Skatteudvalget 2015-16
SAU Alm.del
Offentligt
1558141_0001.png
21. oktober 2015
J.nr. 15-2973687
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 17 af 9. oktober 2015 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Rune Lund (EL).
Karsten Lauritzen
/ Søren Schou
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 17: Spm. om, hvad skattelettelsen vil være i kroner og ører, hvis topskattegrænsen hæves til 750.000 kr., til skatteministeren
1558141_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse, hvad skattelettelsen vil være i kroner og ører for henholdsvis en
minister (opgjort ved en gennemsnitlig ministerlønning), et folketingsmedlem og en di-
rektør i et af Danmarks C20-selskaber (opgjort ud fra C20-selskabernes gennemsnitlige
direktørlønninger), hvis topskattegrænsen hæves til 750.000 kr.?
Svar
Regeringen vil sænke skatten for de laveste arbejdsindkomster, så gevinsten ved lavtløn-
net arbejde bliver større, og har også en ambition om at sænke skatten i toppen, så flere
vil arbejde mere, jf. regeringsgrundlaget.
Derudover skal det understreges, at en eventuel nedsættelse af topskatten skal ses i sam-
menhæng med de positive dynamiske effekter, som sådan en nedsættelse kan have. Det
kan fx styrke arbejdsudbuddet og produktiviteten, ligesom det kan gøre det mere attrak-
tivt at uddanne sig. Disse fordele skal afvejes overfor fordelingspolitiske hensyn. At vi
som ministre kan få en skattenedsættelse, indgår derimod ikke i overvejelserne. Det har
ingen selvstændig betydning for regeringens beslutninger på området.
Det bemærkes, at regeringen endnu ikke har taget stilling til indholdet i den kommende
skattereform.
Med hensyn til spørgsmålet gælder, at Skatteministeriet ikke offentliggør oplysninger om
enkeltpersoners skatteforhold. Ministre og folketingsmedlemmer får imidlertid et veder-
lag, der er fastsat ved lov, og som er uafhængigt af, hvilken person der besidder en given
ministerpost. Spørgsmålet besvares derfor med udgangspunkt i størrelsen af disse veder-
lag.
Med den seneste regulering pr. 1. april 2015 udgør statsministerens vederlag 1.470.744 kr.,
mens vederlaget til udenrigsministeren, finansministeren og nummer 2 i statsrådsrække-
følgen (der pt. er finansministeren) udgør 1.294.255 kr. og for de øvrige ministre
1.176.596 kr. I perioden 2011-2015 er der en midlertidig nedsættelse af vederlagene på 5
pct. I det følgende, hvor beregningerne vedrører perioden efter 2015, ses der bort fra
denne midlertidige nedsættelse. Dermed udgør de vederlag, der indgår i beregningerne,
1.544.282 kr. for statsministeren, 1.358.968 kr. for finansministeren, udenrigsministeren
og nummer 2 i statsrådsrækkefølgen og 1.235.425 kr. for øvrige ministre.
Folketingsmedlemmer får udbetalt et vederlag bestående af et grundvederlag og et om-
kostningstillæg. Da omkostningstillægget er skattefrit, tages der i beregningerne udeluk-
kende udgangspunkt i folketingsmedlemmernes grundvederlag, som pr. 1. oktober 2015
udgør 624.887 kr.
Topskattegrænsen er 459.200 kr. i 2015. I 2016 øges den til 461.100 kr. og frem mod
2022 til 482.500 kr. (2015-niveau).
En forhøjelse af topskattegrænsen til 750.000 kr. vil for en person med en personlig ind-
komst før arbejdsmarkedsbidrag på ca. 1,544 mio. kr. (svarende til vederlaget for statsmi-
nisteren i 2016 i 2015-niveau) medføre en skattenedsættelse i 2016 på ca. 43.300 kr.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 17: Spm. om, hvad skattelettelsen vil være i kroner og ører, hvis topskattegrænsen hæves til 750.000 kr., til skatteministeren
1558141_0003.png
(2015-niveau),
jf. tabel 1.
I 2022 medfører forhøjelsen af topskattegrænsen til 750.000 kr.
en skattenedsættelse på ca. 40.100 kr.
Skattenedsættelsen på 43.300 kr. i 2016 og 40.100 kr. i 2022 er den maksimale skattened-
sættelse i en gennemsnitskommune ved en forhøjelse af topskattegrænsen til 750.000 kr.
Det vurderes, at det ligger uden for omfanget af besvarelse af et alm. del spørgsmål at
gennemgå regnskabsoplysninger for alle Danmarks C20-selskaber med henblik på at op-
gøre en gennemsnitlig direktørløn. Det synes dog rimeligt at antage, at gennemsnitsløn-
nen har en størrelse, der ved en forhøjelse af topskattegrænsen til 750.000 kr. vil medføre
den maksimale skattenedsættelse på 43.300 kr. i 2016 og 40.100 kr. i 2022.
Tabel 1
viser de tilsvarende lempelser for de øvrige ministervederlagsniveauer og folke-
tingsmedlemmernes grundvederlag.
Tabel 1. Ændring i skattebetaling af minister- og folketingsvederlag ved en forhøjelse af topskatte-
grænsen til 750.000 kr.
Kr. (2015-niveau)
Højeste ministervederlag
1
Personlig indkomstskat, gældende regler
Personlig indkomstskat, forhøjelse af topskattegrænsen
Forskel
Mellemste ministervederlag
2
Personlig indkomstskat, gældende regler
Personlig indkomstskat, forhøjelse af topskattegrænsen
Forskel
Laveste ministervederlag
3
Personlig indkomstskat, gældende regler
Personlig indkomstskat, forhøjelse af topskattegrænsen
Forskel
Folketingsmedlemmers grundvederlag
4
Personlig indkomstskat, gældende regler
Personlig indkomstskat, forhøjelse af topskattegrænsen
Forskel
255.900
238.900
-17.000
251.800
237.900
-13.900
596.500
553.300
-43.300
592.600
552.500
-40.100
665.500
622.200
-43.300
661.500
621.500
-40.100
768.900
725.600
-43.300
765.000
724.900
-40.100
2016
2022
Anm: Skatten er beregnet med udgangspunkt i den gennemsnitlige kommunale skatteprocent inkl. arbejdsmarkedsbidrag, ekskl. kirkeskat. Det
er forudsat, at der ikke er anden indkomst end ministervederlaget. Endelig forudsættes, at vederlaget fastholdes gennem hele skatteåret, selv
om vederlaget bliver reguleret pr. 1. april.
1: Anvendt et vederlag på 1,544 mio. kr. (2015-niveau), svarende til det aktuelle niveau, idet der dog er set bort fra den midlertidige reduktion for
perioden 2011-2015 på 5 pct.
2: Anvendt et vederlag på 1,359 mio. kr. (2015-niveau), svarende til det aktuelle niveau, idet der dog er set bort fra den midlertidige reduktion for
perioden 2011-2015 på 5 pct.
3: Anvendt et vederlag på 1,235 mio. kr. (2015-niveau), svarende til det aktuelle niveau, idet der dog er set bort fra den midlertidige reduktion for
perioden 2011-2015 på 5 pct.
4: Anvendt et vederlag på 624.887 kr. (2015-niveau).
Side 3 af 3