Skatteudvalget 2015-16
SAU Alm.del
Offentligt
1612356_0001.png
18. marts 2016
J.nr. 16-0230120
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 265 af 22. februar 2016 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra René Gade (ALT).
Karsten Lauritzen
/ Søren Schou
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 265: Spm. om at redegøre for, hvad en reduktion af topskatten med 5 procentpoint vil betyde for den disponible indkomst for hvert indkomstdecil, til skatteministeren
1612356_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes redegøre for, hvad en reduktion af topskatten med 5 procentpoint vi
betyde for den disponible indkomst for hvert indkomstdecil. I svaret bedes den gennem-
snitlige disponible indkomst for hvert decil oplyst både før og efter en reduktion af tops-
katten, ligesom reduktionen bedes opgjort i absolut og i procentvis ændring. Desuden
beds decilgrænserne oplyst. Endelig bedes svaret indeholde oplysninger om, hvor meget
ændringerne i de disponible indkomster kan tilskrives adfærd, og hvor meget der alene
stammer fra reduktionen af topskatten.
Svar
Topskatten beregnes efter gældende regler af et grundlag bestående af den personlige ind-
komst (lønindkomst fratrukket arbejdsmarkedsbidrag) over 467.300 kr. (2016-niveau)
samt positiv nettokapitalindkomst over en grænse på 41.900 kr. (det dobbelte for ægtefæl-
ler). Som led i 2012-skattereformen forhøjes topskattegrænsen for den personlige ind-
komst frem til 2022 til 489.000 kr. (2016-niveau), svarende til ca. 531.500 kr. i lønind-
komst.
Topskattesatsen er 15 pct., men det skrå skatteloft på hhv. 51,95 pct. for personlig ind-
komst og 42,0 pct. for positiv nettokapitalindkomst kan medføre nedslag i topskatten,
hvorved topskattesatsen reelt er mindre.
Det fremgår af svaret på SAU 255, at en reduktion af topskatten på 5 pct.-point skønnes
at medføre et umiddelbart mindreprovenu på hhv. ca. 5,0 mia. kr. i 2022 (2016-niveau)
1
.
Virkningen efter tilbageløb og adfærd skønnes til et mindreprovenu på ca. 2,6 mia. kr. De
positive dynamiske effekter skyldes, at arbejdsudbuddet øges som følge af en positiv
timeeffekt.
Det skønnes, at en reduktion af topskattesatsen med 5 pct.-point vil medføre en forøgelse
af den disponible indkomst på ca. 900 kr. i gennemsnit for alle borgere, svarende til 0,5
pct. af den disponible indkomst. Den største forøgelse finder sted i 10. indkomstdecil,
hvor den disponible indkomst bliver forøget med ca. 6.700 kr., svarende til 1,7 pct.,
jf. ta-
bel 1.
Tabellen viser endvidere decilgrænserne. Således er grænsen mellem 1. og 2. indkomstde-
cil opgjort til en disponibel indkomst på ca. 132.800 kr. Disse grænser er såkaldt ækvivale-
rede beløb og skal fortolkes med forsigtighed
2
. De ækvivalerede beløb kan ikke sammen-
lignes med de ikke-ækvivalerede beløb i tabellens øvrige søjler.
1
Forudsat parallel reduktion af det skrå skatteloft for personlig indkomst, men ikke af det skrå skatteloft for kapitalind-
komst.
Ved ækvivalering opgøres indkomsten på familieniveau og korrigeres for stordriftsfordele ved at være flere i en familie,
hvorefter alle i familien tildeles samme andel af den korrigerede familieindkomst. Dermed bliver det muligt at sammen-
ligne disponible indkomster for familier med forskellig størrelse. Lidt forenklet kan grænserne fortolkes som den dispo-
nible indkomst for en enlig uden børn, men de kan ikke umiddelbart tages som udtryk for den disponible indkomst for
familier bestående af flere personer.
2
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 265: Spm. om at redegøre for, hvad en reduktion af topskatten med 5 procentpoint vil betyde for den disponible indkomst for hvert indkomstdecil, til skatteministeren
1612356_0003.png
Tabellen viser fordelingen af de umiddelbare provenumæssige konsekvenser. Betragtes
den samlede velfærd inkl. værdien af fritid, vil det principielt (under visse antagelser) være
mest retvisende at se bort fra indkomstvirkninger af ændret adfærd i opgørelser af forde-
lingsvirkningerne af skatteændringer. Ved en nedsættelse af marginalskatten, som øger
timearbejdsudbuddet for de beskæftigede, vil den større velfærd heraf som følge af øgede
forbrugsmuligheder i princippet netop modsvares af mindre velfærd som følge af mindre
fritid.
Tabel 1. Konsekvenser af en nedsættelse af topskatteskatsen med 5 pct.-point fordelt på indkomst-
deciler
Gsn.
disponibel indkomst
Decil-
grænse
1
(kr.)
132.800
162.200
183.500
206.500
229.600
254.900
284.700
323.900
388.300
Før
ændring
2
(kr.)
73.400
114.900
136.900
147.600
158.500
172.400
191.000
215.000
250.300
387.600
184.800
Efter
ændring
2
(kr.)
73.400
114.900
136.900
147.600
158.500
172.500
191.200
215.500
251.400
394.300
185.700
Gns. ændring i di-
sponibel indkomst
Indkomst-
decil
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
Alle
Antal
(1000 pers.)
561
561
561
561
561
561
561
561
561
561
5.610
Kr.
2,3
0
0
0
0
0
100
200
500
1.100
6.700
900
Pct.
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,1
0,1
0,2
0,4
1,7
0,5
Anm: Alle familier er inddelt i indkomstdeciler efter deres ækvivalerede disponible indkomst. Indkomsten er opgjort på fami-
lieniveau. Forudsat parallel reduktion af det skrå skatteloft for personlig indkomst.
1: Ækvivalerede beløb.
2: Ikke-ækvivalerede beløb
3: Tallene angiver gennemsnittet for alle personer i det pågældende indkomstdecil og afviger dermed fra Finansministeriets
besvarelse af FIU spørgsmål 131, hvor der ligeledes indgår en decilfordeling, men hvor ændringen er opgjort som den gen-
nemsnitlige ændring for skatteydere (hvilket grundlæggende vil sige ekskl. personer under 16 år). En anden forskel er, at
det i nærværende besvarelse er forudsat, at det skrå skatteloft for personlig indkomst reduceres parallelt med topskattesat-
sen, mens det skrå skatteloft for kapitalindkomst som udgangspunkt ikke justeres tilsvarende. I svaret på FIU 131 blev
begge de skrå skattelofter justeret parallelt med topskattesatsen.
Kilde: Egne beregninger på lovmodellen baseret på 2013-data fremskrevet med forudsætningerne i Økonomisk Redegø-
relse, december 2015.
Side 3 af 3