Skatteudvalget 2015-16
SAU Alm.del
Offentligt
1599186_0001.png
Talepunkt til Skatteudvalget 11. februar
2016
5. februar 2016
F5
Jeg vil først orientere udvalget om de centrale skattesager under det nu-
værende nederlandske EU-formandskab. Jeg orienterer herefter om
rådsmødet i ECOFIN i morgen (den 12. februar), hvor en af disse centrale
sager behandles. Det drejer sig om skatteundgåelse på selskabsområdet.
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 239: Spm. om at tilsende talepapiret fra samrådet den 11. februar 2016 om skattespørgsmål på ECOFIN-rådsmødet den 12. februar 2016 og øvrige skattesager under det hollandske formandskab, til finansministeren, kopi til skatteministeren
1599186_0002.png
Side 2 af 6
Sager på skatteområdet under det nederlandske formandskab.
Skatteområdet er generelt en central prioritet i EU for tiden. Det skal ses i
lyset af EU-landenes generelle konsolideringsbehov og deraf følgende
bestræbelser på at undgå potentielt betydelige provenutab som følge af fx
svig og skatteundgåelse. Regeringen har støttet dette arbejde både i EU
og globalt i regi af OECD.
Det nederlandske formandskab vil især prioritere arbejdet med at be-
kæmpe skatteundgåelse på selskabsskatte-området.
Kommissionen har netop fremlagt en pakke med konkrete tiltag på områ-
det, som den vil præsentere på ECOFIN den 12. februar (i morgen). Jeg
vender tilbage til denne sag.
Derudover vil formandskabet fortsætte drøftelserne om ændring af rente-
/royalty-direktivet. Formålet med revisionen er at undgå ”dobbelt ikke-
beskatning”, hvor rente- og royaltybetalinger mellem associerede virk-
somheder i forskellige lande slet ikke beskattes i hverken afsender- eller
modtagerlandet. Det gældende direktiv siger, at afsenderlandets skatte-
myndigheder skal undlade kildebeskatning af renter og royalties, som
sendes fra virksomheden i dette land til virksomheden i modtagerlandet.
Revisionen skal præcisere, at afsenderlandet kun skal undlade kildebe-
skatning, hvis der reelt sker en effektiv beskatning i modtagerlandet.
Ændringsforslaget blev senest behandlet på ECOFIN 19. juni 2015, men
der er endnu ikke enighed. Ændringsforslaget ventes drøftet på ECOFIN i
dette forår.
Fra dansk side støtter vi arbejdet, og er fortsat positive overfor det konkre-
te forslag.
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 239: Spm. om at tilsende talepapiret fra samrådet den 11. februar 2016 om skattespørgsmål på ECOFIN-rådsmødet den 12. februar 2016 og øvrige skattesager under det hollandske formandskab, til finansministeren, kopi til skatteministeren
1599186_0003.png
Side 3 af 6
Der ventes også fokus på bekæmpelse af momssvig. Kommissionen har
bebudet en handlingsplan mod momssvig her i foråret 2016, og den ven-
tes at komme i marts. Regeringen deler fuldt ud ambitionen om at minime-
re moms-svindel og ser frem til Kommissionens handlingsplan og vurde-
ringer af den videre vej frem. Momssvig sker ofte på tværs af grænserne,
og det kalder på en koordineret tilgang mellem EU-landene.
Momssvindel er generelt højt på dagsordenen både herhjemme og i EU.
Det skyldes de betydelige provenutab, som moms-svig vurderes at påføre
statskasserne i EU. På ECOFIN 15. januar drøftede vi fx et tjekkisk ønske
om såkaldt ”omvendt betalingspligt” på moms som et muligt middel til at
forhindre moms-karruselsvig. Handlingsplanen ventes blandt andet at for-
holde sig til, om mere generel brug af omvendt betalingspligt er hensigts-
mæssigt.
Derudover er det muligt, at det nederlandske formandskab vil fortsætte
drøftelserne om en afgift på finansielle transaktioner (FTT), hvor en grup-
pe af interesserede lande fortsat overvejer et forstærket samarbejde. Det
er dog uklart om de deltagende lande kan blive enige om et konkret for-
slag, eller om de nærmere principper for afgiften. Estland er ikke længere
blandt de deltagende lande, så aktuelt er der kun ti lande, der arbejder
med sagen. Det nederlandske formandskab deltager ikke selv.
Danmark deltager (som bekendt) ikke i det forstærkede samarbejde. Re-
geringen lægger vægt på, at der i de politiske og tekniske drøftelser om
en FTT tages højde for de ikke-deltagende landes interesser. Det samme
gør en række andre ikke-deltagende lande.
Under dette formandskab vil der muligvis også skulle tages stilling til det
videre arbejde i adfærdskodeksgruppen for selskabsbeskatning, som
overvåger at landene tilbageruller og ikke genindfører skadelig skatte-
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 239: Spm. om at tilsende talepapiret fra samrådet den 11. februar 2016 om skattespørgsmål på ECOFIN-rådsmødet den 12. februar 2016 og øvrige skattesager under det hollandske formandskab, til finansministeren, kopi til skatteministeren
Side 4 af 6
praksis på selskabsområdet, hvor man i kraft af diskriminerende skatte-
ordninger tiltrækker udenlandske selskaber.
