Notat
15. december 2015
J.nr. 15-3244828
Selskab, Aktionær og
Erhverv
Provenunotat
Notatet beskriver de overordnede beregningsmæssige forudsætninger bag provenubereg-
ningerne i
Analyse af beskatningen af investeringsinstitutter og deres investorer.
Resultaterne frem-
går af tabel 1, som efterfølges af en opsummering af den anvendte metode og de gen-
nemgående antagelser. Først for model 1-4 vedr. udbyttebeskatningsreglerne og dernæst
for model 5-9 vedr. indkomstopgørelsen i institutterne.
Tabel 1. Provenuvirkninger
Umiddelbart Mindreprovenu efter
mindreprovenu adfærd og tilbageløb
Mio. kr., 2015-priser
Model 1: Generel ophævelse af beskatningen af udbytter fra
Danmark til udenlandske investorer. Samtidig ophæves kilde-
skat på udbytteudlodninger til danske investeringsselskaber.
Model 2: Ophævelse af beskatningen af udbytter fra danske
investeringsinstitutter til udenlandske investorer. Dette inde-
bærer, at frikortet ophæves for minimumsbeskattede investe-
ringsinstitutter.
Model 3: Lempelse for investeringsinstituttets udbyttebeskat-
ning på investorniveau. Løsningsmuligheden omfatter alene
danske investorer.
Model 4: Separering af udbytteudlodninger fra danske investe-
ringsinstitutter til udenlandske investorer.
Model 5: Avancer udgår af opgørelsen af minimumsindkom-
sten, hvorved investor opnår en skatteudskydelse, som mod-
svares af et rentetab for staten.
Model 6: Ændring fra lager- til realisationsbeskatning, hvorved
investor opnår en skatteudskydelse som modsvares af et
rentetab for staten.
Model 7: En skabelonskat på 0,3 % af den investerede formue,
der modsvarer provenutabet fra model 6.
Model 8: Sondring mellem aktie- og kapitalindkomst i investe-
ringsselskaber, svarende til en reduktion i skattesatsen.
Model 9: Lavere medregningsprocent i opgørelsen af den
skattepligtige indkomst fra investeringsselskaberne.
3.345
3.340
- 25
10
880
665
20
20
75
215
105
705
0
75
40
30
5
25
Kilde: Egne beregninger.
Anm: Det skal bemærkes at provenuskønnene skal betragtes som grove overslag, og at de ifm. med en eventuel konkret
politisk behandling vil skulle konsolideres. Beregningerne tager højde for visse adfærdseffekter, men de estimerede prove-
nueffekter er behæftet med betydelig usikkerhed. Beregningerne tager fx ikke højde for, at der vil opstå et incitament til, at
udenlandske investorer, der i dag betaler 27 pct. i udbytteskat fx investorer i kapitalfonde, vil kanalisere deres investeringer
gennem investeringsinstitutter frem for traditionelle kapitalfondsstrukturer for derved at nedbringe den danske udbyttebe-
skatning. Dette kan være aktuelt for model 2 og 4.