Skatteudvalget 2015-16
SAU Alm.del
Offentligt
1611752_0001.png
Folketingets Skatteudvalg
Christiansborg
17. marts 2016
Svar på Skatteudvalgets spørgsmål nr. 254 (Alm. del) af 18.
februar 2016 stillet efter ønske fra Peter Hummelgaard Thomsen
(S)
Spørgsmål
Ministeren bedes beregne effekten på den strukturelle offentlige saldo af følgende
tiltag:
Afskaffelse af topskatten, finansieret ved en besparelse på optaget på de er-
hvervsfaglige og videregående uddannelser.
Nedsættelse af registreringsafgiften svarende til 2 mia. kr. efter tilbageløb og
adfærd, finansieret ved at sænke udgifterne til Vejdirektoratets anlægsbevillin-
ger med 2 mia. kr.
Nedsættelse af afgifterne på tobak og alkohol svarende EU-minimum, ved en
besparelse på regionernes udgifter til sundhed.
I svaret bedes ministeren opstille en tabel, der for hvert enkelt budgetforbedrende
og budgetforværrende tiltag viser effekterne på den strukturelle beskæftigelse og
den strukturelle saldo. Tabellen bør indeholde tre koloner med umiddelbare effek-
ter, effekter efter tilbageløb og effekter efter tilbageløb og adfærd.
Svar
Finansministeriets beregningsprincipper skal ses i sammenhæng med de overord-
nede finanspolitiske mål, dvs. balance på den strukturelle saldo i 2020 og finans-
politisk holdbarhed. De finanspolitiske mål betyder, at politikændringer skal vur-
deres på baggrund af deres strukturelle virkning på de offentlige finanser. Derfor
opgøres virkningen efter tilbageløb (af moms og afgifter mv) og inkl. adfærdsæn-
dringer, dvs. den reelle påvirkning af det finanspolitiske prioriteringsrum på sigt.
Adfærdsændringer - også kaldet dynamiske effekter - betegner, at politikændringer
kan påvirke husholdningers og virksomheders adfærd fx i form af arbejdsudbud,
opsparing, investering eller forbrugssammensætning. Selve adfærdsændringen er
ofte formålet med politikændringen. Fx er formålet med indførelsen af en afgift
på en vare ofte et ønske om, at mindske forbruget af den pågældende vare og øge
forbruget af andre varer. Det samme gør sig gældende i forhold til strukturrefor-
mer, som fx ændringer af tilbagetrækningsreglerne. En retvisende vurdering af
virkningen af en politikændring på den strukturelle saldo og den finanspolitiske
holdbarhed tilsiger derfor inddragelse af adfærdsændringer.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 254: Spm. om at beregne effekten på den strukturelle beskæftigelse og den strukturelle offentlige saldo, til finansministeren, kopi til skatteministeren
Side 2 af 7
Kriteriet for indregning af adfærdsændringer tager som altovervejende hovedregel
afsæt i faktiske og observerede virkninger af tidligere politikændringer. Når det fx
vælges at indregne adfærdsvirkninger af ændringer i indkomstskatter er det fordi,
det empiriske grundlag peger på, at der må forventes at være væsentlige effekter,
og at grundlaget vurderes at være tilstrækkeligt til at skønne med rimelig sikkerhed
over effekterne.
Den offentlige sektor - dvs. den offentlige service, indkomstoverførslerne og fi-
nansieringerne i form af skatter og afgifter påvirker husholdningernes og virk-
somhedernes adfærd. Disse adfærdseffekter er indeholdt i den måde økonomien
fungerer på i dag, herunder arbejdsudbuddet og den strukturelle ledighed. Det
betyder imidlertid ikke nødvendigvis, at der er en sikker og dokumenterbar sam-
menhæng mellem alle ændringer af de offentlige indtægter og udgifter og fx ar-
bejdsudbuddet.
I de tilfælde, hvor husholdningernes reale disponible indkomster påvirkes direkte
af de offentlige udgifter og indtægter, er der et rimeligt sikkert grundlag for at
vurdere adfærdseffekterne, herunder arbejdsudbudseffekter. Det gælder i forhold
til indkomstoverførsler samt skatter og afgifter.
