Skatteudvalget 2015-16
SAU Alm.del
Offentligt
1605800_0001.png
1. marts 2016
J.nr. 16-0132048
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 217 af 2. februar 2016 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Pelle Dragsted (EL).
Karsten Lauritzen
/ Peter Bach-Mortensen
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 217: Spm. om de elasticiteter, der anvendes til beregningen af dynamiske effekter ved en topskattelettelse, er blevet påvirket af den manglende skattebetaling, der har været i kølvandet på SKATs inddrivelsesproblemer, til skatteministeren
1605800_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes redegøre for, om de elasticiteter, der anvendes til beregningen af dyna-
miske effekter ved en topskattelettelse, er blevet påvirket af den manglende skattebeta-
ling, der har været i kølvandet på SKATs inddrivelsesproblemer (jf. Saez m.fl., The Elas-
ticity of Taxable Income with Respect to Marginal Tax Rates: A Critical Review – 2012).
Svar
Skatteministeriets beregninger af dynamiske effekter af ændringer i personskatter mv.
følger ministeriernes sædvanlige regneprincipper, hvor der som udgangspunkt skønnes
over adfærdsvirkningen i form af ændringer i arbejdsudbuddet. Ved opgørelse af de afled-
te effekter heraf er indregnet ændringer i skatteprovenu, herunder indtægter fra både
personskatter, moms og afgifter, samt ændringer i udgifter til sociale ydelser. De pågæl-
dende beregningsprincipper for adfærdsvirkninger af skat på arbejde har bl.a. været an-
vendt af Skattekommissionen, jf. Skattekommissionens rapport
Lavere skat på arbejde,
fe-
bruar 2009, og metoden er bl.a. dokumenteret i
Fordeling og Incitamenter 2002,
Finansmini-
steriet, juni 2002. Der henvises i øvrigt til besvarelsen af
Skatteudvalgets spørgsmål nr. 214 af
2. februar 2016
for en nærmere beskrivelse af den anvendte metode.
Den specifikke funktionelle form, der ligger til grund for beregningerne af ændringer i
arbejdsudbuddet målt i timer, er taget fra et studie på danske data fra 2001:
Overtime Work,
Dual Job Holding and Taxation, Frederiksen, Graversen og Smith, 2001.
Dette studie har bl.a.
også været anvendt af De Økonomiske Råd. Parametrene i arbejdsudbudsfunktionen er
skaleret, så der opnås en gennemsnitlig lønvægtet substitutionselasticitet på 0,1, hvilket
svarer til resultaterne i det omtalte studie af Frederiksen m.fl. (2001).
Studiet af Frederiksen m.fl. (2001) er baseret på data fra en spørgeskemaundersøgelse
foretaget i 1990’erne, og de i spørgsmålet nævnte inddrivelsesproblemer fra de senere år
er (i sagens natur) uden betydning for de estimerede elasticiteter i den anvendte empiriske
undersøgelse.
I øvrigt udgør restancer vedrørende skat af lønindkomst, herunder som følge af skatte-
unddragelse, for almindelige lønmodtagere et yderst begrænset problem i Danmark. I
2016 skønnes afskrivninger vedrørende personskatter at udgøre i størrelsesordenen 2
promille af de samlede personskatter. Det skyldes blandt andet, at skat af lønindkomst er
indeholdt af arbejdsgiver, og derfor er almindelige lønmodtageres muligheder for skatte-
unddragelse vedrørende lønindkomst forholdsvis begrænset.
Dermed må det forventes, at borgernes beslutning om at udbyde arbejdskraft bygger på
en forventning om, at deres lønindkomst beskattes efter gældende skatteregler. Derfor
giver en eventuel manglende inddrivelse af skatter – svarende til et eventuelt misforhold
mellem den indkomstskat, der fremgår af årsopgørelsen, og den faktiske betalte skat –
ikke anledning til en revision af den anvendte metode.
Side 2 af 2