Retsudvalget 2015-16
REU Alm.del
Offentligt
1673440_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Civilafdelingen
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
6. oktober 2016
Procesretskontoret
Louise Falkenberg
2016-0030-4829
2071952
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 903 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 14. september 2016.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Søren Pind
/
Lars Solskov Lind
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 903: Spm. om ministeren vil redegøre for udviklingen i antal sager med fri proces de seneste 10 år, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 903 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren redegøre for udviklingen i antal sager med fri
proces de seneste 10 år og kommentere analysen fra Justitia, jf.
REU alm. del – bilag 340, hvori der argumenteres for at hæve
indtægtsgrænsen, så flere kan opnå fri proces?”
Svar:
1.
Det fremgår af Justitias analyse ”Fri proces – har danskerne reelt adgang
til domstolene”, at andelen af den danske befolkning, herunder navnlig
par, der opfylder de økonomiske betingelser for fri proces, er faldet siden
1960’erne, og at dette afspejles i antallet af sager, hvori der er meddelt fri
proces i de senere år. Dette har ifølge Justitia alvorlige konsekvenser for
borgere, der ikke har tegnet en retshjælpsforsikring, men også for borgere
med en retshjælpsforsikring, da der er flere sagstyper, som ikke er omfattet
af retshjælpsforsikringen. Det anbefales derfor i analysen, at indtægts-
grænserne for fri proces fastsættes til et sådant niveau, at omkring halvde-
len af både enlige og par har mulighed for at opnå fri proces, og at ind-
tægtsgrænserne reguleres årligt, således at dækningsgraden opretholdes.
2.
Reglerne om fri proces findes i retsplejelovens §§ 325-336.
Indtægtsgrænsen for fri proces og den nærmere regulering heraf fremgår af
retsplejelovens §§ 325 og 326, der suppleres af § 1 i bekendtgørelse nr.
1435 af 1. december 2015 om fri proces. Der kan i henhold til § 325 efter
ansøgning meddeles fri proces til personer, der opfylder de økonomiske
betingelser, og som ikke har en retshjælpsforsikring eller anden forsikring,
der dækker omkostningerne ved sagen.
De almindelige betingelser for fri proces fremgår i øvrigt af retsplejelovens
§§ 327 og 328.
I retsplejelovens § 327, stk. 1 og 3, er opregnet nogle konkrete sagstyper,
hvori der som udgangspunkt uden videre gives fri proces til sagen i første
instans, når de økonomiske betingelser er opfyldt.
I sager, der ikke er omfattet af retsplejelovens § 327, meddeles fri proces
efter retsplejelovens § 328. Hovedkriteriet for at få fri proces efter denne
bestemmelse er, at ansøgeren skønnes at have rimelig grund til at føre pro-
ces.
2
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 903: Spm. om ministeren vil redegøre for udviklingen i antal sager med fri proces de seneste 10 år, til justitsministeren
Retsplejelovens § 329 indeholder desuden en generel hjemmel til at med-
dele fri proces, når særlige grunde taler for det, selv om de almindelige be-
tingelser – herunder de økonomiske betingelser – for fri proces ikke er op-
fyldt. Bestemmelsen finder navnlig anvendelse i sager, som er af principiel
karakter eller af almindelig offentlig interesse, eller som har væsentlig be-
tydning for ansøgerens sociale eller erhvervsmæssige situation.
Retsplejelovens § 329 giver dog også mulighed for at meddele fri proces,
selv om ansøgeren har en retshjælpsforsikring, der dækker omkostningerne
ved sagen. Dette gælder bl.a. i tilfælde, hvor det forinden sagens anlæg
vurderes, at sagens omkostninger vil overskride retshjælpsforsikringens
maksimum.
Står det først efter hovedforhandlingen klart, at retshjælpsforsikringens
maksimum er overskredet, kan der meddeles fri proces efter retsplejelo-
vens § 336 for den del af sagens omkostninger, der overstiger forsikrin-
gens maksimum, såfremt sagens karakter eller omstændighederne i øvrigt
kan begrunde, at omkostningerne ikke har kunnet afholdes inden for for-
sikringens maksimum.
Fri proces efter retsplejelovens § 327 meddeles af den ret, som sagen er
indbragt for eller kan indbringes for. Sager om fri proces behandles i øv-
rigt af Civilstyrelsen.
3.
Reglerne om fri proces blev indført ved lov nr. 554 af 24. juni 2005 om
ændring af retsplejeloven og forskellige andre love (Sagsomkostninger,
retshjælp og fri proces). Loven bygger på Retsplejerådets betænkning nr.
1436/2004 om reform af den civile retspleje III (Adgang til domstolene).
Retsplejerådet anbefalede i sin betænkning bl.a. at forhøje indtægtsgræn-
sen for ægtefæller og ugifte samlevende med henblik på at bringe forhol-
det mellem indtægtsgrænsen for enlige og indtægtsgrænsen for ægtefæller
og ugifte samlevende i overensstemmelse med nutidige samlivsmønstre,
hvor det er almindeligt, at begge parter har erhvervsindtægter. Retsplejerå-
det anbefalede endvidere at indføre en egenbetaling i sager, hvor der er
meddelt fri proces, på indtil 1.000 kr. Retsplejerådet henviste i den forbin-
delse bl.a. til, at en egenbetaling ville give parter, der har fri proces, et
medansvar for sagens omkostninger, og bidrage til ligestilling med parter,
der ikke har fri proces.