De offentlige serviceudgifter og de offentlige investeringer påvirker derimod of-
test ikke direkte husholdningernes disponible indkomster, hvorfor det ofte vil
være vurderingen, at marginale ændringer ikke påvirker arbejdsudbuddet.
Visse offentlige serviceudgifter – fx til daginstitutioner – vil principielt kunne lige-
stilles med tilskud til arbejdsindkomsten, hvorfor ændringer vil kunne påvirke
arbejdsudbuddet. Højere offentlige udgifter til daginstitutioner, der anvendes til
reduceret forældrebetaling, vil kunne udløse en positiv omend beskeden arbejds-
udbudsvirkning (når der ses bort fra finansieringen af de øgede udgifter). Men
generelt er det vurderingen, at en marginal ændring i de offentlige serviceudgifter i
sig selv ikke påvirker arbejdsudbuddet.
På uddannelsesområdet indregnes traditionelt arbejdsudbudsvirkninger af ændret
politik. Er stigende udgifter til uddannelsesområdet foranlediget af flere studeren-
de, påvirker det arbejdsudbuddet. På kort sigt reducerer de flere studerende ar-
bejdsudbuddet, men på sigt betyder et højere uddannelsesniveau et højere ar-
bejdsudbud efter endt uddannelse,
jf. uddybende kommentarer nedenfor.
I
tabel 1
er givet en oversigt over de varige virkninger på den offentlige saldo og
den strukturelle beskæftigelse af spørgsmålets 3 tiltag, der består af i alt 6 dele.
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 254: Spm. om at beregne effekten på den strukturelle beskæftigelse og den strukturelle offentlige saldo, til finansministeren, kopi til skatteministeren
1611752_0003.png
Side 3 af 7
Tabel 1
Tiltagenes virkning på den strukturelle saldo og den strukturel beskæftigelse
Umiddelbar
virkning
Tiltag:
1. Tiltag
1. Afskaffelse af topskatten
2. Besparelse på optaget på de erhvervsfagli-
ge og videregående uddannelser
1)
2. Tiltag
3. Nedsættelse af registreringsafgiften med 2
mia. kr. efter tilbageløb og adfærd
4. Udgifterne til Vejdirektoratets anlægsbevil-
linger sænkes med 2 mia. kr.
1)
3. Tiltag
5. Nedsættelse af afgifter på tobak og alkohol
svarende til EU-minimum
6. Besparelse på regionernes sundhedsudgif-
ter
-5,1
3,4
-4,9
3,4
-3,4
3,4
900
-
-5,3
-
-4,1
-
-2,0
-
3.000
[ikke vurderet]
-14,9
-
-11,3
-
-8,6
-
8.300
[Evt. negativ]
Virkning efter
tilbageløb
Virkning efter
tilbageløb og inkl.
adfærd
Virkning på
strukturel
beskæftigelse
fuldtidspersoner
Mia. kr., 2016-niveau
Anm.: 1) Forslaget kan ikke umiddelbart vurderes, jf. tekstens bemærkninger.
Kilde: Skatteministieriet og Finansministeriet.
Nedenfor uddybes beregningerne af de enkelte dele i tiltagene nærmere.
Ad 1. Afskaffelsen af topskatten
har en negativ umiddelbar virkning på den
offentlige saldo på ca. 14,9 mia. kr. Højere disponible indkomster i husholdnin-
gerne giver anledning til et højere forbrug, og dermed højere indtægter fra moms
og afgifter (tilbageløb). Herved reduceres det umiddelbare virkning på den offent-
lige saldo til ca. 11,3 mia. kr.. Ved en nedsættelse af indkomstskatten kan der være
tale om to adfærdsvirkninger i forhold til arbejdsudbuddet. Der kan være en
timeef-
fekt,
hvis skatteændringen påvirker beskatningen af sidst tjente krone, og en
delta-
gelseseffekt,
hvis skatteændringen påvirker gevinsten ved at være i beskæftigelse
frem for at være på overførselsindkomst (kompensationsgraden). Ved afskaffelse
af topskatten skyldes den positive arbejdsudbudseffekt
timeffekten.
