Retsudvalget 2015-16
REU Alm.del
Offentligt
1684984_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
8. november 2016
Politikontoret
Morten Tønning
2016-0030-4835
2123563
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 914 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 14. september 2016.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Kofod Poulsen (DF).
Søren Pind
/
Jesper Jarnit
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 919: Spm. om hvad ministeren agter, at gøre for at de personer der truede to betjente i Haderslev i weekenden den 10. -11. september 2016, og dermed lykkedes at få betjentene til at trække sig fra deres politiopgave, mærker konsekvenser af deres trusler, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 914 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Hvad agter ministeren konkret at gøre for at undgå, at politi-
betjente - senest i Haderslev - kommer i mindretal i nogle situ-
ationer, og ikke kan få forstærkning fra kollegaer, og dermed
vurderer, at det er nødvendigt at trække sig, uden at kunne gen-
nemføre deres politiforretninger?”
Svar:
1.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet
følgende udtalelse fra Rigspolitiet, som ministeriet kan henholde sig til:
”Rigspolitiet har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse
fra Syd- og Sønderjyllands Politi, der har oplyst, at de situatio-
ner, som er nævnt i spørgsmålet, efter politikredsens opfattelse
må være to konkrete episoder i Haderslev i september 2016.
Den ene episode fandt sted den 9. september 2016, hvor en pa-
trulje besluttede at udsætte en politiforretning vedrørende for-
kyndelse af en indkaldelse for retten af en person, fordi en stør-
re gruppe af unge begyndte at blande sig i politiforretningen.
Syd- og Sønderjyllands Politi har i samme forbindelse oplyst,
at denne episode ikke er udtryk for en normalsituation, eller for
at politiet i almindelighed ikke kan arbejde og færdes frit i Ha-
derslev. Episoden er derimod et eksempel på en konkret situa-
tion, hvor en politiforretning ikke kunne gennemføres uden
brug af magtmidler i et omfang, som konkret vurderedes ikke
at være proportionale i forhold til politiforretningens karakter.
Ifølge Syd- og Sønderjyllands Politi vurderede politipersonalet
i den konkrete situation således, at forkyndelsen, der ikke var
uopsættelig, måtte udsættes. Derved undgik man, at situatio-
nen eskalerede til yderligere uro i Haderslev by.
Havde der imidlertid været tale om en akut politiforretning, el-
ler havde der foreligget fare for politipersonalets sikkerhed i si-
tuationen, ville der være blevet sendt ekstra patruljer som for-
stærkning.
Syd- og Sønderjyllands Politi har supplerende oplyst, at den
samme gruppe af unge, som blandede sig i politiforretningen,
hen over sommeren har været involveret i forskellige former
for uro bl.a. i byens natteliv, ligesom de har stået bag nogle ty-
verier.
Der har som følge heraf allerede forud for episoden den 9. sep-
tember 2016 i samarbejde med Haderslev Kommune været
2
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 919: Spm. om hvad ministeren agter, at gøre for at de personer der truede to betjente i Haderslev i weekenden den 10. -11. september 2016, og dermed lykkedes at få betjentene til at trække sig fra deres politiopgave, mærker konsekvenser af deres trusler, til justitsministeren
iværksat en række forskellige tiltag, som skal dæmme op for
problemerne med den pågældende gruppe af utilpassede unge.
Samarbejdet med Haderslev Kommune er forankret i lokalrå-
det, hvor både kommunen, Kriminalforsorgen og politiet er re-
præsenteret. I lokalrådsarbejdet kan der efter behov inddrages
andre aktører, f.eks. fra boligorganisationer, restaurationsmil-
jøet og arbejdsmarkedets parter, således at den forebyggende
indsats rammer bredest muligt i forhold til den aktuelle mål-
gruppe.
SSP-samarbejdet, som er det tværsektorielle samarbejde mel-
lem social- og sundhedsforvaltning, skole- og fritidsforvaltning
og politiet, spiller også en central rolle i forhold til gruppen af
unge i Haderslev. SSP-medarbejdere optræder ofte på gadeplan
og forsøger ad denne vej at komme i en god og konstruktiv di-
alog med de unge.
Den intensiverede politimæssige indsats står således ikke ale-
ne, men understøttes i høj grad af det tværgående samarbejde
myndighederne imellem.
Syd- og Sønderjyllands Politi har herudover, på baggrund af
uroen i Haderslev den 9. september 2016, suppleret politikred-
sens forebyggende indsatser med intensiveret patruljering og
politimæssig tilstedeværelse i byen, ligesom der bliver skredet
konsekvent ind over for enhver lovovertrædelse, der kan hen-
føres til personer fra gruppen. Denne styrkede politimæssige
indsats over for de pågældende unge har allerede på nuværen-
de tidspunkt resulteret i flere sigtelser.
Den anden episode, som spørgsmålet vedrører, drejer sig om
afbrænding af to biler i Haderslev i weekenden den 9. -10. sep-
tember 2016. Disse to sager er fortsat under efterforskning, og
Syd- og Sønderjyllands Politi kan derfor ikke på nuværende
tidspunkt udtale sig om, hvorvidt bilafbrændingerne kan knyt-
tes til den samme gruppe af unge.”
2.
Jeg finder det helt uacceptabelt, at politiet på den måde forhindres i at
udføre deres arbejde. Det må dog samtidig være sådan, at det er den enkel-
te betjent, der i situationen vurderer, hvorvidt den politiforretning, som
politiet skal gennemføre, står mål med de magtmidler, som politiet i givet
fald skal tage i anvendelse for at gennemføre forretningen. Det er afgøren-
de, at det er politiet, der træffer beslutningen i disse situationer.
3