Skatteudvalget 2015-16
SAU Alm.del
Offentligt
1598907_0001.png
12. februar 2016
J.nr. 15-3271589
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 147 af 18. december 2015 (alm. del). Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Merete Riisager (LA).
Karsten Lauritzen
/ Lene Skov Henningsen
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 147: Spm. om, i forlængelse af svaret på L 69 – spørgsmål 6 og 8 bedes ministeren, beregne de provenumæssige konsekvenser, hvis registreringsafgiften på autocampere afskaffes, til skatteministeren
1598907_0002.png
Spørgsmål
Ministerens bedes i forlængelse af svaret på L 69 – spørgsmål 6 og 8, beregne
de provenumæssige konsekvenser, hvis registreringsafgiften på autocampere
afskaffes.
Svar
Efter registreringsafgiftsloven opdeles værdien af en autocamper, med tilladt totalvægt
over 2 t og indrettet med fire sovepladser, i en bildel og i en boligdel. Bildelen afgiftsbe-
rigtiges efter gældende regler for personbiler. Boligdelen er afgiftsfri, men bilens samlede
afgift skal dog udgøre mindst 60 pct. af køretøjets samlede værdi eksklusiv afgift over
12.100 kr.
På baggrund af DMR udtræk er den gennemsnitlige registreringsafgift for en ny autocam-
per for perioden medio 2012 til 2015 opgjort til ca. 250.000 kr., som svarer til en samlet
værdi eksklusiv registreringsafgift på omtrent 430.000 kr. Derudover skønnes det struktu-
relle niveau af nyregistreringer i Danmark at være omtrent 200 autocampere årligt.
En afskaffelse af registreringsafgiften på autocampere skønnes på den baggrund med
betydelig usikkerhed at indebære et umiddelbart mindreprovenu på omkring 50 mio. kr.
og et mindreprovenu på 475 mio. kr. efter tilbageløb og adfærd i 2016,
jf. tabel 1.
Tabellen viser, at der er et stort mindreprovenu de første år, som gradvist, men kun del-
vist, opvejes af øgede ejer- og brændstofafgifter fra den voksende autocamperbestand.
Den varige virkning af en afskaffelse af registreringsafgiften vurderes som værende et
mindreprovenu på 300 mio. kr.
Tabel 1. Provenumæssige konsekvenser af en afskaffelse af registreringsafgiften for autocampere
Mio. kr. (2016 niveau)
Umiddelbart mindreprovenu
2016
-50
2017
-50
2018
-50
2019
Varig
virkning
-50
-50
Adfærd og tilbageløb
Registreringsafgift
Moms på autocampere
Ejerafgift og brændstofafgift mv.
Tilbageløb
-425
-475
150
25
-100
-425
-475
150
50
-100
-400
-475
150
50
-125
-400
-475
150
75
-125
-250
-475
150
275
-175
Provenu efter tilbageløb og adfærd
-475
-450
-450
-425
-300
Anm: Grundet usikkerheden i beregningerne er alle tal afrundet til nærmeste 25 mio. kr. Tilbageløb dækker over tabte momsindtægter, som
følge af større udgifter til autocamperens løbende udgifter. Disse opvejes af ejerafgift og brændstofafgift mv.
Nærmere om beregningsforudsætninger
Det er antaget, at den gennemsnitlige autocamper har en samlet værdi eksklusiv afgifter
på 430.000 kr., et brændstofforbrug på 13,5 km/l, og betaler 250.000 kr. i registreringsaf-
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 147: Spm. om, i forlængelse af svaret på L 69 – spørgsmål 6 og 8 bedes ministeren, beregne de provenumæssige konsekvenser, hvis registreringsafgiften på autocampere afskaffes, til skatteministeren
1598907_0003.png
gift. Det umiddelbare mindreprovenu opstår dermed som følge af afgiftsfritagelsen for de
eksisterende 200 nyregistreringer årligt.
De afledte effekter opstår ved, at der forventes et øget antal nyregistrerede autocampere
som følge af afskaffelsen af registreringsafgiften. De nyregistrerede autocampere kan
opdeles i to kategorier med forskellige provenumæssige konsekvenser:
1. Registreringsafgiftspligtige køretøjer (personbiler) der ombygges og registreres
som autocampere.
2. Egentlige autocampere.
Ad 1.
I årene inden 2007 var der afgiftsmæssige fordele forbundet med at ombygge større
personbiler til autocampere med henblik på at opnå en lavere registreringsafgift. Der er
eksempler, hvor fx ombygning af en Land Rover har udløst samlede besparelser på
200.000 kr., som følge af anvendelsen af 60 pct. satsen.
Stramningen i 2007, som indførte det nuværende system (L217 i samlingen 2006-2007),
havde til hensigt at begrænse tilskyndelsen til denne ombygningspraksis. På trods af at
stramningen ikke berørte egentlige autocampere, da registreringsafgiften for disse ikke
blev ændret, faldt antallet af nyregistreringer med omkring 2.000 styk årligt. I beregnin-
gerne er der taget udgangspunkt i en tilsvarende stigning i antallet af ombyggede biler ved
en afgiftsfritagelse. Da det økonomiske incitament til ombygning vil være større ved en
fuld afgiftsfritagelse, må dette betragtes som et forsigtigt skøn, selvom der siden 2007 har
været visse administrative skærpelser af, hvad ”indrettet til beboelse” betyder, som for-
mindsker incitamentet.
Ad 2.
Det er forudsat, at afgiftsfritagelsen vil medføre, at der nyregistreres 1.100 egentlige
autocampere om året. Størrelsen af dette tal skal ses ud fra data på europæisk niveau, hvor
Danmark ligger lavt med hensyn til antal nyregistrerede autocampere per år, jf. svar på
SAU alm. del spørgsmål 154.
Stigningen i antallet af nyregistrerede autocampere forudsættes for det første at ske som
følge af ændringer i det indenlandske forbrug, idet autocampere som følge af afgiftsfrita-
gelsen falder i pris. Effekten heraf skønnes at udgøre 1.000 autocampere. Det må forven-
tes at medføre øgede indtægter fra brændstof-, ejer- og udligningsafgift.
For det andet forudsættes det, at afgiftsfritagelsen af autocampere vil medføre at dansk
ferieforbrug i udlandet, herunder at dansk ejede men udenlandsk registrerede autocampe-
re, vender tilbage til Danmark i form af dansk-indregistrerede autocampere, og dertilhø-
rende øgede momsindtægter. Samlet vurderes denne effekt dog kun at være af beskedent
omfang. Derfor antages det, at der vil blive nyregistreret 100 autocampere årligt som
følge af hjemvendt ferieforbrug mv.
Det bemærkes, at de opgjorte provenuberegninger er meget følsomme overfor de forud-
sætninger, der er gjort om, hvor mange autocampere der falder ind i hver af de ovenstå-
ende kategorier.
Side 3 af 3