Skatteudvalget 2015-16
SAU Alm.del
Offentligt
1589707_0001.png
18. januar 2016
J.nr. 15-3283892
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 160 af 21. december 2015 (alm. del). Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Henning Hyllested (EL).
Karsten Lauritzen
/ Lise Bo Nielsen
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 160: MFU spm. om at skønne over omfanget af tabte skatteindtægter som resultat af Uber og andre pirat-taxaers stigende aktivitet i Danmark, til skatteministeren
1589707_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes skønne over omfanget af tabte skatteindtægter som resultat af Uber og
andre pirat-taxaers stigende aktivitet i Danmark, samt skønne over det forventede tab i
årene frem, hvis udviklingen fortsætter.
Svar
Fremkomsten af Uber og lignende applikationsbaserede transportvirksomheder er en del
af deleøkonomien, der har vundet frem i de senere år.
Skatteministeriet har ikke umiddelbart mulighed for at vurdere de provenumæssige kon-
sekvenser ved fremkomsten af denne type virksomheder. Det vil afhænge af en række
forhold, bl.a. hvordan de enkelte taxavirksomheder er organiseret og ejet (i dag og frem-
over). Eksempelvis er fysiske personer som udgangspunkt skattepligtige af indkomst fra
taxikørsel på linje med anden personlig indkomst, men de er omfattet af andre regler for
omkostningsgodtgørelse end taxivognmænd. Desuden er der forskelle i afgiftsreglerne for
bilerne. Personbiler, der er godkendt til taxikørsel, er bl.a. fritaget for registreringsafgift.
Hvis bilerne videresælges til anden anvendelse i Danmark, skal der svares registreringsaf-
gift efter gældende regler. Personbiler, der anvendes til privat taxikørsel uden godkendel-
se, er indregistreret som almindelige personbiler. Det betyder, at der er betalt registre-
ringsafgift ved første indregistrering i Danmark.
Overordnet kan det siges, at selskabsbeskatning bør ske, hvor den indkomstskabende
aktivitet foretages, herunder udviklingen af software, forretningskoncept mv. Det har
derfor betydning for selskabsbeskatningen, hvor i verden udviklingsaktiviteter i den en-
kelte virksomhed er placeret. Hvis Ubers og andre fremtidige konkurrenters indkomst-
skabende aktiviteter er udviklet uden for Danmark, og hvis de ikke har fast driftssted i
Danmark, kan selskabsskattebetalingen være begrænset, jf. svar på SAU alm. del 159
(2015-2016). Fremtidige konkurrenter til Uber (potentielt med udviklingsaktiviteter i
Danmark) kan således omvendt være skattepligtige i Danmark. Den generelle betydning
for et fremtidigt selskabsskatteprovenu fra nye applikationsbaserede transportvirksomhe-
der er derfor uklar.
Endelig vil det også have betydning, i hvilket omfang de nye applikationsbaserede virk-
somheder vil medføre en udvidelse af markedet for taxakørsel og potentielt medføre et
øget skatteprovenu.
Side 2 af 2