Skatteudvalget 2015-16
SAU Alm.del
Offentligt
1584020_0001.png
21. december 2015
J.nr. 15-3250770
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 142 af 14. december 2015 (alm. del).
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Lisbeth Bech Poulsen (SF).
Karsten Lauritzen
/ Søren Schou
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 142: Spm. om ministeren kan udarbejde et notat, der belyser fordelingseffekten af fastfrysningen af grundskylden dels med det gennemsnitlige beløb fordelt på kommuner, til skatteministeren
1584020_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes udarbejde et notat, der belyser fordelingseffekten af fastfrysningen af
grundskylden dels med det gennemsnitlige beløb fordelt på kommuner, dels med en for-
deling efter indkomstintervaller omfattende alle husstande fordelt på enlige og par.
Svar
Grundskylden har siden 2003 været omfattet af en årlig stigningsbegrænsning, der for
2016 indebærer, at reguleringsprocenten er fastsat til maksimalt 6,6 pct. Med aftalen om
finansloven fastfryses grundskylden for ejerboliger i 2016 ved at nedsætte reguleringspro-
centen til 0 pct. Der er tale om en målrettet fastfrysning af grundskylden for boligejere,
der ellers ville opleve en stigning i skattebetalingen som følge af reguleringen af det skat-
tepligtige grundlag i 2016.
En fastfrysning af grundskylden i 2016 for ejerboliger skønnes at indebære et umiddelbart
mindreprovenu i 2016 på ca. 755 mio. kr. og ca. 570 mio. kr. efter tilbageløb og adfærd.
Det svarer til en gennemsnitlig reduktion af grundskylden på ca. 115 kr. for enlige og ca.
420 kr. for de familier, der lever i parforhold,
jf. tabel 1,
der også viser gennemsnitstallene
for forskellige indkomstintervaller. Tallene dækker over stor variation, bl.a. fordi de om-
fatter alle husstande (både ejere og lejere), og fordi der er stor kommunal variation.
Tabel 1. Ændring af grundskyld pr. husstand i 2016 ved en fastfrysning af grundskylden for ejerboli-
ger i 2016
+Bruttoindkomst pr. voksen
1
6Under 100.000 kr.
3100.000 - 200.000 kr.
,
200.000 -300.000 kr.
300.000 - 400.000 kr.
400.000 - 500.000 kr.
500.000 - 750.000 kr.
750.000 - 1 mio. kr.
Over 1 mio. kr.
Alle
Enlige
15
55
105
140
200
320
520
890
115
Par
85
220
290
365
515
775
1.175
1.720
420
Anm: Tabellen omfatter alle husstande, herunder hustande, der ikke ejer en ejerbolig.
1: Bruttoindkomsten udgøres af den personlige indkomst før fradrag for arbejdsmarkedsbidrag med tillæg af positiv netto-
kapitalindkomst og positiv aktieindkomst. For par er bruttoindkomsten opgjort som gennemsnitsindkomsten af de to voksne
i husstanden. Indkomsten for hjemmeboende børn over 18 år er ikke medregnet.
Kilde: Skatteministeriets beregninger på lovmodellen på en stikprøve på 33 pct. af befolkningen.
For enlige og par under ét er den gennemsnitlige reduktion ca. 260 kr. pr. husstand,
jf.
tabel 2,
der også viser reduktionen af grundskyld fordelt på kommuner. I opgørelsen er
reduktionen i grundskyld for en ejendom henført til ejerens bopælskommune. Det er især
relevant for sommerhuse, der typisk er beliggende i en anden kommune end ejerens bo-
pælskommune.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 142: Spm. om ministeren kan udarbejde et notat, der belyser fordelingseffekten af fastfrysningen af grundskylden dels med det gennemsnitlige beløb fordelt på kommuner, til skatteministeren
1584020_0003.png
Tabel 2. Ændring af grundskyld pr. husstand i 2016 ved en fastfrysning af grundskylden for ejerboli-
ger i 2016 fordelt på kommuner
Kommune
Hele landet
Albertslund
Allerød
Assens
Ballerup
Billund
Bornholm
Brøndby
Brønderslev
Dragør
Egedal
Esbjerg
Fanø
Favrskov
Faxe
Fredensborg
Fredericia
Frederiksberg
Frederikshavn
Frederikssund
Furesø
Faaborg-Midtfyn
Gentofte
Gladsaxe
Glostrup
Greve
Gribskov
Guldborgsund
Haderslev
Halsnæs
Hedensted
Helsingør
Herlev
Kr.
260
400
800
115
460
140
205
275
80
335
610
220
210
360
160
500
115
245
120
455
725
165
855
490
335
330
295
225
55
415
125
635
405
Kommune
Herning
Hillerød
Hjørring
Holbæk
Holstebro
Horsens
Hvidovre
Høje-Taastrup
Hørsholm
Ikast-Brande
Ishøj
Jammerbugt
Kalundborg
Kerteminde
Kolding
København
Køge
Langeland
Lejre
Lemvig
Lolland
Lyngby-Taarbæk
Læsø
Mariagerfjord
Middelfart
Morsø
Norddjurs
Nordfyns
Nyborg
Næstved
Odder
Odense
Odsherred
Kr.
195
485
105
235
180
235
530
355
900
195
230
50
295
245
155
200
275
120
190
60
165
825
190
100
80
40
60
190
170
220
410
210
270
Kommune
Randers
Rebild
Ringkøbing-Skjern
Ringsted
Roskilde
Rudersdal
Rødovre
Samsø
Silkeborg
Skanderborg
Skive
Slagelse
Solrød
Sorø
Stevns
Struer
Svendborg
Syddjurs
Sønderborg
Thisted
Tønder
Tårnby
Vallensbæk
Varde
Vejen
Vejle
Vesthimmerlands
Viborg
Vordingborg
Ærø
Aabenraa
Aalborg
Aarhus
Kr.
220
180
180
140
230
1.080
495
160
370
400
50
165
290
290
150
130
240
315
70
75
35
530
550
215
80
195
40
195
225
155
40
175
295
Anm: Tabellen omfatter alle husstande, herunder hustande, der ikke ejer en ejerbolig.
1: Bruttoindkomsten udgøres af den personlige indkomst før fradrag for arbejdsmarkedsbidrag med tillæg af positiv netto-
kapitalindkomst og positiv aktieindkomst. For par er bruttoindkomsten opgjort som gennemsnitsindkomsten af de to voksne
i husstanden. Indkomsten for hjemmeboende børn over 18 år er ikke medregnet.
Kilde: Skatteministeriets beregninger på lovmodellen på en stikprøve på 33 pct. af befolkningen.
Side 3 af 3