Retsudvalget 2015-16
REU Alm.del
Offentligt
1676482_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
14. oktober 2016
Strafferetskontoret
Selina Rosenmeier
2016-0030-4901
2098795
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 962 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 27. september 2016.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Rune Lund (EL).
Søren Pind
/
Thomas Tordal-Mortensen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 962: Spm. om det tjener noget formål at forbyde maskering af demonstranter, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 962 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”I forlængelse af svar på REU alm. del spørgsmål 817 bedes
ministeren oplyse, om det tjener noget formål at forbyde ma-
skering af demonstranter, efter at politiet – som det fremgår af
svaret – har sikret sig oplysninger om samtlige demonstranters
identitet?”
Svar:
Justitsministeriet kan henholde sig til ministeriets besvarelse af 16. sep-
tember 2016 af spørgsmål nr. 816 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg,
hvoraf det bl.a. fremgår, at følgende er anført i forarbejderne om det tilsig-
tede formål med at indsætte et maskeringsforbud i straffeloven:
”6.1.
Det strafbare område
Ved udformningen af maskeringsforbudet må indgå flere - til
dels modsatrettede - hensyn.
For det første skal forbudet af hensyn til borgernes retssikker-
hed og politiets håndhævelse udformes således, at det med den
nødvendige klarhed kan fastslås, hvilke handlinger der er
strafbare.
Forbudet skal for det andet være tilstrækkelig bredt til at sikre
en effektiv håndhævelse og begrænse mulighederne for at om-
gå forbudet.
Af hensyn til borgernes ytrings- og forsamlingsfrihed samt for
at undgå utilsigtede virkninger bør forbudet for det tredje ikke
være videregående end nødvendigt for at opnå det tilsigtede
formål med maskeringsforbudet: at forebygge - eller sikre mu-
ligheden for at kunne strafforfølge - vold, hærværk og andre
lovovertrædelser begået i forbindelse med demonstrationer mv.
På denne baggrund bør forbudet ikke omfatte enhver maske-
ring på offentligt sted.
I praksis er det den identitetsslørende maskering i forbindelse
med, at et større antal personer planlagt eller spontant mødes
eller samles på et offentligt sted, der har vist sig at kunne øge
risikoen for uroligheder.
Justitsministeriet foreslår derfor, at forbudet alene omfatter den
identitetsslørende maskering, og kun den maskering, der an-
vendes i forbindelse med møder, forsamlinger, optog eller lig-
nende på offentligt sted. […]”
2