Skatteudvalget 2015-16
SAU Alm.del
Offentligt
1584418_0001.png
Notat
15. december 2015
J.nr. 15-3244828
Selskab, Aktionær og
Erhverv
Provenunotat
Notatet beskriver de overordnede beregningsmæssige forudsætninger bag provenubereg-
ningerne i
Analyse af beskatningen af investeringsinstitutter og deres investorer.
Resultaterne frem-
går af tabel 1, som efterfølges af en opsummering af den anvendte metode og de gen-
nemgående antagelser. Først for model 1-4 vedr. udbyttebeskatningsreglerne og dernæst
for model 5-9 vedr. indkomstopgørelsen i institutterne.
Tabel 1. Provenuvirkninger
Umiddelbart Mindreprovenu efter
mindreprovenu adfærd og tilbageløb
Mio. kr., 2015-priser
Model 1: Generel ophævelse af beskatningen af udbytter fra
Danmark til udenlandske investorer. Samtidig ophæves kilde-
skat på udbytteudlodninger til danske investeringsselskaber.
Model 2: Ophævelse af beskatningen af udbytter fra danske
investeringsinstitutter til udenlandske investorer. Dette inde-
bærer, at frikortet ophæves for minimumsbeskattede investe-
ringsinstitutter.
Model 3: Lempelse for investeringsinstituttets udbyttebeskat-
ning på investorniveau. Løsningsmuligheden omfatter alene
danske investorer.
Model 4: Separering af udbytteudlodninger fra danske investe-
ringsinstitutter til udenlandske investorer.
Model 5: Avancer udgår af opgørelsen af minimumsindkom-
sten, hvorved investor opnår en skatteudskydelse, som mod-
svares af et rentetab for staten.
Model 6: Ændring fra lager- til realisationsbeskatning, hvorved
investor opnår en skatteudskydelse som modsvares af et
rentetab for staten.
Model 7: En skabelonskat på 0,3 % af den investerede formue,
der modsvarer provenutabet fra model 6.
Model 8: Sondring mellem aktie- og kapitalindkomst i investe-
ringsselskaber, svarende til en reduktion i skattesatsen.
Model 9: Lavere medregningsprocent i opgørelsen af den
skattepligtige indkomst fra investeringsselskaberne.
3.345
3.340
- 25
10
880
665
20
20
75
215
105
705
0
75
40
30
5
25
Kilde: Egne beregninger.
Anm: Det skal bemærkes at provenuskønnene skal betragtes som grove overslag, og at de ifm. med en eventuel konkret
politisk behandling vil skulle konsolideres. Beregningerne tager højde for visse adfærdseffekter, men de estimerede prove-
nueffekter er behæftet med betydelig usikkerhed. Beregningerne tager fx ikke højde for, at der vil opstå et incitament til, at
udenlandske investorer, der i dag betaler 27 pct. i udbytteskat fx investorer i kapitalfonde, vil kanalisere deres investeringer
gennem investeringsinstitutter frem for traditionelle kapitalfondsstrukturer for derved at nedbringe den danske udbyttebe-
skatning. Dette kan være aktuelt for model 2 og 4.
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 139: Spm. om ministeren kan fremlægge de konkrete beregninger, som ligger til grund for provenuskønnene i Skatteministeriets Analyse af beskatningen af investeringsinstitutter og deres investorer, til skatteministeren
1584418_0002.png
Det bemærkes, at beregningerne er behæftet med betydelig usikkerhed, og at det ikke har
været muligt at indregne alle aspekter af de enkelte modeller. Det kommer bl.a. til udtryk i
model 2 og 4, som kan resultere i et betydeligt større mindreprovenu, i det omfang inve-
steringsinstitutter på grund af sektorspecifikke særregler vil blive benyttet som instrument
til at kanalisere i øvrigt skattepligtige udbytter ud af Danmark. Hvis fx kapitalfondsstruk-
turer etableres gennem investeringsselskaber, vil det medføre et mindreprovenu, da be-
skatningen ind i investeringsselskabet kun er 15 pct., mens udenlandske kapitalfondsinve-
storer som udgangspunkt beskattes med 27 pct. af udbytteudlodninger. Det er ikke ind-
regnet i provenuvurderingen, men der kan være tale om betydelige beløb.
Beregningsgrundlag og beregningsmæssige antagelser
Modellerne vedr. udbyttebeskatningsreglerne i analysens kapitel 9 vedrører primært uden-
landske investorer og har betydning for både fysiske og juridiske personer. Modellerne,
der vedrører indkomstopgørelsen i analysens kapitel 10, påvirker primært danske perso-
ner og kun deres investeringer for frie midler.
