Skatteudvalget 2015-16
SAU Alm.del
Offentligt
1590638_0001.png
Analyse af beskatningen
af investeringsinstitutter
og deres investorer
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 179: Spm. om at oversende præsentationen benyttet ved den tekniske gennemgang af Analyse af beskatningen af investeringsinstitutter og deres investorer den 14. januar 2016, til skatteministeren
1590638_0002.png
Overordnet kritik af den nuværende beskatning
1. Den danske investeringsfondsbranche (IFB) og Finansrådet har anført, at de
danske udbyttebeskatningsregler hindrer danske investeringsinstitutter i at
kunne tiltrække udenlandske investorer. Dette betegnes som et
eksportproblem
2. Udenlandske investeringsinstitutter har kritiseret de danske skatteregler for at
være for komplicerede og dermed for at favorisere danske
investeringsinstitutter. Ifølge kritikken er reglerne en barriere for, at danske
investorer vælger udenlandske investeringsinstitutter. Dette betegnes som et
importproblem
3. De beskatningsmæssige forhold for de særlige værdipapirfonde har været
kritiseret for at forhindre, at Danmark kan etablere sig som centrum for
kapitalforvaltning
2
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 179: Spm. om at oversende præsentationen benyttet ved den tekniske gennemgang af Analyse af beskatningen af investeringsinstitutter og deres investorer den 14. januar 2016, til skatteministeren
1590638_0003.png
Analysens fokusområder
Investorer
• Danske personlige investorers (fysiske personers) opsparing for frie midler
• Udbyttebeskatning af udenlandske investorer ved investering i danske
investeringsinstitutter
Investeringsinstitutter
• Minimumsbeskattede investeringsinstitutter
• Investeringsselskaber
3
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 179: Spm. om at oversende præsentationen benyttet ved den tekniske gennemgang af Analyse af beskatningen af investeringsinstitutter og deres investorer den 14. januar 2016, til skatteministeren
1590638_0004.png
Overordnede beskatningsprincipper
De gældende regler for beskatning af investeringsinstitutter og deres investorer
baserer sig på følgende overordnede principper:
• Der bør være ensartet beskatning på tværs af anbringelsesformer (neutralitet),
således at investering via et investeringsinstitut beskattes tilsvarende en direkte
investering. Fuldstændig neutralitet vil kunne opnås ved at ”se igennem”
investeringsinstituttet, men en sådan beskatning kan ikke håndteres, hvis der er
mange investorer i instituttet
• Det er et bærende princip, at Danmark beskatter udbytter, der føres ud af
landet. Det skyldes bl.a. hensynet til at begrænse mulighederne for
skatteplanlægning med sigte på at undgå dansk beskatning af investeringer ind
i Danmark. Det er herudover vurderingen, at kildeskat på udbytter er en
forholdsvis lidt forvridende skat, der ikke afgørende hindrer kapitaltilførsel til
danske selskaber
4
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 179: Spm. om at oversende præsentationen benyttet ved den tekniske gennemgang af Analyse af beskatningen af investeringsinstitutter og deres investorer den 14. januar 2016, til skatteministeren
1590638_0005.png
To typer investeringsinstitutter
Investeringsinstitutter med minimumsbeskatning
Velegnede for danske personer
For en dansk investor svarer beskatningen i vidt omfang til at have investeret
direkte i de underliggende værdipapirer. Dvs. en høj grad af neutralitet. Fx
aktieindkomst og frikortet medvirker til dette
Også fordele i forhold til direkte investering:
• der er fradrag for administrationsomkostninger ved opgørelse af
minimumsindkomsten
• gevinst og tab kan udlignes på tværs af indkomstart (ingen
kildeartsbegrænsning)
5
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 179: Spm. om at oversende præsentationen benyttet ved den tekniske gennemgang af Analyse af beskatningen af investeringsinstitutter og deres investorer den 14. januar 2016, til skatteministeren
1590638_0006.png
To typer investeringsinstitutter
Investeringsselskaber
Velegnede for udenlandske investorer
• Instituttet kan akkumulere
udlændinge kan således realisere afkast som
skattefri avance
For en dansk investor er der ofte ikke tale om en neutral beskatning. Især
betydning ved aktieinvestering. Lille betydning for obligationsinvestering
Også fordele i forhold til direkte investering:
• der er fradrag for administrationsomkostninger
• gevinst og tab kan udlignes på tværs af indkomstart (ingen
kildeartsbegrænsning)
6
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 179: Spm. om at oversende præsentationen benyttet ved den tekniske gennemgang af Analyse af beskatningen af investeringsinstitutter og deres investorer den 14. januar 2016, til skatteministeren
1590638_0007.png
Analysens hovedkonklusion
• Neutralitet i forhold til danske investorer bør bevares. Hvis det ønskes at styrke
rammevilkårene for danskeres investeringer i aktier og obligationer, bør det ikke
ske ved at favorisere udvalgte placeringsformer (fx minimumsbeskattede
institutter)
• Lempelser bør ske ”ad fordøren” ved generelt at nedsætte beskatningen af
personers aktie- og kapitalindkomst. Det vil også reducere beskatningen af de
investeringer, der sker via investeringsinstitutterne, men uden at muligheden for
direkte investeringer i aktier og obligationer stilles ringere end andre
anbringelsesformer
7
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 179: Spm. om at oversende præsentationen benyttet ved den tekniske gennemgang af Analyse af beskatningen af investeringsinstitutter og deres investorer den 14. januar 2016, til skatteministeren
1590638_0008.png
Kriterier for vurdering af modeller
• Neutralitet i beskatningen på tværs af anbringelsesformer
Færre
forvridninger
Provenu
Bevarelse af kildeskat på danske aktieudbytter
Forbedret import
Øget konkurrence, lavere omkostninger
Forbedret eksport
Øget volumen, stordriftsfordele, lavere omkostninger
Forenkling af regelsæt
Øget import og flere investeringer
Volumen
Stordriftsfordele, lavere omkostninger
8
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 179: Spm. om at oversende præsentationen benyttet ved den tekniske gennemgang af Analyse af beskatningen af investeringsinstitutter og deres investorer den 14. januar 2016, til skatteministeren
1590638_0009.png
Løsningsmodeller vedr. udbyttebeskatning
9
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 179: Spm. om at oversende præsentationen benyttet ved den tekniske gennemgang af Analyse af beskatningen af investeringsinstitutter og deres investorer den 14. januar 2016, til skatteministeren
1590638_0010.png
Analysens konklusioner vedr. udbyttebeskatning
Analysen finder ikke grundlag for at nedsætte udbyttebeskatningen for
udenlandske investorer:
Det vurderes, at udbyttebeskatningen næppe er en afgørende hindring for, at
danske investeringsinstitutter kan sælge deres produkter til udenlandske
investorer.
