Skatteudvalget 2015-16
SAU Alm.del
Offentligt
1585976_0001.png
6. januar 2016
J.nr. 15-3244274
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 137 af 10. december 2015 (alm. del). Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Per Husted (S).
Karsten Lauritzen
/ Lise Bo Nielsen
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 137: Spm. om ministeren kan redegøre for, om der i provenuberegningen er taget højde for, at en udenlandsk investor kan tilbagesøge den indeholdte danske udbytteskat, til skatteministeren
1585976_0002.png
Spørgsmål
I forlængelse af Skatteministeriets ”Analyse af beskatningen af investeringsinstitutter og
deres investorer”, jf. SAU alm. del – bilag 44, hvor provenutabet i model 2 er beregnet til
10 mio. kr., bedes ministeren redegøre for, om der i provenuberegningen er taget højde
for, at en udenlandsk investor kan tilbagesøge den indeholdte danske udbytteskat helt
eller delvist efter dobbeltbeskatningsreglerne eller efter interne danske regler.
Svar
Det fremgår af analysen, at model 2 kan resultere i et betydeligt større mindreprovenu
end de opgjorte 10 mio. kr., i det omfang investeringsinstitutter vil blive benyttet som
instrument til at kanalisere i øvrigt skattepligtige udbytter ud af Danmark. Hvis fx kapital-
fondsstrukturer etableres gennem investeringsselskaber, vil det medføre et mindreprove-
nu, da beskatningen ind i investeringsselskabet kun er 15 pct., mens udenlandske kapital-
fondsinvestorer som udgangspunkt beskattes med 27 pct. af udbytteudlodninger. Det er
ikke indregnet i provenuvurderingen, men der kan være tale om betydelige beløb. Hvis
det lægges til grund, at udenlandske kapitalfondsinvestorer årligt modtager 1 mia. kr. i
udbytteudlodninger fra danske selskaber, vil en reduktion af skattesatsen fra 27 til 15 pct.
således medføre et umiddelbart mindreprovenu på 120 mio. kr. om året.
Det har ved beregningen af mindreprovenuet heller ikke været muligt at tage højde for, at
udenlandske investorer har mulighed for at tilbagesøge for meget indeholdt udbytteskat.
Dette skyldes, at der ikke eksisterer tilstrækkeligt pålidelige data over de udbetalte refusi-
oner i forbindelse med udlændinges investeringer via danske investeringsinstitutter. Det
vil således ikke være muligt at foretage beregninger, hvor der fuldt ud tages højde for, at
udlændinge evt. helt eller delvist kan tilbagesøge den indeholdte udbytteskat.
De pågældende beregninger i analysen er baseret på oplysninger fra SKAT vedrørende
perioden 2010 – 2014. Det skal bemærkes, at der i denne periode i flere tilfælde blev fore-
taget nettoafregning af udbytteskatten, hvorved tilbagesøgning ikke ville være relevant.
Dette var fx tilfældet, hvis den udenlandske investor var omfattet af den såkaldte ”VP-
ordning”. Ordningen blev opsagt af SKAT den 12. november 2015. I den pågældende
periode indebar aftalen, at VP Securities i flere tilfælde har indeholdt udbytteskat i hen-
hold til de gældende dobbeltbeskatningsoverenskomster, hvormed den udenlandske inve-
stor helt undgik at skulle tilbagesøge.
1
Tilbagesøgning er heller ikke altid relevant for skattefri pensionskasser, hvor der i flere
tilfælde er indgået aftale i den konkrete dobbeltbeskatningsoverenskomst om at fritage
pensionskasser for udbytteskat. Dette gælder fx i den dansk-amerikanske dobbeltbeskat-
ningsoverenskomst.
1
For at udbyttemodtageren kunne benytte ordeningen, skulle vedkommende være en fysisk person og investeringsbeviser-
ne skulle være indskrevet i et depot i et dansk pengeinstitut. Aftalen vedrørte 12 lande, heriblandt Norge, Sverige, Tysk-
land, England og USA m.fl.
Side 2 af 2