Skatteudvalget 2015-16
SAU Alm.del
Offentligt
1612357_0001.png
Finansudvalget 2015-16
FIU Alm.del endeligt svar på spørgsmål 131
Offentligt
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
12. januar 2016
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 131 (Alm. del) af 18.
januar 2016 stillet efter ønske fra Pelle Dragsted (EL)
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse, hvordan en reduktion af topskatten med 5 procentpoint
vil påvirke gini-indkomstuligheden (målt ved hhv. markedsindkomst og disponibel
indkomst) og indkomstdecilernes markeds- og disponible indkomst, samt
deres indkomstandele?
I sit svar bedes ministeren oplyse, hvor meget af udviklingen i indkomsten,
der kan tilskrives adfærd og hvor meget der alene stammer fra umiddelbar
ændring af skatten.
Svar
Der tages udgangspunkt i Finansministeriets sædvanlige regneprincipper, hvor
effekten på indkomstfordelingen (målt ved Gini-koefficienten) opgøres før ad-
færd, og markedsindkomst påvirkes derfor ikke af en reduktion i indkomstskatten.
En reduktion af topskattesatsen med 5 pct.-point skønnes at føre til et umiddel-
bart mindreprovenu på 5,2 mia. kr. (i 2016-niveau og 2023-regler),
jf. besvarelsen af
FIU 121 af 6. januar 2016.
Denne reduktion vurderes at øge indkomstforskellene -
målt ved gini-koefficienten for ækvivaleret disponibel indkomst – med omkring
0,33 pct.-point. Til sammenligning udgjorde gini-koefficienten 26,2 pct. i 2013.
Tabel 1
Umiddelbar ændring i disponibel indkomst ved en reduktion af topskattesatsen på 5 pct.-point,
opgjort på indkomstdeciler (2023-regler i 2016-niveau)
Deciler for ækvivaleret disponibel
indkomst
Andel af samlet disponibel
indkomst (pct.)
Ændring disponibel indkomst
Andel (pct.-point)
Kr. pr. person
-0,0
0
-0,0
0
-0,0
0
-0,0
0
-0,0
0
-0,0
100
-0,0
200
-0,0
400
-0,0
1.100
0,3
8.400
1
3,4
2
6,1
3
7,1
4
7,9
5
8,8
6
9,6
7
10,6
8
11,8
9
13,7
10
20,9
Anm.: Indkomstdecilerne er opgjort på baggrund af ækvivaleret disponibel indkomst.
Kilde: Egne beregninger på baggrund af Lovmodellen og en 3,3 pct. stikprøve af befolkningen.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 265: Spm. om at redegøre for, hvad en reduktion af topskatten med 5 procentpoint vil betyde for den disponible indkomst for hvert indkomstdecil, til skatteministeren
1612357_0002.png
Side 2 af 2
Af tabel 1 fremgår det, at personerne i 10. decil opnår den største stigning i dispo-
nibel indkomst, med en gennemsnitlig stigning på 8.400 kr. årligt pr. person. Til
sammenligning opnår personer i 9. decil en stigning på 1.100 kr. i gennemsnit.
Endvidere viser opgørelsen, at det stort set kun er personer i den øverste halvdel
af indkomstfordelingen, der påvirkes ved en reduktion af topskattesatsen.
Måles ændringen i den disponible indkomst i forhold til decilernes andel af den
samlede disponible indkomst, er det udelukkende 10. decil, som opnår en højere
andel. Konkret stiger 10. decils indkomstandel med 0,3 pct.-point. Til trods for at
personerne i de andre deciler også oplever en samlet stigning i den disponibel
indkomst, falder deres andel af den samlede disponible indkomst.
Endelig spørges der til, i hvor høj grad adfærdsændringerne giver anledning til
øget disponibel indkomst set i forhold til den umiddelbare skattelempelse. I be-
svarelsen af FIU 121 af d. 6. januar 2016 blev det umiddelbare mindreprovenu
som følge af en reduktion af topskatten med 5 procentpoint opgjort til 5,2 mia. kr.
Det blev endvidere vurderet, at den lavere topskat ville føre til en stigning i den
samlede lønsum (uden pension) på omtrent 1,9 mia. kr., hvilket giver anledning til
yderligere skatteindtægter (ekskl. tilbageløb) på godt 0,9 mia. kr. Stigningen i di-
sponibel indkomst som følge af øget arbejdsudbud udgør således knap 1 mia. kr.
svarende til ca. 16 pct. af den samlede stigning i disponibel indkomst på 6,2 mia.
kr..
Med venlig hilsen
Claus Hjort Frederiksen
Finansminister