Retsudvalget 2015-16
REU Alm.del
Offentligt
1684990_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
8. november 2016
Politikontoret
Morten Tønning
2016-0030-4835
2123563
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 914 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 14. september 2016.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Kofod Poulsen (DF).
Søren Pind
/
Jesper Jarnit
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 947: Spm. om i hvor mange tilfælde politiet har anvendt droner til kameraovervågning i henholdsvis 2015 og 2016, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 914 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Hvad agter ministeren konkret at gøre for at undgå, at politi-
betjente - senest i Haderslev - kommer i mindretal i nogle situ-
ationer, og ikke kan få forstærkning fra kollegaer, og dermed
vurderer, at det er nødvendigt at trække sig, uden at kunne gen-
nemføre deres politiforretninger?”
Svar:
1.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet
følgende udtalelse fra Rigspolitiet, som ministeriet kan henholde sig til:
”Rigspolitiet har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse
fra Syd- og Sønderjyllands Politi, der har oplyst, at de situatio-
ner, som er nævnt i spørgsmålet, efter politikredsens opfattelse
må være to konkrete episoder i Haderslev i september 2016.
Den ene episode fandt sted den 9. september 2016, hvor en pa-
trulje besluttede at udsætte en politiforretning vedrørende for-
kyndelse af en indkaldelse for retten af en person, fordi en stør-
re gruppe af unge begyndte at blande sig i politiforretningen.
Syd- og Sønderjyllands Politi har i samme forbindelse oplyst,
at denne episode ikke er udtryk for en normalsituation, eller for
at politiet i almindelighed ikke kan arbejde og færdes frit i Ha-
derslev. Episoden er derimod et eksempel på en konkret situa-
tion, hvor en politiforretning ikke kunne gennemføres uden
brug af magtmidler i et omfang, som konkret vurderedes ikke
at være proportionale i forhold til politiforretningens karakter.
Ifølge Syd- og Sønderjyllands Politi vurderede politipersonalet
i den konkrete situation således, at forkyndelsen, der ikke var
uopsættelig, måtte udsættes. Derved undgik man, at situatio-
nen eskalerede til yderligere uro i Haderslev by.
Havde der imidlertid været tale om en akut politiforretning, el-
ler havde der foreligget fare for politipersonalets sikkerhed i si-
tuationen, ville der være blevet sendt ekstra patruljer som for-
stærkning.
Syd- og Sønderjyllands Politi har supplerende oplyst, at den
samme gruppe af unge, som blandede sig i politiforretningen,
hen over sommeren har været involveret i forskellige former
for uro bl.a. i byens natteliv, ligesom de har stået bag nogle ty-
verier.
Der har som følge heraf allerede forud for episoden den 9. sep-
tember 2016 i samarbejde med Haderslev Kommune været
2
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 947: Spm. om i hvor mange tilfælde politiet har anvendt droner til kameraovervågning i henholdsvis 2015 og 2016, til justitsministeren
iværksat en række forskellige tiltag, som skal dæmme op for
problemerne med den pågældende gruppe af utilpassede unge.
Samarbejdet med Haderslev Kommune er forankret i lokalrå-
det, hvor både kommunen, Kriminalforsorgen og politiet er re-
præsenteret. I lokalrådsarbejdet kan der efter behov inddrages
andre aktører, f.eks. fra boligorganisationer, restaurationsmil-
jøet og arbejdsmarkedets parter, således at den forebyggende
indsats rammer bredest muligt i forhold til den aktuelle mål-
gruppe.
SSP-samarbejdet, som er det tværsektorielle samarbejde mel-
lem social- og sundhedsforvaltning, skole- og fritidsforvaltning
og politiet, spiller også en central rolle i forhold til gruppen af
unge i Haderslev. SSP-medarbejdere optræder ofte på gadeplan
og forsøger ad denne vej at komme i en god og konstruktiv di-
alog med de unge.
Den intensiverede politimæssige indsats står således ikke ale-
ne, men understøttes i høj grad af det tværgående samarbejde
myndighederne imellem.
Syd- og Sønderjyllands Politi har herudover, på baggrund af
uroen i Haderslev den 9. september 2016, suppleret politikred-
sens forebyggende indsatser med intensiveret patruljering og
politimæssig tilstedeværelse i byen, ligesom der bliver skredet
konsekvent ind over for enhver lovovertrædelse, der kan hen-
føres til personer fra gruppen. Denne styrkede politimæssige
indsats over for de pågældende unge har allerede på nuværen-
de tidspunkt resulteret i flere sigtelser.
Den anden episode, som spørgsmålet vedrører, drejer sig om
afbrænding af to biler i Haderslev i weekenden den 9. -10. sep-
tember 2016. Disse to sager er fortsat under efterforskning, og
Syd- og Sønderjyllands Politi kan derfor ikke på nuværende
tidspunkt udtale sig om, hvorvidt bilafbrændingerne kan knyt-
tes til den samme gruppe af unge.”
2.
Jeg finder det helt uacceptabelt, at politiet på den måde forhindres i at
udføre deres arbejde. Det må dog samtidig være sådan, at det er den enkel-
te betjent, der i situationen vurderer, hvorvidt den politiforretning, som
politiet skal gennemføre, står mål med de magtmidler, som politiet i givet
fald skal tage i anvendelse for at gennemføre forretningen. Det er afgøren-
de, at det er politiet, der træffer beslutningen i disse situationer.
3