Skatteudvalget 2015-16
SAU Alm.del
Offentligt
1558131_0001.png
21. oktober 2015
J.nr. 15-2973687
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 16 af 9. oktober 2015 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Rune Lund (EL).
Karsten Lauritzen
/ Søren Schou
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 16: Spm. om, hvordan skattelettelserne ved en forhøjelse af topskattegrænsen til 750.000 kr. vil fordele sig på indkomstdeciler af befolkningen, til skatteministeren
1558131_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes oplyse, hvordan skattelettelserne ved en forhøjelse af topskattegrænsen
til 750.000 kr. vil fordele sig på indkomstdeciler af befolkningen.
Svar
Regeringen vil sænke skatten for de laveste arbejdsindkomster, så gevinsten ved lavtløn-
net arbejde bliver større, og har også en ambition om at sænke skatten i toppen, så flere
vil arbejde mere, jf. regeringsgrundlaget.
Derudover skal det understreges, at en eventuel nedsættelse af topskatten skal ses i sam-
menhæng med de positive dynamiske effekter, som sådan en nedsættelse kan have. Det
kan fx styrke arbejdsudbuddet og produktiviteten, ligesom det kan gøre det mere attrak-
tivt at uddanne sig. Disse fordele skal afvejes overfor fordelingspolitiske hensyn. Det
bemærkes, at regeringen endnu ikke har taget stilling til indholdet i den kommende skatte-
reform.
Det skønnes, at en forhøjelse af topskattegrænsen i 2022 fra 482.500 kr. til 750.000 kr. vil
medføre et umiddelbart mindreprovenu på ca. 7,9 mia. kr., jf. svaret på spørgsmål 15.
En sådan ændring vil medføre en nedsættelse af skatten på i gennemsnit ca. 2.000 kr.,
svarende til ca. 0,8 pct. af den disponible indkomst,
jf. tabel 1.
I 10. indkomstdecil vil den
gennemsnitlige skattenedsættelse være ca. 13.000 kr., svarende til ca. 2,4 pct. af den di-
sponible indkomst.
Tabel 1. Fordeling af skattenedsættelsen på indkomstdeciler ved en forhøjelse af topskattegrænsen
til 750.000 kr. (2022-regler i 2015-niveau)
Gns.
skattenedsættelse
1
(kr.)
30
10
30
70
180
430
900
1.910
4.010
13.010
2.060
Gns.
skattenedsættelse
i pct. af disp. indkomst
(pct.)
0,0
0,0
0,0
0,0
0,1
0,2
0,3
0,7
1,2
2,4
0,8
Indkomstdecil
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Alle
Fordeling af provenu
(mia. kr.)
0,0
0,0
0,0
0,0
-0,1
-0,1
-0,3
-0,7
-1,5
-5,2
-7,9
Anm: Alle personer er inddelt i indkomstdeciler efter deres ækvivalerede disponible indkomst. Indkomsten er opgjort på
familieniveau. Ved ækvivalering opgøres indkomsten på familieniveau og korrigeres for stordriftsfordele ved at være flere i
en familie, hvorefter alle i familien tildeles samme andel af den korrigerede familieindkomst. Dermed bliver det muligt at
sammenligne disponible indkomster for familier med forskellig størrelse.
1: Som følge af, at der er foretaget en ækvivalering, er det ikke muligt at omregne fordelingstallene til provenu.
Kilde: Lovmodelberegninge på en stikprøve på 3,3 pct. af befolkningen. Baseret på indkomstdata fra 2013.
Side 2 af 2