Skatteudvalget 2015-16
SAU Alm.del
Offentligt
1599287_0001.png
27. januar 2016
J.nr. 16-0049764
Indsats
Samrådsspørgsmål K, L, M og N
- Tale til besvarelse af spørgsmål K, L, M og N den 29. januar 2016
[Spørgsmål
K]
Under henvisning dels til Dansk Politis strategiske
analyse, s. 75, hvoraf det fremgår, at antallet af an-
meldelser af grov momssvig har været stigende de
seneste år, og dels til DR’s dokumentarserie ”Sådan
svindles Danmark” bragt den 12. januar 2016, hvor
omfanget og karakteren af momssvig senest er ak-
tualiseret, bedes ministeren redegøre for, hvad mi-
nisteren agter at gøre for at dæmme op for svindlen
med moms og afgifter.
[Spørgsmål
L]
I første afsnit af DR’s dokumentarserie ”Sådan
svindles Danmark” bragt den 12. januar 2016 vur-
derer to eksperter, at svindel med moms – både i
omfang og i årligt tab for statskassen – overstiger
den svindel med udbyttebeskatning og aktieudbytte,
som blev afdækket i efteråret 2015. Ministeren be-
des redegøre for sin vurdering af dette udsagns rig-
tighed.
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 204: Spm. om ministeren kan oversende udvalget sit talepapir fra samrådet den 29/1-16 om svindel med moms og punktafgifter, til skatteministeren
1599287_0002.png
[Spørgsmål
M]
Ministeren bedes redegøre for det formodede årlige
tab for statskassen som følge af grov skatte- og
momssvig primært i form af henholdsvis kædesvig
og momskarruselsvig.
[Spørgsmål
N]
Hvad er ministerens vurdering af opdagelsesrisiko-
en for kriminelle, der påbegynder kædesvig og
momskarusselsvig, og i hvilken grad er det vurde-
ringen, at den potentielle straf har den ønskede fo-
rebyggende effekt?
[Indledning]
Jeg vil gerne starte med at takke for spørgsmålene.
Det er vigtigt, at der er tillid til den samlede indsats
mod moms- og afgiftssvindel, som jo går på tværs
af landegrænser og en række myndigheder.
Det er aftalt med udvalget, at jeg besvarer spørgs-
målene samlet.
[Svindel
er uacceptabelt]
Jeg vil gerne slå fast, at det selvfølgelig er helt uac-
ceptabelt, når organiserede kriminelle bevidst sny-
der samfundet for moms-, afgifts- eller skattebeta-
linger, hvad enten det gælder refusion af udbytte-
Side 2 af 11
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 204: Spm. om ministeren kan oversende udvalget sit talepapir fra samrådet den 29/1-16 om svindel med moms og punktafgifter, til skatteministeren
1599287_0003.png
skat eller de eksempler, som DRs udsendelser har
givet.
[Initiativer]
Verden omkring os udvikler sig hurtigt, og svind-
lerne finder hele tiden på nye måder at snyde. Vi
skal derfor konstant tilpasse vores indsats for at
kunne følge med.
Udfordringen er at finde den rette balance, så kon-
trollen rammer de brodne kar og ikke bliver unødigt
generende for alle de erhvervsdrivende, som hver
dag betaler deres moms, afgifter og skat, som de
skal.
For det første
skal vi styrke samarbejdet på tværs af
myndigheder markant. Vi skal sørge for, at myndig-
hederne har de bedste muligheder for at komme
den organiserede svindel med moms og afgifter til
livs. Vi vil derfor se på, hvordan myndighedssamar-
bejdet kan intensiveres og sikre, at fx alle mulighe-
der for at dele relevant viden og data er udnyttet
optimalt.
For det andet
er det helt afgørende, at vi arbejder ak-
tivt i EU-regi og på tværs af landegrænser.
Side 3 af 11
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 204: Spm. om ministeren kan oversende udvalget sit talepapir fra samrådet den 29/1-16 om svindel med moms og punktafgifter, til skatteministeren
1599287_0004.png
Det er ikke kun i Danmark, at der er fokus på
momssvindel. Tværtimod er det en dagsorden, som
fylder meget i mange EU-lande. Vi så med LuxLe-
aks, hvor hurtigt det er gået i forhold til at dæmme
op for aggressiv skatteplanlægning. Jeg er sikker på,
at vi vil se samme bevægelse på momsområdet i de
kommende år. Her skal Danmark selvfølgelig spille
en aktiv rolle.
EU-kommissionen barsler fx med en handleplan
om momssvindel til foråret. Regeringen vil gå pro-
aktivt til området og indgå aktivt i det videre arbej-
de. Når handleplanen udmønter sig i konkrete for-
slag, så bliver Folketinget jo også involveret og får
mulighed for at give deres bemærkninger.
For det tredje
er det vigtigt, at SKAT hele tiden priori-
terer sine ressourcer dér, hvor der er størst udfor-
dringer.
