forventes at ske i august 2016.
Ministerens redegørelse, rigsrevisors bemærkninger og Statsrevisorernes eventuelle bemærkninger samles i Statsreviso-
rernes Endelig betænkning over statsregnskabet, som årligt afgives til Folketinget i februar måned – i dette tilfælde Endelig
betænkning over statsregnskabet 2015, som afgives i februar 2017.
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 266: Spm. om ministerens kommentar til Statsrevisorenes beretning 09/2015 "Beretning om besparelsespotentialet ved obligatorisk Digital Post på ca. 1 mia. kr. om året, til skatteministeren
Henvendelse vedrørende
denne publikation rettes til:
Statsrevisorerne
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Telefon: 33 37 59 87
Fax: 33 37 59 95
E-mail: [email protected]
Hjemmeside: www.ft.dk/statsrevisorerne
Yderligere eksemplarer kan
købes ved henvendelse til:
Rosendahls-Schultz Distribution
Herstedvang 10
2620 Albertslund
Telefon: 43 22 73 00
Fax: 43 63 19 69
E-mail: [email protected]
Hjemmeside: www.rosendahls.dk
ISSN 2245-3008
ISBN 978-87-7434-484-1
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 266: Spm. om ministerens kommentar til Statsrevisorenes beretning 09/2015 "Beretning om besparelsespotentialet ved obligatorisk Digital Post på ca. 1 mia. kr. om året, til skatteministeren
1611430_0004.png
STATSREVISORERNES BEMÆRKNING
Statsrevisorernes bemærkning
Statsrevisorerne,
den 27. januar 2016
BERETNING OM BESPARELSESPOTENTIALET VED OBLIGATORISK DIGITAL
POST PÅ CA. 1 MIA. KR. OM ÅRET
Siden november 2013 har det været obligatorisk for virksomheder at modtage digital
post fra det offentlige, og fra november 2014 har det været obligatorisk for borgere, jf.
lov om Offentlig Digital Post. Offentlige myndigheder har endvidere en målsætning
om, at 80 % af den relevante kommunikation mellem borgerne og det offentlige skal
være digital i 2015, jf. den fællesoffentlige digitaliseringsstrategi for 2011-2015.
Formålet med digital post er at spare penge og samtidig give en god og fleksibel ser-
vice. Det fremgik af forslag til lov om Offentlig Digital Post, at man estimerede et be-
sparelsespotentiale på op til 1 mia. kr. årligt på tværs af den offentlige sektor ved fuld
indfasning.
I beregningen af besparelsespotentialet indgik bl.a., at myndighederne sparer om-
kostninger til porto, materiale og arbejdstid til håndtering af breve og forsendelser.
Statsrevisorerne finder, at Finansministeriet endnu ikke har sandsynliggjort, at
hele besparelsespotentialet ved Digital Post kan indfris. Det skyldes bl.a. en
uensartet udmøntning af besparelserne og væsentlige usikkerheder i forhold
til at dokumentere besparelserne.
Herved bliver det uklart, om man opnår de potentielle besparelser, og om de
bliver anvendt som forudsat – til bedre service til borgerne.
Statsrevisorerne bemærker i den forbindelse:
at Finansministeriet i staten kun har udmøntet 48 mio. kr. af det beregnede bespa-
relsespotentiale på 244 mio. kr., og at det alene er sket ved at reducere SKATs
og Rigspolitiets bevillinger
at besparelsespotentialet i kommunerne på 636 mio. kr. og i regionerne på 178
mio. kr. er indfriet ved, at halvdelen af det aftalte beløb er udmøntet som reduk-
tion af bloktilskuddet, mens den anden halvdel skal anvendes til borgernær vel-
færd
at dele af beregningerne af besparelsespotentialet er behæftet med usikkerhed,
særligt besparelser på løn og overhead, og at Digitaliseringsstyrelsen alene vil føl-
ge op på, hvad myndighederne har sparet på porto, men ikke på løn og overhead.
Peder Larsen
Henrik Thorup*
)
Klaus Frandsen
Lennart Damsbo-
Andersen
Lars Barfoed
Søren Gade
*
)
Statsrevisor Henrik Thorup
har ikke deltaget ved behand-
lingen af denne sag på grund
af inhabilitet.
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 266: Spm. om ministerens kommentar til Statsrevisorenes beretning 09/2015 "Beretning om besparelsespotentialet ved obligatorisk Digital Post på ca. 1 mia. kr. om året, til skatteministeren
1611430_0005.png
Beretning til Statsrevisorerne om
besparelsespotentialet ved
obligatorisk Digital Post på
ca. 1 mia. kr. om året
Rigsrevisionen har selv taget initiativ til denne un-
dersøgelse og afgiver derfor beretningen til Stats-
revisorerne i henhold til § 17, stk. 2, i rigsrevisor-
loven, jf. lovbekendtgørelse nr. 101 af 19. januar
2012. Beretningen vedrører finanslovens § 7. Fi-
nansministeriet.
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 266: Spm. om ministerens kommentar til Statsrevisorenes beretning 09/2015 "Beretning om besparelsespotentialet ved obligatorisk Digital Post på ca. 1 mia. kr. om året, til skatteministeren
1611430_0006.png
Indholdsfortegnelse
1.
 
Introduktion og konklusion ............................................................................................ 1
 
1.1.
 
Formål og konklusion ............................................................................................ 1
 
1.2.
 
Baggrund .............................................................................................................. 3
 
1.3.
 
Revisionskriterier, metode og afgrænsning .......................................................... 6
 
Besparelserne ved Digital Post ..................................................................................... 8
 
2.1.
 
Besparelsespotentialet ved Digital Post................................................................ 9
 
2.2.
 
Opgørelsen af omkostninger ved Digital Post..................................................... 13
 
2.3.
 
Finansministeriets udmøntning af besparelserne ved Digital Post ..................... 14
 
2.4.
 
Myndighedernes opfølgning på besparelserne ved Digital Post ......................... 18
2.
 
Bilag 1. Metode ................................................................................................................... 20
 
Bilag 2. Besparelsespotentialerne ved Digital Post på statens område .............................. 22
 
Bilag 3. Ordliste ................................................................................................................... 23
 
