Retsudvalget 2015-16
REU Alm.del
Offentligt
1693368_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
25. november 2016
Politikontoret
Tine Rahr Kristensen
2016-0030-4773
2146131
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 848 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 30. august 2016.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Søren Pind
/
Jesper Jarnit
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 851: Spm. om ministeren vil ændre lovgivningen, så politiet får flere beføjelser, til justitsministeren
1693368_0002.png
Spørgsmål nr. 848 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Hvorfor kan politiet ikke ransage en bygning, hvor man ved
hjælp af GPS kan spore en stjålen genstand til?”
Svar:
1.
Politiet kan foretage ransagning af boliger og andre husrum, dokumen-
ter, papirer og lignende samt indholdet af aflåste genstande, jf. retspleje-
lovens § 793, stk. 1, nr. 1. Politiet kan endvidere efter § 793, stk. 1, nr. 2,
foretage ransagning af andre genstande samt lokaliteter uden for husrum.
Det følger af § 793, stk. 2, at undersøgelser af lokaliteter eller genstande,
som er frit tilgængelige for politiet, ikke er omfattet af reglerne om ransag-
ning.
Ransagning af husrum, andre lokaliteter eller genstande, som en mistænkt
har rådighed over, må kun foretages, hvis den pågældende med rimelig
grund er mistænkt for en lovovertrædelse, der er undergivet offentlig påta-
le, og ransagningen må antages at være af væsentlig betydning for efter-
forskningen, jf. § 794, stk. 1.
Ved ransagning omfattet af § 793, stk. 1, nr. 1, dvs. bl.a. af boliger og an-
dre husrum, kræves tillige, enten at sagen angår en lovovertrædelse, der
efter loven kan medføre fængselsstraf, eller at der er bestemte grunde til at
antage, at bevis i sagen eller genstande, der kan beslaglægges, kan findes
ved ransagningen, jf. § 794, stk. 2.
Ransagning af husrum, andre lokaliteter eller genstande, som en person,
der ikke er mistænkt, har rådighed over, kan ske med samtykke fra den
pågældende. I så fald er ransagningen i medfør af § 795, stk. 1, 1. pkt.,
ikke omfattet af retsplejelovens kapitel om ransagning. Er der ikke givet
samtykke, kan ransagning af husrum, andre lokaliteter eller genstande,
som en person, der ikke er mistænkt, har rådighed over, kun ske, såfremt
efterforskningen vedrører en lovovertrædelse, der efter loven kan medføre
fængselsstraf, og der er bestemte grunde til at antage, at bevis i sagen eller
genstande, der kan beslaglægges, kan findes ved ransagningen, jf. § 795,
stk. 1, 2. pkt.
Ransagning må ifølge § 797, stk. 1, ikke foretages, såfremt det efter under-
søgelsens formål, sagens betydning og den krænkelse og ulempe, som un-
dersøgelsen må antages at forvolde, ville være et uforholdsmæssigt ind-
greb. Ransagningen skal således være proportional.
2
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 851: Spm. om ministeren vil ændre lovgivningen, så politiet får flere beføjelser, til justitsministeren
Disse betingelser hænger sammen med, at ransagning grundlæggende er et
betydeligt indgreb i husfreden og privatlivets fred.
Det følger af § 796, stk. 1, at afgørelse om ransagning vedrørende de i
§ 793, stk. 1, nr. 2, nævnte genstande eller lokaliteter, som en mistænkt har
rådighed over, træffes af politiet. I andre tilfælde træffes afgørelse om
ransagning ved rettens kendelse, jf. § 796, stk. 2. Politiet kan dog træffe
beslutning om at foretage ransagningen, såfremt undersøgelsens øjemed
ville forspildes, hvis retskendelse skulle afventes, jf. § 796, stk. 3. I disse
tilfælde forelægger politiet, hvis den, hvis husrum, lokaliteter eller gen-
stande ransagningen retter sig mod, fremsætter anmodning herom, snarest
muligt og senest inden 24 timer sagen for retten, der ved kendelse afgør,
om indgrebet kan godkendes. Politiet kan endvidere træffe beslutning om
at foretage ransagningen, hvis den mistænkte, hvis husrum, lokaliteter eller
genstande ransagningen retter sig mod, meddeler skriftligt samtykke hertil,
jf. § 796, stk. 5.
2.
