Skatteudvalget 2015-16
SAU Alm.del
Offentligt
1605896_0001.png
2. marts 2016
J.nr. 16-0136607
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 220 af 3. februar 2016 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Brian Mikkelsen (KF).
Karsten Lauritzen
/ Jeanette Rose Hansen
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 220: Spm. om at oplyse provenutabet efter adfærd og tilbageløb, hvis lønsumsafgiften afskaffes, til skatteministeren
1605896_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes oplyse provenutabet efter adfærd og tilbageløb, hvis lønsumsafgiften
afskaffes, og desuden give en vurdering af effekten på vækst og arbejdsudbud.
Svar
En afskaffelse af lønsumsafgiften skønnes at medføre et umiddelbart mindreprovenu i
2017 på ca. 8 mia. kr. (2016-niveau). Eftersom lønsumsafgiften for den finansielle sektor
hæves løbende frem mod 2021, forventes mindreprovenuet i 2021 at være steget til ca. 8,5
mia. kr. (2016-niveua),
jf. tabel 1.
Tabel 1. Provenuvirkning ved afskaffelse af lønsumsafgiften (2016–niveau)
Mio. kr.
Umiddelbart mindreprovenu
Mindreprovenu efter tilbageløb
Mindreprovenu efter tilbageløb og adfærd
2017
8.000
6.900
6.900
2018
8.150
7.050
7.050
2019
8.400
7.250
7.250
2020
8.450
7.350
7.350
2021
8.500
7.350
7.350
varigt
8.500
7.350
7.350
Det er forudsat, at lønsumsafgiften overvæltes i priserne, og at 50 pct. af de afgiftspligtige aktiviteter afsættes til hushold-
ninger, og at 50 pct. afsættes til momspligtige erhverv.
En afskaffelse af lønsumsafgiften vurderes at blive overvæltet i priserne på de lønsumsaf-
giftspligtige varer og ydelser, hvorigennem reallønnen øges. Det samme gælder den del af
afgiften, der belaster erhvervenes omkostninger. Højere realløn øger gevinsten ved at
arbejde, og deraf øges arbejdsudbuddet, hvilket skønnes at medføre en beskeden
positiv
afledt effekt på statens finanser.
Lønsumsafgiften er relateret til momssystemet og kun pålagt aktiviteter, der er fritaget for
moms. Momsfritagelserne vurderes samlet set at udgøre en afgiftsbegunstigel-
se/skatteudgift, selvom den eksisterende lønsumsafgift modregnes. Den samlede afgifts-
begunstigelse medfører en forvridning af forbrugssammensætningen over mod de moms-
fritagne varer og ydelser, som er lavere beskattet. Det gælder særligt forbrug af finansielle
tjenester, som i fravær af lønsumsafgift tilskyndes via såvel momsfritagelse som fradrag
for nettorenteudgifter.
En afskaffelse af lønsumsafgiften vil øge denne forvridning af forbrugssammensætningen
mod de lavere beskattede varer og ydelser med en
negativ
afledt effekt på statens finanser
som konsekvens.
Nettovirkningen på statens finanser via henholdsvis øget arbejdsudbud og øget forvrid-
ning af forbrugssammensætningen vurderes med betydelig usikkerhed at være omtrent
nul.
Hvis en afskaffelse af lønsumsafgiften finansieres gennem andre skatteforhøjelser, eller
via disponering af et tilsvarende finanspolitisk råderum, som alternativt kunne have været
anvendt til at gennemføre strukturforbedrende skattenedsættelser, vil den samlede effekt
på vækst og beskæftigelse være negativ.
Side 2 af 2