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 266: Spm. om ministerens kommentar til Statsrevisorenes beretning 09/2015 "Beretning om besparelsespotentialet ved obligatorisk Digital Post på ca. 1 mia. kr. om året, til skatteministeren
1611430_0007.png
Beretningen vedrører finanslovens § 7. Finansministeriet.
I undersøgelsesperioden har der været følgende ministre:
Bjarne Corydon: oktober 2011 - juni 2015
Claus Hjort Frederiksen: juni 2015 -
Beretningen har i udkast været forelagt Finansministeriet, hvis bemærkninger er
afspejlet i beretningen.
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 266: Spm. om ministerens kommentar til Statsrevisorenes beretning 09/2015 "Beretning om besparelsespotentialet ved obligatorisk Digital Post på ca. 1 mia. kr. om året, til skatteministeren
1611430_0008.png
INTRODUKTION OG KONKLUSION
1
1. Introduktion og konklusion
1.1. Formål og konklusion
1. Denne beretning handler om, hvorvidt der er udsigt til, at de offentlige myndigheder spa-
rer ca. 1 mia. kr. om året ved at overgå til obligatorisk Digital Post for borgere og virksom-
heder. Offentlige myndigheder er i denne sammenhæng ministerier, kommuner og regioner
samt underliggende myndigheder og institutioner, fx politiet, kommunale forvaltninger og
sygehuse.
2. Digital Post er en digital postløsning, der skal erstatte hovedparten af de fysiske breve,
som det offentlige sender til borgere og virksomheder. Finansministeriet har ansvaret for
loven om Digital Post, som blev vedtaget i 2012. Loven gør det obligatorisk for borgere og
virksomheder at modtage post fra offentlige myndigheder via Digital Post. Digital Post er en
del af den fællesoffentlige digitaliseringsstrategi, som dækker perioden 2011-2015. Målt på
besparelsespotentialet er Digital Post det væsentligste initiativ i strategien.
3. Efter loven om Digital Post blev vedtaget, kvalificerede Digitaliseringsstyrelsen under Fi-
nansministeriet besparelsespotentialet for Digital Post ved bl.a. tidsmålinger af arbejdsgan-
ge, når ansatte sender henholdsvis fysisk og digital post. Beregningen viser et besparelses-
potentiale i det offentlige på ca. 1 mia. kr. om året. Besparelsespotentialet består af lavere
udgifter til porto og materialer (kuverter, brevpapir mv.) og af lavere udgifter til løn og over-
head som følge af, at myndighederne omlægger deres postarbejdsgange.
4. Besparelsespotentialet er en hovedbegrundelse for at indføre Digital Post. I forbindelse
med Folketingets behandling af lovforslaget om Digital Post udtalte den daværende finans-
minister, at digitaliseringen af kommunikationen mellem borgerne og det offentlige først og
fremmest handler om at spare penge og samtidig give god og fleksibel service. Ministeren
gentog i 2014, at Digital Post har et økonomisk potentiale på ca. 1 mia. kr. om året.
5. Formålet med undersøgelsen er på den baggrund at vurdere, om det er sandsynligt, at
de offentlige myndigheder kommer til spare ca. 1 mia. kr. om året ved at indføre Digital Post
til borgere og virksomheder.
Vi har som led i undersøgelsen set på, hvordan Rigspolitiet, SKAT og Forsvarsministeriet
arbejder med at udmønte besparelserne ved Digital Post.
Lov nr. 528 af 11. juni 2012
om Offentlig Digital Post.
Parterne bag
den fællesoffent-
lige digitaliseringsstrategi
”Den digitale vej til fremtidens
velfærd” er regeringen, KL og
Danske Regioner.
Udgifter til overhead
er indi-
rekte udgifter, fx udgifter til hus-
leje, administration, støttefunk-
tioner, herunder ledelse, og it-
og kontorhold.
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 266: Spm. om ministerens kommentar til Statsrevisorenes beretning 09/2015 "Beretning om besparelsespotentialet ved obligatorisk Digital Post på ca. 1 mia. kr. om året, til skatteministeren
1611430_0009.png
2
INTRODUKTION OG KONKLUSION
KONKLUSION
Rigsrevisionen vurderer, at det ikke er sandsynligt, at de offentlige myndigheder kom-
mer til at spare hele potentialet på ca. 1 mia. kr. om året ved at overgå til Digital Post.
Det skyldes for det første, at Finansministeriet kun i begrænset omfang har udmøn-
tet det beregnede besparelsespotentiale i egentlige besparelser på det statslige om-
råde. Rigsrevisionens gennemgang viser, at de statslige bevillinger kun er blevet re-
duceret med ca. 48 mio. kr. i 2015, hvilket svarer til ca. 1/5 af det beregnede potenti-
ale på 244 mio. kr. på statens område. Potentialet er endvidere udmøntet meget uens-
artet på tværs af staten. Kun SKATs og Rigspolitiets bevillinger er blevet reduceret.
Ingen andre statslige myndigheder har fået reduceret deres bevillinger som følge af
Digital Post, og der er ikke indgået andre former for aftaler på statens område, fx om,
at myndighederne skal bruge sparede kroner på andre opgaver.
På det kommunale og det regionale område har Digital Post været omfattet af de år-
lige økonomiforhandlinger. Aftalerne for kommuner og regioner svarer omtrent til det
beregnede besparelsespotentiale. Bloktilskuddet er blevet reduceret med knap halv-
delen af det aftalte beløb, mens det resterende beløb bliver i kommunerne og regio-
nerne, hvor det skal anvendes til borgernær velfærd.
Tidsmålinger har vist, at der
kan spares 2 minutter pr. brev,
der omlægges til Digital Post.
Potentialeberegningen forud-
sætter, at myndighedernes ud-
gifter til løn og overhead varie-
rer direkte og proportionelt med
antallet af breve, der omlægges
til Digital Post. Det betyder, at
for hver gang ét brev omlæg-
ges, skal tidsbesparelsen på
2 minutter kunne omsættes til
en økonomisk besparelse på
15 kr., som kan anvendes til
andre opgaver eller til at redu-
cere budgetterne.
For det andet har Digitaliseringsstyrelsen efter Rigsrevisionens vurdering ikke sand-
synliggjort, at hele besparelsespotentialet ved Digital Post kan indfris. Styrelsen har
anvendt en gængs metode til at beregne potentialet, men en væsentlig usikkerhed i
forhold til at indfri potentialet i praksis er ikke afspejlet i beregningerne. Rigsrevisio-
nen vurderer, at besparelser på porto og materialer opstår automatisk ved omlægning
til Digital Post. Derimod vurderer Rigsrevisionen, at det vil være vanskeligt for myn-
dighederne at indfri hele potentialet for løn- og overheadudgifter, fordi potentialebe-
regningen forudsætter, at de enkelte medarbejdere sender få breve dagligt og dermed
hver for sig kun sparer få minutter. Dermed opstår besparelserne på løn og overhead
spredt i de enkelte myndigheder. Disse besparelser udgør over halvdelen af det sam-
lede potentiale. Det er dog Digitaliseringsstyrelsens opfattelse, at stort set enhver tids-
besparelse kan omprioriteres og anvendes til andre opgaver, sådan som det er for-
udsat i potentialeberegningen. Styrelsen anerkender, at det kræver en stor indsats
hos de enkelte myndigheder at indfri potentialet.
Dertil kommer, at Rigsrevisionens undersøgelse viser, at hverken Rigspolitiet, SKAT
eller Forsvarsministeriet forventer at opnå en besparelse på løn- og overheadudgif-
ter, som svarer til det beregnede potentiale. SKAT har som den eneste af de 3 myn-
digheder oplyst, at SKAT forventer at kunne indfri hele det beregnede besparelses-
potentiale på sigt, men kun fordi det har vist sig, at flere breve end forventet kan om-
lægges til Digital Post. SKAT forventer, at øgede porto- og materialebesparelser kan
kompensere for de manglende besparelser på løn og overhead. Rigspolitiet og For-
svarsministeriet forventer at opnå væsentligt lavere besparelser ved at indføre Digi-
tal Post, end Digitaliseringsstyrelsen har beregnet. Endelig har SKAT og Rigspolitiet
oplyst, at de har været nødt til at finde besparelser på andre områder, fordi de fakti-
ske besparelser ved Digital Post indtil nu ikke har kunnet finansiere hele den bespa-
relse, der er indarbejdet i deres bevillinger.
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 266: Spm. om ministerens kommentar til Statsrevisorenes beretning 09/2015 "Beretning om besparelsespotentialet ved obligatorisk Digital Post på ca. 1 mia. kr. om året, til skatteministeren
1611430_0010.png
INTRODUKTION OG KONKLUSION
3
Digital Post indgår som et initiativ i den fællesoffentlige digitaliseringsstrategi. Det
fremgår af strategien, at initiativernes gevinster skal dokumenteres. Digitaliseringssty-
relsen har oplyst, at styrelsen vil følge op på 80 %-målsætningen for omlægning af fy-
sisk post til Digital Post ved bl.a. at indhente oplysninger om myndighedernes porto-
forbrug. Det giver mulighed for at vurdere, om myndighederne opnår besparelser på
porto, men ikke på løn og overhead. Af de 3 undersøgte statslige myndigheder har
kun SKAT oplyst, at de vil følge op på både portobesparelserne og på løn- og over-
headbesparelserne. Rigsrevisionen finder, at en samlet opfølgning ville give vigtig vi-
den om, hvor stor en del af det beregnede besparelsespotentiale der indfris i praksis
– særligt fordi potentialet kun er delvist udmøntet, og fordi det vil være vanskeligt for
myndighederne at indfri besparelsespotentialet på løn og overhead fuldt ud.
80 %-målsætningen
fremgår
af den fællesoffentlige digitali-
seringsstrategi for 2011-2015.
Målsætningen går ud på, at
80 % af alle myndighedernes
breve til borgere, der kan sen-
des digitalt, også bliver det.
1.2. Baggrund
6. Rigsrevisionen har selv taget initiativ til undersøgelsen i maj 2015. Baggrunden er de væ-
sentlige økonomiske besparelser, som Digital Post forventes at medføre. Hvis pengene ik-
ke spares, kan de ikke som forudsat anvendes til fx borgernær velfærd.
Beregning af besparelsespotentialet ved at indføre Digital Post
7. Da lovforslaget om Digital Post blev fremsat i 2012, fremgik det, at besparelsespotentia-
let ved at indføre Digital Post udgør op mod 1 mia. kr. om året. Det fremgik også, at de fore-
løbige beregninger skulle kvalificeres.