Sporings- og lokaliseringstjenester såsom tjenesten ”Find min iPhone”,
der kan anvendes på en række elektroniske genstande, gør det i visse til-
fælde muligt at finde frem til den geografiske placering af f.eks. en mobil-
telefon eller computer, der er tabt eller stjålet. Med tjenesten er det bl.a.
muligt at se på et kort, hvor genstanden er lokaliseret, låse genstanden, så
den ikke kan anvendes, og få genstanden til at udsende en høj lyd, så den
lettere kan lokaliseres.
Politiet er generelt meget opmærksom på de efterforskningsmuligheder,
der følger af sporings- og lokaliseringstjenester, og politiet vurderer løben-
de, hvordan efterforskningen i sager, hvor stjålne genstande kan lokalise-
res via denne type tjenester, kan optimeres. Det bemærkes i den forbindel-
se, at politiet i en række tilfælde – hvor oplysningerne har været tilstræk-
keligt præcise – har lokaliseret stjålne genstande ved hjælp af forskellige
sporingstjenester.
Politiet har endvidere udarbejdet en servicedeklaration om tyveri af gen-
stande, der kan spores via sporings- og lokaliseringstjenester, hvoraf det
fremgår, at politiet efter de nærmere regler i retsplejeloven kan foretage
ransagning som led i efterforskningen, hvis det er muligt at finde frem til
den geografiske placering af en stjålen genstand. Det beror imidlertid i
hvert enkelt tilfælde på en konkret vurdering, om betingelserne for at fore-
tage en ransagning er opfyldt.
3
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 851: Spm. om ministeren vil ændre lovgivningen, så politiet får flere beføjelser, til justitsministeren
1693368_0004.png
Politiet foretager i den forbindelse en umiddelbar vurdering af validiteten
af det pågældende sporingssystem, herunder i forhold til systemets præci-
sion mv., ligesom politiet vil prioritere anmeldelsen alt efter forholdets ka-
rakter, herunder i forhold til genstandens værdi og det strafbare forhold,
som der er mistanke om.
Servicedeklarationen er tilgængelig på politiets hjemmeside,
www.poli-
ti.dk,
og vedlægges som udskrift til Retsudvalgets orientering.
3.
Der har i medierne for nyligt været omtale af en konkret episode, hvor
en person ved hjælp af en stjålen mobiltelefons sporings- og lokaliserings-
tjeneste havde lokaliseret telefonen til Avnstrup Asylcenter i Hvalsø. Det
fremgår, at politiet i den forbindelse over for personen oplyste, at de ikke
kunne ransage, fordi personen alene kunne angive, hvilken bygning telefo-
nen lå i.
Justitsministeriet har fra Rigspolitiet om den konkrete episode fået oplyst,
at vedkommende af Midt- og Vestsjællands Politi blev gjort bekendt med,
at den pågældende adresse, som telefonen var lokaliseret til, var et asyl-
center med bygninger i fire etager med mange værelser, og at politiet der-
for ikke i forhold til hvert af de værelser, det ville være relevant at ransage,
vurderede at have det fornødne grundlag for at foretage ransagning med
henblik på at finde den stjålne telefon.
Det er ofte vanskeligt ud fra GPS-oplysninger, der tilvejebringes via spor-
ings- og lokaliseringstjenester, præcist at fastlægge, hvor tabte eller stjålne
genstande befinder sig, idet sporingen er dynamisk med varierende grader
af nøjagtighed, ligesom pejlingen alene er horisontal og ikke vertikal, og
dermed ikke indeholder nærmere oplysning om, i hvilken højde sporings-
signalet er afgivet.
Det vil således ofte alene være muligt at spore en stjålen genstand til et
nærmere afgrænset område, og ikke til en mere specifik lokalitet. Hvis der
således er tale om en etageejendom eller en anden beboelsesejendom med
høj beboertæthed, vil det typisk ikke være muligt at fastlægge med til-
strækkelig præcision, i hvilken specifik bolig den stjålne genstand befinder
sig.
Justitsministeriet kan afslutningsvist henvise til ministeriets notat af 4. juli
2014 om tyveri af genstande, der kan spores via sporings- og lokaliserings-
4
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 851: Spm. om ministeren vil ændre lovgivningen, så politiet får flere beføjelser, til justitsministeren
tjenester. Notatet blev oversendt til Retsudvalget ved Justitsministeriets
besvarelse af 7. juli 2014 af spørgsmål nr. 839 (Alm. del) fra udvalget.
5