Skatteudvalget 2015-16
SAU Alm.del
Offentligt
1584213_0001.png
21. december 2015
J.nr. 15-3192424
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 123 af 26. november 2015 (alm. del). Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Merete Riisager (LA).
Karsten Lauritzen
/ Lene Skov Henningsen
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 123: Spm. om at udarbejde en beregning af den årlige samfundsøkonomiske gevinst til og med 2020, hvis opkrævningen af hele PSO-afgiften flyttes fra elregningen til en indkomstskat med samme fordelingsprofil som PSO-afgiften, til skatteministeren
1584213_0002.png
Spørgsmål
Med baggrund i Skatteministeriets rapport: "Energiafgifter for erhverv og konkurrence-
evne" offentliggjort i marts 2011, hvori det fremgår, at der vil være en betydelig sam-
fundsøkonomisk gevinst ved at nedsætte elafgiften og i stedet hente provenuet via ind-
komstskatterne, bedes ministeren udarbejde en beregning af den årlige samfundsøkono-
miske gevinst til og med 2020, hvis opkrævningen af hele PSO-afgiften flyttes fra elreg-
ningen til en indkomstskat med samme fordelingsprofil som PSO-afgiften.
Svar
Udgifterne til støtte til vedvarende energi (PSO-udgifterne) skønnes ifølge den seneste
officielle PSO-prognose at udgøre ca. 6�½ mia. kr. i 2020, jf.
tabel 1.
Tabel 1. PSO-udgifter og PSO-opkrævning, 2015-2020
Mio. kr. (2015-priser)
PSO-udgifter
Erhvervsrettet lempelse
Puljer til målrettet lempelse
PSO-opkrævning
2015
8.201*
989
188
7.024
2016
8.249*
1.004
189
7.056
2017
5.578
1.673
291
3.613
2018
5.522
1.680
291
3.551
2019
5.715
1.683
290
3.741
2020
6.434
1.686
289
4.458
Kilde: Energistyrelsens seneste PSO-fremskrivning fra marts 2015. (*) Kilden til PSO-udgifterne for 2015 og 2016 er dog
Energinet.dk’s skøn pr. 15. december 2015.
Anm.: Det blev med
Aftaler om Vækstpakke 2014
aftalt at gennemføre erhvervsrettede og målrettede PSO-lempelser, som
finansieres over finansloven.
En del af PSO-udgifterne er i dag finansieret over finansloven som følge af
Aftaler om
Vækstpakke 2014.
Det betyder samlet set, at ca. 4�½ mia. kr. af PSO-udgifterne i 2020
opkræves over elregningen via PSO-afgiften. Det svarer til godt 5�½ mia. kr. inkl. moms.
I 2020 vil der være en samfundsøkonomisk gevinst på ca. 1�½ mia. kr. (forbrugerpriser)
ved at flytte PSO-opkrævningen på ca. 4�½ mia. kr. fra elregningen og over på personskat-
terne, på en sådan måde at de samlede fordelingsvirkninger er neutrale. Ved beregningen
er anvendt samme metode som i den rapport, hvortil der henvises i spørgsmålet.
Gevinsten kan henføres til, at forvridningstabet ved at finansiere PSO-udgifterne over
elregningen er betydeligt større end ved at finansiere PSO-udgifterne over personskatter
med samme fordelingsprofil.
Forvridningstabet afspejler den adfærdsændring, som skatterne forårsager hos hushold-
ninger og virksomheder. Der er således betydelige afledte adfærdsvirkninger ved at om-
lægge PSO-afgiften, og disse knytter sig særligt til husholdningernes elforbrug og forbru-
get af elvarme, der i udgangspunktet er belastet af høje elafgifter. Størstedelen af den
samfundsøkonomiske gevinst på ca. 1�½ mia. kr. er forbundet med, at husholdningerne
og forbrugerne af elvarme oplever lavere elpriser inkl. afgifter.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 123: Spm. om at udarbejde en beregning af den årlige samfundsøkonomiske gevinst til og med 2020, hvis opkrævningen af hele PSO-afgiften flyttes fra elregningen til en indkomstskat med samme fordelingsprofil som PSO-afgiften, til skatteministeren
1584213_0003.png
Det skal understreges, at der er usikkerhed forbundet med størrelsesordenen af den sam-
lede gevinst.
Side 3 af 3