Den efterfølgende kvalificering bestod af en potentialeberegning, der samlet opgør besparel-
sespotentialet ved Digital Post til 1,142 mia. kr. ved fuld indfasning i 2015 (opgjort i 2013-pri-
ser). Potentialet er et nettopotentiale. Det betyder, at omkostninger ved at overgå til Digital
Post er trukket fra bruttobesparelsen. Bl.a. har Digitaliseringsstyrelsen fratrukket 173 mio. kr.
i engangsomkostninger til, at myndighederne kan omstille deres organisationer til Digital
Post, fx omkostninger til intern oplæring.
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 266: Spm. om ministerens kommentar til Statsrevisorenes beretning 09/2015 "Beretning om besparelsespotentialet ved obligatorisk Digital Post på ca. 1 mia. kr. om året, til skatteministeren
1611430_0011.png
4
INTRODUKTION OG KONKLUSION
Figur 1 viser fordelingen af besparelsespotentialet mellem stat, kommuner, regioner og selv-
ejende institutioner ved fuld indfasning i 2015 ifølge Digitaliseringsstyrelsens potentialebe-
regning.
Figur 1. Besparelsespotentialet ved fuld indfasning af Digital Post i 2015 (2013-priser)
Selvejende institutioner
109 mio. kr.
10 %
Regioner
174 mio. kr.
15 %
54 %
Kommuner
616 mio. kr.
Stat
242 mio. kr.
21 %
Note: De selvejende institutioner er uddannelsessteder som universiteter, professionshøjskoler og
ungdoms- og voksenuddannelser. Tallene er afrundet til nærmeste hele million.
Kilde: Rigsrevisionen på baggrund af Digitaliseringsstyrelsens potentialeberegning for Digital Post.
Det fremgår af figur 1, at kommunernes besparelsespotentiale ifølge Digitaliseringsstyrel-
sens potentialeberegning udgør mere end halvdelen af det samlede potentiale, mens sta-
ten, regionerne og de selvejende institutioner tegner sig for den resterende del. Besparelses-
potentialet falder en smule i årene efter 2015 på grund af en forventning om, at antallet af
breve falder med 2,5 % årligt.
Besparelsen på porto og materiale udgør ca. 40 % af det samlede beregnede potentiale
(ca. 450 mio. kr.), mens den største del af besparelsen består af reducerede løn- og over-
headudgifter, som udgør ca. 60 % af besparelsen (ca. 700 mio. kr.).
Det fremgår af beregningen, at potentialet for de selvejende institutioner på 109 mio. kr. er
særligt usikkert og skal valideres. Der fremgår ikke andre usikkerheder af potentialebereg-
ningen. På den baggrund undersøger vi ikke potentialet for de selvejende institutioner yder-
ligere. Vores undersøgelse af forudsætningerne for potentialeberegningen i kap. 2 dækker
dog de generelle forudsætninger for beregningen, som også gælder for de selvejende insti-
tutioners besparelser.
Besparelsespotentialet ved Digital Post ekskl. de selvejende institutioner udgør 1,032 mia. kr.
om året. Vi omtaler derfor besparelsespotentialet ved Digital Post som ca. 1 mia. kr.
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 266: Spm. om ministerens kommentar til Statsrevisorenes beretning 09/2015 "Beretning om besparelsespotentialet ved obligatorisk Digital Post på ca. 1 mia. kr. om året, til skatteministeren
1611430_0012.png
INTRODUKTION OG KONKLUSION
5
8. Figur 2 illustrerer hovedprincippet bag den effektivisering, der forventes ved overgangen
til Digital Post.
Figur 2. Postarbejdsgange ved fysisk post og ved Digital Post
Postarbejdsgang ved fysisk post
90 ØRE
DANMARK
6,50
kroner
UD
2,5 min.
7,40 kr.
Postarbejdsgang ved Digital Post
SEND
GEBYR
@
0,5 min.
1,25 kr.
Kilde: Rigsrevisionen på baggrund af Digitaliseringsstyrelsens potentialeberegning for Digital Post.
Figur 2 viser effektiviseringen ved at overgå fra fysiske breve til Digital Post. Figuren tager
udgangspunkt i forsendelsen af henholdsvis et fysisk brev og et brev sendt via Digital Post.
Portoudgiften på 6,50 kr. svarer ifølge potentialeberegningen til myndighedernes gennem-
snitlige portoudgift for fysiske breve i 2012.
Figuren viser, at medarbejderne bruger kortere tid på at sende breve via Digital Post. Sam-
tidig bortfalder materialeudgiften, og portoudgiften erstattes af et lavere gebyr for at sende
breve via Digital Post. Det er denne effektivisering af postarbejdsgangene, der skal føre til
den økonomiske besparelse, som er opgjort i Digitaliseringsstyrelsens potentialeberegning.
Forudsætningerne om tidsforbrug og porto- og materialeudgift pr. brev varierer i Digitalise-
ringsstyrelsens beregning af besparelsespotentialet. Fx antages regionernes porto- og ma-
terialeudgifter at være højere end de øvrige myndigheders, hvilket forøger regionernes be-
sparelsespotentiale på porto og materialer. Regionerne antages samtidig at bruge 1 minut
på at sende et brev digitalt imod 30 sekunder for stat og kommuner. Det reducerer regioner-
nes beregnede tidsbesparelse pr. brev fra 2 minutter til 1�½ minut.
Eksemplet i figuren gælder kun breve, som offentligt ansatte sender manuelt. For automa-
tiske breve, der allerede inden overgangen til Digital Post blev sendt som masseforsendte
breve, fx årsopgørelsen fra SKAT, har Digitaliseringsstyrelsen kun beregnet en portobespa-
relse, men ikke en tidsbesparelse ved overgangen til Digital Post. Når vi behandler bespa-
relsespotentialet på tid og overhead i beretningen, handler det således kun om de manuelle
breve, der omlægges til Digital Post.
Manuelle breve
er breve, der
håndteres og sendes enkeltvis
af den enkelte myndighed.
Automatiske breve
er breve,
der sendes som masseforsen-
delser, fx automatiske kvitte-
ringsbreve og årsopgørelser
fra SKAT.
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 266: Spm. om ministerens kommentar til Statsrevisorenes beretning 09/2015 "Beretning om besparelsespotentialet ved obligatorisk Digital Post på ca. 1 mia. kr. om året, til skatteministeren
1611430_0013.png
6
INTRODUKTION OG KONKLUSION
Borgere og virksomheder kan
ansøge om at blive
fritaget for
Digital Post,
hvis de opfylder
betingelserne for fritagelse. Pr.
1. juni 2015 var ca. 99,9 % af
virksomhederne tilsluttet Digi-
tal Post, mens ca. 89 % af bor-
gerne var tilsluttet.
Indførelse af Digital Post
9. Virksomheder har fra november 2013 været forpligtet til at modtage post fra offentlige
myndigheder via Digital Post, mens kravet har været gældende for borgere fra november
2014. Det er i visse tilfælde muligt at blive fritaget for Digital Post.
10. Offentlige myndigheder er derimod ikke forpligtet til at sende breve via Digital Post. De
kan i stedet vælge at sende post som e-mails, via digitale selvbetjeningsløsninger eller som
almindelige breve. Derudover forudsætter Digitaliseringsstyrelsen i potentialeberegningen,
at nogle forsendelser, fx sundhedskort og prøveglas, ikke kan digitaliseres. Potentialebereg-
ningen forudsætter, at myndighederne samlet set skal omlægge 80 % af alle forsendelser
til borgere og virksomheder til digitale forsendelser.
1.3. Revisionskriterier, metode og afgrænsning
Revisionskriterier
11. Formålet med beretningen er at vurdere, om det er sandsynligt, at de offentlige myndig-
heder kommer til at spare 1 mia. kr. om året fra 2015 ved at indføre Digital Post for borgere
og virksomheder.
For det første efterprøver vi forudsætningerne for besparelsen. Det gør vi ved at undersøge,
om Digitaliseringsstyrelsen har sandsynliggjort, at det beregnede besparelsespotentiale kan
indfris.
For det andet undersøger vi, om relevante omkostninger for offentlige myndigheder er med-
taget i potentialeberegningen.
For det tredje efterprøver vi, om det beregnede besparelsespotentiale indfris i praksis. Det
gør vi ved at undersøge, hvordan Finansministeriet har udmøntet besparelsespotentialet,
bl.a. hos de statslige myndigheder. Vi tager udgangspunkt i, at udmøntning af det beregne-
de potentiale i budgetreduktioner eller i aftaler er relevante metoder til at sikre, at potentia-
let faktisk indfris.
Endelig undersøger vi, om der sker en opfølgning på, om besparelsespotentialet indfris. Det
gør vi, fordi det fremgår af den fællesoffentlige digitaliseringsstrategi for 2011-2015, at initi-
ativernes gevinster skal dokumenteres.
Finansministeriet er uenig i Rigsrevisionens tilgang til undersøgelsen på flere punkter. Vi
gennemgår uenighederne nærmere, når vi behandler de enkelte emner i kap. 2.
Metode
12. I undersøgelsen har vi gennemgået dokumenter, herunder potentialeberegningen, og
holdt møder med Digitaliseringsstyrelsen og udvalgte myndigheder. Vi har desuden drøftet
Digitaliseringsstyrelsens potentialeberegning med en lektor fra Institut for Datalogi på Aalborg
Universitet.
13. For at følge udmøntningen af besparelsespotentialet i praksis har vi undersøgt, hvordan
3 udvalgte statslige myndigheder – Rigspolitiet, SKAT og Forsvarsministeriet – arbejder med
at indfri potentialet og/eller aftalte gevinster ved Digital Post. Disse 3 myndigheder indgår i
undersøgelsen som eksempler på arbejdet med at indfri de beregnede potentialer ved Digi-
tal Post. Vi har derfor ikke revideret deres oplysninger. De 3 myndigheder er udvalgt, så vi
har én myndighed med i undersøgelsen fra hver af de 3 ministerområder, som ifølge Digi-
taliseringsstyrelsens beregninger har de største besparelsespotentialer (Justitsministeriet,
Skatteministeriet og Forsvarsministeriet). Tabel 1 viser besparelsespotentialet for de 3 ud-
valgte myndigheder. På grund af ressortomlægninger på Forsvarsministeriets område efter
udarbejdelsen af Digitaliseringsstyrelsens potentialeberegning indgår hele Forsvarsministe-
riet som eksempel i undersøgelsen. Bilag 2 indeholder en oversigt over det beregnede be-
sparelsespotentiale i staten fordelt på ministerområder.
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 266: Spm. om ministerens kommentar til Statsrevisorenes beretning 09/2015 "Beretning om besparelsespotentialet ved obligatorisk Digital Post på ca. 1 mia. kr. om året, til skatteministeren
1611430_0014.png
INTRODUKTION OG KONKLUSION
