Retsudvalget 2015-16
REU Alm.del
Offentligt
1676631_0001.png
Lovafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
14. oktober 2016
Databeskyttelseskontoret
Vita Horneman
2016-0030-4889
2082296
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 954 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 22. september 2016.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Carolina Magdalene Maier (ALT).
Søren Pind
/
Jakob Lundsager
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 954: Spm. om hvorvidt ministeren påtænker at iværksætte tiltag, som skal forebygge digital mobning, til justitsministeren
1676631_0002.png
Spørgsmål nr. 954 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren kommentere artiklen ”Modbydelige mobbean-
greb væltede ind over Cecilie på nettet” fra Berlingske.dk den
21. september 2016, herunder forholde sig til, hvorvidt mini-
steren påtænker at iværksætte tiltag, som skal forebygge den
form for digital mobning, som der beskrives i artiklen?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Datatilsynet, der har oplyst følgende:
”1. Offentliggørelse af personoplysninger på internettet er som
udgangspunkt omfattet af persondatalovens
1
regler, jf. lovens §
1, stk. 1.
Efter persondatalovens § 2, stk. 2, finder loven imidlertid ikke
anvendelse, hvis det vil stride mod informations- og ytringsfri-
heden, jf. Den Europæiske Menneskerettighedskonventions ar-
tikel 10.
Det beror på en nærmere vurdering af de konkrete omstændig-
heder, om en offentliggørelse må antages at være omfattet af
persondatalovens § 2, stk. 2, og dermed undtaget fra personda-
taloven.
Ved denne vurdering lægger Datatilsynet i praksis vægt på, om
oplysningerne på hjemmesider i meget høj grad har karakter af
meningstilkendegivelser og subjektive vurderinger, og om det-
te må stå læserne af hjemmesiderne klart, eller om oplysnin-
gerne fremstår som faktuelle oplysninger.
Hvis persondatalovens § 2, stk. 2, ikke finder anvendelse, skal
offentliggørelsen af personoplysninger vurderes efter person-
datalovens regler under inddragelse af hensynet til informati-
ons- og ytringsfriheden.
2. Portrætbilleder og oplysninger om navn, adresse m.v., vil
som udgangspunkt skulle betragtes som almindelige, ikke-
følsomme oplysninger, og offentliggørelse heraf vil dermed
skulle vurderes efter persondatalovens § 6, stk. 1.
Efter persondatalovens § 6, stk. 1, nr. 7, må registrering, vide-
regivelse og anden behandling af personoplysninger ske (uden
samtykke fra den registrerede), hvis behandlingen er nødven-
dig for, at den dataansvarlige eller den tredjemand, til hvem
1
Lov nr. 429 af 31. maj 2000 om behandling af personoplysninger med senere ændringer.
2
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 954: Spm. om hvorvidt ministeren påtænker at iværksætte tiltag, som skal forebygge digital mobning, til justitsministeren
oplysningerne videregives, kan forfølge en berettiget interesse,
og hensynet til den registrerede ikke overstiger denne interes-
se.
Hvis det vurderes, at den dataansvarlige – under henvisning til
informations- og ytringsfriheden – har en berettiget interesse i
offentliggørelsen af oplysningerne, og det herefter vurderes, at
offentliggørelsen af oplysningerne er nødvendig for at forfølge
denne interesse, skal der således foretages en konkret vurde-
ring af på den ene side hensynet til informations- og ytringsfri-
heden og på den anden side hensynet til beskyttelsen af privat-
livets fred.
Datatilsynet har i flere sager om offentliggørelse af oplysnin-
ger på internettet vurderet, at offentliggørelse af personers
adresser og telefonnumre ikke var relevant for varetagelsen af
interesser under henvisning til informations- og ytringsfrihe-
den.
Efter tilsynets praksis må der som altovervejende udgangs-
punkt ikke ske offentliggørelse af portrætbilleder på internettet
uden den registreredes udtrykkelige samtykke. Det må i den
forbindelse være en forudsætning, at den afbildede person ikke
selv har offentliggjort det pågældende billede i andre sammen-
hænge, eller at billedet ikke tidligere har været offentliggjort
under omstændigheder, der gør en fornyet offentliggørelse be-
rettiget.
Datatilsynet har ikke kompetence til at tage stilling til, om of-
fentliggørelse af oplysninger, ytringer, mv. strider mod anden
lovgivning end persondataloven, herunder straffelovens kapitel
27 om freds- og ærekrænkelser.”
Som jeg tidligere har tilkendegivet, er databeskyttelse et område, som re-
geringen tager yderst alvorligt.
Derfor har jeg som bekendt indkaldt alle Folketingets partier til politiske
drøftelser om databeskyttelse og til arbejdet med at udarbejde en samlet
strategi til sikring af danskernes personoplysninger, og det er oplagt i den
forbindelse også at se på tilfælde som det, der er beskrevet i den omhand-
lede artikel.
3