Retsudvalget 2015-16
REU Alm.del
Offentligt
1669518_0001.png
ØKONOMIDIREKTØREN
29. SEPTEMBER 2016
Opfølgning på artikler i dagbladet BT om brugen af konsulentfirma-
erne
Dynamic Approach
og
just training
I forlængelse af kritiske artikler i BT om Rigspolitiets brug af to konsulentfirmaer
siden 2011 har Rigspolitiets Koncernservice udarbejdet en intern redegørelse for
forløbet. Denne redegørelse er blevet gennemgået af Kammeradvokaten, som har
udarbejdet en vurdering af redegørelsen.
Kammeradvokaten konkluderer, at Rigspolitiet i strid med udbudsreglerne og de
generelle forvaltningsretlige forpligtelser har indgået en række kontrakter med de
to konsulentvirksomheder, uden at kontrakterne har været udbudt eller på anden
måde konkurrenceudsat. Hovedparten af aftalerne i perioden burde således have
været udbudt eller, for de aftaler der ikke har været omfattet af udbudsdirektivet,
annonceret i henhold til tilbudsloven.
Af redegørelsen fra Koncernservice fremgår, som Rigspolitiet i forvejen havde
konstateret, at enkelte aftaler i strid med reglerne ved en fejl ikke er blevet ud-
budt. Redegørelsen peger på, at det for hovedparten af de øvrige aftaler med kon-
sulentfirmaerne ikke har været muligt at gennemføre udbud, da der på aftaletids-
punktet ikke var et tilstrækkeligt overblik over opgavernes karakter og omfang,
hvorfor der ikke har kunnet udarbejdes et retvisende udbudsmateriale. I stedet er
der over årene indgået et antal mindre aftaler under tærskelværdien for annonce-
ring på 500.000 kr. Det har været Koncernservices opfattelse, at dette kunne ske
inden for udbudsreglerne, fordi aftalerne blev betragtet som vedrørende selv-
stændige, afgrænsede opgaver.
Kammeradvokaten finder imidlertid ikke, at der er dokumentation for, at det på
tidspunktet for indgåelse af kontrakterne retmæssigt blev vurderet, at værdien af
samarbejdet med konsulentfirmaerne i en nær tidsmæssig sammenhæng ikke ville
overstige de gældende tærskelværdier for udbud. Det er samtidig Kammeradvo-
katens vurdering, at de omfattede opgaver har en karakter, så der ikke har været
grundlag for at opdele løsningen af dem i selvstændige aftaler.
Kammeradvokaten peger endvidere på, at Rigspolitiet ikke kan dokumentere at
have foretaget en tilpas afsøgning af markedet og herigennem sikret, at indkøbe-
ne er sket til den bedste kvalitet og til den bedste pris.
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 861: Spm. om oversendelse af redegørelse for de forhold, der er beskrevet i artiklen Hæderkronet politichef afsløret: forgyldte venner med 20 mio. kr., BT, den 26/6-2016, til justitsministeren
1669518_0002.png
Det må på baggrund af Kammeradvokatens konklusion beklageligvis konstateres,
at efterlevelsen af udbudsreglerne har været utilstrækkelig, og at det ikke har væ-
ret muligt at tilvejebringe dokumentation for, at ydelserne er modtaget på mar-
kedsvilkår. Det må ligeledes konkluderes, at administrationen af udbudsreglerne i
Koncernservice, som har det overordnede ansvar for politiets indkøb og udbud,
har baseret sig på en for lempelig fortolkning af regelgrundlaget. Dette giver an-
ledning til grundige overvejelser om, hvordan der kan skabes størst mulig sikker-
hed for, at indgåelse af konsulentaftaler sker under efterlevelse af udbudsregler-
ne.