7
Tabel 1. De 3 udvalgte statslige myndigheders besparelsespotentiale (2013-priser)
(Mio. kr.)
Besparelsespotentiale
Rigspolitiet
SKAT
Forsvarsministeriet
1)
51,6
1)
39,4
24,1
Inkl. Rigsadvokaten.
Kilde: Rigsrevisionen på baggrund af Digitaliseringsstyrelsens potentialeberegning for
Digital Post.
14. Revisionen er udført i overensstemmelse med god offentlig revisionsskik, jf. boks 1.
BOKS 1. GOD OFFENTLIG REVISIONSSKIK
God offentlig revisionsskik er baseret på de grundlæggende revisionsprincipper i rigsrevisionernes
internationale standarder (ISSAI 100-999).
15. Vi anvender det pris- og lønniveau, som fremgår af Digitaliseringsstyrelsens potentiale-
beregning (2013-priser), når vi behandler potentialeberegningen. Når vi efterfølgende be-
handler udmøntningen, handler det om besparelser for Digital Post i 2015. Derfor har vi i den
del af beretningen omregnet alle beløb til 2015-priser.
Metoden er uddybet i bilag 1.
Afgrænsning
16. Formålet med at indføre Digital Post er at spare penge og samtidig give god og fleksibel
service, jf. pkt. 4. Det indgår i den fællesoffentlige digitaliseringsstrategi, at Digital Post –
sammen med andre digitaliseringsinitiativer – også er et redskab til at gøre kontakten mel-
lem myndigheder og borgere mere effektiv. Digitaliseringsstyrelsen påpeger fx, at borgerne
kan tilgå deres post fra alle computere, at løsningens sikkerhed er høj, og at den digitale
postkasse tilbyder en enkel opbevaringsløsning. Vores undersøgelse handler imidlertid kun
om, hvorvidt det er sandsynligt, at de offentlige myndigheder kommer til at indfri besparel-
sespotentialet.
Vi har ikke efterprøvet, om de faktiske priser på at sende et brev via Digital Post og myndig-
hedernes faktiske tidsbesparelse svarer til forudsætningerne i potentialeberegningen. Vi har
heller ikke undersøgt, om forudsætningerne har ændret sig, siden Digitaliseringsstyrelsen
kvalificerede beregningen af potentialet ved Digital Post, fx betydningen af, at prisen for at
sende et fysisk brev er steget. Endelig har vi ikke undersøgt eventuelle utilsigtede konse-
kvenser ved Digital Post, fx om borgere udebliver fra aftaler i sundhedsvæsenet, fra retsmø-
der eller fra afsoning af domme, fordi de ikke læser de indkaldelser, de modtager via Digi-
tal Post. Sådanne ændringer i forudsætningerne og utilsigtede konsekvenser kan påvirke
besparelserne både positivt og negativt.
Digitaliseringsstyrelsens potentialeberegning forholder sig ikke til, om der er forskel på ge-
vinstpotentialet, alt efter om forsendelserne omlægges til Digital Post, e-mails eller beske-
der i digitale selvbetjeningsløsninger. Dette har vi heller ikke forholdt os til.
17. Bilag 3 indeholder en ordliste, der forklarer udvalgte ord og begreber.
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 266: Spm. om ministerens kommentar til Statsrevisorenes beretning 09/2015 "Beretning om besparelsespotentialet ved obligatorisk Digital Post på ca. 1 mia. kr. om året, til skatteministeren
1611430_0015.png
8
BESPARELSERNE VED DIGITAL POST
2. Besparelserne ved Digital Post
18. Dette kapitel handler om forudsætningerne for beregningen af besparelsespotentialet
ved Digital Post og om omkostningerne i potentialeberegningen. Dernæst handler det om
udmøntningen af potentialet og endelig om opfølgningen på besparelserne.
19. Digitaliseringsstyrelsen har oplyst, at det hverken politisk eller administrativt er beslut-
tet, at overgangen til Digital Post skal medføre en økonomisk besparelse på ca. 1 mia. kr.
om året ved fuld indfasning i 2015.
20. Rigsrevisionen kan imidlertid konstatere, at besparelsespotentialet er en hovedbegrun-
delse for at indføre Digital Post, og at Digitaliseringsstyrelsen fortsat forventer, at potentia-
let kan indfris. Digitaliseringsstyrelsen fremhæver således i flere sammenhænge, at der er
et besparelsespotentiale ved Digital Post i denne størrelsesorden, jf. boks 2.
BOKS 2. FORVENTNINGER TIL BESPARELSESPOTENTIALET VED DIGITAL POST
Fra Digitaliseringsstyrelsens hjemmeside
”Når Digital Post til både borgerne og virksomhederne er fuldt indført i 2015, kan det offentlige spa-
re ca. én milliard kroner hvert år. De penge, der spares på frimærker, konvolutter og håndtering af
papirer, kan i stedet politisk prioriteres til andre områder. Fx til skoler, sygehuse og ældrepleje”.
Fra brevet ”Velkommen til Digital Post Erhverv”, som virksomhederne kan læse, første gang
de logger ind i Digital Post
”Myndighederne er i fuld gang med at omstille deres brevpost til digital post, og når det offentlige kan
sende posten til alle danske virksomheder digitalt, kan der spares op imod 400 mio. skattekroner om
året i porto og arbejdstid”
1)
.
1)
Af det samlede besparelsespotentiale på ca. 1 mia. kr. udgøres ca. 400 mio. kr. af sparede udgifter
til breve til virksomheder, mens resten af beløbet udgøres af sparede udgifter til breve til borgere.
Rigsrevisionen finder det derfor relevant at undersøge besparelsen.
Digitaliseringsstyrelsen har oplyst, at styrelsen er enig i, at beregninger af besparelsespoten-
tialer bør være realistiske.
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 266: Spm. om ministerens kommentar til Statsrevisorenes beretning 09/2015 "Beretning om besparelsespotentialet ved obligatorisk Digital Post på ca. 1 mia. kr. om året, til skatteministeren
1611430_0016.png
BESPARELSERNE VED DIGITAL POST
9
2.1. Besparelsespotentialet ved Digital Post
21. Vi har undersøgt, om Digitaliseringsstyrelsen har sandsynliggjort, at det beregnede be-
sparelsespotentiale ved Digital Post kan indfris. Besparelsespotentialet ved at indføre Digi-
tal Post består af besparelser på henholdsvis porto- og materialeudgifter og på løn- og over-
headudgifter.
Porto- og materialebesparelser
22. Digitaliseringsstyrelsen har i sin potentialeberegning opgjort en porto- og materialebespa-
relse på ca. 450 mio. kr. ved at overgå til Digital Post. Forudsætningerne for beregningen af
dette besparelsespotentiale er vist i boks 3.
Når et besparelsespotentiale
på løn og overhead indfris, for-
udsættes det, at sparet tid om-
sættes til en økonomisk bespa-
relse, så budgetterne enten kan
reduceres, eller de sparede
penge kan bruges til at løse an-
dre opgaver.
BOKS 3. FORUDSÆTNINGER FOR BESPARELSESPOTENTIALET PÅ PORTO- OG MATERIALE-
UDGIFTER
72,4 mio. fysiske breve skal være omlagt til Digital Post i 2015 (80 % af alle forsendelser).
En portosats på mellem 5,4 kr. og 9,6 kr. pr. brev.
En materialeudgift (papir, kuvert, printerblæk mv.) på mellem 90 øre og 2,21 kr. pr. brev.
Kilde: Rigsrevisionen på baggrund af Digitaliseringsstyrelsens potentialeberegning for Digital Post.
23. Vores gennemgang viser, at den beregnede porto- og materialebesparelse i vidt omfang
tager udgangspunkt i erfaringsbaserede data, som Digitaliseringsstyrelsen har indhentet og
efterfølgende kvalificeret i samarbejde med myndighederne. Det drejer sig om opgørelser
af, hvor mange fysiske breve myndighederne tidligere har sendt, og af myndighedernes ud-
gifter til porto og materialer.
Forudsætningen om, at myndighederne i gennemsnit kan omlægge 80 % af alle forsendel-
ser til Digital Post, svarende til 72,4 mio. breve, er baseret på, at Digitaliseringsstyrelsen har
indhentet myndighedernes egne vurderinger af, hvor mange breve der kan omlægges frem
mod 2015.
Dermed tager størrelsen af porto- og materialebesparelsen i vidt omfang udgangspunkt i er-
faringsbaserede data. Hvor det ikke har været muligt, har Digitaliseringsstyrelsen spurgt
myndighederne om deres forventninger til at indføre Digital Post.
24. Når myndighederne sender et brev via Digital Post, bortfalder udgifterne til porto og ma-
terialer automatisk, hvorved en besparelse opstår. Rigsrevisionen vurderer på den baggrund,
at porto- og materialebesparelser er simple udgiftsbesparelser, der umiddelbart kan indfris.
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 266: Spm. om ministerens kommentar til Statsrevisorenes beretning 09/2015 "Beretning om besparelsespotentialet ved obligatorisk Digital Post på ca. 1 mia. kr. om året, til skatteministeren
1611430_0017.png
10
BESPARELSERNE VED DIGITAL POST
Løn- og overheadbesparelser
25. Digitaliseringsstyrelsen har beregnet et besparelsespotentiale for løn- og overheadud-
gifter på ca. 700 mio. kr. årligt ved at overgå til Digital Post. Forudsætningerne for bereg-
ningen af dette besparelsespotentiale er vist i boks 4.
BOKS 4. FORUDSÆTNINGER FOR BESPARELSESPOTENTIALET PÅ LØN- OG OVERHEAD-
UDGIFTER
Der er en tidsbesparelse knyttet til 52,3 mio. breve ud af de i alt 72,4 mio. breve, der skal være om-
lagt til Digital Post i 2015
1)
.
Myndighedernes medarbejdere sparer 2 minutter for hvert brev, de sender som Digital Post i ste-
det for som fysisk brev
2)
.
Sparet tid kan omsættes fuldt ud til en besparelse på løn og overhead baseret på følgende:
en gennemsnitlig årsværkspris (lønudgift og pension mv. pr. år pr. fuldtidsansat) på 420.000 kr.
3)
overheadudgifter på 120.000 kr. årligt pr. fuldtidsansat (omkostninger til husleje, it, ledelse mv.)
1.200 effektive arbejdstimer årligt pr. årsværk.
1)
2)
3)
Der er kun beregnet en tidsbesparelse på manuelle breve i potentialeberegningen, mens der ikke
er beregnet en tidsbesparelse for automatiske breve (masseforsendelser). Det skyldes, at det er
forudsat i beregningen, at myndighedernes medarbejdere ikke bruger arbejdstid på at sende auto-
matiske breve.
For regionerne er tidsbesparelsen kun 1�½ minut pr. brev.
For regionerne er der anvendt en årsværkspris på 393.000 kr.
Kilde: Rigsrevisionen på baggrund af Digitaliseringsstyrelsens potentialeberegning for Digital Post.
26. Vores undersøgelse viser, at besparelsespotentialet på udgifter til løn og overhead dels
tager udgangspunkt i erfaringsbaserede data, dels i aftaler mellem Digitaliseringsstyrelsen
