Skatteudvalget 2015-16
SAU Alm.del
Offentligt
1604240_0001.png
26. februar 2016
J.nr. 16-0151074
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 228 af 5. februar 2016 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Brian Mikkelsen (KF).
Karsten Lauritzen
/ Søren Schou
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 228: Spm. om at oplyse provenueffekten efter adfærd og tilbageløb ved et øget/mindsket årligt personfradrag i intervaller af 2.000 kr. om året mellem 20.000 og 80.000 kr., til skatteministeren
1604240_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes oplyse provenueffekten efter adfærd og tilbageløb ved et øget/mindsket
årligt personfradrag i intervaller af 2.000 kr. om året mellem 20.000 og 80.000 kr.
Svar
Personfradraget er et bundfradrag, der gives ved beregning af bundskatten, sundhedsbi-
draget samt kommune- og kirkeskatten. Personfradraget udgør 44.000 kr. (2016), dog
33.000 kr. for personer, der ikke er fyldt 18 år ved udgangen af indkomståret.
En reduktion af personfradraget til fx 20.000 kr. (15.000 kr. for personer under 18 år),
skønnes at medføre et umiddelbart merprovenu på ca. 40 mia. kr. Efter tilbageløb skøn-
nes et merprovenu på ca. 30,2 mia. kr. Arbejdsudbuddet skønnes at blive forøget svaren-
de til et merprovenu på ca. 2,2 mia. kr., hvorved merprovenuet efter tilbageløb og adfærd
skønnes til ca. 32,4 mia. kr.,
jf. tabel 1.
Omvendt skønnes en stigning i personfradraget til
80.000 kr. at medføre et umiddelbart mindreprovenu på ca. 58,2 mia. kr. Efter tilbageløb
og adfærd skønnes et mindreprovenu på ca. 46,9 mia. kr.
Det bemærkes, at de skønnede adfærdsvirkninger er forbundet med usikkerhed. Hertil
kommer, at de skønnede adfærdsvirkninger er ukompenserede i den forstand, at der ikke
er taget stilling til, hvordan et merprovenu skal anvendes eller et mindreprovenu skal
finansieres. Uanset om det sker via en ændring af de offentlige udgifter eller en ændring
andre steder i skattesystemet, vil der være potentielt betydelige afledte adfærdsmæssige
konsekvenser. Dette skal ikke mindst ses i lyset af, at der er tale om umiddelbare prove-
nuvirkninger i intervallet -58 mia. kr. til +40 mia. kr.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 228: Spm. om at oplyse provenueffekten efter adfærd og tilbageløb ved et øget/mindsket årligt personfradrag i intervaller af 2.000 kr. om året mellem 20.000 og 80.000 kr., til skatteministeren
1604240_0003.png
Tabel 1. Provenumæssige konsekvenser af ændringer i personfradraget (mio. kr., 2023-regler i
2016-niveau)
Provenu
efter
tilbageløb
30.200
27.650
25.100
22.600
20.050
17.500
15.000
12.500
9.950
7.450
4.950
2.500
0
-2.500
-4.950
-7.450
-9.900
-12.350
-14.800
-17.250
-19.700
-22.150
-24.600
-27.050
-29.450
-31.900
-34.300
-36.700
-39.100
-41.500
-43.900
Provenu
efter
tilbageløb og
adfærd
32.400
29.650
26.900
24.200
21.500
18.750
16.050
13.350
10.700
8.000
5.350
2.650
0
-2.650
-5.300
-7.950
-10.600
-13.250
-15.900
-18.500
-21.150
-23.750
-26.350
-28.950
-31.550
-34.100
-36.700
-39.250
-41.750
-44.300
-46.850
Personfradrag (kr.)
20.000
22.000
24.000
26.000
28.000
30.000
32.000
34.000
36.000
38.000
40.000
42.000
44.000
46.000
48.000
50.000
52.000
54.000
56.000
58.000
60.000
62.000
64.000
66.000
68.000
70.000
72.000
74.000
76.000
78.000
80.000
Umiddelbart
provenu
40.000
36.650
33.250
29.900
26.550
23.200
19.850
16.550
13.200
9.900
6.600
3.300
0
-3.300
-6.550
-9.850
-13.100
-16.350
-19.600
-22.850
-26.100
-29.350
-32.600
-35.800
-39.050
-42.250
-45.450
-48.600
-51.800
-54.950
-58.150
Adfærd
2.200
2.000
1.800
1.650
1.450
1.250
1.050
900
700
550
350
200
0
-150
-350
-550
-700
-900
-1.050
-1.250
-1.400
-1.600
-1.750
-1.900
-2.100
-2.250
-2.400
-2.550
-2.650
-2.800
-2.950
Kilde: Lovmodelberegninger på en stikprøve på 3,3 pct. af befolkningen. Data fra 2012 og 2013.
Side 3 af 3