Retsudvalget 2015-16
REU Alm.del
Offentligt
1670180_0001.png
Administrationsafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
24. juni 2016
Koncernstyringskontoret
Sara Stensgård
2016-0030-4580
1974286
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 648 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 30. maj 2016. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Søren Pind
/
Andreas Langsted
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 871: Spm. om der er tale om et samlet forløb og gennemsnitlig sagsbehandlingstid, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 648 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren redegøre for, hvilke muligheder borgeren har
for at klage over Erstatningsnævnets lange sagsbehandlingstid,
der fremgår af henvendelsen, jf. REU alm. del – bilag 212
(2014-15 (1. samling))?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Erstatningsnævnet, der har oplyst følgende:
”Erstatningsnævnet skal indledningsvist bemærke, at nævnet
ikke er enig i, at nævnet har haft en lang sagsbehandlingstid i
den sag, der er omtalt i Folketingets Retsudvalgs bilag 212
(Alm. del (2014-15 (1. samling))). Nævnet er derimod enig i,
at sagen har strakt sig over en lang periode. Det skyldes imid-
lertid, at skadelidtes erhvervsmæssige situation endnu ikke er
endeligt afklaret. Der henvises i det hele til nævnets bemærk-
ninger til brug for besvarelsen af spørgsmål nr. 647.
Erstatningsnævnet kan i øvrigt oplyse, at nævnet træffer den
endelige administrative afgørelse i de sager, der indbringes for
nævnet. Det fremgår af § 16 i offererstatningsloven. Nævnets
afgørelse kan således ikke indbringes for højere administrativ
myndighed.
Såfremt en ansøger er utilfreds med sagsbehandlingstiden i Er-
statningsnævnet, kan den pågældende rette henvendelse til Fol-
ketingets Ombudsmand.”
2