Kapitel 9: Model 1-4
Der tages udgangspunkt i beholdningsstatistikker fra VP Securities (VP) suppleret med
data fra IFB, Danmarks Nationalbank og SKAT. Ifølge VP udgjorde beholdningsværdien
af danske investeringsbeviser ca. 1.100 mia. kr. ved udgangen af 2014, mens beholdnings-
værdien af danske aktier udgjorde ca. 2.000 mia. kr.
Umiddelbar provenuvirkning
Af den samlede beholdning af danske investeringsbeviser skønnes det, at knap 40 pct. er
placeret i aktiebaserede afdelinger, mens de resterende er placeret i obligationsbaserede
afdelinger. Det antages, at afdelingerne er ”rene”, således at de underliggende investerin-
ger alene består af enten aktier eller obligationer. Ved udgangen af 2014 ejede udenland-
ske investorer ca. 5 pct. af de danske investeringsbeviser og ca. 53 pct. af den samlede
beholdningsværdi af danske aktier.
1
Ved beregning af de skattepligtige indkomster lægges det til grund, at normalafkastet
udgør 7 pct. for aktieplaceringer og 5 pct. for placeringer i obligationer.
2
Udbytter antages
at udgøre 2/7 af det samlede afkast i aktiebaserede afdelinger, hvilket omtrent svarer til
de gennemsnitlige udbytteudlodninger i pct. af beholdningsværdien over de seneste år.
3
1
Jf. VP – Securities. Bemærk at ikke alle unoterede aktier er registreret i VP. Modellerne omfatter samtlige noterede og
unoterede aktier, hvilket trækker i retning af, at der kan være tale om et underkantsskøn.
Dette er i overensstemmelse med en fremgangsmåde anvendt i Økonomisk Redegørelse, Maj 2012.
På baggrund af data fra Danmarks Nationalbank er det opgjort, at danske aktier i gennemsnit har udbetalt ca. 2 pct. af
beholdningsværdien i udbytter fra 2010 til 2015 (2015 er opgjort ultimo-juli, mens de øvrige år er opgjort ultimo året).
Hvis det samlede afkast er 7 pct., vil udbytternes andel dermed udgøre omtrent 2/7.
2
3
Side 2 af 6
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 139: Spm. om ministeren kan fremlægge de konkrete beregninger, som ligger til grund for provenuskønnene i Skatteministeriets Analyse af beskatningen af investeringsinstitutter og deres investorer, til skatteministeren
1584418_0003.png
Der anvendes vægtede skattesatser for aktie- og kapitalindkomst på henholdsvis 28 pct.
og 33 pct. for danske investorer.
4
For udenlandske investorer antages det, at samtlige af
deres hjemlande har en dobbeltbeskatningsoverenskomst med Danmark, og at den dan-
ske udbytteskat udgør 15 pct. ved udbytteudlodninger til udenlandske investorer.
Som en undtagelse til ovenstående opgøres skatteindtægter fra udlændinges investeringer
i danske institutter på baggrund af oplysninger fra SKAT. Heraf fremgår det, at der i 2014
blev indeholdt udbytteskat for ca. 30 mio. kr. ved udbytteudlodninger til udenlandske
investorer fra danske investeringsinstitutter, svarende til ca. 31 mio. kr. i 2015-priser.
Heraf hidrørte ca. 20 mio. kr. fra minimumsbeskattede investeringsinstitutter og ca. 11
mio. kr. fra investeringsselskaber.
5
Danske husholdninger placerer ca. 4 pct. af deres samlede investeringer via investerings-
institutter i afdelinger med danske aktier
6
, hvilket svarer til ca. 10 pct. af formuen i de
aktiebaserede afdelinger. Dette antages at gælde for investeringsselskaber såvel som for de
minimumsbeskattede investeringsinstitutter.
Model 2 indebærer, at frikortsordningen for de minimumsbeskattede investeringsinstitut-
ter ophæves. Dermed vil danske aktieselskaber fremover skulle indeholde udbytteskat ved
udlodninger til disse institutter. En sådan ophævelse skønnes samlet set at medføre et
umiddelbart merprovenu på ca. 55 mio. kr. Model 2 skønnes således, at indebære et
umiddelbart merprovenu på ca. 25 mio. kr., hvori der dog ikke er indregnet potentielt
betydelige afledte effekter af, at andre brancher vil kunne benytte investeringeinstitutter til
at nedbringe beskatningen af udbytte fra investeringer i Danmark.
7
Provenuvirkningerne angives i 2015-priser og er estimeret som den årlige varige virkning,
dvs. der er foretaget korrektion for rentevirkningen af tidsforskydninger.