Kammeradvokaten peger også på, at der for flere af ydelserne fra de to konsulent-
firmaer er sket forudbetaling. Rigspolitiet har – blandt andet som følge af en un-
dersøgelse fra Rigsrevisionen i 2014 omkring periodisering – i forvejen været
opmærksom på dette problem, og det er blevet indskærpet over for Koncernser-
vice, at der ikke må ske forudbetaling af ydelser. Siden har der ikke kunnet kon-
stateres sådanne forudbetalinger.
I forhold til de andre problemstillinger, som er blevet fremført i artiklerne i dag-
bladet BT, har Rigspolitiet ikke fundet dokumentation, der understøtter de frem-
satte påstande.
Mest væsentligt er der ikke fundet nogen form for dokumentation for, at aftalerne
skulle være tildelt de to konsulentfirmaer som vennetjenester eller ud fra kompe-
tencemæssigt usaglige hensyn. Afdelingschefen for Koncernservice har oplyst, at
der udelukkende har været en rent faglig relation til de involverede konsulentfir-
maer. Rigspolitiet har fuld tillid til afdelingschefens forklaring.
Rigspolitiet finder heller ikke grundlag for den i BT fremførte påstand om, at de
opnåede priser har været urimeligt høje. Denne vurdering baserer sig på redegø-
relsens prissammenligninger, erfaringerne med konsulentpriser i øvrigt samt den
oplevede kvalitet af leverancerne. Rigspolitiet kan dog fuldt ud tilslutte sig
Kammeradvokatens opfattelse af, at det er problematisk, at den markedsafdæk-
ning, som er beskrevet i redegørelsen, ikke er dokumenteret.
I forbindelse med Koncernservices gennemgang af sagen er der endvidere frem-
kommet oplysninger om, at tilsvarende manglende fuldstændig efterlevelse af
udbudsreglerne også kan genfindes for anvendelsen af konsulentfirmaet
Strand-
gadekonsulenterne,
som ligesom
just training og Dynamiv Approach
har leveret
betydelig bistand til gennemførelsen af effektiviseringsprojekterne i Koncernser-
vice.
Side 2
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 861: Spm. om oversendelse af redegørelse for de forhold, der er beskrevet i artiklen Hæderkronet politichef afsløret: forgyldte venner med 20 mio. kr., BT, den 26/6-2016, til justitsministeren
1669518_0003.png
Tilsvarende blev der i 2012 indgået en kontrakt med konsulenten Bodil Fogh
Hansen til en værdi, som lå under grænsen for udbud, men som burde have været
annonceret. I forbindelse med gennemgangen af sagen er der fremkommet mails
fra en tidligere medarbejder i indkøbsfunktionen, som har stillet spørgsmålstegn
ved det udbudsretlige grundlag for indgåelse af kontrakten med Bodil Fogh Han-
sen. Det har ikke været muligt at afklare, hvorfor kontrakten alligevel blev indgå-
et, og hvorfor spørgsmålet ikke gav anledning til at overveje den daværende
praksis.
Sammenfattende må Rigspolitiet beklageligvis konstatere, at efterlevelsen af ud-
budsreglerne samt overholdelse af almindelige krav til god forvaltning i adskilli-
ge tilfælde har været utilstrækkelig.
Det skal dog samtidig fremhæves, at de fundne problemer helt overvejende ved-
rører perioden fra 2011 og frem til indførelsen af Rigspolitiets retningslinjer for
indkøb af konsulentydelser i maj 2014.
Problemerne i den første del af perioden hænger formentlig også sammen med, at
Koncernservice fra 2011 og frem var ansvarlig for en omfattende effektivise-
rings- og besparelsesproces, som skulle gennemføres som led i implementeringen
af den daværende flerårsaftale for politiet og anklagemyndigheden, samtidig med
at afdelingen skulle opbygge sine kompetencer. For at understøtte processen an-
vendtes betydelig ekstern konsulentbistand, som har medvirket til at sikre særde-
les gode resultater. Det gælder implementeringen af de omfattende effektivise-
ringsindsatser vedrørende køretøjer, indkøb og udlicitering af politiets service-
funktioner, som afdelingen har haft ansvaret for. Og det gælder opbygningen af
en professionel organisation, som løbende sikrer politiets organisation effektive
ydelser på sine ansvarsområder.
