Skatteudvalget 2015-16
SAU Alm.del
Offentligt
1572081_0001.png
24. november 2015
J.nr. 15-31473412
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 106 af 13. november 2015 (alm. del). Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Brian Mikkelsen (KF).
Karsten Lauritzen
/ Lene Skov Henningsen
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 106: Spm. om, hvordan elbiler pålægges afgifter fra den 1. januar 2016, til skatteministeren
1572081_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes redegøre for, hvordan elbiler pålægges afgifter fra den 1. januar
2016, såfremt Europa-Kommissionen ikke inden denne dato har godkendt den mo-
del, som regeringen (V), Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti og Radikale Venstre
blev enige om den 9. oktober 2015. I svaret bedes der redegjort for, om der vil blive
tilvejebragt lovhjemmel til, at den nuværende ordning med afgiftsfritagelse kan blive
forlænget, indtil den nye ordning er godkendt af Europa-Kommissionen (scenario 1),
eller om fritagelsen for el- og brintbiler bortfalder pr. 1. januar 2016, således at der
indføres fuld afgift fra og med denne dato, selv hvis Europa-Kommissionens god-
kendelse ikke måtte foreligge på dette tidspunkt (scenario 2). Såfremt ministeren
vurderer, at scenario 2 vil indtræde, bedes ministeren endvidere redegøre for, om
den danske regering herved overholder det såkaldte stand-still-princip, jf. EUF-
traktatens artikel 108, stk. 3, om ministeren har indhentet Europa-Kommissionens
holdning til dette spørgsmål, idet der i bekræftende fald bedes redegjort nærmere
herfor, og om ministeren har indhentet en ekstern juridisk vurdering af dette
spørgsmål, idet der i bekræftende fald ligeledes bedes redegjort nærmere herfor.
Svar
Det følger af artikel 108, stk. 3 TEUF, at en medlemsstat ikke må indføre nye støtteord-
ninger eller ændre allerede eksisterende støtteordninger, før Kommissionen har truffet en
endelig afgørelse om, at den påtænkte støtteordning eller ændringen af den eksisterende
støtteordning (fortsat) udgør statsstøtte, som er forenelig med det indre marked i henhold
til artikel 107 TEUF (”standstill
forpligtelsen”).
De gældende fritagelser for registreringsafgift, grøn ejerafgift og vægtafgift for eldrevne
køretøjer finder anvendelse for eldrevne køretøjer, der anmeldes til registrering senest den
31. december 2015.
Eldrevne køretøjer, der anmeldes til registrering efter den 31. december 2015, pålægges
efter gældende regler fuld registreringsafgift efter registreringsafgiftslovens § 4 for per-
sonbiler, § 5 for varebiler og § 5 a for busser og autocampere. Desuden pålægges der for
eldrevne personbiler og varebiler grøn ejerafgift fra den 1. januar 2016. Endeligt pålægges
vægtafgift for øvrige eldrevne køretøjer fra den 1. januar 2016.
Denne overgang til normalbeskatning efter registreringsafgiftsloven, brændstofforbrugs-
afgiftsloven og vægtafgiftsloven som følge af afgiftsfritagelsernes udløb udgør ikke stats-
støtte. Der er således ikke tale om indførelse af en ny støtteforanstaltning eller ændring af
en eksisterende støtteforanstaltning i art. 108, stk. 3s forstand. Følgelig er standstill for-
pligtelsen ikke relevant i forhold til denne overgang.
Jeg har netop fremsat lovforslag L 61 - lovforslag om ændring af registreringsafgiftsloven,
brændstofforbrugsafgiftsloven og forskellige andre love
(Indfasning af eldrevne og brændselscel-
ledrevne køretøjer i grøn ejerafgift og registreringsafgift m.v.),
der har til formål at udmønte aftalen
mellem regeringen (V), Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti og Radikale Venstre om de
fremtidige afgiftsvilkår for el-og brændselscelledrevne køretøjer af 9. oktober 2015.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 106: Spm. om, hvordan elbiler pålægges afgifter fra den 1. januar 2016, til skatteministeren
1572081_0003.png
De indfasningsordninger for registreringsafgift af el- og brændselscelledrevne køretøjer,
der foreslås i dette lovforslag, udgør potentielt en ny statsstøtteordning for el- og brænd-
selscelledrevne køretøjer. Der er redegjort nærmere herfor i lovforslagets afsnit 10.2.
Hvis Europa-Kommissionen finder, at indfasningsordningerne udgør statsstøtte, vil disse
ordninger som følge af standstill forpligtelsen ikke kunne træde i kraft, før Europa-
Kommissionen har truffet en endelig afgørelse om, at denne støtte vil være forenelig med
det indre marked.
Det bemærkes, at de gældende afgiftsfritagelser for el- og brintdrevne køretøjer og ind-
fasningsordningerne for el- og brændselscelledrevne køretøjer som en helhed er statsstøt-
teanmeldt til Europa-Kommissionen. Europa-Kommissionen har i den forbindelse ikke
fundet anledning til at anfægte min fortolkning af standstill forpligtelsen.
Jeg kan yderligere oplyse, at der ikke er indhentet en særskilt ekstern vurdering i forhold
til spørgsmålet om, hvorvidt en overgang til fuld beskatning for el- og brintdrevne køre-
tøjer per 1. januar 2016 vil være i strid med standstill forpligtelsen.
Side 3 af 3