Tilbageløb og adfærd
Der regnes med et tilbageløb på 24,5 pct. på skatteændringer for danske investorer og
uden tilbageløb ved skatteændringer, der påvirker udlændinge. Tilbageløbet har karakter
af ændrede indtægter fra moms og afgifter. Dette er relevant i model 1, som i begrænset
omfang berører danske investorer, og i model 2 og 3 hvor danske personer påvirkes i
større omfang. Model 1 åbner mulighed for, at danske investeringsselskaber kan opnå
frikort tilsvarende de minimumsbeskattede institutter. Model 2 derimod indebærer, at
frikortet for de minimumsbeskattede institutter skal ophæves, hvorved denne investe-
ringsform vurderes at blive mindre attraktiv. Model 3 har stor betydning for de danske
4
Skattesatsen vægtes ud fra antal personer i de enkelte progressionstrin på baggrund af lovmodelberegninger på en stikprø-
ve på 3,3 pct. af befolkningen i 2012 fremskrevet til 2015 med august 2014-forudsætninger.
Opgørelsen omfatter den faktisk indeholdte udbytteskat. Det har ikke været muligt, at indregne at udlændinge har mulig-
hed for at tilbagesøge for meget indeholdt udbytteskat i henhold til de gældende dobbeltbeskatningsoverenskomster.
Danmarks Nationalbank (DNIFIM)
Skønnet fremkommer som forskellen mellem de indeholdte udbytteskatter fra institutterne på ca. 31 mio. kr. og det
skønnede merprovenu ved at afskaffe frikortet.
5
6
7
Side 3 af 6
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 139: Spm. om ministeren kan fremlægge de konkrete beregninger, som ligger til grund for provenuskønnene i Skatteministeriets Analyse af beskatningen af investeringsinstitutter og deres investorer, til skatteministeren
1584418_0004.png
investorer, da denne model tilsigter at kompensere danske investorer for udbytteskatter
afholdt af instituttet.
Ingen af modellerne 1, 3 og 4 forventes at medføre nævneværdige adfærdsændringer med
provenumæssige konsekvenser. Dette skyldes dels, at modellerne typisk øger neutraliteten
for danske investorer (model 1 og 3). Dels at løsningsmulighederne primært vedrører
udlændinge (model 1 og 4).
Model 2 udgør en undtagelse, da denne indebærer, at neutraliteten reduceres for danske
investorer, da frikortet ophæves. Dette vurderes at medføre, at færre personer fremover
vil investere i danske aktier via minimumsbeskattede institutter. Konkret indregnes det i
resultatet i tabel 1, at beholdningsværdien af personers danske aktier via minimumsbe-
skattede institutter halveres. Dette halverer tilsvarende det skønende merprovenu ved en
ophævelse af frikortet, som efter tilbageløb og adfærd skønnes at udgøre henved 25 mio.
kr. om året. Dermed skønnes det, at model 2 vil medføre et årligt mindreprovenu på ca.
10 mio. kr. efter tilbageløb og adfærd, hvori der dog ikke er indregnet potentielt
betydelige afledte effekter af, at andre brancher vil kunne benytte investeringeinstitutter til
at nedbringe beskatningen af udbytte fra investeringer i Danmark.
Kapitel 10: Model 5-9
Der tages udgangspunkt i beholdningsværdien af personers investeringer via investerings-
institutter erhvervet for frie midler, da model 5 – 9 alene vedrører disse investeringer. Ved
udgangen af 2014 udgjorde beholdningsværdien ca. 190 mia. kr. i minimumsbeskattede
investeringsinstitutter og 25 mia. kr. i danske investeringsselskaber. Dertil ejede danske
personer udenlandske investeringsbeviser for ca. 8 mia. kr. (for frie midler).
8
Umiddelbar provenuvirkning
De fleste beregningsmæssige antagelser er gennemgående fra kapitel 9. Det antages såle-
des, at institutternes afdelinger er ”rene”, og det skønnes, at knap 40 pct. af beholdnings-
værdien er placeret i aktiebaserede afdelinger, mens resten er placeret i afdelinger baseret
på obligationer. Ca. 4 pct. af husholdningernes investeringsbeviser er placeret i afdelinger
med danske aktier, hvilket antages at gælde for investeringsselskaber såvel som for de
minimumsbeskattede investeringsinstitutter.
Ved beregning af de skattepligtige indkomster lægges det til grund, at normalafkastet
udgør 7 pct. for aktieplaceringer, hvoraf udbytter udgør 2/7, og 5 pct. for placeringer i
obligationer.
Der anvendes vægtede skattesatser for aktie- og kapitalindkomst på henholdsvis 28 pct.
og 33 pct.
11
Investor antages at holde sit investeringsbevis i fire år, mens aktiebaserede institutter
årligt omsætter 46 pct. af deres portefølje.
12
Når udbytter udgør 2/7 af afkastet, indebærer
8
Beholdningsværdien er opgjort på baggrund af oplysninger fra IFB og SKAT.
Skattesatsen vægtes ud fra antal personer i de enkelte progressionstrin på baggrund af lovmodelberegninger på en stik-
prøve på 3,3 pct. af befolkningen i 2012 fremskrevet til 2015 med august 2014-forudsætninger.