Et eksempel på det er, at SKAT i efteråret 2015 i
forlængelse af ”SKAT ud af krisen” oprettede to
nye enheder, der bl.a. skal skabe ny viden og styrke
kontrollen med netop svindel med moms og afgif-
ter.
Samtidig fortsætter SKAT med at angribe mulig
svig og svindel på moms- og afgiftsområdet fra
Side 4 af 11
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 204: Spm. om ministeren kan oversende udvalget sit talepapir fra samrådet den 29/1-16 om svindel med moms og punktafgifter, til skatteministeren
1599287_0005.png
mange forskellige sider og prioriterer det også frem-
adrettet. Det vil SKATs kontrolaktivitetsplan for
2016, som snart offentliggøres, også vise.
For det fjerde
skal SKAT være endnu bedre til at bru-
ge sine ressourcer til at afsløre svig og svindel.
Jeg har derfor bedt Skatteministeriets Interne Revi-
sion igangsætte et ”serviceeftersyn” af SKATs kon-
trol med moms- og afgiftssvindel, som skal være af-
sluttet til sommer. Serviceeftersynet skal give et
samlet billede af SKATs værktøjskasse mod moms-
og afgiftssvindel og danne grundlag for at vurdere,
hvordan indsatsen kan målrettes endnu mere.
Når eftersynet er afsluttet, vil jeg naturligvis oriente-
re udvalget om resultatet.
Det leder mig frem til at besvare de stillede spørgs-
mål mere konkret.
[Besvarelse
af spørgsmål K]
I spørgsmål K spørges der til, hvad jeg agter at gøre
for at dæmme op for udfordringerne med moms-
og afgiftssvindel.
Jeg har allerede i mine indledende bemærkninger
svaret på, hvilke områder jeg mener, der skal sættes
Side 5 af 11
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 204: Spm. om ministeren kan oversende udvalget sit talepapir fra samrådet den 29/1-16 om svindel med moms og punktafgifter, til skatteministeren
1599287_0006.png
fokus på for at dæmme op for den organiserede
svindel. Det skal dog ses i forhold til, hvad SKAT
allerede gør i dag.
SKAT har oplyst mig om, at der i dag er en både
målrettet og omfattende indsats i gang over for net-
op moms- og afgiftssvindel. Indsatsen udvikler sig
selvfølgelig i takt med udviklingen i de kriminelle
mønstre.
Eksempelvis har SKAT et projekt, der er målrettet
momskarruselsvig. Projektet går efter at afsløre og
kontrollere de meget komplekse handelsmønstre,
fiktive fakturaer og lignende, som særligt benyttes af
såkaldte ”skraldespandsselskaber”, der ikke afregner
skatter og afgifter.
Et andet eksempel er et projekt, der er målrettet or-
ganiseret kædesvig. Her går SKAT efter handler
med ydelser mellem virksomheder, hvor der benyt-
tes underentreprenører, der ikke afregner de nød-
vendige skatter og afgifter, og som anvender fiktive
fakturaer og komplicerede selskabskonstruktioner.
Et tredje eksempel er SKATs indsatsprojekt mod
illegal import af punktafgiftspligtige varer, hvor ille-
gal indførsel af og handel med chokolade- og suk-
kervarer har været det primære fokus i de seneste år
Side 6 af 11
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 204: Spm. om ministeren kan oversende udvalget sit talepapir fra samrådet den 29/1-16 om svindel med moms og punktafgifter, til skatteministeren
1599287_0007.png
i takt med, at problemerne på dét område er vokset.
Det så vi jo blandt andet i DRs udsendelser. På
baggrund af indsatsen i 2015 er SKAT allerede i
gang med at lave en evaluering projektet og foreslå
fremadrettede forbedringsmuligheder.
Derudover har SKAT en række kontrolaktiviteter,
der bredt retter sig mod mulig svig og svindel på
skatte-, afgifts- og toldområdet – lige fra bekæmpel-
se af fiktive virksomheder til indsatsen mod snyd og
svindel i rocker- og bandemiljøet.
Endelig afdækker SKATs øvrige aktiviteter løbende
sager med svig og svindel.
Samtidig har SKAT, som jeg har nævnt, i forlængel-
se af ”SKAT ud af krisen” oprettet to nye enheder
– en ny overvågnings- og analyseenhed, som over-
våger alle typer af udbetalinger i SKAT, herunder
på momsområdet, samt en ny antisvindel-enhed,
der skal styrke SKATs indsats mod svindel ved at
analysere nye trends og risikobilleder. Antisvindel-
enheden vil blandt andet have særskilt fokus på
netop svindel med moms og afgifter.
[Besvarelse
af spørgsmål L]
I spørgsmål L spørges der til omfanget af svindel
med moms.
