Skatteudvalget 2015-16
SAU Alm.del
Offentligt
1558139_0001.png
21. oktober 2015
J.nr. 15-2973687
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 18 af 9. oktober 2015 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Rune Lund (EL).
Karsten Lauritzen
/ Søren Schou
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 18: Spm. om, hvor mange færre borgere der betaler topskat, siden topskattegrænsen blev hævet første gang som følge af skattereformen 2012, til skatteministeren
1558139_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes oplyse, hvor mange færre borgere der betaler topskat, siden topskatte-
grænsen blev hævet første gang som følge af skattereformen 2012. Svaret bedes fordelt
pr. år og indeholde det forventede tal ved fuld indfasning af skattereformen fra 2012,
samt hvis der gennemføres en ny forhøjelse til 750.000 kr.
Svar
Regeringen vil sænke skatten for de laveste arbejdsindkomster, så gevinsten ved lavtløn-
net arbejde bliver større, og har også en ambition om at sænke skatten i toppen, så flere
vil arbejde mere, jf. regeringsgrundlaget.
Derudover skal det understreges, at en eventuel nedsættelse af topskatten skal ses i sam-
menhæng med de positive dynamiske effekter, som sådan en nedsættelse kan have. Det
kan fx styrke arbejdsudbuddet og produktiviteten, ligesom det kan gøre det mere attrak-
tivt at uddanne sig. Disse fordele skal afvejes overfor fordelingspolitiske hensyn. Det
bemærkes, at regeringen endnu ikke har taget stilling til indholdet i den kommende skatte-
reform.
Topskattegrænsen er 459.200 kr. i 2015. I 2016 øges grænsen til 461.100 kr. og frem mod
2022 øges den til 482.500 kr. (2015-niveau). I fravær af 2012-skattereformen ville topskat-
tegrænsen derimod have været 422.700 kr. fra og med 2014 (2015-niveau), jf. svaret på
spørgsmål 14.
Det skønnes, at der i fravær af 2012-skattereformen fra og med 2015 ville have været ca.
645.000 topskatteydere. Forhøjelsen af topskattegrænsen som led i 2012-skattereformen
skønnes at reducere antallet til ca. 416.000 i 2022, når 2012-skattereformen er fuldt indfa-
set,
jf. tabel 1.
Det bemærkes, at skønnet over effekterne af forhøjelsen af topskattegrænsen er justeret i
forhold til aftale om en skattereform fra juni 2012, jf. svaret på spørgsmål nr. 14.
En forhøjelse af topskattegrænsen til 750.000 kr. skønnes at reducere antallet at topskat-
teydere til ca. 100.000.
1
1
Disse skøn bygger på en antagelse om, at den nuværende indkomstfordeling er omtrent uændret, samt at de personlige
indkomster stiger nogenlunde i takt med BNP. Der er dog indlagt en udvikling i både positiv og negativ nettokapitalind-
komst svarende til udviklingen i Konvergensprogram 2015 for at tage højde for, at renteniveauet forventes at stige fra det
nuværende lave niveau.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 18: Spm. om, hvor mange færre borgere der betaler topskat, siden topskattegrænsen blev hævet første gang som følge af skattereformen 2012, til skatteministeren
1558139_0003.png
Tabel 1. Antal topskatteydere 2013-2022
I fravær af
2012-skattereformen
734.600
634.000
645.400
645.500
645.900
646.600
645.800
647.100
648.000
648.800
Gældende regler
(efter 2012-
skatterforemen)
566.400
493.300
490.200
484.100
477.800
449.400
438.500
421.700
418.000
416.000
Topskattegrænse på
750.000 kr.
-
-
-
99.300
99.600
100.000
99.500
100.100
100.400
100.800
Kr. (2015-niveau)
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
Kilde: Lovmodelberegninger på en stikprøve på 3,3 pct. af befolkningen. Baseret på indkomstdata fra 2013.
Side 3 af 3