Skatteudvalget 2015-16
SAU Alm.del
Offentligt
1593746_0001.png
29. januar 2016
J.nr. 16-0043128
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 171 af 12. januar 2016 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Brian Mikkelsen (KF).
Karsten Lauritzen
/ Søren Schou
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 171: Spm. om effekten på arbejdsudbuddet – fordelt på henholdsvis deltagelseseffekt og timeeffekt såfremt der indføres en bundgrænse i beskæftigelsesfradraget, stil skatteministeren
1593746_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes oplyse, hvad effekten på arbejdsudbuddet – fordelt på henholdsvis del-
tagelseseffekt og timeeffekt – vil være, såfremt der:
indføres en bundgrænse i beskæftigelsesfradraget, således at der først optjenes beskæf-
tigelsesfradrag af erhvervsindkomst, der overstiger 47.800 kr./år (svarende til person-
fradraget/0,92)
merprovenuet herfra anvendes til at hæve beskæftigelsesfradraget, idet loftet over
beskæftigelsesfradraget samtidig justeres således, at det maksimale beskæftigelsesfra-
drag opnås ved samme erhvervsindkomst som før ændringen.
I forlængelse heraf bedes ministeren oplyse, hvilken størrelse henholdsvis ovenstående
bundgrænse og det maksimale beskæftigelsesfradrag (og dermed indkomstgrænse for det
maksimale beskæftigelsesfradrag) bør have for at give den størst mulige deltagelseseffekt,
givet at omlægningen skal være provenuneutral.
Svar
Beskæftigelsesfradraget beregnes af grundlaget for arbejdsmarkedsbidraget med fradrag
for indskud til pensionsordninger. I 2016 udgør beskæftigelsesfradraget 8,3 pct. af grund-
laget for arbejdsmarkedsbidraget, dog højst 28.000 kr. I 2022, når 2012-skattereformen er
fuldt indfaset, udgør beskæftigelsesfradraget 10,65 pct. af grundlaget for arbejdsmarkeds-
bidraget, dog højst 35.800 kr. (2016-niveau),
jf. tabel 1.
Det maksimale fradrag opnås ved
en arbejdsindkomst på ca. 336.000 kr. og derover.
Spørgsmålet forstås således, at den nævnte bundgrænse i beskæftigelsesfradraget har ka-
rakter af et bundfradrag, således at det kun er arbejdsindkomst ud over bundgrænsen, der
udgør beregningsgrundlaget for beskæftigelsesfradraget.
Hvis der indføres en bundgrænse på 47.800 kr. i beregning af beskæftigelsesfradraget, og
det maksimale beskæftigelsesfradrag på 35.800 kr. i første omgang forudsættes at være
uændret, skal satsen øges til ca. 12,4 pct. Det skønnes at medføre et umiddelbart merpro-
venu på ca. 0,9 mia. kr. Efter tilbageløb og adfærd skønnes et merprovenu på ca. 0,7 mia.
kr.,
jf. scenarie (a) i tabel 1.
Anvendes det skønnede merprovenu til en forhøjelse af satsen og det maksimale fradrag,
skønnes det, at satsen kan forhøjes til godt 13 pct. og det maksimale fradrag til 37.600 kr.,
hvorved omlægningen er provenuneutral efter tilbageløb og adfærd. Givet scenarie (a)
skønnes det at forøge arbejdsudbuddet svarende til et merprovenu på ca. 65 mio. kr.,
jf.
scenarie (b).
Nettoeffekten af at indføre en bundgrænse og forhøje satsen skønnes som nævnt at være
omtrent provenuneutral. Arbejdsudbudseffekten af omlægningen skønnes at svare til et
merprovenu på ca. 80 mio. kr., heraf 50 mio. kr. fra deltagelseseffekten,
jf. scenarie (c).
En sådan provenuneutral omlægning vil medføre en omfordeling til fordel for personer
med større arbejdsindkomster. Således vil personer med en arbejdsindkomst på mindre
end ca. 260.800 kr. få reduceret fradraget i forhold til gældende regler, mens personer
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 171: Spm. om effekten på arbejdsudbuddet – fordelt på henholdsvis deltagelseseffekt og timeeffekt såfremt der indføres en bundgrænse i beskæftigelsesfradraget, stil skatteministeren
1593746_0003.png
med en højere arbejdsindkomst end 260.800 kr. vil få et større fradrag. Det skønnes, at
personer med en arbejdsindkomst under 260.800 kr. dermed samlet set vil skulle betale
665 mio. kr. mere i indkomstskat (målt i umiddelbar virkning), mens personer med en
arbejdsindkomst over 260.800 kr. vil få en samlet skattenedsættelse på ca. 780 mio. kr.
Der er en skønnet positiv arbejdsudbudseffekt ved en sådan omlægning, herunder en
positiv deltagelseseffekt, men set i relation til omlægningens omfang er den beskeden.
Tabel 1. Provenumæssige konsekvenser ved at indføre en bundgrænse i beskæftigelsesfradraget
(a)
Bundgrænse
for beskæfti-
gelsesfradrag
(b)
Provenu-
neutral
omlægning
Gældende
regler
(2022)
Satser og beløbsgrænser
Sats (pct.)
Maks. fradrag (kr.)
Bundgrænse (kr.)
Indkomst ved maks. fradrag (kr.)
Provenu (mio. kr., 2016-niveau)
Umiddelbar provenuvirkning
Provenu efter tilbageløb
Arbejdsudbud
- heraf timeeffekt
- heraf deltagelseseffekt
Provenu efter tilbageløb og adfærd
10,65
35.800
0
336.150
(c)
Nettoeffekt
(a)+(b)
12,40
35.800
47.800
336.150
13,05
37.600
47.800
336.150
890
670
20
40
-20
690
-1.015
-765
65
-5
70
-700
-125
-95
85
35
50
-10
Kilde: Lovmodelberegninger på en stikprøve på 3,3 pct. af befolkningen
Med hensyn til spørgsmålet om at finde den kombination af bundgrænse, det maksimale
beskæftigelsesfradrag samt sats, der sikrer den maksimale deltagelseseffekt, givet at om-
lægningen skal være provenuneutral, skal bemærkes, at der er et endog meget stort antal
kombinationsmuligheder. For mange af disse vil forskellene i skønnene over arbejdsud-
bud, herunder deltagelseseffekt, være beskedne og følsomme overfor de anvendte bereg-
ningsforudsætninger. Bl.a. tages der kun i mindre omfang højde for, at forskellige grupper
reagerer forskelligt på økonomiske incitamenter til beskæftigelse.
På baggrund af ovennævnte usikkerheder og beskedne forskelle mellem de mange for-
skellige kombinationer, kan der ikke med tilstrækkelig sikkerhed angives den kombination
af bundgrænse, det maksimale beskæftigelsesfradrag og sats, der maksimerer deltagelses-
effekten, givet at omlægningen skal være provenuneutral.
Side 3 af 3