Skatteudvalget 2015-16
SAU Alm.del
Offentligt
1594055_0001.png
1. februar 2016
J.nr. 16-0048365
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 172 af 12. januar 2016 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Dennis Flydtkjær (DF).
Karsten Lauritzen
/ Jørgen Wissing Jensen
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 172: Spm. om, hvad grunden er til, at borgere, der er fritaget fra Digital Post, ikke modtager den ordinære forskudsopgørelse automatisk med almindelig brevpost, til skatteministeren
1594055_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes kommentere henvendelse af 12/1-2016 fra Jytte Haag, jf. SAU alm. del
– bilag 85, og oplyse, hvad grunden er til, at borgere, der er fritaget fra Digital Post, ikke
modtager den ordinære forskudsopgørelse automatisk med almindelig brevpost, og om
ministeren agter at sørge for, at dette fremadrettet vil ske.
Svar
Jeg kan henholde mig til følgende, som jeg har modtaget fra SKAT:
”De fleste borgere i dag tilgår deres ordinære forskudsopgørelse digitalt i skattemappen
på TastSelv på SKATs hjemmeside. Det skønnes, at ca. 5.000 personer i 2015 rettede
henvendelse til SKAT eller deres kommunale servicebutik for at bede om at få tilsendt en
ordinær forskudsopgørelse i papirform. De seneste år har digitaliseringsgraden ligget højt
på dette område.
Det er ved bekendtgørelse besluttet, at udsendelse af den ordinære forskudsopgørelse
sker i medfør af kildeskattebekendtgørelsen § 8 og ikke regelsættet om Digital Post ud fra
en samlet vurdering af omkostninger og regeringens ønske om i videst mulige omfang at
gøre kommunikationen mellem borger og myndighederne papirløs.
En anmodning om at modtage forskudsopgørelsen i papirudgave kan for det givne år ske
ved telefonisk henvendelse til SKAT, ligesom man kan få en papirudgave ved henven-
delse til de kommunale servicebutikker. Dette skal ske efter dannelse af den ordinære for-
skudsopgørelse.
Der er ikke planer om at ændre reglerne på området.”
Side 2 af 2