Skatteudvalget 2015-16
SAU Alm.del
Offentligt
1587564_0001.png
Folketingets Skatteudvalg
Christiansborg
13. januar 2016
Svar på Skatteudvalgets spørgsmål nr. 166 (Alm. del – § 7.
Finansministeriet) af 6. januar 2016
Spørgsmål
Ministeren bedes redegøre for de punkter på dagsordenen for ECOFIN-
rådsmødet den 15. januar 2016, som er relevante for Skatteudvalget.
Svar
På dagsordenen for ECOFIN d. 15. januar 2016 er følgende punkter relevante for
Skatteudvalget: Præsentationen af det nederlandske formandskabs arbejdsprogram
samt brugen af omvendt betalingspligt for moms.
Præsentation af det nederlandske formandskabsprogram
Det nederlandske formandskab vil på rådsmødet præsentere sit ECOFIN-
program.
Mht. den økonomiske politik ventes formandskabet at fokusere på gennemførel-
sen af det europæiske semester, herunder opfølgningen på sidste års landespeci-
fikke anbefalinger og vedtagelsen af nye landespecifikke anbefalinger for 2016.
Formandsskabet vil også prioritere den løbende gennemførelse af Stabilitets- og
Vækstpagten.
Mht. det finansielle område ventes formandskabet at prioritere færdiggørelsen af
bankunionen. En vigtig prioritet for formandsskabet vil være forhandlingerne om
Kommissionens nye forslag til en fælles indskydergarantiordning (EDIS) samt
yderligere tiltag til reduktion af risici for bankkriser. ECOFIN skal også gøre sta-
tus for initiativerne vedrørende bankunionen, herunder offentlig brofinansiering
til den fælles afviklingsfond, dvs. aftalerne om midlertidige kreditlinjer fra de en-
kelte lande til deres afdelinger af fonden.
På skatteområdet ventes formandskabet især at prioritere samarbejdet om sel-
skabsbeskatning. Der ventes især fokus på det kommende forslag til en fælles EU-
ramme for implementering af OECD’s anbefalinger rettet mod skatteunddragelse
og aggressiv skatteplanlægning på selskabsområdet.
Regeringen kan støtte formandskabets prioriteringer. Der ventes generel opbak-
ning til prioriteringerne fra de øvrige lande.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 166: Spm. om at redegøre for de punkter på dagsordenen for ECOFIN-rådsmødet den 15. januar 2016, som er relevante for Skatteudvalget, til finansministeren, kopi til skatteministeren
Side 2 af 3
Brugen af omvendt betalingspligt for moms
ECOFIN ventes (på opfordring fra Tjekkiet) at drøfte spørgsmålet om inden-
landsk omvendt moms-betalingspligt som værktøj mod moms-svig.
Omvendt betalingspligt indebærer, at pligten til at afregne moms mellem to virk-
somheder flyttes fra den sælgende virksomhed til den købende virksomhed. Når
to virksomheder handler varer og tjenesteydelser, vil det være den købende virk-
somhed, der skal afregne momsen på dette køb til skattemyndighederne, og ikke
som normalt den sælgende virksomhed. Det vil i praksis sige, at den købende
virksomhed fortsat indbetaler hele sin salgsmoms, når den sælger varen videre til
den private slutbruger. Den købende virksomhed betaler imidlertid ikke moms til
den sælgende virksomhed, men er betalingspligtig for denne moms til skattemyn-
dighederne og får samtidig fradrag.
Omvendt betalingspligt kan være et værn mod moms-svindel. Moms-svindel kan
under normale momsregler bestå i, at den sælgende virksomhed forsvinder, inden
den har betalt sin moms til skattemyndighederne, mens den købende virksomhed
fortsat kan få fradrag for den moms, som virksomheden har betalt til den sælgen-
de virksomhed.
Indføres der omvendt betalingspligt, så betalingspligten flyttes til den købende
virksomhed, kan der i praksis kun opnås momsfradrag, hvis momsen på købet
reelt betales til skattemyndighederne. Dermed forhindres moms-svindel. Det kan
dog give andre udfordringer, fx at denne moms-svindel flytter til andre lande uden
omvendt betalingspligt.
Omvendt betalingspligt er ifølge momsdirektivet allerede i dag muligt for visse
varegrupper, som typisk bruges til moms-svindel, fx mobiltelefoner. Danmark
bruger også muligheden på nogle områder.
Tjekkiet ønsker blandt andet tilladelse til at igangsætte et pilotprojekt, som tillader
generel omvendt betalingspligt i landet, dvs. at Tjekkiet kan indføre systemet for
alle de varer og tjenester, hvor det vurderes hensigtsmæssigt. Det er uklart, præcist
hvad pilotprojektet vil indebære.
Der har tidligere været ønsker fra andre lande om bredere mulighed for at anven-
de omvendt betalingspligt, udover de konkrete varer, hvor det er tilladt. Det er
blevet afvist af Kommissionen og flere andre lande. Der ventes således at være
skepsis over for de tjekkiske ønsker.
Kommissionen er ved at undersøge, hvordan det gældende momssystem generelt
kan forbedres blandt andet for at undgå svig, herunder øget anvendelse af om-
vendt betalingspligt som én mulighed blandt flere. Kommissionen forventes at
fremlægge en handlingsplan for dette arbejde i løbet af 2016.
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 166: Spm. om at redegøre for de punkter på dagsordenen for ECOFIN-rådsmødet den 15. januar 2016, som er relevante for Skatteudvalget, til finansministeren, kopi til skatteministeren
Side 3 af 3
Regeringen deler fuldt ud ambitionen om at minimere moms-svindel. Regeringen
mener dog ikke, at der på nuværende tidspunkt er et tilstrækkeligt oplyst grundlag
for mere gennemgribende ændringer af moms-systemet, som en generel omvendt
betalingspligt vil være. Regeringen foretrækker, at man afventer Kommissionens
analyser, før man tager eventuelle nye skridt vedrørende omvendt betalingspligt.
Regeringen er således ikke overbevist om det hensigtsmæssige i et pilotprojekt, da
konsekvenserne er uklare. Regeringen vil høre, hvilke argumenter, Tjekkiet har, og
hvad de øvrige lande og Kommissionen mener om sagen.
Med venlig hilsen
Claus Hjort Frederiksen
Finansminister