• Udenlandske investorer kan investere via akkumulerende
investeringsselskaber
• En skattefritagelse på udbytter vil ikke nødvendigvis give investor en
lempeligere beskatning, men primært betyde at Danmark opgiver beskatningen
til fordel for investors hjemland
10
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 179: Spm. om at oversende præsentationen benyttet ved den tekniske gennemgang af Analyse af beskatningen af investeringsinstitutter og deres investorer den 14. januar 2016, til skatteministeren
1590638_0011.png
Analysens konklusioner vedr. udbyttebeskatning
• En lempelse vil ikke forbedre mulighederne for at tiltrække kapital til danske
virksomheder, da investeringsinstitutterne primært investerer i udenlandske
aktier
• Det er vurderingen, at de samlede beskæftigelseseffekter ved en ændring vil
være meget begrænsede
• En afskaffelse af dansk kildeskat på udbytter til udlændinge vil kunne gøre det
lettere at undgå dansk beskatning i andre sammenhænge og vil kunne medføre
et væsentligt provenutab
11
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 179: Spm. om at oversende præsentationen benyttet ved den tekniske gennemgang af Analyse af beskatningen af investeringsinstitutter og deres investorer den 14. januar 2016, til skatteministeren
1590638_0012.png
Løsningsmodeller vedr. indkomstopgørelsen
12
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 179: Spm. om at oversende præsentationen benyttet ved den tekniske gennemgang af Analyse af beskatningen af investeringsinstitutter og deres investorer den 14. januar 2016, til skatteministeren
1590638_0013.png
Analysens konklusioner vedr. indkomstopgørelsen
Minimumsbeskattede investeringsinstitutter
• Indkomstopgørelsen er forenklet med virkning fra 2014, bl.a. med henblik på at
gøre reglerne lettere at administrere
• Hvis neutraliteten for danske investorer skal respekteres, ses det ikke muligt at
forenkle opgørelsen yderligere
• Hensynet til neutralitet i beskatningen af forskellige anbringelsesformer betyder,
at det er vurderingen, at det ikke er muligt at løse hverken import- eller
eksportproblemet ved at ændre reglerne for indkomstopgørelsen i de
minimumsbeskattede investeringsinstitutter
13
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 179: Spm. om at oversende præsentationen benyttet ved den tekniske gennemgang af Analyse af beskatningen af investeringsinstitutter og deres investorer den 14. januar 2016, til skatteministeren
1590638_0014.png
Analysens konklusioner vedr. indkomstopgørelsen
Investeringsselskaber
• Beskatningen af investeringer i investeringsselskaber kan evt. ændres ved, at
der for investeringsselskaber anvendes den samme opdeling i aktie- og
obligationsbaserede investeringsselskaber, som i dag anvendes for de
minimumsbeskattede institutter
• Dette vil kunne give mulighed for, at aktieinvesteringer beskattes som
aktieindkomst
• Neutraliteten for danske investorer i forhold til direkte investeringer vil således
kunne øges
14
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 179: Spm. om at oversende præsentationen benyttet ved den tekniske gennemgang af Analyse af beskatningen af investeringsinstitutter og deres investorer den 14. januar 2016, til skatteministeren
1590638_0015.png
Analysens konklusioner vedr. værdipapirfonde
• Det konkluderes, at værdipapirfonde er selvstændige skattesubjekter, og at de
som udgangspunkt vil være skattepligtige i Danmark, hvis de administreres af
et dansk investeringsforvaltningsselskab
Der
er ikke er selvstændige ledelsesorganer i værdipapirfonden
• En særregel, der fritager sådanne værdipapirfonde fra at være skattepligtige i
Danmark, vil i realiteten have samme konsekvens som at ophæve
beskatningen af udbytter fra investeringsinstitutter til udenlandske investorer
Se konklusioner vedr. udbyttebeskatning
15
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 179: Spm. om at oversende præsentationen benyttet ved den tekniske gennemgang af Analyse af beskatningen af investeringsinstitutter og deres investorer den 14. januar 2016, til skatteministeren
1590638_0016.png
Konsekvenser ved ændringer af udbyttereglerne
16
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 179: Spm. om at oversende præsentationen benyttet ved den tekniske gennemgang af Analyse af beskatningen af investeringsinstitutter og deres investorer den 14. januar 2016, til skatteministeren
1590638_0017.png
Konsekvenser ved ændringer af indkomstopgørelsen
17