Retsudvalget 2015-16
REU Alm.del
Offentligt
1690859_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
22. november 2016
Strafferetskontoret
Malene Dalgaard
2016-0030-4983
2122750
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 904 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 14. september 2016.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Søren Pind
/
Thomas Tordal-Mortensen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 904: Spm. om ministeren vil sende resultaterne af undersøgelsen af politiets registreringer af anvendelsen af tilkaldeordningen for bistandsadvokater, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 904 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren sende resultaterne af undersøgelsen af politiets
registreringer af anvendelsen af tilkaldeordningen for bistands-
advokater i den nævnte 6-måneders periode og redegøre for,
hvad undersøgelsen har vist samt redegøre for, hvilke tiltag
undersøgelsen har givet ministeren anledning til at tage, jf.
svar på REU alm. del – spørgsmål 667 (2014-15, 1. samling)?”
Svar:
Som opfølgning på samrådet i Folketingets Retsudvalg den 7. april 2015
blev der i juni 2015 iværksat en undersøgelse af anvendelsen af tilkalde-
ordningen for bistandsadvokater med henblik på at sikre, at alle ofre for
voldtægt, der ønsker det, får stillet en bistandsadvokat til rådighed forud
for den første afhøring ved politiet.
Landets politikredse blev i en 6-måneders periode anmodet om i alle vold-
tægtssager at registrere, om og hvornår den forurettede fik beskikket en
bistandsadvokat, og – hvis den pågældende ikke fik en bistandsadvokat
stillet til rådighed inden første afhøring – hvad baggrunden herfor var.
Politiets registreringer viser, at forurettede i mere end otte ud af ti sager er
blevet vejledt om muligheden for en bistandsadvokat inden første afhøring.
I de sager, hvor forurettede ikke er vejledt om muligheden herfor, skyldes
dette ifølge politiets registreringer bl.a., at afhøringen skete på gernings-
stedet eller i umiddelbar forlængelse af anmeldelsen, fejl, eller at foruret-
tede ikke på daværende tidspunkt i sagsprocessen ønskede at anmelde for-
holdet og/eller samarbejde med politiet.
Knapt hver tredje forurettede – der er vejledt om muligheden for at få be-
skikket en bistandsadvokat – blev bistået af en bistandsadvokat under før-
ste afhøring. I de sager, hvor forurettede ikke var bistået af en bistandsad-
vokat, skyldes dette ifølge politiets registreringer bl.a., at forurettede ikke
ønskede at vente med at blive afhørt, indtil bistandsadvokaten kunne være
til stede, at forurettede ikke mente, at pågældende havde behov for at få
beskikket en bistandsadvokat, eller at forurettede ikke kunne eller ikke
ønskede at forholde sig til spørgsmålet på daværende tidspunkt.
Sideløbende med undersøgelsen af tilkaldeordningen for bistandsadvokater
blev der i september 2015 iværksat en undersøgelse af voldtægtsområdet
med henblik på bl.a. at klarlægge politiets håndtering af voldtægtssager. På
2
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 904: Spm. om ministeren vil sende resultaterne af undersøgelsen af politiets registreringer af anvendelsen af tilkaldeordningen for bistandsadvokater, til justitsministeren
baggrund af undersøgelsen blev udspillet ”Respekt for voldtægtsofre” præ-
senteret den 27. januar 2016, jf. REU bilag 142 (Alm. del). Udspillet inde-
holder en række konkrete initiativer, som har til formål at højne kvaliteten
af politiets arbejde med voldtægtssager og sikre, at ofre for voldtægt mø-
des på en god og ordentlig måde.
To af initiativerne i udspillet har til formål at styrke bistandsadvokaternes
rolle i voldtægtssager. Det ene initiativ skal sikre, at der i alle landets poli-
tikredse oprettes en selvstændig liste over de beneficerede advokater, der
særskilt har tilkendegivet, at de også ønsker at fungere som bistandsadvo-
kat, så politiet først og fremmest retter henvendelse til disse advokater. Det
andet initiativ skal sikre, at der er etableret kontakt til en bistandsadvokat,
før offeret præsenteres for muligheden for at lade sig bistå. Intentionen er,
at offeret ikke blot skal oplyses om muligheden for at lade sig bistå, men
præsenteres for en specifik bistandsadvokat, der ønsker at repræsentere
offeret. Begge initiativer er implementeret.
3