Arbejdsudbud-
det vurderes at stige svarende til 8.300 fuldtidspersoner, hvilket reducerer den
varige svækkelse af den offentlige saldo til 8,6 mia. kr. Det skal bemærkes, at be-
regningen er foretaget i forhold til et udgangspunkt, hvor den gradvise forøgelse
af topskattegrænsen frem til 2022 er fuldt gennemført,
jf. Aftale om skattereform,
2012,
og at der desuden er forudsat en parallel reduktion af det skrå skatteloft for
personlig indkomst.
Ad 2. En besparelse på optaget på de erhvervsfaglige og videregående ud-
dannelser
kan ikke vurderes på det foreliggende grundlag. Det skal dog bemær-
kes, at det er normal praksis at indregne adfærdsvirkninger på arbejdsudbuddet af
ændret uddannelsesniveau. En vurdering af det nærværende forslag kræver imid-
lertid en yderligere konkretisering. Det skyldes, at der i dag ikke er et samlet loft
over optaget på erhvervsuddannelser eller videregående uddannelser. Såfremt op-
taget skal begrænses med henblik på at tilvejebringe finansiering til en afskaffelse
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 254: Spm. om at beregne effekten på den strukturelle beskæftigelse og den strukturelle offentlige saldo, til finansministeren, kopi til skatteministeren
Side 4 af 7
af topskatten ville det forudsætte, at der blev fastsat et samlet loft over optaget på
erhvervsuddannelserne og de videregående uddannelser. Det ville være nødven-
digt for at sikre, at en begrænsning af optaget på et uddannelsesområde ikke blot,
førte til et øget optag på et andet uddannelsesområde.
Et loft over optaget på erhvervsuddannelser og videregående uddannelser skøn-
nes overordnet at være forbundet med følgende modsatrettede effekter:
En andel af de berørte forventes at overgå direkte til beskæftigelse, hvilket vil
give en umiddelbar stigning i indtægter fra skatter og afgifter. I tillæg til spare-
de udgifter til SU og drift af uddannelsesinstitutioner udgør dette den primære
positive saldovirkning af at fastsætte et loft over optaget.
Ufaglærte har imidlertid i gennemsnit en lavere arbejdstilknytning end perso-
ner med en erhvervsuddannelse og en videregående uddannelse, hvilket på sigt
vil trække i retning af et lavere samlet arbejdsudbud og dermed en svækkelse
af saldovirkningen.
En andel af de berørte skønnes derudover ikke at være i stand til at finde be-
skæftigelse, og vil derfor i stedet modtage andre offentlige ydelser, fx kontant-
hjælp, hvor der ligeledes vil være udgifter til aktivering mv.
En andel af de berørte, der overgår til kontanthjælpssystemet, skønnes ligele-
des at få et uddannelsespålæg, hvorfor der alligevel vil være udgifter til SU og
drift i uddannelsessystemet.
En andel af de berørte kan desuden forventes at starte på andre uddannelses-
tilbud, fx en gymnasial uddannelse, produktionsskole mv., hvilket samlet set
reducerer den direkte mindreudgift af at indføre et loft over optaget på er-
hvervsuddannelser og videregående uddannelser.
Det bemærkes, at analyser i
Finansredegørelse 2014
peger på, at ændringer i uddan-
nelsesniveauet på langt sigt kan forventes at være omtrent neutrale for de offentli-
ge finanser, mens der på kort og mellemlangt sigt kan være en styrkelse af de of-
fentlige finanser ved et lavere uddannelsesniveau. I tillæg til saldovirkningen kan et
lavere uddannelsesniveau forventes at svække BNP som følge af lavere produkti-
vitet.
Ad 3. En nedsættelse af registreringsafgiften med 2 mia. kr. efter tilbageløb
og adfærd
vil kunne reducere registreringsafgiftssatserne på 105 og 150 pct. til
hhv. 76 og 121 pct., hvis fradrag i afgiften mv. holdes uændret. Det skal bemær-
kes, at der er betydelig usikkerhed knyttet til vurderingen.