Side 7 af 11
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 204: Spm. om ministeren kan oversende udvalget sit talepapir fra samrådet den 29/1-16 om svindel med moms og punktafgifter, til skatteministeren
1599287_0008.png
Af DRs udsendelse den 12. januar 2016 fremgik
det, at potentialet for svindel med moms er større
end svindlen med refusion af udbytteskat, og at om-
fanget er et tocifret milliardbeløb om året i Dan-
mark. I TV-Avisen dagen efter udsendelsen uddy-
ber en af eksperterne fra udsendelsen, at omfanget
af momssvindel i Danmark formentlig er på 25-30
mia. kr. årligt.
SKAT har oplyst, at der ikke findes præcise tal for
svindel med moms, men at de indikationer, som
SKAT bruger – med streg under indikationer – ty-
der på, at momsvindlen i Danmark ikke ligger højt i
forhold til andre lande.
Der anvendes sædvanligvis et såkaldt momsgab til
at opgøre forskellen mellem det potentielle moms-
provenu og det faktiske momsprovenu.
Momsgabet afspejler imidlertid ikke alene, hvor
meget der svindles med moms, idet momsgabet og-
så dækker over eksempelvis fejl og lovlige konkur-
ser.
SKAT har i den sammenhæng oplyst til mig, at Den
Internationale Valutafond, IMF, har opgjort moms-
gabet i Danmark i 2012 til ca. 5 pct. af det potentiel-
Side 8 af 11
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 204: Spm. om ministeren kan oversende udvalget sit talepapir fra samrådet den 29/1-16 om svindel med moms og punktafgifter, til skatteministeren
1599287_0009.png
le momsprovenu, hvilket svarer til ca. 10,3 mia. kr.
IMF vurderer, at tendensen i Danmark er faldende,
ikke stigende.
Derudover har EU-Kommissionen opgjort moms-
gabet i Danmark i 2013 til ca. 9,3 pct., svarende til
ca. 18,5 mia. kr. Til sammenligning er det gennem-
snitlige momsgab i de 26 EU-medlemslande, der
indgår i EU-Kommissionens undersøgelse, ca. 15
pct., hvor Danmark har det ottende laveste moms-
gab blandt de 26 lande. Sverige det tredje laveste
momsgab på 4,5 pct. og Tyskland det tolvte laveste
på 11,2 pct.
[På grund af metodeforskelle kan tallene fra IMF og
EU-Kommissionen ikke sammenlignes direkte.]
[Besvarelse
af spørgsmål M]
Spørgsmål M handler om omfanget af både skatte-
og momssvig, primært kædesvig og momskarrusel-
svig.
SKAT har ikke opgørelser, der viser, hvor meget
svindel der foregår på skatte- og momsområdet ge-
nerelt eller særskilt i forhold til kædesvig og moms-
karruselsvig.
Side 9 af 11
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 204: Spm. om ministeren kan oversende udvalget sit talepapir fra samrådet den 29/1-16 om svindel med moms og punktafgifter, til skatteministeren
1599287_0010.png
De bedste indikationer på omfanget af svig på skat-
te- og momsområdet er således de netop nævnte
undersøgelser fra IMF og EU.
Det er dog vigtigt at understrege, at man ikke kan
sætte lighedstegn mellem de opgjorte momsgab og
svindlen med moms. Momsgabet dækker også over
eksempelvis fejl og lovlige konkurser og kan altså
ikke tages som et udtryk for det egentlige omfang af
svindlen på området.
[Besvarelse
af spørgsmål N]
I spørgsmål N spørges der til opdagelsesrisikoen og
den potentielle strafs forebyggende effekt.
Både opdagelsesrisikoen for kriminelle og den po-
tentielle strafs forebyggende effekt er meget svære
størrelser at opgøre, og SKAT har ikke foretaget
undersøgelser, der kan fungere som egentlig afdæk-
ning af disse størrelser.
Den potentielle straf er selvfølgelig et væsentligt
element i de kriminelles vurdering af, hvor attraktivt
en bestemt kriminalitetsform er.
For mig er det derfor vigtigt, at organiserede krimi-
nelle, der systematisk svindler med moms og afgif-
ter, straffes hårdt.
Side 10 af 11
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 204: Spm. om ministeren kan oversende udvalget sit talepapir fra samrådet den 29/1-16 om svindel med moms og punktafgifter, til skatteministeren
1599287_0011.png
Straframmen i skatte- og afgiftslovgivningen er alle-
rede relativt høj sammenlignet med andre former
for økonomisk kriminalitet.
I dag er straframmen otte år, og det er fast praksis i
skatte- og momssager, at der ud over frihedsstraf
gives en tillægsbøde på én gang det unddragne be-
løb.
Jeg er åben for en dialog med Folketingets partier,
om normalstraffen for netop denne type kriminali-
tet er den rigtige.
[Afrunding]
Som afrunding vil jeg blot gentage, at det er vigtigt,
at der er tillid til indsatsen mod organiserede krimi-
nelle svindlere på tværs af myndigheder. Løsninger-
ne skal derfor også både findes på tværs af myndig-
heder og i SKAT.
Side 11 af 11