Skatteudvalget 2015-16
SAU Alm.del
Offentligt
1598054_0001.png
Beslutningsforslag nr.
B 70
Folketinget 2014-15
Fremsat den 6. februar 2015 af Dennis Flydtkjær (DF), Karina Adsbøl (DF), Kristian Thulesen Dahl (DF),
Mikkel Dencker (DF), Søren Espersen (DF), Peter Skaarup (DF) og Hans Kristian Skibby (DF)
Forslag til folketingsbeslutning
om skærpelse af bødestraffen for ulovlig import og salg af punktafgiftspligtigt
slik og øget kontrol på området
Folketinget pålægger regeringen inden udgangen af 2015 at fremsætte lovforslag om skærpelse af bødestraffen for ulovlig
handel med punktafgiftspligtigt slik og om forøgelse af antallet af kontrolbesøg i virksomheder m.v., der handler med punktaf-
giftspligtige varer.
AX017028
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 178: Spm. om ministeren vil sende resultatet af analysen af bødepraksis vedrørende svindel med moms, til skatteministeren
1598054_0002.png
2
Bemærkninger til forslaget
De seneste år er det blevet afdækket, hvordan der i flere
brancher foregår en ulovlig handel med punktafgiftspligtige
varer. Det drejer sig primært om kiosk- og grønthandlermil-
jøet og transportbranchen, men det foregår også på arbejds-
pladser og ved de såkaldte garagesalg. I nogle tilfælde fun-
gerer bagmænd som »grossister« og leverer til mange afta-
gere.
I forbindelse med finanslovsaftalen for 2012 fik SKAT til-
delt ekstra ressourcer til bl.a. bekæmpelse af illegal handel
med punktafgiftspligtige varer forankret i det landsdækken-
de indsatsprojekt »Illegal import af punktafgiftspligtige va-
rer«. Projektet blev videreført i 2013 og 2014, og SKATs
øgede indsats har primært været koncentreret omkring græn-
sen og de grænsenære områder. Derudover har SKAT fort-
sat en øget kontrolindsats rettet mod engrosleddet. SKAT
har også bland selv-slik, som prioriteret indsats i 2015, hvil-
ket der i høj grad også er brug for.
Indsatsen viser, at der visse steder foregår en organiseret
illegal handel med punktafgiftspligtige varer.
Baggrunden for beslutningsforslaget er specifikt kontrol-
len med ulovligt punktafgiftspligtigt slik, idet næsten halv-
delen af de kontrollerede butikker i Storkøbenhavn havde
»glemt« at betale afgift på slikket, jf. oplysninger fra SKAT
i september 2014.
Forhøjelse af bøderne for overtrædelse af punktafgiftslov-
givningen – skærpelse af bødepraksis
Det foreslås, at bøderne for ulovlig handel med punktaf-
giftspligtige varer fordobles i forhold til det nuværende ni-
veau.
Når der ved kontrollen bliver fundet illegale varer, er det
muligt at give en bøde på 5.000 kr. for hver af de fem vare-
grupper inden for den såkaldte colalovgivning (chokolade
og sukkervarer, øl og vin, mineralvand, emballage og to-
bak), jf. skatteministerens svar på (folketingsåret 2012-13)
spørgsmål S 1558. Det er efter forslagsstillernes opfattelse
en minimal bøde, når den sammenholdes med dels den for-
tjeneste, der kan opnås ved ulovlig import og salg af slik,
dels opdagelsesrisikoen som følge af de få kontroller af
branchen.
Bødestørrelserne er resultatet af en række VKO-initiativer
fra 00’ernes Fairplay-pakker og er ikke blevet reguleret si-
den 2006. Mens bødestørrelserne er holdt på det samme ni-
veau, er punktafgifterne til gengæld steget betydeligt over
de seneste år. Afgiften på slik og chokolade m.v. er i perio-
den steget fra kr. 14,20 til aktuelt kr. 25,97. Incitamentet til
at snyde med punktafgifterne er med andre ord steget bety-
deligt, mens bødestørrelserne er fastholdt.
Forslagsstillerne finder det derfor relevant at skærpe bøde-
straffen for overtrædelse af reglerne om ulovlig import og
salg af slik og foreslår som nævnt, at bødestørrelserne for-
dobles i forhold til det nuværende niveau.