og myndighederne og dels i skøn. Digitaliseringsstyrelsen har oplyst, at der er anvendt en
gængs metode til at beregne besparelsespotentialer for løn og overhead.
Forudsætningen om, at myndighederne kan spare 2 minutter for hvert brev, der omlægges
til Digital Post, er baseret på tidsmålinger gennemført hos medarbejdere i 4 kommuner. Her
er det registreret, hvor lang tid medarbejderne i gennemsnit bruger på at sende et fysisk brev
(bl.a. printe og kuvertere) og på at sende et digitalt brev. Der er ikke gennemført tilsvarende
målinger i staten og i regionerne.
Det lønniveau, der er anvendt i beregningen, er aftalt mellem Digitaliseringsstyrelsen, KL,
Danske Regioner og udvalgte ministerier med udgangspunkt i lønstatistik for myndighederne.
De anvendte forudsætninger om overheadudgift pr. årsværk og antallet af effektive arbejds-
timer er derimod baseret på skøn. Digitaliseringsstyrelsen har oplyst, at disse skøn også er
aftalt med parterne.
Ifølge Digitaliseringsstyrelsens potentialeberegning kan myndighederne spare ca. 15 kr. på
løn- og overheadudgifter, hver gang et manuelt brev omlægges til Digital Post.
Det antages i potentialeberegningen, at myndighedernes besparelser på løn og overhead
direkte følger med antallet af breve, der omlægges til Digital Post.
Digitaliseringsstyrelsen har oplyst, at det primært er sagsbehandlere, der sparer arbejdstid
på omlægningen til Digital Post, frem for medarbejdere, der har posthåndtering som primær
arbejdsopgave, fx rådhusbetjente. Det betyder, at tidsbesparelsen ved Digital Post opstår
spredt i de enkelte myndigheder.
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 266: Spm. om ministerens kommentar til Statsrevisorenes beretning 09/2015 "Beretning om besparelsespotentialet ved obligatorisk Digital Post på ca. 1 mia. kr. om året, til skatteministeren
1611430_0018.png
BESPARELSERNE VED DIGITAL POST
11
Boks 5 viser, hvad der skal til for at omsætte spredte arbejdstidsbesparelser fuldt ud til en
økonomisk besparelse, som kan bruges til at reducere budgettet eller til andre opgaver. Det
kan fx være at anvende tiden på velfærdsopgaver i stedet for administration. Dette vil efter
Rigsrevisionens vurdering i praksis være vanskeligt at opnå fuldt ud.
BOKS 5. INDFRIELSE AF BESPARELSEN PÅ LØN- OG OVERHEADUDGIFTER
Med udgangspunkt i potentialeberegningens forudsætninger om en tidsbesparelse i staten og i kom-
munerne på 2 minutter pr. brev og en effektiv arbejdstid for en medarbejder på 1.200 timer årligt har
Rigsrevisionen foretaget nedenstående beregning som eksempel på, hvad det kræver at omsætte
spredte tidsbesparelser til en økonomisk besparelse.
Hvis en sagsbehandler i en statslig eller kommunal myndighed i gennemsnit sender 5 breve om da-
gen, vil overgangen til Digital Post ifølge Digitaliseringsstyrelsens potentialeberegning medføre en
tidsbesparelse på 10 minutter dagligt.
Hvis myndigheden skal omsætte denne tidsbesparelse til en økonomisk besparelse, skal udgifterne
til løn og overhead reduceres tilsvarende. Da den enkelte medarbejders løn normalt ikke kan reduce-
res svarende til 10 minutters mindre arbejde pr. dag, skal medarbejdernes arbejdsopgaver ændres,
så der samlet kan frigøres én eller flere fuldtids- eller deltidsstillinger til sparede kroner eller til andre
opgaver.
Det vil kræve en tidsbesparelse på 10 minutter dagligt hos i alt 33 medarbejdere, før tidsbesparelsen
ved Digital Post svarer til én fuldtidsstilling (med en effektiv arbejdstid på 1.200 timer årligt). For at ska-
be en effektivisering og dermed frigøre lønudgiften for én fuldtidsmedarbejder skal myndigheden alt-
så omfordele opgaver mellem de resterende 32 medarbejdere for at kunne løse den samme opgave
med én medarbejder færre. Hvis medarbejderne sender færre breve pr. dag, vil det kræve flere end
33 medarbejdere at frigøre én fuldtidsstilling – og vice versa.
Samtidig skal myndigheden reducere sine overheadudgifter til bl.a. husleje, it og ledelse med
120.000 kr. pr. årsværk, der spares væk, for at opnå den besparelse på overheadudgifter, som er
beregnet i potentialeberegningen. Også i situationer, hvor kun én fuldtids- eller deltidsstilling skal fri-
gøres – eller endnu mindre tidsbesparelser – er det forudsat i potentialeberegningen, at myndighe-
derne kan spare overheadudgifterne.
Kilde: Rigsrevisionen på baggrund af Digitaliseringsstyrelsens potentialeberegning for Digital Post.
27. Vores gennemgang af potentialeberegningen viser, at beregningen ikke tager højde for,
at der er usikkerhed, når en tidsbesparelse skal omsættes til en økonomisk besparelse, som
kan bruges til at reducere budgettet eller til andre opgaver.
28. Digitaliseringsstyrelsen har oplyst, at styrelsen er uenig i, at potentialeberegningen ikke
tager højde for denne usikkerhed.
Digitaliseringsstyrelsen oplyser, at der er indregnet engangsomkostninger på 173 mio. kr. til
organisatorisk omstilling ved overgangen til Digital Post. Styrelsen finder, at stort set enhver
tidsbesparelse, fx 10 minutter dagligt hos 3 medarbejdere, kan omprioriteres og anvendes
til andre opgaver. Digitaliseringsstyrelsen anerkender, at der kan være områder, hvor bespa-
relsespotentialet er så lille, at det kan være svært at omfordele opgaverne, men finder sam-
tidig, at det kun vil gælde en meget lille del af det samlede potentiale. Styrelsen anerkender
også, at det kan være vanskeligt at indfri små besparelser på overhead, hvis besparelserne
skal føre til budgetreduktioner. Dette vil dog ifølge Digitaliseringsstyrelsen ikke være et pro-
blem, hvis besparelsen skal blive i organisationen og anvendes til andre formål, hvilket iføl-
ge styrelsen er tilfældet for en stor del af besparelsespotentialet.
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 266: Spm. om ministerens kommentar til Statsrevisorenes beretning 09/2015 "Beretning om besparelsespotentialet ved obligatorisk Digital Post på ca. 1 mia. kr. om året, til skatteministeren
1611430_0019.png
12
BESPARELSERNE VED DIGITAL POST
Rigsrevisionen anerkender, at Digitaliseringsstyrelsen har anvendt en gængs metode til at
beregne besparelsespotentialet ved overgangen til Digital Post. Rigsrevisionen vurderer dog
samtidig, at det i praksis vil være vanskeligt at indfri potentialet fuldt ud, jf. eksemplet i boks 5.
Denne usikkerhed har Digitaliseringsstyrelsen ikke oplyst om – hverken i potentialeberegnin-
gen eller efterfølgende. Rigsrevisionen noterer sig, at Digitaliseringsstyrelsen er enig i, at der
er områder, hvor det kan være vanskeligt at indfri besparelserne på løn og overhead, og at
denne usikkerhed ikke er afspejlet i potentialeberegningen.
Rigsrevisionen bemærker yderligere, at et beløb afsat til at dække engangsomkostninger ik-
ke ændrer ved denne grundlæggende usikkerhed i forudsætningerne i potentialeberegnin-
gen. Rigsrevisionen fastholder derfor, at spredte tidsbesparelser i praksis ikke fuldt ud kan
omsættes til enten budgetreduktioner eller anden opgaveløsning, sådan som det forudsæt-
tes, når hvert eneste omlagte brev regnes om til en fuld løn- og overheadbesparelse på 15 kr.
Vi gennemgår de afsatte 173 mio. kr. til engangsomkostninger nærmere i afsnit 2.2.
Resultater
29. Undersøgelsen viser, at Digitaliseringsstyrelsen tager udgangspunkt i erfaringsbasere-
de data i beregningen af porto- og materialebesparelser. Rigsrevisionen vurderer, at det er
sandsynligt, at besparelsespotentialet på porto og materialer kan indfris. Det forudsætter
dog, at myndighederne omlægger deres breve til Digital Post i det forventede omfang.
Beregningen af potentialet for løn- og overheadbesparelser tager dels udgangspunkt i erfa-
ringsbaserede data, dels i aftaler mellem Digitaliseringsstyrelsen og myndighederne og dels i
skøn. Der er anvendt en gængs metode til at beregne besparelsespotentialer for løn og over-
head. Rigsrevisionen vurderer imidlertid, at det ikke er sandsynligt, at potentialet kan indfris
fuldt ud i praksis. Det skyldes, at beregningerne ikke tager højde for vanskelighederne ved
at omsætte hele den beregnede tidsbesparelse til en økonomisk besparelse, som kan bru-
ges til at reducere budgettet eller til andre opgaver, fx velfærdsopgaver.
Digitaliseringsstyrelsen har den opfattelse, at stort set enhver tidsbesparelse kan ompriori-
teres og anvendes til andre opgaver, sådan som det er forudsat i potentialeberegningen, fx
10 minutter dagligt hos 3 medarbejdere. Styrelsen anerkender dog, at det kræver en stor ind-
sats hos de enkelte myndigheder at indfri besparelsespotentialet.
Undersøgelsen viser imidlertid, at tidsbesparelserne opstår spredt hos enkelte medarbejde-
re i myndighederne, som hver for sig kun sender få breve. Det kræver således 33 fuldtids-
medarbejdere at frigøre én fultidsstilling hos en statslig eller kommunal myndighed, hvis
medarbejderne i gennemsnit sender 5 breve om dagen baseret på forudsætningerne i Digi-
taliseringsstyrelsens potentialeberegning. Denne usikkerhed i forhold til at indfri potentialet
er ikke beskrevet i potentialeberegningen.
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 266: Spm. om ministerens kommentar til Statsrevisorenes beretning 09/2015 "Beretning om besparelsespotentialet ved obligatorisk Digital Post på ca. 1 mia. kr. om året, til skatteministeren
1611430_0020.png
BESPARELSERNE VED DIGITAL POST
13
2.2. Opgørelsen af omkostninger ved Digital Post
30. Vi har undersøgt, om Digitaliseringsstyrelsens potentialeberegning medtager relevante
omkostninger for offentlige myndigheder ved at indføre Digital Post.
31. Undersøgelsen viser, at Digitaliseringsstyrelsen har modregnet følgende omkostninger
i potentialeberegningen:
For det første har Digitaliseringsstyrelsen i beregningen af besparelsespotentialet ved Digi-
tal Post fratrukket 173 mio. kr. Dette beløb udgør engangsmeromkostninger til
