Retsudvalget 2015-16
REU Alm.del
Offentligt
1684995_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Folketinget
Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
8. november 2016
Politikontoret
Morten Tønning
2016-0032/38-0141
2078186
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 947 (Alm. del), som Folketin-
gets Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalg har stillet til justitsmini-
steren den 20. september 2016. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Mar-
tin Henriksen (DF).
Søren Pind
/
Jesper Jarnit
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 897: Spm. om ministeren vil kommentere artiklen Politi i undertal: Måtte lade ballademagere gå bragt på JydskeVestkystens hjemmeside den 10. september 2016, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 947 (Alm. del) fra Folketingets Udlændinge- Integra-
tions- og Boligudvalg:
”Ministeren bedes kommentere artiklen "Politi i undertal måtte
lade ballademagere gå" JydskeVestkysten den 10. september
2016, samt oplyse om politiet, når politiet er truet og i mindre-
tal, må trække deres pistoler og afgive varselsskud med mulig-
hed for efterfølgende at afgive skud rettet mod den eller de
personer, der truer og/eller forhindrer politiet i at udføre deres
arbejde?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet føl-
gende udtalelse fra Rigspolitiet:
”Rigspolitiet kan oplyse, at politiets adgang til at anvende sky-
devåben er reguleret i lov nr. 956 af 20. august 2015 om politi-
et virksomhed (politiloven), som også – med undtagelse af pe-
berspray - regulerer politiets brug af de øvrige magtmidler,
dvs. stav, gas og hund.
Det følger af politilovens § 16, stk. 1, at politiets magtanven-
delse skal være nødvendig og forsvarlig og alene må ske med
midler og i en udstrækning, der står i rimeligt forhold til den
interesse, der søges beskyttet. Det skal indgå i vurderingen af
forsvarligheden, om magtanvendelsen indebærer risiko for, at
udenforstående kan komme til skade. Der er således et krav
om, at politiets magtanvendelse altid skal være nødvendig, pro-
portional og ske med de mindst mulige midler.
De særlige betingelser for anvendelsen af skydevåben fremgår
af politilovens § 17, stk. 1, hvorefter politiet kun må anvende
skydevåben med henblik på
1) at afværge et påbegyndt eller overhængende farligt angreb
på person,
2) at afværge overhængende fare i øvrigt for personers liv el-
ler for, at personer pådrager sig alvorlige helbredsskader,
3) at afværge et påbegyndt eller overhængende farligt angreb
på samfundsvigtige institutioner, virksomheder eller anlæg,
4) at sikre pågribelsen af personer, der har eller med rimelig
grund mistænkes for at have påbegyndt eller gennemført et
farligt angreb på person, medmindre der ikke skønnes at
være risiko for, at den pågældende på ny vil gøre sig skyl-
dig i et sådant angreb,
5) at sikre pågribelsen af personer, der har eller med rimelig
grund mistænkes for at have påbegyndt eller gennemført et
2
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 897: Spm. om ministeren vil kommentere artiklen Politi i undertal: Måtte lade ballademagere gå bragt på JydskeVestkystens hjemmeside den 10. september 2016, til justitsministeren
farligt angreb på samfundsvigtige institutioner, virksomhe-
der eller anlæg, eller
6) at sikre pågribelsen af personer, der har eller med rimelig
grund mistænkes for at have begået alvorlige forbrydelser
mod statens selvstændighed og sikkerhed, mod statsforfat-
ningen eller de øverste statsmyndigheder.
Før politiet afgiver skud, der indebærer risiko for skade på per-
son, skal det så vidt muligt først ved advarselsråb og dernæst
ved varselsskud tilkendegives vedkommende, at politiet har til
hensigt at skyde, hvis ikke politiets påbud efterkommes. Det
skal endvidere så vidt muligt sikres, at vedkommende har mu-
lighed for at efterkomme påbuddet, jf. politilovens § 17, stk. 2.
Er der nærliggende risiko for, at udenforstående kan blive
ramt, må der kun skydes i yderste nødsfald, jf. politilovens §
17, stk. 3.
En polititjenestemand, der er under direkte kommando, må kun
anvende skydevåben efter ordre fra en leder, medmindre der
foreligger en situation som nævnt i stk. 1, nr. 1 eller nr. 2, jf. §
17. stk. 4.
Det vil i hvert enkelt tilfælde bero på en vurdering af de kon-
krete omstændigheder, om betingelserne for at bringe et magt-
middel – herunder skydevåben – i anvendelse er opfyldt.
Brug af skydevåben er imidlertid det mest indgribende magt-
middel, som politiet råder over, og der skal derfor, som der re-
degjort for, foreligge særligt farlige omstændigheder, førend
det vil være proportionalt at anvende skydevåben. De mindre
indgribende magtmidler vil således i langt de fleste tilfælde
være tilstrækkelige.
Det kan tilføjes, at Rigspolitiet – baseret på den beskrivelse af
den konkrete episode, som er indeholdt i artiklen – ikke har
grundlag for at antage, at der forelå en situation, hvor anven-
delse af skydevåben ville have været berettiget.”
Der henvises i øvrigt til Justitsministeriets samtidige besvarelse af spørgs-
mål nr. 914 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg.
3