Skatteudvalget 2015-16
SAU Alm.del
Offentligt
1609917_0001.png
Skatteudvalget 2015-16
L 61 endeligt svar på spørgsmål 4
Offentligt
15. december 2015
J.nr. 15-1604999
Til Folketinget – Skatteudvalget
Vedrørende L 61 - Forslag til Lov om ændring af registreringsafgiftsloven, brændstoffor-
brugsafgiftsloven og forskellige andre love. (Indfasning af eldrevne og brændselscelle-
drevne køretøjer i grøn ejerafgift og registrering safgift m.v.).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 4 af 4. december 2015. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Jesper Petersen.
Karsten Lauritzen
/ Lene Skov Henningsen
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 244: Spm. om ministeren finder det tilfredsstillende, betryggende og holdbart, at Skatteministeriet og Energistyrelsen tilsyneladende ikke anvender de samme prognoser for det samme område, jf. artiklen "Regeringen er ved at køre elbilen i grøften" bragt i Information den 30. december 2015, til skatteministeren, kopi til energi-, forsynings- og klimaministeren
1609917_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes udarbejde en beregning af omkostninger ved at forlænge afgiftsfritagel-
sen for elbiler og brændselscellebiler i henholdsvis 3 og 5 år.
Svar
Ved besvarelsen af spørgsmålet er det beregningsteknisk lagt til grund, at den meget høje
stigningstakt for nyregistreringerne af elbiler til og med september 2015 halveres i 2016,
og at denne stigningstakt fastholdes ved en forlængelse af afgiftsfritagelsen for elbiler i 3
år og for el- og brændselscellebiler i 5 år, således at der vil der blive nyregistreret 4.500 el-
og brændselscellebiler i 2016, 7.000 i 2017 og 10.750 i 2018, 17.000 i 2019 og 26.250 i
2020.
En forlængelse af afgiftsfritagelsen med 3 år i 2016-2018 kan på den baggrund med bety-
delig usikkerhed skønnes at medføre et mindreprovenu på 775 mio. kr. efter tilbageløb og
adfærd i 2016, stigende til 1.400 mio. kr. efter tilbageløb og adfærd i 2018, når der tages
udgangspunkt i gældende regler,
jf. tabel 1.
Tabel 1. Provenuvirkninger ved 3 års afgiftsfritagelse i 2016-2018 for elbiler
(Kr., 2016 niveau)
Umiddelbart nettoprovenu
Tilbageløb og adfærd
Provenu efter tilbageløb og adfærd
Kilde: Skatteministeriet.
2016
-950
175
-775
2017
-1.275
225
-1.050
2018
-1.725
275
-1.400
Varigt
-50
0
-50
En forlængelse af afgiftsfritagelsen med 5 år i 2016-2020 kan tilsvarende med betydelig
usikkerhed skønnes at medføre et mindreprovenu på 775 mio. kr. efter tilbageløb og
adfærd i 2016, stigende til 2.550 mio. kr. efter tilbageløb og adfærd i 2020, når der tages
udgangspunkt i gældende regler,
jf. tabel 2.
Tabel 2. Provenuvirkninger ved 5 års afgiftsfritagelse i 2016-2020 for el- og brændselscellebiler
(Kr., 2016 niveau)
Umiddelbart nettoprovenu
Tilbageløb og adfærd
Provenu efter tilbageløb og adfærd
Kilde: Skatteministeriet.
2016
-950
175
-775
2017
-1.275
225
-1.050
2018
-1.725
275
-1.400
2019
-2.350
350
-1.900
2020
-3.075
400
-2.550
Varigt
-100
0
-100
Det indgår som en del af finanslovsaftalen for 2016 at nedsætte den høje registreringsaf-
giftssats på personbiler mv. fra 180 pct. til 150 pct. Nedsættelsen indebærer, at registre-
ringsafgiftsindholdet i den konventionelle bil, som elbilen forudsættes at erstatte, falder,
således at mindreprovenuet pr. elbil ligeledes falder. Ved uændrede forudsætninger om
antallet af nyregistreringer, vil nedsættelsen således betyde, at mindreprovenuet efter til-
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 244: Spm. om ministeren finder det tilfredsstillende, betryggende og holdbart, at Skatteministeriet og Energistyrelsen tilsyneladende ikke anvender de samme prognoser for det samme område, jf. artiklen "Regeringen er ved at køre elbilen i grøften" bragt i Information den 30. december 2015, til skatteministeren, kopi til energi-, forsynings- og klimaministeren
1609917_0003.png
bageløb og adfærd reduceres med omkring 50 mio. kr. i 2016 og 2017, 75 mio. kr. 2018
og 2019 og 100 mio. kr. i 2020.
Nedsættelsen af den høje registreringsafgiftssats vil desuden kunne reducere den aktuelt
høje stigningstakt for nyregistreringer af elbiler, idet prisen på de konventionelle biler
falder, således at der vil blive nyregistreret færre elbiler ved en fortsættelse af afgiftsfrita-
gelsen, end det her er lagt til grund. Det vil yderligere kunne reducere mindreprovenuet
ved en afgiftsfritagelse.
Side 3 af 3