11
Side 4 af 6
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 139: Spm. om ministeren kan fremlægge de konkrete beregninger, som ligger til grund for provenuskønnene i Skatteministeriets Analyse af beskatningen af investeringsinstitutter og deres investorer, til skatteministeren
1584418_0005.png
dette, at knap 40 pct. af de årlige afkast består af urealiserede avancer i de aktiebaserede
afdelinger. Dette gælder for alle aktieafdelinger både i de minimumsbeskattede institutter
og i investeringsselskaber. Det vurderes, at urealiserede avancer udgør en yderst beskeden
andel af afkastet i obligationsbaserede afdelinger, hvor de beregningsteknisk antages at
udgøre ca. 1 pct. af afkastet. Dette begrundes hovedsageligt med, at afkastet primært be-
står af renteindtægter, som realiseres løbende. Dernæst vil den skattemæssige indkomst-
opgørelse i institutterne kun blive påvirket af årlige udsving i renterne og ikke af kortvari-
ge fluktuationer inden for året.
Flere af modellerne medfører tidsmæssige forskydninger i skattebetalingen. Dette er fx
tilfældet i model 5, hvor realiserede avancer udgår af minimumsindkomsten. Dette inde-
bærer, at avancerne ikke beskattes løbende, men først ved investors realisation af investe-
ringsbeviset. Ved beregning af sådanne renteeffekter anvendes en nominel rentesats på
4,5 pct. p.a., svarende til renteforudsætningerne i Konvergensprogram 2015.
Beregningerne er behæftet med betydelig usikkerhed. Provenuvirkningerne angives i
2015-priser og er estimeret som den årlige varige virkning.
Tilbageløb og adfærd
Der regnes med et tilbageløb på 24,5 pct. på skatteændringer for danske investorer og
uden tilbageløb ved skatteændringer, der påvirker udlændinge. En ændring i beskatningen
vil i sidste ende påvirke danske husholdningers disponible indkomst. Tilbageløbet har
således karakter af ændrede indtægter fra moms og afgifter m.v.
Flere af modellerne berører investors mulighed for at udskyde beskatningen af afkast via
investeringsinstitutter, hvorved betydelige adfærdseffekter forventes at indtræde via hol-
deperioden af investeringsbeviserne. Dette gør sig gældende i model 5, 6 og 7, hvor det
beregningsteknisk antages, at den gennemsnitlige holdeperiode fordobles fra fire til otte
år.
Ved obligationsbaserede investeringer vurderes beskatningen at være forholdsvis neutral
på tværs af anbringelsesformer. Dette indebærer, at selektive lempelser i dette tilfælde
potentielt kan medføre betydelige adfærdseffekter i form af ændrede formueplaceringer.
Dette vurderes at være tilfældet i model 6 og 9, hvor investor henholdsvis får mulighed
for at udskyde og lempe beskatningen af obligationsafkast via investeringsselskaberne. En
sådan selektiv lempelse af tidligere neutralt beskattede anbringelsesformer vil principielt
kunne give anledning til, at investor fremover investerer betydelige beløb (principielt hele
formuen) via den skattebegunstigede anbringelsesform. Resultaterne i tabel 1 afspejler
således, at det beregningsteknisk antages, at samtlige obligationsbaserede investeringer
ville ske via investeringsselskaber, hvis enten model 6 eller 9 blev indført.
Aktiebaserede investeringer via minimumsbeskattede investeringsinstitutter beskattes
ligeledes tilnærmelsesvist neutralt i forhold til direkte investeringer i aktier. En skattebe-
gunstigelse af denne anbringelsesform kan derfor forventes at medføre en betydelig ad-
færdsbetinget provenuvirkning. Dette kommer fx til udtryk i model 5, hvor minimumsbe-
12
Skøn på baggrund af oplysninger fra IFB.
Side 5 af 6
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 139: Spm. om ministeren kan fremlægge de konkrete beregninger, som ligger til grund for provenuskønnene i Skatteministeriets Analyse af beskatningen af investeringsinstitutter og deres investorer, til skatteministeren
1584418_0006.png
skattede institutter får mulighed for at akkumulere realiserede avancer. Det må formodes,
at disse institutter vil tiltrække en større andel af personers investeringer i aktier som følge
af en sådan skattemæssig begunstigelse. Det antages konkret, at de minimumsbeskattede
institutter fremover vil tiltrække halvdelen af personers direkte investeringer i aktier og en
fjerdedel af deres investeringer i aktier via investeringsselskaber.
Der forventes ingen betydelig adfærdsændring blandt udenlandske investorer, da model-
lerne ikke, eller kun i begrænset omfang, påvirker udlændinges skattepligt til Danmark.
Side 6 af 6