Selv hvis der ses bort fra den manglende efterlevelse af udbudsreglerne er det ik-
ke hensigtsmæssigt, at løsningen af meget centrale opgaver for politiet over en
periode på ca. fem år vedvarende er sket med omfattende bistand fra eksterne
konsulenter, herunder at aftalerne overvejende er indgået med tre firmaer.
Fremadrettede tiltag
Rigspolitiet ønsker at være et foregangseksempel i staten, når det drejer sig om
gennemførelse af effektive indkøb, som sker i fuld overensstemmelse med ud-
budsreglerne og med overholdelse af de forvaltningsretlige forpligtelser.
Rigspolitiet vil derfor iværksætte følgende:
Side 3
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 861: Spm. om oversendelse af redegørelse for de forhold, der er beskrevet i artiklen Hæderkronet politichef afsløret: forgyldte venner med 20 mio. kr., BT, den 26/6-2016, til justitsministeren
1669518_0004.png
Justere politiets interne retningslinjer for konsulentindkøb på baggrund af
allerede iværksat controlling-undersøgelse
Flytte indkøbsfunktionen fra Koncernservice
Styrke controllingfunktionen og dens fokus på efterlevelse af udbudsreg-
lerne.
Side 4
Det er foreløbigt vurderingen, at de retningslinjer for indkøb af konsulentydelser
fra 2014, som Rigspolitiet fastsatte og udmeldte i maj 2014, har medført væsent-
ligt større sikkerhed for overholdelse af udbudsreglerne. Rigspolitiet har iværksat
en undersøgelse, som gennemføres af Rigspolitiets controllingfunktion, med det
formål at afklare, om de nye retningslinjer virker efter hensigten. Blandt andet i
lyset af Kammeradvokatens vurdering vil der være særligt fokus på, at der ikke
sker opdeling af kontrakter, som kunne være sammenlagt, samt at der sker den
fornødne dokumentation af de centrale overvejelser og beslutninger i forbindelse
med konsulentindkøb.
På baggrund af undersøgelsen og Kammeradvokatens konklusioner vil Rigspoli-
tiet justere retningslinjerne for indkøb af konsulentydelser. Konklusionerne fra
Kammeradvokatens gennemgang vil dog med øjeblikkelig virkning indgå som
grundlag for den udbudsmæssige afklaring, som indkøbsfunktionen bistår politi-
ets organisation med i forbindelse med indkøb af konsulenter mv.
Rigspolitiets indkøbsfunktion – som blandt andet har ansvaret for centrale indkøb
samt rådgivning om konkrete indkøb og udbud, herunder om regelgrundlaget –
vil blive flyttet fra Koncernservice. Det sker som konsekvens af, at forløbet har
vist, at det er uhensigtsmæssigt at have ansvaret for indkøbsfunktionen placeret et
sted i organisationen, som selv i betydeligt omfang har behov for at anvende kon-
sulenter. Samtidig vurderes den konstaterede manglende regelefterlevelse i Kon-
cernservice at risikere at svække indkøbsfunktionens mulighed for på troværdig
vis i dialogen med aktører i organisation, som ønsker at indkøbe konsulentbi-
stand, at indtage rollen som garant for efterlevelse af udbudsreglerne.
For yderligere at sikre regelefterlevelsen vil Rigspolitiet styrke controllingfunk-
tionen og dennes fokus på indkøbs- og udbudsområdet. Forløbet peger således
også på, at der er behov for et øget fokus i Rigspolitiets ledelse på, at konsulent-
anvendelse sker inden for udbudsreglerne, og at almindelige administrative pro-
cedurer for dokumentation bliver efterlevet. En styrket controlling skal bidrage
til, at afvigelser fra reglerne hurtigt og tydeligt fremlægges for ledelsen.