Der et taget udgangspunkt i det strukturelle provenu fra registreringsafgiften, der
skønnes til 18,1 mia. kr. (2016-niveau). Der er endvidere taget udgangspunkt i
sammensætningen af personbilsalget i 2015 og en skønnet ændring i denne sam-
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 254: Spm. om at beregne effekten på den strukturelle beskæftigelse og den strukturelle offentlige saldo, til finansministeren, kopi til skatteministeren
1611752_0005.png
Side 5 af 7
mensætning som følge af reduktionen af den høje registreringsafgiftssats fra 180
til 150 pct. som indgik i
Aftale om finanslov for 2016.
Det er derudover forudsat, at
prisen på personbiler ekskl. afgift er uændret.
En afgiftsnedsættelse, som nedsættelsen af registreringsafgiften, har både en ad-
færdseffekt i forhold til forbruget og arbejdsudbuddet. Arbejdsudbudseffekten
vurderes til ca. 3.000 fuldtidspersoner.
Ad 4. Udgifter til Vejdirektoratets anlægsbevillinger sænkes med 2 mia. kr.
Der indregnes normalt ikke adfærdsvirkninger på arbejdsudbuddet af
offentlige inve-
steringer.
Det skyldes, at højere beskæftigelse som følge af offentlige investeringer,
der udføres af private virksomheder, vil fortrænge anden privat beskæftigelse på
sigt. Det bemærkes, at offentlig infrastruktur kan have betydning for produktivitet
og BNP. Fx blev det i forbindelse med
Vækstplan DK, 2013
besluttet at øge de
offentlige investeringer med samlet 14 mia. kr. i årene frem mod 2020. Det blev i
den forbindelse vurderet, at de forøgede offentlige investeringer strukturelt ville
løfte BNP-niveauet med ca. 1 mia. kr. i 2020
1
. Det bemærkes endvidere, at det i de
langsigtede fremskrivninger er lagt til grund, at de offentlige investeringer har et
niveau, der løbende vedligeholder og forbedrer det offentlige kapitalapparat, her-
under infrastrukturen. Udmøntning af konkrete projekter indenfor rammerne af
de planlagte offentlige investeringer vil således som udgangspunkt ikke påvirke
BNP og det finanspolitiske prioriteringsrum i forhold til det forudsatte.
Vejdirektoratet har en samlet anlægsbevilling til anlæg og vedligeholdelse af mo-
torveje, øvrige hovedlandsveje og broer på ca. 3 mia. kr. i 2016 (på anlægsbudget-
tet uden for udgiftsloftet). På finansloven for 2016 er Vejdirektoratets samlede
anlægsbevilling i budgetoverslagsårene ca. 3,2 mia. kr. i 2017, ca. 1,8 mia. kr. i
2018 og ca. 1,7 mia. kr. i 2019. Den foreslåede besparelse er således større end
Vejdirektoratets anlægsbudget i 2018 og 2019. Hertil kommer, at der på anlægs-
budgettet i 2016-2019 er projekter, der er i gang. Det vil være forbundet med
modsatrettede merudgifter at aflyse et igangværende projekt, bl.a. idet de udføren-
de entreprenører skal kompenseres. En varig nedlæggelse af Vejdirektoratets an-
lægsbevilling er et vidtgående forslag, der i praksis næppe vil være realiserbart. Det
er derfor vanskeligt at vurdere forslaget, herunder eventuelle langsigtede virknin-
ger på arbejdsudbuddet. Der er imidlertid næppe tvivl om, at et vejnet, hvis kvali-
tet og sikkerhed gradvist svækkes, vil have afledte virkninger for mobilitet og ar-
bejdsmarkedets funktion.
Ad 5. Nedsættelse af afgifter på tobak og alkohol svarende til EU-
minimum
vil indebære relativt store afgiftsnedsættelser.
De beregningsmodeller, der anvendes til vurdering af afgiftsændringer, er generelt
gode til vurdering af mindre afgiftsændringer, hvorfor der vil være væsentlig større
1
Jf. Vækstplan DK, 2013 – Teknisk baggrundsrapport, side 48-49.