Antallet af kontrolbesøg i branchen øges
Der går typisk relativt lang tid, fra en virksomhedsejer får
en bøde for overtrædelse af lovgivningen om punktafgifts-
pligtige varer, til SKAT gennemfører et opfølgende kontrol-
besøg i virksomheden. I visse tilfælde kan der gå op til et år.
Dermed er bøden på 5.000 kr. meget lav for de pågældende
kiosker og andre virksomheder, da man kan fortsætte længe,
før der er risiko for et nyt kontrolbesøg. Den opfølgende
kontrol kan ikke »bare lige« gennemføres kort tid efter det
første kontrolbesøg, da virksomhedsejeren ikke kan straffes
for den samme forseelse to gange, og da de illegale varer fra
første omgang skal være solgt, før SKAT kan pålægge virk-
somheden en ny bøde.
Det er forslagsstillernes opfattelse, at det opfølgende be-
søg bør gennemføres væsentlig hurtigere end et år efter. Det
bør i hvert fald kunne ske hurtigere uden risiko for retssik-
kerheden.
En mulighed kan være at lade sig inspirere af fødevare-
kontrollen. Hvis en butik ikke får den gladeste smiley i for-
bindelse med et kontrolbesøg, kommer der et opfølgende
besøg. Det kommer som udgangspunkt inden 2 måneder og
brugerbetales af den pågældende butik. Satsen på fødeva-
reområdet er p.t. et grundgebyr på 340 kr. samt 508 kr. pr.
påbegyndt kvarter. Det understreger, at hvis man har fået en
bøde for overtrædelse af reglerne, kommer den næste kon-
trol noget hyppigere end ellers. Forslagsstillerne finder det
oplagt med brugerbetalt opfølgende kontrolbesøg efter kon-
stateret snyd med punktafgifter. Dermed kan en øget kon-
trolindsats finansieres uden yderligere omkostninger for
SKAT.
Der kan hentes inspiration i Fødevarestyrelsens Kontrol-
frekvensvejledning, hvorefter der som udgangspunkt gen-
nemføres »et opfølgende kontrolbesøg efter anmærkninger
ved kontrollen i et kontrolobjekt. Anmærkninger omfatter
indskærpelser, påbud, forbud, bøder og politianmeldelser.
Den opfølgende kontrol gennemføres inden for rimelig tid
efter, at anmærkningen er givet, eller en eventuel frist er ud-
løbet og i rimelig tid inden den næste ordinære kontrol. Der
skal tages hensyn til bl.a. overtrædelsens karakter og kon-
trolobjektets kontrolfrekvens. Som udgangspunkt skal der
følges op på anmærkningen senest to måneder efter den
kontrol, der gav anledning til anmærkningen. Der kan dog
være forhold i en sag, der medfører, at kontrollen først me-
ningsfyldt kan gennemføres senere, fx frister eller andre
praktiske foranstaltninger.« (Kontrolfrekvensvejledning
2014, side 8).
Det foreslås derfor ligeledes, at frekvensen for kontrolbe-
søg i den enkelte virksomhed, kiosk m.v. øges, når der først
er konstateret overtrædelse af reglerne om salg af punktaf-
giftspligtige varer, for at kontrollere, om virksomheden ret-
ter sig efter pålægget.
Det er vigtigt at udvise konsekvens over for de virksom-
heder, der ikke selv vil rette ind efter lovgivningen, og som
gentagne gange snyder med punktafgifterne. Det er også
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 178: Spm. om ministeren vil sende resultatet af analysen af bødepraksis vedrørende svindel med moms, til skatteministeren
1598054_0003.png
3
vigtigt, at skattemyndighederne udviser konsekvens af hen-
syn til den præventive effekt i brancherne generelt.
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 178: Spm. om ministeren vil sende resultatet af analysen af bødepraksis vedrørende svindel med moms, til skatteministeren
1598054_0004.png
4
Skriftlig fremsættelse
Dennis Flydtkjær
(DF):
Som ordfører for forslagsstillerne tillader jeg mig herved
at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om skærpelse
bødestraffen
for
ulovlig
import
og
salg
punktafgiftspligtigt slik og øget kontrol på området.
(Beslutningsforslag nr. B 70)
af
af
Jeg henviser i øvrigt til de bemærkninger, der ledsager
forslaget, og anbefaler det til Tingets velvillige behandling.