Skatteudvalget 2015-16
SAU Alm.del
Offentligt
1575461_0001.png
Folketingets Skatteudvalg
3. december 2015
Skriftlig forelæggelse af dagsordenen for ECOFIN d. 8. december 2015
Sager af relevans for Folketingets Skatteudvalg forelægges til orientering. Denne forelæggelse giver
et prioriteret uddrag af de centrale aspekter i sagerne. Der henvises generelt til samlenotatet.
Forstærket samarbejde om afgift på finansielle transaktioner (FTT)
ECOFIN ventes på mødet at have en ny statusdrøftelse i sagen om et forstærket samarbejde om
en afgift på finansielle transaktioner (FTT). Seneste ECOFIN-drøftelse af sagen var den 9. decem-
ber 2014. En gruppe af EU-lande drøfter fortsat en FTT inden for rammerne af et forstærket
samarbejde, men har endnu ikke opnået enighed.
Gruppen af interesserede lande (Tyskland, Frankrig, Belgien, Portugal, Østrig, Slovenien, Italien,
Spanien, Estland og Slovakiet) afgav en fælles erklæring i januar 2015 om at ville arbejde for en
FTT, som omfatter så mange aktiver som muligt (bredest mulige skattebase) og lave skattesatser.
En tidligere fælles erklæring fra maj 2014 angav, at landene ville sikre en trinvis gennemførelse af
FTT’en. Landene har meldt ud, at de ønsker en FTT pr. 1. januar 2016.
Det er fortsat uklart, hvilken form for FTT der evt. vil kunne opnås enighed om, og det synes ikke
muligt, at en FTT i de deltagende lande kan være implementeret fra 2016. Det er således uklart,
om de deltagende lande kan og vil finde svar på de tekniske, juridiske og økonomiske udfordrin-
ger, som er forbundet med en FTT.
Forslaget skal vedtages med enstemmighed i Rådet blandt de deltagende lande. De ikke-deltagende
lande (heriblandt Danmark) deltager i drøftelserne af forslaget, men har ingen stemmeret.
Regeringen ønsker ikke at indføre en afgift på finansielle transaktioner, og ønsker ikke, at Dan-
mark deltager i det forstærkede samarbejde herom. Regeringen lægger vægt på, at der tages højde
for ikke-deltagende EU-landes interesser i arbejdet med en afgift på finansielle transaktioner.
Fælles konsolideret selskabsskattebase
ECOFIN ventes at drøfte håndteringen af forslaget om en fælles konsolideret selskabsskattebase
(Common Consolidated Corporate Tax Base, CCCTB). Drøftelserne af forslaget fra 2011 har
været komplekse, og der har reelt ikke været fremskridt. Det eksisterende CCCTB-forslag har til
formål, at koncerner med aktiviteter i flere EU-lande kan vælge at opgøre en samlet skattepligtig
indkomst (skattebasen) efter ét sæt fælles EU-regler i stedet for de forskellige nationale skattebaser.
Det skal gøre det muligt at fordele indkomsten mellem de berørte EU-lande efter en fordelings-
nøgle. Hvert land beskatter sin del af indkomsten med sin egen selskabsskattesats.
Kommissionen har varslet, at man i stedet for forslaget fra 2011 vil foreslå, at der anvendes en
trinvis tilgang til udviklingen af en fælles selskabsskattebase. Det ventes således, at der i starten af
2016 fremsættes et forslag til et ”anti-BEPS”-direktiv (Base Erosion and Profit Shifting). Dette
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 117: Spm. om at redegøre for de punkter på dagsordenen for ECOFIN-rådsmødet den 8. december 2015, til finansministeren, kopi til skatteministeren
Side 2 af 2
direktivforslag skal indeholde de elementer af det eksisterende CCCTB-forslag, der har betydning
for udhuling af skattebasen og flytning af overskud, og som også behandles i OECD’s BEPS pro-
jekt. Det nærmere indhold er ikke kendt endnu, men der vil formentlig være tale om minimums-
standarder for implementering af regler om fx begrænsning af koncerners rentefradrag (der skal
hindre, at renteudgifter placeres i lande med høj selskabsbeskatning, mens egenkapitalen placeres i
lavskattelande), generel omgåelsesklausul mod misbrug mv.
Det ventes, at Kommissionen senere i 2016 vil fremsætte et nyt forslag til en fælles selskabsskatte-
base (CCTB). Den præcise udformning kendes ikke, men det nye forslag vil kunne indebære, at det
skal være obligatorisk for multinationale koncerner at anvende reglerne, og ikke frivilligt som i
forslaget fra 2011. Samtidig ventes det at være intentionen, at de enkelte skridt mod en fælles skat-
tebase skal vedtages trinvis, dvs. at man først opnår enighed om fælles regler for selskabets skatte-
pligtige indkomst, og først derefter drøfter konsolidering af selskabets samlede nettooverskud på
tværs af landene, fordelingsnøgle mv.
Det må forventes at der fortsat vil være tale om svære forhandlinger.
Den danske holdning må afvente de varslede nye forslag.
Rådskonklusioner om bekæmpelse af skatteunddragelse og aggressiv skatteplanlægning
ECOFIN vil muligvis vedtage konklusioner vedr. arbejdet med at bekæmpe skatteunddragelse og
aggressiv skatteplanlægning på selskabsområdet (Base Erosion and Profit Shifting – BEPS). Kon-
klusionerne skal understøtte, at EU forsat er i front med at bekæmpe skatteunddragelse og aggres-
siv skatteplanlægning på selskabsområdet gennem en fælles tilgang til implementeringen af
OECD’s BEPS tiltag.
Arbejdet står forsat højt på dagsordenen i EU, hvor flere lovgivningssager er tilknyttet BEPS-
dagsordenen. Det drejer sig blandt andet om drøftelserne angående selskabsskattebase, hvor der er
planer om at fremsætte et anti-BEPS direktiv. Derudover gælder det fx en revision af rente- og
royaltydirektivet, særligt spørgsmålet om en eventuel effektiv minimumsbeskatning, der skal lægge
en nedre grænse for beskatning af renter og royalties i det modtagende selskabs land som betingel-
se for, at det betalende selskabs land skal undlade beskatning. Konklusionerne omhandler også
ikke-lovgivningsmæssige tiltag, fx koordination af EU’s håndtering af relevante BEPS-tiltag gen-
nem fx arbejdsgruppen vedr. adfærdskodeks for erhvervsbeskatning (Adfærdskodeksgruppen).
Regeringen støtter overordnet konklusionerne og vil fastlægge sin holdning til de enkelte forslag i
takt med deres fremsættelse.
Med venlig hilsen
Claus Hjort Frederiksen