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 254: Spm. om at beregne effekten på den strukturelle beskæftigelse og den strukturelle offentlige saldo, til finansministeren, kopi til skatteministeren
Side 6 af 7
usikkerhed knyttet til vurderingen af en nedsættelse af afgifter på tobak og alkohol
til EU’s minimumssatser.
Forslaget vil betyde en reduktion af ølafgiften med ca. 75 pct., en afskaffelse af
vinafgiften (idet EU-minimumsafgiften er nul), en reduktion i spiritusafgiften med
ca. 50 pct. og en reduktion af gennemsnitsafgiften på cigaretter på knap 30 pct.
(Afgifterne på rulle- og pibetobak forudsættes nedsat parallelt). Det vurderes sam-
let, at forslaget medfører en svækkelse af den offentlige saldo på ca. 3,4 mia. kr.
efter tilbageløb og adfærd. Den strukturelle beskæftigelse vurderes at stige med ca.
900 personer som følge af den højere marginale realløn afledt af afgiftsnedsættel-
serne.
Det bemærkes endvidere, at de store afgiftsnedsættelser vurderes at øge alkohol-
forbruget med ca. 8 pct. og forbruget af tobak med ca. 8 pct.
Der er i beregningerne ikke foretaget en vurdering af de langsigtede virkninger på
folkesundheden af et øget forbrug af alkohol og tobak, og de heraf mulige negati-
ve afledte virkninger på den offentlige saldo.
Ad 6. Besparelsen på regionernes sundhedsudgifter
skal udgøre 3,4 mia. kr.,
hvis den som foreslået skal dække mindreprovenuet fra nedsættelse af afgifterne
på tobak og alkohol. Regionernes driftsudgifter på sundhedsområdet er ca. 107,4
mia. kr. i budget 2016 (16-pl og -opgaveniveau). En reduktion af regionernes
driftsudgifter på i størrelsesordenen ca. 3,2 pct., vil således være en betydelig re-
duktion af regionernes samlede udgiftsramme til sundhed.
Der indregnes, som anført ovenfor, ikke normalt arbejdsudbudsvirkninger af æn-
dret offentligt forbrug, herunder ændringer i regionernes driftsudgifter til sund-
hedsområdet. Det gør sig hverken gældende når driftsudgifterne til sundhedsom-
rådet, som det oftest er tilfældet, er stigende, eller når de, som tilfældet er i nærvæ-
rende spørgsmål, er faldende.
I
Regneprincipper og modelanvendelse i Finansministeriet,
Finansministeriet 2012 er der
givet mere detaljeret gennemgang af de generelle regneprincipper.
Afsluttende bemærkes det, at der altid vil være et element af usikkerhed i bereg-
ninger af adfærdsvirkninger. Usikkerhed om de økonomiske skøn er et generelt
fænomen, der ikke alene knytter sig til vurderingen af adfærdsændringer. Ved
økonomiske fremskrivninger er der fx også usikkerhed om det fremtidige skatte-
grundlag og omfanget af den fremtidige erhvervsdeltagelse.
I den økonomisk politiske planlægning håndteres disse usikkerheder i praksis ved,
at der løbende og systematisk foretages genberegninger af den strukturelle saldo
og den finanspolitiske holdbarhed på baggrund af ny viden om den faktiske udvik-
ling, herunder udviklingen på arbejdsmarkedet. Er udviklingen i den strukturelle
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 254: Spm. om at beregne effekten på den strukturelle beskæftigelse og den strukturelle offentlige saldo, til finansministeren, kopi til skatteministeren
Side 7 af 7
saldo og den finanspolitiske holdbarhed svagere end forudsat i den tidligere frem-
skrivning, vil det indebære en reduktion af det finanspolitiske prioriteringsrum, så
den samlede planlægning fortsat er i overensstemmelse med de overordnede fi-
nanspolitiske mål. Omvendt gør det sig også gældende, at hvis den strukturelle
saldo og finanspolitiske holdbarhed udvikler sig bedre end forudsat i den tidligere
fremskrivning, vil det indebære en forøgelse af det finanspolitiske prioriterings-
rum.
Med venlig hilsen
Claus Hjort Frederiksen
Finansminister