Skatteudvalget 2015-16
SAU Alm.del
Offentligt
1598342_0001.png
11. februar 2016
J.nr. 16-0062499
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 187 af 19. januar 2016 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Pelle Dragsted (EL).
Karsten Lauritzen
/ Peter Bach Mortensen
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 187: Spm. om ministeren kan oplyse, om dette betyder, at der er en aftagende effekt af topskattelettelser, både på topskattesatsen og topskattegrænsen, når der tidligere er gennemført lempelser i topskatten i 2009 og 2012, til skatteministeren
1598342_0002.png
Spørgsmål
I svar på SAU alm. del - spørgsmål 19 svarer skatteministeren, at: ”I nærværende svar er
der gennemført konkrete beregninger af arbejdsudbudsvirkningen med udgangspunkt i de
regler og satser m.v., der vil gælde når 2012-skattereformen er fuldt indfaset (dvs. i 2022).
Disse beregninger giver anledning til noget mindre selvfinansieringsgrader på ca. 27-35
pct. Det afspejler bl.a., at udgangspunktet for beregningen er ændret i forhold til tidligere
(bl.a. fordi topskattegrænsen er forhøjet som følge af 2012-skattereformen), samt at selv-
finansieringsgraden af de hypotetiske nedsættelser af topskattesatsen (på hhv. 1, 3, 5 og
10 pct.point) må antages at være marginalt aftagende med størrelsen af nedsættelsen.”
Ministeren bedes i forlængelse oplyse om dette betyder, at der er en aftagende effekt af
topskattelettelser, både på topskattesatsen og topskattegrænsen, når der tidligere er gen-
nemført lempelser i topskatten i 2009 og 2012. Såfremt at der er en aftagende effekt af
topskattelettelser, når der tidligere er foretaget topskattelettelser, bedes ministeren endvi-
dere oplyse, om dette vil betyde en revision af de hidtidigt anvendte niveauer for arbejds-
udbudsrelaterede elasticiteter på 0,1, samt selvfinansieringsgraden på 45 pct., når ministe-
riet skal vurdere forslag til topskattelettelser.
Svar
Besvarelsen af
Skatteudvalgets spørgsmål nr. 19 af 9. oktober 2015
tager udgangspunkt i kon-
krete beregninger af arbejdsudbudsvirkningerne, som følger ministeriernes sædvanlige
regneprincipper. Den samlede ændring i arbejdsudbuddet som følge af et ændret antal
arbejdstimer kan opdeles i henholdsvis en substitutionseffekt og en indkomsteffekt. Det
er størrelsen af disse to modsatrettede effekter, som bestemmer den samlede ændring i
antallet af arbejdstimer blandt den berørte gruppe (dog også afhængig af hvorledes finan-
sieringen af skattenedsættelsen tilvejebringes). Ændringen i arbejdsudbuddet som følge af
et øget antal arbejdstimer benævnes ofte som
timeeffekten.
Den specifikke funktionelle form, der ligger til grund for beregningerne af ændringer i
arbejdsudbuddet, er taget fra et studie på danske data fra 2001:
Overtime Work, Dual Job
Holding and Taxation, Frederiksen, Graversen og Smith, 2001.
Dette studie har bl.a. også været
anvendt af De Økonomiske Råd. Parametrene i arbejdsudbudsfunktionen er skaleret, så
der opnås en gennemsnitlig lønvægtet substitutionselasticitet på 0,1, hvilket svarer til re-
sultaterne i det omtalte studie af Frederiksen m.fl. (2001). Det vil sige, at en stigning i
marginallønnen efter skat på 1 pct. isoleret set øger den gennemsnitlige arbejdstid med
0,1 pct. Dette gennemsnit dækker imidlertid over variation på tværs af køn og indkomst.
Således er substitutionseffekten i det nævnte studie lavere for mænd end for kvinder og
aftagende i takt med stigende indkomst.
Som følge af
Forårspakke 2.0, 2009
og
Aftale om skattereform, 2012
er topskattegrænsen
gradvis blevet forhøjet. Som følge af
Aftale om skattereform 2012
forhøjes topskattegrænsen
fra at have udgjort 428.400 kr. i 2013 (opgjort i 2016-niveau) til at udgøre 489.000 kr. i
2022. Idet topskatten beregnes efter AM-bidrag, svarer det til en lønindkomst før AM-
bidrag på ca. 531.500 kr. i 2022.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 187: Spm. om ministeren kan oplyse, om dette betyder, at der er en aftagende effekt af topskattelettelser, både på topskattesatsen og topskattegrænsen, når der tidligere er gennemført lempelser i topskatten i 2009 og 2012, til skatteministeren
1598342_0003.png
De vedtagne forhøjelser af topskattegrænsen betyder, at der gradvis bliver færre topskat-
teydere, og at disse tilbageværende topskatteydere er personer med relativt højere arbejds-
indkomster samt en relativ lavere substitutionselasticitet, da den anvendte undersøgelse
som nævnt indebærer, at substitutionselasticiteten aftager med indkomsten. Således vil
også en marginal lempelse af topskattesatsen være forbundet med et lavere dynamisk
provenubidrag per krone anvendt i umiddelbart provenu. Dette trækker dermed i retning
af, at de skønnede selvfinansieringsgrader forbundet med en hypotetisk nedsættelse af
topskattesatsen er lavere i et udgangspunkt, hvor topskattegrænsen er forhøjet til niveauet
gældende med 2022-skatteregler, end ved niveauet gældende i fx 2016.
Herudover er selvfinansieringsgraden med den anvendte beregningsmetode marginalt
aftagende med størrelsen af nedsættelsen af topskattesatsen. Det skyldes, at den procent-
vise ændring i marginallønnen efter skat for en given ændring i topskattesatsen bliver
mindre, desto lavere udgangspunktet for marginalskatten er
1
, ligesom den afledte effekt
på de offentlige finanser svækkes gradvist i takt med en hypotetisk nedsættelse af topskat-
tesatsen. Det indebærer, at den skønnede selvfinansieringsgrad ved en reduktion af tops-
kattesatsen med 1 pct.-point er større end ved en reduktion af topskattesatsen med fx 10
pct.-point.
Endelig skal det understreges, at skøn for selvfinansieringsgraden foretages på grundlag af
eksisterende empiri. Ændringer i skønnede selvfinansieringsgrader fører derfor ikke til
overvejelser om ændringer i de forudsatte adfærdsreaktioner (dvs. arbejdsudbudselastici-
teten).
Som det også fremgår af besvarelsen af
Skatteudvalgets spørgsmål nr. 19 af 9. oktober 2015,
er
beregningerne i besvarelsen baseret på en række ændrede beregningsforudsætninger i
forhold til tidligere skøn. Således blev der ved forhøjelsen af topskattegrænsen i 2012-
skattereformen med udgangspunkt i de på det tidspunkt gældende satser og regler mv.
anvendt en selvfinansieringsgrad på 45 pct. Endelig bemærkes det, at opdateringer af
datagrundlag vedrørende indkomstgrundlag m.v. også påvirker resultatet af beregningen,
om end typisk i mindre grad end de andre nævnte faktorer.
1
For en person med et indkomstgrundlag for topskat på 100 kr. vil en reduktion i topskattesatsen med 1 pct.-point fra det
nuværende udgangspunkt på 15 pct. indebære en procentvis ændring i marginallønnen efter skat svarende til ca. 1,8 pct.
En tilsvarende reduktion på 1 pct.-point fra et udgangspunkt på 10 pct. indebærer en procentvis ændring i marginallønnen
efter skat svarende til ca. 1,1 pct.
Side 3 af 3