Skatteudvalget 2015-16
SAU Alm.del
Offentligt
1578750_0001.png
10. december 2015
J.nr. 15-3143734
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 102 af 12. november 2015 (alm. del). Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Merete Riisager (LA).
Karsten Lauritzen
/ Lise Bo Nielsen
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 102: Spm. om at oplyse om danske kapitalforvaltere, som ønsker at markedsføre deres investeringsinstitutter internationalt, kan flytte deres investeringsinstitutter, til andre europæiske lande, til skatteministeren
1578750_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes oplyse om danske kapitalforvaltere, som ønsker at markedsføre deres
investeringsinstitutter internationalt, kan flytte deres investeringsinstitutter, herunder
eventuelt også administrationen heraf, til andre europæiske lande, hvorved udenlandske
investorer kan undgå ulemperne forbundet ved den danske udbytteskat.
Svar
EU-reglerne giver mulighed for, at danske investeringsforvaltningsselskaber kan admini-
strere udenlandske investeringsinstitutter, ligesom udenlandske investeringsforvaltnings-
selskaber kan administrere danske investeringsinstitutter. Ud over at investeringsinstitut-
ter kan sælge deres produkter på tværs af grænserne, giver reglerne mulighed for, at et
investeringsforvaltningsselskab kan administrere en lang række investeringsinstitutter i
flere lande.
Afgørelsen af, hvor et selskab er skattepligtigt, baserer sig bl.a. på, hvor selskabets ledelse
har sæde. Ved en vurdering af, hvor ledelsens sæde er, lægges der vægt på, hvor beslut-
ninger forbundet med den daglige ledelse af selskabet træffes.
Er investeringsinstituttet skattepligtigt til Danmark, fordi investeringsinstituttet har ledel-
sens sæde i Danmark, betyder det, at udbytte udloddet fra investeringsinstituttet vil være
skattepligtigt til Danmark. Udbytte udloddet fra investeringsinstituttet vil således være
begrænset skattepligtigt for udenlandske personer og selskaber, på samme måde som hvis
udlodningen var foretaget af et andet dansk selskab. Investeringsinstituttet skal derfor
indeholde dansk kildeskat, når der udloddes udbytte til investor.
Er investeringsinstituttet skattepligtigt i udlandet, fordi investeringsinstituttet har ledel-
sens sæde i udlandet, betyder det, at udbytte udloddet fra investeringsinstituttet vil være
skattepligtigt i udlandet og dermed ikke i Danmark. Hvis investor ikke er skattepligtig i
Danmark, vil der ikke være skattepligt af udbyttet i Danmark.
I Skatteministeriets ”Analyse
af beskatningen af investeringsinstitutter og deres investorer”
behand-
les spørgsmålet om en særregel vedrørende ledelsens sæde, der vil medføre, at investe-
ringsinstitutter ikke anses for at være skattepligtige i Danmark, selvom investeringsinsti-
tuttet administreres af et dansk investeringsforvaltningsselskab. Analysen konkluderer, at
hvis der indføres en sådan særregel, vil det betyde, at Danmark opgiver beskatningsretten
til udbytte udloddet fra investeringsinstituttet. En særregel vil derfor i forhold til dansk
beskatning være ensbetydende med, at Danmark opgiver beskatningsretten til udbytte fra
investeringsinstituttet til udenlandske investorer.
Ved at indføre en særregel om ledelsens sæde for investeringsinstitutter, må det forventes,
at den danske udbyttebeskatning vil blive undgået ved blot at lade investeringsinstitutter
registrere i udlandet. Udover at det vil medføre, at udbyttebeskatningen kan undgås for
udenlandske investorer, vil det også gøre reglerne mindre robuste i forhold til beskatnin-
gen af danske investorer, da Danmark mister muligheden for at beskatte udbytte ud af
investeringsinstitutterne.
Side 2 af 2