Retsudvalget 2015-16
REU Alm.del
Offentligt
1674766_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Folketinget
Lovsekretariatet
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
11. oktober 2016
Strafferetskontoret
Thomas Jørn Rasmussen
2016-0033-0850
2093680
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. S 20, som medlem af Folketin-
get Rasmus Nordqvist (ALT) har stillet til justitsministeren den 4. oktober
2016.
Søren Pind
/
Thomas Tordal-Mortensen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 965: Spm. om det er lovligt for privatpersoner at foretage civil grænsepatruljering, til justitsministeren
Spørgsmål nr. S 20 fra medlem af Folketinget Rasmus Nordqvist:
”Vil ministeren kommentere artiklen »Islam-kritikere patrulje-
rer nu ved grænsen: »Ser vi nogen, holder vi dem fast, indtil
politiet kommer«« fra Berlingske.dk den 27. september 2016,
herunder redegøre for sin holdning til Foreningen Stop Islami-
seringen af Danmarks udtalelse om, at man er klar til at »holde
udlændinge fast« og »foretage civile arrestationer, indtil politi-
et kommer«, til at politiet udtrykker bekymring for, hvordan
foreningernes patruljering vil påvirke deres arbejde, og om mi-
nisteren agter at tage initiativ til at stoppe patruljeringerne?”
Svar:
Jeg vil gerne slå fast, at grænsepatruljering er en myndighedsopgave, og
jeg vil kraftigt fraråde andre at blande sig i dette arbejde. Indblanding kan i
visse tilfælde være skadelig for politiets efterforskning, f.eks. i sager om
menneskesmugling, hvor det ikke altid – af efterforskningsmæssige grunde
– er tydeligt for udenforstående, at der pågår efterforskning.
Det er ikke ulovligt at være til stede ved den danske grænse. Der er dog
grænser for, hvad man kan foretage sig af aktiviteter. Varetagelse af funk-
tioner, der svarer til funktioner, som varetages af offentlige myndigheder,
herunder f.eks. grænsepatruljering, på en sådan måde, at den tilstræber
forveksling med den offentlige myndighed, vil efter omstændighederne
udgøre en overtrædelse af straffelovens § 130. Derudover kan det efter
straffelovens § 131 være strafbart at udgive sig offentligt eller i retsstridig
hensigt for at have offentlig myndighed.
Om adgangen til at foretage en civil anholdelse efter retsplejelovens § 755,
stk. 2, kan det bemærkes, at adgangen ikke er ubetinget. Det følger således
af bestemmelsen, at anholdelse kan foretages af den, der træffer nogen un-
der eller i umiddelbar tilknytning til udøvelsen af et strafbart forhold, der
er undergivet offentlig påtale. Personen, der anholdes, skal så at sige som
udgangspunkt fanges på fersk gerning eller i umiddelbar forbindelse med
fuldbyrdelsen af forbrydelsen.
Samtidig skal de materielle betingelser for at foretage en anholdelse være
til stede. Anholdelsen skal således være påkrævet for at hindre yderligere
strafbart forhold, for at sikre gerningsmandens foreløbige tilstedeværelse
eller for at hindre gerningsmandens samkvem med andre, jf. § 755, stk. 1.
Heri ligger bl.a. at frihedsberøvelsen skal være nødvendig og ikke blot
hensigtsmæssig. Endvidere må anholdelse efter sagens art eller omstæn-
2
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 965: Spm. om det er lovligt for privatpersoner at foretage civil grænsepatruljering, til justitsministeren
dighederne i øvrigt ikke være et uforholdsmæssigt indgreb, jf. retsplejelo-
vens § 755, stk. 4.
Foretages eller opretholdes en civil anholdelse i strid med de ovenfor
nævnte betingelser, vil pågældende efter omstændighederne kunne straffes
for overtrædelse af straffelovens § 261 om ulovlig frihedsberøvelse. Hertil
kommer, at den anholdende vil kunne ifalde erstatningsansvar i tilfælde,
hvor der er foretaget civil anholdelse, men hvor de ovenfor nævnte betin-
gelser for anholdelse ikke har været til stede. Dem, der måtte tilbageholde
personer på grænsen, på baggrund af en formodning om, at personerne er
ulovlige immigranter, løber således en risiko for straffe- og civilretligt an-
svar.
Som det fremgår ovenfor, er der en række betingelser, som skal være til
stede, før private personer kan tilbageholde andre. Overholdes betingelser-
ne herfor ikke, vil der kunne være tale om både strafferetligt og erstat-
ningsretligt ansvar. Om og hvornår der i givet fald er grundlag for at skride
ind over for de aktiviteter, som private personer tilsyneladende foretager i
nærheden af den dansk-tyske grænse, vil jeg overlade til politiet at vurde-
re.
3