organisatorisk
omstilling.
Digitaliseringsstyrelsen har oplyst, at midlerne er afsat til at løfte opgaven med
at planlægge overgangen til Digital Post og omstille medarbejderne. Der er tale om en skøn-
net omkostning, hvor der er afsat midler, som svarer til ét årsværk pr. ministerium og 2�½ års-
værk pr. kommune. Omkostningsskønnet er således ikke baseret på nærmere analyser.
For det andet har Digitaliseringsstyrelsen i sin potentialeberegning afsat 10 mio. kr. til
it-inve-
steringer
i regionerne, hvorimod der ikke er afsat midler til it-investeringer i staten og i kom-
munerne. It-investeringer er udgifter til omstilling af sagsbehandlingssystemer mv. Potentia-
leberegningen indeholder således ikke en samlet beregning af, hvor meget det vil koste at
tilpasse myndighedernes eksisterende it-systemer til Digital Post.
For det tredje har Digitaliseringsstyrelsen fratrukket varige meromkostninger til leverandøren
af Digital Post i beregningen af besparelsespotentialet. Det drejer sig om en
årlig abonne-
mentsudgift
på 48.000 kr. pr. myndighed/institution.
32. Undersøgelsen viser også, at finansministeren i 2012 oplyste Folketinget om, at omkost-
ningerne til behandling af anmodninger om fritagelse for Digital Post og omkostningerne til
hjælp og vejledning til at modtage og sende post digitalt ville blive vurderet som led i poten-
tialeberegningen.
Finansministeriet har oplyst, at omkostningerne til disse poster ikke indgår i potentialebereg-
ningen og heller ikke i de afsatte 173 mio. kr. til organisatorisk omstilling.
Finansministeriet har samtidig oplyst, at anmodninger om fritagelse for og hjælp og vejled-
ning til Digital Post er en rent kommunal opgave, som er håndteret i økonomiforhandlinger-
ne for 2013 sammen med omkostningerne ved at indføre obligatorisk digital selvbetjening
på en række områder. Ministeriet oplyser, at omkostningerne til fritagelse i høj grad forven-
tes at være engangsomkostninger. Omkostningerne til hjælp og vejledning til Digital Post
indgår ifølge ministeriet i kommunernes almindelige omkostninger til at dække deres service-
og vejledningsforpligtelser og udgør derfor isoleret set ikke en væsentlig meromkostning for
kommunerne.
33. Disse antagelser er imidlertid ikke baseret på analyser. De faktiske omkostninger til fri-
tagelse for og til hjælp og vejledning til Digital Post er således heller ikke fratrukket bespa-
relsespotentialet.
Rigsrevisionen konstaterer – uanset omkostningernes størrelse – at Digitaliseringsstyrelsen
har undladt at vurdere omkostningerne til behandling af anmodninger om fritagelse for og til
hjælp og vejledning til Digital Post som led i potentialeberegningen, sådan som Folketinget
blev stillet i udsigt.
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 266: Spm. om ministerens kommentar til Statsrevisorenes beretning 09/2015 "Beretning om besparelsespotentialet ved obligatorisk Digital Post på ca. 1 mia. kr. om året, til skatteministeren
1611430_0021.png
14
BESPARELSERNE VED DIGITAL POST
Resultater
34. Undersøgelsen viser, at Digitaliseringsstyrelsens potentialeberegning medtager visse
varige omkostninger og engangsmeromkostninger forbundet med Digital Post.
Engangsmeromkostningerne til organisatorisk implementering på 173 mio. kr., som er med-
taget i potentialeberegningen, er baseret på skøn.
Beregningen indeholder desuden skønnede omkostninger til it-investeringer i regionerne,
men ikke i staten og kommunerne.
Endelig har Digitaliseringsstyrelsen ikke vurderet omkostningerne til behandling af anmod-
ninger om fritagelse for og til hjælp og vejledning til Digital Post som led i potentialebereg-
ningen, sådan som Folketinget blev stillet i udsigt. Omkostningerne er således heller ikke fra-
trukket besparelsespotentialet.
2.3. Finansministeriets udmøntning af besparelserne ved Digital Post
35. Vi har undersøgt, om Finansministeriet har sikret, at besparelsespotentialet ved Digital
Post er udmøntet i budgetreduktioner eller aftaler om besparelser. For at følge udmøntnin-
gen har vi som led heri undersøgt, om 3 udvalgte statslige myndigheder – Rigspolitiet, SKAT
og Forsvarsministeriet – forventer at indfri de besparelsespotentialer ved at overgå til Digital
Post, som Digitaliseringsstyrelsen har beregnet, og som eventuelt er aftalt på de respektive
områder.
Finansministeriet finder ikke, at det er relevant at vurdere, om ministeriet har udmøntet po-
tentialet ved Digital Post, ved at undersøge, om ministeriet har indgået aftaler om besparel-
ser. Finansministeriet begrunder dette med, at potentialet ved Digital Post ikke sikres gen-
nem aftaler, og at der ikke er truffet politisk beslutning om, hvordan potentialet skal udmøn-
tes på statens område. Potentialet sikres derimod ifølge Finansministeriet ved, at en række
forudsætninger er til stede. Det drejer sig bl.a. om den lovgivning, som gør det obligatorisk
for borgere og virksomheder at modtage Digital Post fra det offentlige, og den fællesoffent-
lige målsætning om at digitalisere 80 % af de forsendelser til borgere, der kan digitaliseres.
Derudover har Finansministeriet oplyst, at ministeriet har tilvejebragt en række yderligere
forudsætninger for, at potentialet kan indfris, herunder at anvise besparelsespotentialet, ud-
vikle den tekniske løsning til Digital Post og koordinere fællesoffentlige kommunikationskam-
pagner.
Rigsrevisionen er enig med Finansministeriet i, at budgetreduktioner eller aftaler om udmønt-
ning af et beregnet potentiale ikke er et krav ifølge regler eller vejledninger. Imidlertid opstår
den største del af den beregnede besparelse ved Digital Post – nemlig besparelsen på løn
og overhead – ikke automatisk, selv om forudsætningerne er tilvejebragt. Rigsrevisionen læg-
ger derfor til grund, at en budgetreduktion giver sikkerhed for, at besparelsespotentialet ind-
fris, uden at det dog er sikret, at besparelsen kan henføres til en effektivisering. Aftaler om
besparelser er en anden metode til at sikre, at potentialet udmøntes i praksis. Dette under-
bygges af, at Finansministeriet har valgt at benytte både budgetreduktioner og aftaler om
Digital Post på udvalgte områder.
Vi har derfor undersøgt, om budgetterne er reduceret for de myndigheder, hvor der er bereg-
net et besparelsespotentiale. Hvis det ikke er tilfældet, undersøger vi, om der er indgået af-
taler e.l., der sikrer, at de enkelte myndigheder, der har ansvaret for deres budgetter, indfrier
besparelsespotentialet.
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 266: Spm. om ministerens kommentar til Statsrevisorenes beretning 09/2015 "Beretning om besparelsespotentialet ved obligatorisk Digital Post på ca. 1 mia. kr. om året, til skatteministeren
1611430_0022.png
BESPARELSERNE VED DIGITAL POST
15
36. Undersøgelsen viser, at besparelsespotentialet ved Digital Post er udmøntet forskelligt
i stat, kommuner og regioner. Figur 3 viser, hvordan det beregnede potentiale er udmøntet
i henholdsvis aftalte besparelser og besparelser indarbejdet i myndighedernes budgetter.
Figur 3. Besparelser ved Digital Post i 2015 for stat, kommuner og regioner (2015-priser)
(Mio. kr.)
1.200
1.058
1.000
244
800
178
791
48
178
600
400
636
380
565
48
80
252
200
0
Beregnede
besparelsespotentialer
Kommuner
Regioner
Aftalte besparelser
Besparelser indarbejdet
i budgetter
Stat
Note: Tallene er afrundet til nærmeste hele million. Det beregnede besparelsespotentiale er ekskl.
de selvejende institutioner.
Kilde: Rigsrevisionen på baggrund af oplysninger fra Digitaliseringsstyrelsen.
Vi gennemgår figur 3 nærmere i det følgende.
Udmøntning i kommuner og regioner
37. Digitaliseringsstyrelsen har beregnet et besparelsespotentiale på 636 mio. kr. for Digital
Post i kommunerne og 178 mio. kr. i regionerne i 2015.
Undersøgelsen viser, at der som led i aftale om kommunernes økonomi for 2013 blev aftalt
en besparelse på 565 mio. kr. i 2015. Det aftalte beløb er således lidt lavere end det bereg-
nede potentiale på 636 mio. kr., hvilket bl.a. skyldes, at der i kommuneaftalen for 2013 er
modregnet yderligere engangsinvesteringer. For aftalen om regionernes økonomi er der fuld
overensstemmelse mellem det beregnede potentiale på 178 mio. kr. og den indgåede afta-
le. Samlet set er der på kommunernes og regionernes områder indgået aftaler, der omtrent
svarer til det beregnede potentiale.
Undersøgelsen viser videre, at porto- og materialebesparelsen er blevet udmøntet som en
budgetreduktion i kommuner og regioner ved modregning i bloktilskuddene. Den aftalte be-
sparelse på løn og overhead er ikke modregnet i bloktilskuddene. Det er aftalt, at denne be-
sparelse skal anvendes til borgernær velfærd i kommunerne og regionerne.
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 266: Spm. om ministerens kommentar til Statsrevisorenes beretning 09/2015 "Beretning om besparelsespotentialet ved obligatorisk Digital Post på ca. 1 mia. kr. om året, til skatteministeren
1611430_0023.png
16
BESPARELSERNE VED DIGITAL POST
Udmøntning i staten
38. Digitaliseringsstyrelsen har for 2015 beregnet et besparelsespotentiale på 244 mio. kr.
på statens område.
Undersøgelsen viser, at Finansministeriet for 2015 har udmøntet besparelser i form af bud-
getreduktioner på ca. 48 mio. kr. i staten.
Besparelserne er udmøntet på Skatteministeriets og Justitsministeriets områder for hen-
holdsvis SKAT og Rigspolitiet. Det er dog kun for SKAT, at besparelsen svarer til beløbet i
potentialeberegningen. I 2013 blev Finansministeriet og Skatteministeriet således enige om
en besparelse på ca. 40 mio. kr. i 2015 som følge af overgangen til Digital Post. På Justits-
ministeriets område har Digitaliseringsstyrelsen beregnet et besparelsespotentiale på ca.
52 mio. kr. for Rigspolitiet og Rigsadvokaten i 2015. Finansministeriet og Justitsministeriet
