Retsudvalget 2015-16
REU Alm.del
Offentligt
1692874_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
25. november 2016
Politikontoret
Anne Vibe Bengtsen
2016-0030-4843
2134407
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 905 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 14. september 2016.
Søren Pind
/
Jesper Jarnit
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 906: Spm. om ministeren i forlængelse af samrådet den 30. august 2016 om Scandinavian Star vil redegøre for om ministeren med sin nuværende viden mener, at man i Rigsadvokaturen burde have taget notat af kommunikationen med Søfartsstyrelsen i 2014, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 905 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren i forlængelse af samrådet den 30. august 2016
om Scandinavian Star redegøre for, hvorvidt Rigsadvokaten og
Søfartsstyrelsen var omfattet af notatpligt eller andre forvalt-
ningsretlige eller lignende regler i situationen, hvor Rigsadvo-
katuren var i telefonisk kontakt med Søfartsstyrelsen i 2014
om henvendelsen fra Flemming Thue Jensen?”
Svar:
Justitsministeriet kan oplyse, at der efter offentlighedslovens § 13, stk. 1
og 2, gælder en notatpligt i sager, hvor en myndighed skal træffe afgørelse
(afgørelsessager).
Herudover gælder der en ulovbestemt forvaltningsretlig grundsætning om,
at der også i andet end afgørelsessager – såkaldte ”traditionelle” admini-
strative sager, der har en vis indgribende og væsentlig betydning for borge-
ren – skal gøres notat om væsentlige sagsekspeditionsskridt, såfremt de
pågældende oplysninger ikke fremgår af sagens dokumenter.
Endelig følger det af god forvaltningsskik, at en myndighed – uden for
tilfælde omfattet af offentlighedslovens § 13 og uden for rammerne af den
ulovbestemte retsgrundsætning – bør notere visse oplysninger ned af hen-
syn til tillidsforholdet mellem en borger og forvaltningen. Der kan i den
forbindelse henvises til Mohammed Ashan, Offentlighedsloven med kom-
mentarer (1. udgave, 2014), side 264-265. Som eksempel herpå nævnes det
pågældende sted en sag, hvor Folketingets Ombudsmand fandt, at det have
været hensigtsmæssigt – og bedst stemmende med god forvaltningsskik –
hvis et amt havde gjort notat om, hvilke hensyn der var inddraget i en be-
slutning om at afskære muligheden for at benytte bisiddere ved ugentlige
behandlingssamtaler (FOB 2004, s. 644). Det anføres i øvrigt på det på-
gældende sted, at der – bl.a. i lyset af den lovfæstede notatpligt efter § 13
samt den ulovbestemte retsgrundsætning om notatpligt – synes at være et
begrænset rum for at ”kræve” og forvente, at myndigheder tager notat efter
princippet om god forvaltningsskik.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet endvidere ind-
hentet en udtalelse fra Rigsadvokaten, der har oplyst følgende:
”Søfartsstyrelsen rettede i begyndelsen af august 2014, efter at
det var kommet frem, at norsk politi havde genoptaget efter-
forskningen af sagen om Scandinavian Star, telefonisk henven-
2
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 906: Spm. om ministeren i forlængelse af samrådet den 30. august 2016 om Scandinavian Star vil redegøre for om ministeren med sin nuværende viden mener, at man i Rigsadvokaturen burde have taget notat af kommunikationen med Søfartsstyrelsen i 2014, til justitsministeren
delse til Justitsministeriet om den genoptagne efterforskning. I
forlængelse heraf kontaktede Rigsadvokaten telefonisk Søfart-
sstyrelsen, som oplyste, at nogle medarbejdere i Søfartsstyrel-
sen var interesserede i at bistå med opklaringen af sagen, hvis
der var behov for det. Rigsadvokaten modtog efter telefonsam-
talen en e-mail fra Søfartsstyrelsen, hvor styrelsen oplyste, at
man i lyset af telefonsamtalen ville kontakte de medarbejdere,
herunder tidligere medarbejdere, der havde haft kontakt med
skibet i forbindelse med branden, og orientere dem om, at
Rigsadvokaten ville kontakte Søfartsstyrelsen, hvis der blev
behov for deres bistand.
I august 2014, hvor telefonsamtalen mellem Rigsadvokaten og
Søfartsstyrelsen fandt sted, skulle Rigsadvokaten således ikke
træffe en afgørelse i Scandinavian Star-sagen. Allerede af den-
ne grund bestod der ikke en pligt til efter offentlighedslovens §
13 at tage notat af den telefoniske samtale mellem Rigsadvoka-
ten og Søfartsstyrelsen.
Det er endvidere Rigsadvokatens opfattelse, at der henset til
den telefoniske henvendelses overordnede karakter sammen-
holdt med, at henvendelsen umiddelbart efter blev fulgt op af
en e-mail fra Søfartsstyrelsen, hvoraf det fremgik, at Søfarts-
styrelsen ville kontakte medarbejderne og orientere dem om, at
Rigsadvokaten ville kontakte Søfartsstyrelsen, hvis der blev
behov for deres bistand, heller ikke var grundlag for at tage no-
tat af telefonsamtalen efter den ulovbestemte forvaltningsretli-
ge grundsætning. Det overordnede indhold af telefonsamtalen
fremgik således af den omhandlede e-mail. Af samme grund
var der efter Rigsadvokatens opfattelse heller ikke grundlag for
at tage notat af telefonsamtalen efter god forvaltningsskik.”
Der henvises i øvrigt til Justitsministeriets besvarelser af 29. april 2016 af
spørgsmål nr. 487 (Alm. del) og af 24. juni 2016 af spørgsmål nr. 672 og
673 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg.
3