Retsudvalget 2015-16
REU Alm.del
Offentligt
1692861_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
25. november 2016
Politikontoret
Anne Vibe Bengtsen
2016-0030-4843
2134407
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 905 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 14. september 2016.
Søren Pind
/
Jesper Jarnit
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 905: Spm. om ministeren i forlængelse af samrådet den 30. august 2016 om Scandinavian Star vil redegøre for, hvorvidt Rigsadvokaten og Søfartsstyrelsen var omfattet af notatpligt, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 905 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren i forlængelse af samrådet den 30. august 2016
om Scandinavian Star redegøre for, hvorvidt Rigsadvokaten og
Søfartsstyrelsen var omfattet af notatpligt eller andre forvalt-
ningsretlige eller lignende regler i situationen, hvor Rigsadvo-
katuren var i telefonisk kontakt med Søfartsstyrelsen i 2014
om henvendelsen fra Flemming Thue Jensen?”
Svar:
Justitsministeriet kan oplyse, at der efter offentlighedslovens § 13, stk. 1
og 2, gælder en notatpligt i sager, hvor en myndighed skal træffe afgørelse
(afgørelsessager).
Herudover gælder der en ulovbestemt forvaltningsretlig grundsætning om,
at der også i andet end afgørelsessager – såkaldte ”traditionelle” admini-
strative sager, der har en vis indgribende og væsentlig betydning for borge-
ren – skal gøres notat om væsentlige sagsekspeditionsskridt, såfremt de
pågældende oplysninger ikke fremgår af sagens dokumenter.
Endelig følger det af god forvaltningsskik, at en myndighed – uden for
tilfælde omfattet af offentlighedslovens § 13 og uden for rammerne af den
ulovbestemte retsgrundsætning – bør notere visse oplysninger ned af hen-
syn til tillidsforholdet mellem en borger og forvaltningen. Der kan i den
forbindelse henvises til Mohammed Ashan, Offentlighedsloven med
kommentarer (1. udgave, 2014), side 264-265. Som eksempel herpå næv-
nes det pågældende sted en sag, hvor Folketingets Ombudsmand fandt, at
det have været hensigtsmæssigt – og bedst stemmende med god forvalt-
ningsskik – hvis et amt havde gjort notat om, hvilke hensyn der var ind-
draget i en beslutning om at afskære muligheden for at benytte bisiddere
ved ugentlige behandlingssamtaler (FOB 2004, s. 644). Det anføres i øv-
rigt på det pågældende sted, at der – bl.a. i lyset af den lovfæstede notat-
pligt efter § 13 samt den ulovbestemte retsgrundsætning om notatpligt –
synes at være et begrænset rum for at ”kræve” og forvente, at myndigheder
tager notat efter princippet om god forvaltningsskik.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet endvidere
indhentet en udtalelse fra Rigsadvokaten, der har oplyst følgende:
”Søfartsstyrelsen rettede i begyndelsen af august 2014, efter at
det var kommet frem, at norsk politi havde genoptaget efter-
forskningen af sagen om Scandinavian Star, telefonisk hen-
2
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 905: Spm. om ministeren i forlængelse af samrådet den 30. august 2016 om Scandinavian Star vil redegøre for, hvorvidt Rigsadvokaten og Søfartsstyrelsen var omfattet af notatpligt, til justitsministeren
vendelse til Justitsministeriet om den genoptagne efterforsk-
ning. I forlængelse heraf kontaktede Rigsadvokaten telefonisk
Søfartsstyrelsen, som oplyste, at nogle medarbejdere i Søfarts-
styrelsen var interesserede i at bistå med opklaringen af sagen,
hvis der var behov for det. Rigsadvokaten modtog efter tele-
fonsamtalen en e-mail fra Søfartsstyrelsen, hvor styrelsen op-
lyste, at man i lyset af telefonsamtalen ville kontakte de med-
arbejdere, herunder tidligere medarbejdere, der havde haft kon-
takt med skibet i forbindelse med branden, og orientere dem
om, at Rigsadvokaten ville kontakte Søfartsstyrelsen, hvis der
blev behov for deres bistand.
I august 2014, hvor telefonsamtalen mellem Rigsadvokaten og
Søfartsstyrelsen fandt sted, skulle Rigsadvokaten således ikke
træffe en afgørelse i Scandinavian Star-sagen. Allerede af den-
ne grund bestod der ikke en pligt til efter offentlighedslovens §
13 at tage notat af den telefoniske samtale mellem Rigsadvoka-
ten og Søfartsstyrelsen.
Det er endvidere Rigsadvokatens opfattelse, at der henset til
den telefoniske henvendelses overordnede karakter sammen-
holdt med, at henvendelsen umiddelbart efter blev fulgt op af
en e-mail fra Søfartsstyrelsen, hvoraf det fremgik, at Søfarts-
styrelsen ville kontakte medarbejderne og orientere dem om, at
Rigsadvokaten ville kontakte Søfartsstyrelsen, hvis der blev
behov for deres bistand, heller ikke var grundlag for at tage no-
tat af telefonsamtalen efter den ulovbestemte forvaltningsretli-
ge grundsætning. Det overordnede indhold af telefonsamtalen
fremgik således af den omhandlede e-mail. Af samme grund
var der efter Rigsadvokatens opfattelse heller ikke grundlag for
at tage notat af telefonsamtalen efter god forvaltningsskik.”
Der henvises i øvrigt til Justitsministeriets besvarelser af 29. april 2016 af
spørgsmål nr. 487 (Alm. del) og af 24. juni 2016 af spørgsmål nr. 672 og
673 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg.
3