har dog kun aftalt en besparelse på ca. 8 mio. kr. årligt fra 2015 for Rigspolitiet som følge
af overgangen til Digital Post. Der er ikke aftalt budgetreduktioner på Rigsadvokatens om-
råde.
Overgangen til Digital Post er ikke udmøntet i besparelser hos andre statslige myndigheder
end Rigspolitiet og SKAT.
39. Finansministeriet har heller ikke indgået andre former for aftaler om besparelser på de
øvrige statslige områder ved overgangen til Digital Post.
Digitaliseringsstyrelsen har oplyst, at der på de ministerområder, som tegner sig for de stør-
ste besparelsespotentialer, har været drøftelser om de mulige besparelser, uden at det har
ført til konkrete aftaler. Det drejer sig om Forsvarsministeriet og Økonomi- og Indenrigsmini-
steriet. På Justitsministeriets område har Digitaliseringsstyrelsen beregnet besparelsespo-
tentialer for flere myndigheder, men der er kun indgået en aftale om besparelser i Rigspoli-
tiet.
På Justitsministeriets og Forsvarsministeriets områder viser undersøgelsen, at der ikke har
været enighed mellem ministerierne og Digitaliseringsstyrelsen om størrelsen af den bespa-
relse, der kan opnås ved Digital Post. Forsvarsministeriet har bl.a. været uenig i den forud-
satte gennemsnitsløn og i, hvor meget tid der kan spares.
Som baggrund for forskellen mellem de beregnede besparelsespotentialer og de aftalte be-
sparelser har Digitaliseringsstyrelsen oplyst, at der ikke er truffet politisk beslutning for sta-
ten under ét om, hvordan besparelserne ved overgangen til Digital Post skal håndteres.
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 266: Spm. om ministerens kommentar til Statsrevisorenes beretning 09/2015 "Beretning om besparelsespotentialet ved obligatorisk Digital Post på ca. 1 mia. kr. om året, til skatteministeren
1611430_0024.png
BESPARELSERNE VED DIGITAL POST
17
Arbejdet hos Rigspolitiet, SKAT og Forsvarsministeriet med at indfri besparelser ved
Digital Post
40. Tabel 2 viser, hvilke besparelser de 3 udvalgte myndigheder – Rigspolitiet, SKAT og For-
svarsministeriet – forventer at opnå, sammenholdt med hvad potentialeberegningen viser,
og den eventuelle aftalte besparelse.
Tabel 2. Besparelser i 2015 for Rigspolitiet, SKAT og Forsvarsministeriet (2015-priser)
(Mio. kr.)
Besparelser ifølge
potentialeberegningen
Rigspolitiet (Justitsministeriet)
SKAT (Skatteministeriet)
Forsvarsministeriet
I alt
1)
2)
Aftalte besparelser
Besparelser, som
myndigheden
forventer at opnå
5,4
19,6
4,0
2)
29,0
52,1
1)
39,8
24,3
116,2
7,8
39,8
-
47,6
Inkl. Rigsadvokaten.
Forsvarsministeriet har oplyst, at besparelsen i 2015 forventes at udgøre ca. 4 mio. kr.
Kilde: Rigsrevisionen på baggrund af oplysninger fra Digitaliseringsstyrelsen, Rigspolitiet, SKAT og Forsvarsministeriet.
Det fremgår af tabel 2, at det samlede potentiale ved Digital Post for de 3 myndigheder i
alt udgør ca. 116 mio. kr. i 2015. Heraf er der aftalt besparelser på ca. 48 mio. kr., som
myndighedernes bevillinger er reduceret med. Myndighederne forventer samlet at spare
ca. 29 mio. kr. i 2015.
41. For Rigspolitiet er potentialet ved Digital Post i 2015 beregnet til ca. 52 mio. kr. i Digita-
liseringsstyrelsens potentialeberegning. Rigspolitiets bevilling er til sammenligning reduce-
ret med ca. 8 mio. kr. årligt i 2015 og de følgende år.
Da implementeringen af Digital Post er forsinket, forventer Rigspolitiet kun at spare ca. 5
mio. kr. i 2015. Rigspolitiet oplyser, at den mindre besparelse i 2015 er finansieret ved be-
sparelser andre steder i politiet. Fra 2016 forventer Rigspolitiet at spare ca. 12 mio. kr. ved
Digital Post, dvs. mere end bevillingsreduktionen. Rigspolitiet vurderer, at der ikke kan indfris
en økonomisk besparelse på løn og overhead for alle breve, der omlægges til Digital Post.
42. SKATs besparelsespotentiale i 2015 er beregnet til ca. 40 mio. kr. Dette svarer til årets
aftalte besparelse og reduktionen af SKATs bevilling. SKAT forventer dog kun at spare ca.
20 mio. kr. i 2015, da implementeringen af Digital Post også her er forsinket. SKAT har fore-
løbig estimeret, at SKAT kan spare ca. 35 mio. kr. i 2016 og ca. 40 mio. kr. i 2017, når Digi-
tal Post er fuldt implementeret.
SKAT oplyser, at den mindre besparelse ved Digital Post i 2015 er finansieret ved besparel-
ser andre steder i SKAT. Den aftalte besparelse for SKAT falder marginalt fra 2016 og frem,
da det indgår som en forudsætning i aftalerne om SKATs bevilling, at antallet af breve falder
hvert år. SKAT forventer, at besparelserne på løn- og overheadudgifter vil være mindre end
forudsat i potentialeberegningen. Da SKAT imidlertid har identificeret flere breve, som kan
omlægges til Digital Post, end forudsat i potentialeberegningen, forventer SKAT at opnå
større besparelser på porto end beregnet. Derfor forventer SKAT at kunne indfri en bespa-
relse på Digital Post i 2017, der modsvarer den aftalte besparelse.
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 266: Spm. om ministerens kommentar til Statsrevisorenes beretning 09/2015 "Beretning om besparelsespotentialet ved obligatorisk Digital Post på ca. 1 mia. kr. om året, til skatteministeren
1611430_0025.png
18
BESPARELSERNE VED DIGITAL POST
43. For Forsvarsministeriet er der for 2015 beregnet et besparelsespotentiale på ca. 24 mio.
kr. Ministeriet oplyser, at de ikke forventer at opnå denne besparelse, og at der ikke fore-
ligger nogen aftale herom. Ministeriet oplyser videre, at de har målsat sig, at portoudgifterne
i 2015 skal nedbringes med 80 % i forhold til ministeriets portoudgifter i 2011. Det svarer til
en besparelse på ca. 8 mio. kr. i 2015. På grund af forsinket implementering forventer mini-
steriet dog kun at spare ca. 4 mio. kr. i 2015, men forventer at kunne indfri besparelsen på
8 mio. kr. årligt fra 2016. Ministeriet forventer ikke at kunne opnå en besparelse på løn- og
overheadudgifter ved at overgå til Digital Post.
Resultater
44. Undersøgelsen viser, at der er indgået aftaler på kommunernes og regionernes område
om besparelser ved Digital Post, der samlet set omtrent svarer til Digitaliseringsstyrelsens
beregning af besparelsespotentialet. De kommunale og regionale budgetter er reduceret
med den aftalte besparelse på porto og materialer ved modregning i bloktilskuddet. Den af-
talte besparelse på løn og overhead forbliver ifølge økonomiaftalerne i kommunerne og re-
gionerne, hvor pengene skal bruges på borgernær velfærd.
45. På statens område har Finansministeriet udmøntet besparelsespotentialet i budgetreduk-
tioner på ca. 48 mio. kr. ud af et samlet besparelsespotentiale på 244 mio. kr. Det er kun
SKATs og Rigspolitiets bevillinger, som er reduceret. Kun for SKAT svarer reduktionen til
det beregnede potentiale, mens Rigspolitiets bevilling er reduceret med et markant lavere
beløb end potentialet.
Der er ikke indgået aftaler med øvrige statslige myndigheder om udmøntning af besparelses-
potentialet ved Digital Post.
46. Rigspolitiet og Forsvarsministeriet forventer at indfri en betydeligt lavere besparelse end
forudsat i potentialeberegningen. SKAT anslår, at de som følge af omlægningen til Digital
Post kan spare et beløb, der svarer til budgetreduktionen, men først i 2017 – dog ikke ved
at indfri besparelsespotentialet på løn og overhead, men fordi SKAT kan omlægge flere bre-
ve til Digital Post end forudsat i potentialeberegningen. De 2 øvrige myndigheder forventer
heller ikke at opnå den fulde beregnede besparelse på løn og overhead – hverken i 2015
eller senere.
Rigspolitiet og SKAT har oplyst, at forskellen mellem budgetreduktionen og den indfriede be-
sparelse ved Digital Post er blevet finansieret af besparelser på andre områder.
2.4. Myndighedernes opfølgning på besparelserne ved Digital Post
47. Vi har undersøgt, om der sker en opfølgning på, om det beregnede besparelsespoten-
tiale indfris. Det fremgår af den fællesoffentlige digitaliseringsstrategi, at initiativernes gevin-
ster skal dokumenteres. Digital Post er – målt på besparelsespotentialet – det største initia-
tiv i strategien.
48. Digitaliseringsstyrelsen har oplyst, at styrelsen i 2016 planlægger at følge op på 80 %-
målsætningen. Styrelsen vil indhente oplysninger om udviklingen i de offentlige myndighe-
ders portoudgifter, antal forsendelser via Digital Post, kommunikationen via digital selvbetje-
ning, borgernes tilslutning mv.
Oplysningerne om portoudgifter, antal forsendelser via Digital Post mv. kan anvendes til at
vurdere, om det beregnede besparelsespotentiale på porto og materialer indfris.
Digitaliseringsstyrelsen oplyser, at opfølgningen også vil vise, om grundlaget er til stede, for
at myndighederne kan indfri hele det beregnede potentiale ved Digital Post.
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 266: Spm. om ministerens kommentar til Statsrevisorenes beretning 09/2015 "Beretning om besparelsespotentialet ved obligatorisk Digital Post på ca. 1 mia. kr. om året, til skatteministeren
1611430_0026.png
BESPARELSERNE VED DIGITAL POST
19
Det er imidlertid Rigsrevisionens opfattelse, at den planlagte opfølgning ikke vil vise, i hvilken
grad besparelserne på løn og overhead bliver opnået i praksis. Det skyldes, at det er muligt
at nå besparelsen på porto og materialer uden samtidig at nå besparelsen på løn og over-
head.
49. Digitaliseringsstyrelsen har oplyst, at det er de enkelte myndigheders opgave at følge op
på, om besparelsespotentialerne på løn og overhead indfris. På den baggrund har vi som
led i undersøgelsen spurgt de 3 udvalgte statslige myndigheder, hvordan de følger op på be-
sparelsen ved at omlægge til Digital Post. Forsvarsministeriet oplyser, at de følger op på por-
tobesparelserne ved at følge udviklingen i ministeriets portoudgifter. Rigspolitiet oplyser, at
