Skatteudvalget 2015-16
SAU Alm.del
Offentligt
1597637_0001.png
Folketingets Skatteudvalg
Christiansborg
10. februar 2016
Svar på Skatteudvalgets spørgsmål nr. 223 (Alm. del) af 4. februar
2016 stillet efter ønske fra Jesper Petersen (S) og Jeppe Bruus
(S)
Spørgsmål
Ministeren bedes redegøre for, hvilke handlemuligheder regeringen ser for sig, når
regeringen skal forhandle land-for-landrapporteringer i EU-regi, herunder om
regeringen vil arbejde for, at flere selskaber bliver omfattet af kravet om land-for-
landrapporteringer, og at land-for-landrapporteringerne skal være offentligt til-
gængelige.
Svar
Jeg har til brug for besvarelsen indhentet udtalelse fra skatteministeren. Jeg kan
henholde mig hertil.
”EU-Kommissionens forslag til ændring af direktivet om administrativt samarbej-
de indeholder et forslag om land-for-land-rapporteringer. Det foreslås, at indføre
en regel om, at større multinationale koncerner skal udarbejde en rapport til skat-
temyndigheden i det EU-land, hvor koncernens ultimative modelselskab er
hjemmehørende.
Reglen vil gælde for multinationale koncerner med en konsolideret årlig omsæt-
ning på 750 mio. EUR (ca. 5,6 mia. kr.) eller derover. Der vil blive stillet krav om,
at koncernen udarbejder en ”land-for-land-rapport”, hvoraf bl.a. omsætningen,
overskuddet, skattebetalingen, antallet af medarbejdere og værdien af materielle
aktiver pr. land vil fremgå. Koncernen pålægges at indsamle disse oplysninger fra
alle dens datterselskaber og faste driftssteder. Derudover vil der blive stillet krav
om en obligatorisk, automatisk udveksling af oplysningerne mellem skattemyn-
dighederne i EU-landene. Det nuværende direktiv indeholder ikke regler om land-
for-land-rapportering.
I EU-Kommissionens forslag lægges der op til at følge den internationale OECD-
standard for land-for-land rapporter.
Danmark har allerede implementeret OECD’s standard for land-til-land-
rapportering ved lov nr. 1884 af 29. december 2015.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 223: Spm. om at redegøre for, hvilke handlemuligheder regeringen ser for sig, når regeringen skal forhandle land-for-landrapporteringer i EU-regi, til finansministeren, kopi til skatteministeren
Side 2 af 3
Hensigten med direktivforslaget er at gennemføre standarden på ensartet vis i hele
EU for at sikre lige vilkår EU-landene imellem og for at undgå de administrative
byrder, som kunne opstå, hvis selskaberne skal afgive forskellige oplysninger i
hvert enkelt EU-land. Det er derfor regeringens opfattelse, at det vil være hen-
sigtsmæssigt at følge den internationale OECD-standard på området.
Kommissionens forslag bygger på den eksisterende lovgivningsmæssige ramme
for udveksling af oplysninger gennem ændringer af direktivet om administrativt
samarbejde på skatteområdet. Ved at medtage kravene om land for land-
rapportering i direktivet om administrativt samarbejde vil EU-landene nyde godt
af direktivets eksisterende bestemmelser om administrativt samarbejde, herunder
bestemmelserne om, hvad oplysningerne kan bruges til, den årlige feedback (fx
om kvaliteten af de modtagne oplysninger) og praktiske systemer til håndtering af
udvekslingen, hvilket vil lette udvekslingen af oplysninger mellem skattemyndig-
hederne.
Med hensyn til spørgsmålet om eventuelle ændringer af den internationale stan-
dard, herunder hvilke og hvor mange selskaber, der skal være omfattet af standar-
den, kan der henvises til skatteministerens besvarelse af spørgsmål 4 på lovforslag
L 46 i indeværende Folketingssamling. I svaret oplyses det, at den internationale
standard skal evalueres i OECD i 2020, og at det er for tidligt at lægge sig fast på,
hvad der skal være de danske prioriteter i forbindelse med evalueringen, inden
dansk erhvervsliv og SKAT har høstet erfaringer med rapporterne. Regeringen vil
således ikke på nuværende tidspunkt arbejde for, at flere selskaber bliver omfattet
af kravet om land-til-land-rapporteringer.
Dertil kan det nævnes, at den nuværende afgræsning afspejler, at OECD-landene
har søgt at finde en passende balance mellem den administrative belastning af
erhvervslivet og fordelene for skattemyndighederne.
Med hensyn til spørgsmålet om, hvorvidt land-for-land-rapporteringer skal være
offentligt tilgængelige, kan det oplyses, at Kommissionen i meddelelsen om ”Pak-
ke af foranstaltninger til bekæmpelse af skatteundgåelse: næste skridt i retning af
en effektiv og mere gennemsigtig beskatning i EU” (KOM(2016)23) har meddelt,
at den er:
”i færd med at analysere, hvordan visse regnskabsmæssige og skattemæssige op-
lysninger desuden kunne offentliggøres af multinationale virksomheder på lande-
basis. En sådan øget gennemsigtighed omkring selskabsskat kan sætte multinatio-
nale selskaber under nøjere offentlig granskning og hjælpe med at sikre, at over-
skud beskattes effektivt, hvor de genereres, hvorved den offentlige tillid styrkes.
Desuden kunne den bidrage til et mere retfærdigt skattesystem i det indre marked
ved at bidrage til at begrænse skatteundgåelse og indskrænke medlemsstaternes
strategier på skatteområdet samt at begrænse en unfair forskelsbehandling mellem
multinationale og andre selskaber.
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 223: Spm. om at redegøre for, hvilke handlemuligheder regeringen ser for sig, når regeringen skal forhandle land-for-landrapporteringer i EU-regi, til finansministeren, kopi til skatteministeren
Side 3 af 3
Samtidig vil et initiativ skulle tage hensyn til behovet for at beskytte legitime for-
retningshemmeligheder og fremme ensartede vilkår for globalt aktive selskaber.
Kommissionen vurderer forskellige muligheder som led i arbejdet med konse-
kvensanalyser, og efter afslutningen heraf agter den at fremlægge et lovgivnings-
mæssigt forslag i løbet af dette forår.”
Regeringen vil afvente Kommissionens analyser inden en stillingtagen til spørgs-
målet om eventuel offentliggørelse af land-for-land-rapporteringer.”
Med venlig hilsen
Claus Hjort Frederiksen
Finansminister