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 239: Spm. om at tilsende talepapiret fra samrådet den 11. februar 2016 om skattespørgsmål på ECOFIN-rådsmødet den 12. februar 2016 og øvrige skattesager under det hollandske formandskab, til finansministeren, kopi til skatteministeren
1599186_0005.png
Side 5 af 6
(ECOFIN 12. februar 2016: Tiltag mod skatteundgåelse på selskabsområdet)
Kommissionen har d. 28. januar præsenteret en pakke med tiltag mod
skatteundgåelse på selskabsskatte-området. Pakken indeholder fire dele:
Pakkens første del er et direktiv med tiltag mod skatteundgåelse på sel-
skabsskatte-området. Direktivforslaget indeholder seks regler, der skal
imødekomme de mest udbredte former for skatteundgåelse. Det gælder fx
regler for beskatning af udenlandske datterselskaber, såkaldte CFC-
regler. CFC-reglerne skal imødegå, at koncernforbundne selskaber kan
undgå selskabsbeskatning. Koncernforbundne selskaber kan fx undgå
beskatning ved at flytte indkomst-skabende aktiver (fx finansielle aktiver)
til et datterselskab, der ligger i et land med lav selskabsbeskatning uden
for EU. Derved får moderselskabet et mindre overskud, der kan beskattes
i EU. CFC-regler medfører, at overskuddet i datterselskabet, hvortil aktivet
flyttes, kan beskattes i det EU-land, som moderselskabet ligger i.
Pakkens anden del er et forslag til ændring af direktivet om administrativt
samarbejde. Forslaget indebærer krav om, at store multinationale selska-
ber skal afgive oplysninger om deres aktiviteter og skattebetalinger på
land-for-land-basis. Oplysningerne afgives til myndigheden i det land, som
moderselskabet ligger i, og vil derefter automatisk blive udvekslet mellem
skattemyndighederne i EU.
Pakkens tredje del er en ekstern strategi for effektiv selskabsbeskatning i
forhold til tredjelande. Strategien indeholder blandt andet tiltag, der skal
understøtte de internationale standarder for god skattepraksis – såkaldt
”good governance”. Det foreslås bl.a. at lave en fælles EU-liste over tred-
jelande, som ikke lever op til de internationale standarder for god skatte-
praksis. Hensigten er at øge presset på de tilbageværende skattely.
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 239: Spm. om at tilsende talepapiret fra samrådet den 11. februar 2016 om skattespørgsmål på ECOFIN-rådsmødet den 12. februar 2016 og øvrige skattesager under det hollandske formandskab, til finansministeren, kopi til skatteministeren
Side 6 af 6
Pakkens fjerde del er en henstilling fra Kommissionen vedrørende EU-
landenes dobbelt-beskatnings-overenskomster, såkaldte ”DBO’er”. Hen-
stillingen er en opfordring til at EU-landene i fremtiden inkluderer tiltag i
deres DBO’er, der anbefales af OECD. Det drejer sig blandt andet om, at
de enkelte EU-lande skal sikre, at der indgår tilstrækkeligt ambitiøse anti-
misbrugs-klausuler i disse DBO’er.
Pakken er i vid udstrækning en opfølgning på anbefalinger fra OECD,
særligt de såkaldte BEPS-anbefalinger mod skatteundgåelse. Danmark
har sammen med en lang række andre EU-lande bakket op om arbejdet.
Kommissionen vurderer, at skatteundgåelse har negative effekter på EU’s
indre marked og skaber ulige konkurrence mellem virksomheder. En
ukoordineret og uens implementering af OECD’s BEPS-anbefalinger kan
skabe nye smuthuller, som selskaberne vil kunne udnytte i forsøg på at
undgå selskabsbeskatning. Der er ofte tale om tilfælde, hvor selskaberne
udnytter forskelle i skattesystemerne på tværs af to eller flere lande. Der-
for giver det umiddelbart god mening at overveje fælles og koordinerede
løsninger.
Regeringen støtter fokus på at dæmme op for skattespekulation i EU. Det
sikrer fair og lige konkurrencevilkår for virksomheder i EU. Og det værner
imod utilsigtede provenutab. Regeringen lægger vægt på, at de enkelte
lande selv kan fastsætte strammere regler, og det vil netop være muligt i
et direktiv med fælles minimumskrav til implementering af OECD’s BEPS-
anbefalinger. I en række tilfælde er de danske regler allerede relativt
stramme. Regeringen vil i udgangspunktet støtte direktivforslagene og de
øvrige tiltag i Kommissionens pakke mod skatteundgåelse. Der ventes
ikke nogen beslutninger i sagen på det kommende rådsmøde. Forslagene
er vigtige, men også komplicerede. Det kan vise sig svært at nå frem til en
afgørelse i dette forår, men det er formandskabets mål.