Retsudvalget 2015-16
REU Alm.del
Offentligt
1683568_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
4. november 2016
Politikontoret
Pernille Østergaard
2016-0030-4876
2080820
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 946 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 21. september 2016.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Rune Lund (EL).
Søren Pind
/
Jesper Jarnit
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 949: Spm. om, hvornår forhandlinger mellem justitsministeren og transport- og bygningsministeren forventes afsluttet i forhold til at fastsætte bestemmelser om politiets anvendelse af mindre droner, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 946 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Ministeren bedes i forlængelse af vedtagelsen af lov nr. 602
af 4. juni 2016 om ændring af lov om luftfart redegøre for,
hvilke regler der gælder for politiets brug af droner i dag, her-
under hvilke hensyn der bliver taget i forhold til for eksempel
sikkerhed, risiko for personskade og beskyttelse af privatlivets
fred i forbindelse med overvågning af borgere i den forbindel-
se?”
Svar:
Justitsministeriet kan oplyse, at politiets anvendelse af droner sker i hen-
hold til de gældende regler for flyvning med droner, som bl.a. er fastsat i
luftfartsloven.
Efter luftfartslovens § 126 i, stk. 2, som er indført med lov nr. 602 af 4. ju-
ni 2016 om ændring af lov om luftfart (Regulering af mindre droner, juste-
ring af arbejdsmiljøregler samt afgifter og gebyrer), kan justitsministeren
efter forhandling med transport- og bygningsministeren fastsætte bestem-
melser om særlige forhold for politiets anvendelse af mindre droner.
Af bemærkningerne til bestemmelsen (lovforslag nr. L 132 af 24. februar
2016, side 20), fremgår bl.a., at justitsministeren kan udarbejde særlige
regler for specifikke kategorier af droneoperationer, der tjener almennytti-
ge formål. For disse operationer kan myndighederne acceptere en højere
risiko. Hvorvidt der er tale om en situation, hvor droner kan anvendes med
forhøjet risikoaccept til politiopgaver, afgøres af den konkrete indsatsleder.
Det fremgår endvidere af forarbejderne, at det findes formålstjenligt, at der
accepteres en forhøjet flyverisiko i forbindelse med beredskabsaktioner,
hvor liv, ejendom eller større samfundsværdier er i akut fare. Den forhøje-
de risiko kan eksempelvis indebære flyvning tæt på eller over menneske-
forsamlinger eller flyvning uden for førerens synsvidde.
Justitsministeriet forventer i løbet af 2017 efter forhandling med transport-
og bygningsministeren at fastsætte nærmere bestemmelser om særlige for-
hold for politiets anvendelse af mindre droner.
2