3
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 903: Spm. om ministeren vil redegøre for udviklingen i antal sager med fri proces de seneste 10 år, til justitsministeren
1673440_0004.png
Det fremgår af lovens forarbejder, at Justitsministeriet ikke fandt grundlag
for at foreslå en egenbetaling for fri proces. I lyset heraf og under hensyn
til de økonomiske konsekvenser for staten, fandt Justitsministeriet endvi-
dere ikke grundlag for at lempe de økonomiske betingelser for fri proces.
Der blev dog på baggrund af en anbefaling fra Retsplejerådet gennemført
en ændring af forholdet mellem dækning via en retshjælpsforsikring (eller
en anden forsikring, der dækker omkostningerne ved sagen) og fri proces,
således at der ikke gives fri proces, hvis parten har en retshjælpsforsikring,
der dækker den konkrete sag. Før lovændringen omfattede en bevilling til
fri proces alene de omkostninger ved sagen, der ikke var dækket af en
retshjælpsforsikring.
4.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af den del af spørgsmålet,
der vedrører udviklingen i antallet af sager med fri proces de seneste 10 år,
indhentet en udtalelse fra Domstolsstyrelsen og Civilstyrelsen.
Domstolsstyrelsen har oplyst følgende:
”Domstolsstyrelsen kan oplyse, at der i årene 2006–2015 blev
behandlet følgende antal civile sager med fri proces ved byret-
terne:
Note 1) Småsagsprocessen var en ny mulighed for at afvikle civile sager fra 2008.
Note 2) Første gang fri proces forekommer i forbuds-/påbudssager.
Note 3) Det er ikke muligt at opdele ægteskabssager, familieansvarssager og alm. officialmak-
sime, øvrige mm. i årene 2006-2008. Tallene er derfor opgjort samlet.
Domstolsstyrelsen kan endvidere oplyse, at der i årene 2006-
2015 blev behandlet følgende antal sager med fri proces ved
Sø- og Handelsretten:
Domstolsstyrelsen kan herudover oplyse, at der ikke kan træk-
kes statistik over antallet af sager med fri proces, der behandles
ved landsretterne og Højesteret.
4
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 903: Spm. om ministeren vil redegøre for udviklingen i antal sager med fri proces de seneste 10 år, til justitsministeren
1673440_0005.png
Det fremgår af oversigten over civile sager med fri proces ved
byretterne, at der i perioden fra 2006 til 2015 har været et fald i
antallet af sager med fri proces. Domstolsstyrelsen kan i den
forbindelse oplyse, at en årsag hertil kan være, at der har været
et generelt fald i antallet af civile sager ved byretterne, hvilket
naturligt afspejler sig i antallet af sager med fri proces. I 2006
modtog byretterne således 63.171 civile sager, mens dette tal
var faldet til 45.773 civile sager i 2015.”
Civilstyrelsen har oplyst følgende:
”Civilstyrelsen kan oplyse, at de ændrede regler om fri proces,
der trådte i kraft den 1. januar 2007, medfører, at det ikke er
muligt at foretage en reel sammenligning af antallet af ansøg-
ninger og bestillinger henholdsvis før og efter 2007.
Civilstyrelsen har i nedenstående tabel anført antallet af nye
ansøgninger om fri proces og antallet af meddelte bevillinger
for årene 2007 til 2015. Civilstyrelsen gør opmærksom på, at
2007 var et atypisk år, idet Civilstyrelsen overtog mere end
1000 ubehandlede sager om fri proces, indgivet til Statsfor-
valtningerne i 2006 i henhold til de dagældende regler.”
Fri proces
Ansøgninger
Bevillinger
2007
6543
1493
2008
5138
1824
2009
4528
1601
2010
4490
1435
2011
4366
1294
2012
3920
1205
2013
3851
1266
2014
3724
1075
2015
3321
1226
5.
Det er vigtigt, at alle borgere har adgang til domstolene, uanset deres
økonomiske forhold.
Som det fremgår af Domstolsstyrelsens bidrag har der i perioden fra 2006
til 2015 været et fald i antallet af sager med fri proces. Det fremgår i over-
ensstemmelse hermed af bidraget fra Civilstyrelsen, at der i perioden fra
2007 har været et fald i antallet af ansøgninger om fri proces. Det er Dom-
stolsstyrelsens vurdering, at en årsag til faldet i antallet af sager med fri
proces kan være, at der i perioden har været et generelt fald i antallet af ci-
vile sager ved byretterne, idet dette vil afspejle sig i antallet af sager med
fri proces.
Reglerne om fri proces blev – som det fremgår ovenfor – ændret i 2005,
således at der ikke gives fri proces, hvis parten har en retshjælpsforsikring,
der dækker den konkrete sag.
5
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 903: Spm. om ministeren vil redegøre for udviklingen i antal sager med fri proces de seneste 10 år, til justitsministeren
Langt de fleste borgere har i dag en retshjælpsforsikring, der kan bidrage
til at dække udgifterne ved at føre en retssag ved domstolene. Retshjælps-
forsikringen suppleres herefter af reglerne om fri proces, der giver mulig-
hed for at meddele fri proces i tilfælde, hvor sagens omkostninger ikke kan
holdes inden for forsikringens maksimum.
Borgere, der ikke har en retshjælpsforsikring, som dækker omkostningerne
ved sagen, kan meddeles fri proces, såfremt retsplejelovens betingelser er
opfyldt. Som det fremgår ovenfor, er der desuden hjemmel til at meddele
fri proces, når særlige grunde taler for det, selv om de almindelige betin-
gelser herfor ikke er opfyldt.
Jeg finder på baggrund heraf ikke, at der på nuværende tidspunkt er anled-
ning til at foreslå ændringer af de gældende regler i retsplejeloven om fri
proces.
6