de har planer om det samme. Begge myndigheder oplyser, at de ikke vil følge særskilt op på,
om de forudsatte besparelser på løn og overhead indfris.
SKAT har oplyst, at SKAT kvartalsvist følger op på det forventede portoforbrug og herigen-
nem følger udviklingen i de forventede besparelser på porto. Herudover har SKAT oplyst, at
Digital Post udrulles i SKAT i en række forskellige it-projekter. For hvert af disse projekter
planlægger SKAT at følge op på, om de forventede besparelser på både porto og på løn og
overhead indfris. Opfølgningen sker som led i den almindelige opfølgning på gevinstrealise-
ring, som SKAT foretager på sine it-projekter.
Vi har også spurgt KL og Danske Regioner, om de følger op på, om besparelsen ved Digital
Post indfris, jf. boks 6.
BOKS 6. OPFØLGNING I KOMMUNER OG REGIONER
Aftalerne om besparelser for kommunerne og regionerne ved overgangen til Digital Post er indgået i
økonomiaftaler mellem regeringen og henholdsvis KL og Danske Regioner. Det er de samme parter,
som står bag den fællesoffentlige digitaliseringsstrategi.
Danske Regioner oplyser, at regionerne planlægger at gennemføre en opfølgning i 1. kvartal 2016
på målsætningen om, at 80 % af forsendelserne til borgerne sendes digitalt.
KL har oplyst, at ansvaret for at følge op på gevinstrealiseringen ligger lokalt i de enkelte kommuner.
Resultater
50. Undersøgelsen viser, at Digitaliseringsstyrelsen har planlagt at følge op på 80 %-målsæt-
ningen for Digital Post ved at indhente oplysninger om alle offentlige myndigheders porto-
forbrug, antallet af digitale forsendelser mv. Disse oplysninger vil kunne bruges til at vurde-
re, om besparelsespotentialet på porto er indfriet, men de vil ikke vise, om potentialet på løn
og overhead indfris i praksis.
Digitaliseringsstyrelsen har ikke planlagt at følge op på, om besparelsespotentialet på løn og
overhead indfris. Blandt de 3 statslige myndigheder, som indgår i undersøgelsen, har kun
SKAT oplyst, at de vil følge op på både portobesparelserne og på løn- og overheadbesparel-
serne. Besparelserne på løn og overhead udgør ca. 60 % af det samlede besparelsespoten-
tiale. Dermed bliver initiativets gevinster kun delvist dokumenteret.
Rigsrevisionen, den 20. januar 2016
Lone Strøm
/Mads Nyholm Jacobsen
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 266: Spm. om ministerens kommentar til Statsrevisorenes beretning 09/2015 "Beretning om besparelsespotentialet ved obligatorisk Digital Post på ca. 1 mia. kr. om året, til skatteministeren
1611430_0027.png
20
METODE
Bilag 1. Metode
Undersøgelsen bygger på interviews med myndigheder og gennemgang af dokumenter. Vi
har desuden modtaget sparring på undersøgelsen fra en ekstern konsulent.
Beretningen har i udkast været forelagt de myndigheder, der indgår i undersøgelsen. Det
gælder både Finansministeriet, som bliver revideret i undersøgelsen, og de 3 statslige myn-
digheder (Rigspolitiet, SKAT og Forsvarsministeriet), som vi har med i undersøgelsen som
eksempler for at belyse arbejdet med at udmønte de beregnede besparelsespotentialer i
praksis. Vi har modtaget høringssvar fra myndighederne, som vi har forholdt os til og afspej-
let i beretningen. Endelig har vi modtaget skriftlige oplysninger fra KL.
Møder
Vi har afholdt møder med:
Digitaliseringsstyrelsen
Forsvarsministeriet
Rigspolitiet
SKAT
Danske Regioner.
Formålet med møderne har bl.a. været at forstå rammebetingelserne for besparelserne ved
Digital Post og at forstå beregningen af besparelsespotentialet og de anvendte forudsæt-
ninger. Desuden har vi spurgt til, hvilken dialog og hvilke forhandlinger der har været mel-
lem Digitaliseringsstyrelsen og myndighederne om Digital Post.
Væsentlige dokumenter
Vi har gennemgået en række dokumenter, herunder:
forslag til lov om Offentlig Digital Post (L160)
aftaler om kommunernes økonomi og aftaler om regionernes økonomi for årene 2013-
2015
den fællesoffentlige digitaliseringsstrategi for 2011-2015
Digitaliseringsstyrelsens potentialeberegning for Digital Post
metodepapirer om potentialeberegningen fra henholdsvis Digitaliseringsstyrelsen og de
konsulentfirmaer, der har bistået ved beregningen af besparelsespotentialet ved Digital
Post
dokumenter og beregninger fra Forsvarsministeriet, Rigspolitiet, SKAT og Danske Re-
gioner.
Formålet med at gennemgå disse dokumenter har været at få viden om, hvilke data og for-
udsætninger der er anvendt i beregningen af besparelsespotentialet ved Digital Post. Des-
uden har formålet været at få viden om de aftaler, der er indgået om udmøntning af og op-
følgning på besparelserne.
Eksempler
Formålet med at inddrage eksempler i undersøgelsen har været at belyse, hvordan bespa-
relsespotentialet udmøntes. Vi har udvalgt 3 statslige myndigheder (Rigspolitiet, SKAT og
Forsvarsministeriet) som eksempler ud fra økonomisk væsentlighed. Derudover har vi
spurgt KL og Danske Regioner om, hvordan udmøntning og opfølgning sker i kommunerne
og regionerne.
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 266: Spm. om ministerens kommentar til Statsrevisorenes beretning 09/2015 "Beretning om besparelsespotentialet ved obligatorisk Digital Post på ca. 1 mia. kr. om året, til skatteministeren
1611430_0028.png
METODE
21
Vi har primært undersøgt, om myndighedernes arbejde med Digital Post indikerer, at det
beregnede besparelsespotentiale kan indfris. Vores fokus har været på forudsætningerne
for Digitaliseringsstyrelsens beregninger, om der er overensstemmelse mellem de bespa-
relser, Digitaliseringsstyrelsen har beregnet, og de besparelser, som myndighederne sigter
mod at nå. Vi har derimod ikke revideret myndighederne, herunder om deres arbejde med
at indfri besparelsespotentialet ved Digital Post er tilfredsstillende.
Ekstern konsulent
Vi har modtaget sparring fra en lektor ved Institut for Datalogi på Aalborg Universitet. Vi har
drøftet Digitaliseringsstyrelsens potentialeberegning og bagvedliggende metodepapirer med
den eksterne konsulent. Formålet med at inddrage konsulenten har været at få input til vo-
res analyse.
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 266: Spm. om ministerens kommentar til Statsrevisorenes beretning 09/2015 "Beretning om besparelsespotentialet ved obligatorisk Digital Post på ca. 1 mia. kr. om året, til skatteministeren
1611430_0029.png
22
BESPARELSESPOTENTIALERNE VED DIGITAL POST PÅ STATENS OMRÅDE
Bilag 2. Besparelsespotentialerne ved Digital Post på statens område
Beregnede besparelsespotentialer ved fuld indfasning i 2015 (2013-priser)
(Mio. kr.)
Justitsministeriet
Skatteministeriet
Forsvarsministeriet
Økonomi- og Indenrigsministeriet
Kulturministeriet
Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse
Social- og Integrationsministeriet
Transportministeriet
Erhvervs- og Vækstministeriet
Fødevareministeriet
Beskæftigelsesministeriet
Finansministeriet
Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser
Ministeriet for Børn og Undervisning
Klima-, Energi- og Bygningsministeriet
Miljøministeriet
Udenrigsministeriet
Statsministeriet
Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter
Ministeriet for Kirke og Ligestilling
I alt
89,2
39,6
24,1
22,2
10,8
10,0
9,9
9,7
8,1
4,7
3,7
3,6
1,8
1,7
1,3
0,6
0,5
0,2
0,2
0,1
242,2
Note: Besparelsespotentialerne er opgjort for den ressortopdeling af ministerområderne,
som var gældende i 2012. Sumtallet afviger på grund af afrundinger.
Kilde: Rigsrevisionen på baggrund af Digitaliseringsstyrelsens potentialeberegning for
Digital Post.
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 266: Spm. om ministerens kommentar til Statsrevisorenes beretning 09/2015 "Beretning om besparelsespotentialet ved obligatorisk Digital Post på ca. 1 mia. kr. om året, til skatteministeren
1611430_0030.png
ORDLISTE
23
Bilag 3. Ordliste
80 %-målsætningen
Målsætning i den fællesoffentlige digitaliseringsstrategi for 2011-2015 om, at 80 % af
alle breve til borgere, der kan sendes digitalt fra de offentlige myndigheder, også bliver
det.
Masseforsendelse, fx lønsedler og årsopgørelser. Et automatisk brev kan både sendes
som fysisk brev og via Digital Post.
Statens finansiering af regionernes udgifter og tilskud til finansiering af kommunernes
udgifter. Bloktilskuddene fastlægges ved økonomiaftaler med KL og Danske Regioner.
Se også ”Økonomiaftale”.
Den fællesoffentlige digitaliseringsstrategi for 2011-2015 ”Den digitale vej til fremtidens
velfærd” er aftalt i august 2011 mellem den daværende VK-regering, KL og Danske
Regioner. Den efterfølgende regering tilsluttede sig i oktober 2011 den fællesoffentli-
ge digitaliseringsstrategi.
Et beregnet eller skønnet mål for, hvor mange timer årligt en fuldtidsansat faktisk bru-
ger på at løse arbejdsopgaver. Ved en opgørelse af effektive arbejdstimer fraregnes
den tid, der ikke vedrører arbejdsopgaver, fx ferie, sygefravær, barsel, omsorgsdage
og efteruddannelse. Der findes ikke et generelt anvendt antal effektive arbejdstimer
pr. årsværk.
Se også ”Årsværk”.
Et brev, der sendes som enkeltforsendelse. Et manuelt brev kan både sendes som fy-
sisk brev og via Digital Post.
Indirekte udgifter, der er forbundet med fx ansættelse af en medarbejder, dvs. udgifter,
der ikke direkte vedrører løn eller pension. Det gælder fx udgifter til husleje, admini-
stration, støttefunktioner, herunder ledelse, og it- og kontorhold.
De selvejende institutioner udgøres i potentialeberegningen for Digital Post af uddan-
nelsessteder som universiteter, professionshøjskoler og ungdoms- og voksenuddan-
nelser.
Kommunernes og regionernes økonomi aftales ved årligt tilbagevendende forhandlin-
ger mellem den siddende regering og henholdsvis KL og Danske Regioner.
Se også ”Bloktilskud”.
Automatisk brev
Bloktilskud
Den fællesoffentlige
digitaliseringsstrategi
Effektive arbejdstimer
Manuelt brev
Overheadudgifter
Selvejende institutioner
Økonomiaftale