Retsudvalget 2015-16
REU Alm.del
Offentligt
1670143_0001.png
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
Politikontoret
Pernille Østergaard
2016-0035-0371
2063401
UDKAST TIL TALE
til brug for mundtlig besvarelse den 20. september
2016 af spørgsmål nr. CF, CH og CG fra medlem af
Folketinget Mattias Tesfaye (S), Trine Bramsen (S)
og Rasmus Prehn (S).
Spørgsmål nr. CF:
”Ministeren bedes gøre rede for politiets indsats i for-
bindelse med ulovlig taxikørsel i København, jf. artik-
len: ”Massiv Uber-kørsel i København trods dom” i
fagbladet 3f, den 27. august 2016, herunder bedes mini-
steren oplyse om politimyndighederne deler blandt an-
dre 3F og Dansk Taxi Råds opfattelse af, at der stadig-
væk foregår omfattende ulovlig taxakørsel sted i Køben-
havn?”
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 934: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd d. 20/9 2016 om politiets indsats mod ulovlig taxakørsel, til justitsministeren
Spørgsmål nr. CG:
”Ministeren bedes oplyse, hvilke initiativer politiet i
København har igangsat, eller planlægger at igangsæt-
te, for at stoppe ulovlig taxakørsel efter Københavns
Byret kendte Uber-chaufførers kørsel for ulovlig i juli i
år?”
Spørgsmål nr. CH:
”Ministeren bedes oplyse, hvorvidt det er regeringens
opfattelse, at der kræves yderligere målrettede ressour-
cer til politiet med det formål at stoppe ulovlig taxakør-
sel i Danmark, samt hvorvidt regeringen har en inten-
tion om at tildele disse?”
Svar:
[Byrettens vurdering af Uber-kørsel]
1.
Københavns Byret slog som bekendt i starten af juli i
år fast, at Uber-kørsel – uden de fornødne tilladelser ef-
ter taxilovgivningen – er ulovlig taxikørsel.
2
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 934: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd d. 20/9 2016 om politiets indsats mod ulovlig taxakørsel, til justitsministeren
Der var tale om seks prøvesager mod Uber-chauffører,
som alle blev dømt for overtrædelse af taxilovgivnin-
gen.
I de seks sager havde anklagemyndigheden rejst tiltale
mod chaufførerne for bl.a. manglende tilladelse til taxi-
kørsel og manglende kørekort til erhvervsmæssig per-
sonbefordring.
Byretten fulgte i alle seks sager anklagemyndighedens
påstand om, at Uber-kørsel er erhvervsmæssig person-
befordring i form af taxikørsel, og at chaufførerne der-
for skal overholde den gældende lovgivning på området
for taxikørsel.
De seks chauffører blev på den baggrund idømt bøde-
straffe på mellem 2.000 kr. og 6.000 kr.
[Anke til landsretten]
2.
Anklagemyndigheden har oplyst, at to af de seks
chauffører har anket deres dom til landsretten, som skal
behandle sagerne den 17. november i år.
De øvrige fire chauffører har fået Procesbevillingsnæv-
nets tilladelse til at få deres sager prøvet ved landsret-
ten. Disse sager er endnu ikke berammet.
Landsretten kan selvsagt komme til et andet resultat end
byretten, men foreløbigt har vi altså byrettens ord for, at
3
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 934: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd d. 20/9 2016 om politiets indsats mod ulovlig taxakørsel, til justitsministeren
Uber-kørsel – uden de fornødne tilladelser efter taxilov-
givningen – er ulovlig taxikørsel.
[Omfanget af Uber-kørsler]
3.
Som det også belyses i den artikel, der henvises til i
spørgsmål CF, er den ulovlige taxikørsel i København
umiddelbart ikke ophørt efter byrettens domme.
Helt konkret har Københavns Politi oplyst, at der siden
byrettens afgørelser i prøvesagerne i juli er sigtet yderli-
gere 47 personer for overtrædelse af taxilovgivningen.
Det betyder, at der nu er sigtet i alt 89 personer for
overtrædelse af taxilovgivningen i forbindelse med
Uber-kørsel.
Lad mig i den forbindelse sige det helt klart: Loven skal
selvsagt holdes, og der skal gribes ind over for ulovlig
taxikørsel på samme måde, som der gribes ind over for
anden ulovlig adfærd.
Og det gør politiet også. Politiet sigter løbende Uber-
chauffører for overtrædelse af taxilovgivningen, og det
vil politiet fortsætte med at gøre.
[Politiets indsats]
4.
Københavns Politi har oplyst, at politikredsen har et
vedvarende fokus på ulovlig taxikørsel. Der er således
udarbejdet interne retningslinjer for arbejdet med disse
4
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 934: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd d. 20/9 2016 om politiets indsats mod ulovlig taxakørsel, til justitsministeren
sager, og retningslinjerne er genstand for løbende juste-
ringer.
Særlig om Uber-kørsel har Københavns Politi oplyst, at
Uber-chauffører normalt anvender deres egne køretøjer,
og at der ikke findes særlige kendetegn, der umiddelbart
knytter en bil eller en chauffør til Uber-tjenesten.
Københavns Politi finder typisk Uber-chauffører i for-
bindelse med almindelige rutinemæssige færdselskon-
troller eller ved andre målrettede færdselsindsatser.
Når politiet identificerer Uber-chauffører, sker det nor-
malt ved, at politiet enten konstaterer, at chaufførens
mobiltelefon ligger fremme med Uber-app’en tændt el-
ler ved, at passageren i bilen oplyser, at der er tale om
kørsel med Uber.
I forbindelse med briefinger af det patruljerende politi-
personale har vagtchefen fokus på de interne retnings-
linjer om ulovlig taxikørsel. Det patruljerende politiper-
sonale er således opmærksomt på ulovlig taxikørsel –
også i forbindelse med det almindelige patruljerende ar-
bejde.
[Afslutning]
5.
Jeg vil slutte med igen at slå fast, at byretten har vur-
deret, at Uber-kørsel – uden de fornødne tilladelser – er
ulovlig taxikørsel.
5
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 934: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd d. 20/9 2016 om politiets indsats mod ulovlig taxakørsel, til justitsministeren
Og det er det, som politiet – uagtet at landsretten kan
komme til et andet resultat – må forholde sig til.
Politiet overvejer løbende indsatsen på området, herun-
der om der kan være behov for nye initiativer.
Og Københavns Politi har på gadeplan rettet fokus mod
den ulovlige taxikørsel.
Tak for ordet!
6