Retsudvalget 2015-16
REU Alm.del
Offentligt
1693381_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
4. juli 2014
Politikontoret
Inge Birgitte Møberg
2014-19203-0350
1088506
Notat om stjålne genstande, der kan spores via sporings- og
lokaliseringstjenester
1.
Politiet kan foretage ransagning af boliger og andre husrum,
dokumenter, papirer og lignende samt indholdet af aflåste genstande, jf. §
793, stk. 1, nr. 1. Politiet kan endvidere efter § 793, stk. 1, nr. 2, foretage
ransagning af andre genstande samt lokaliteter uden for husrum. Det følger
af § 793, stk. 2, at undersøgelser af lokaliteter eller genstande, som er frit
tilgængelige for politiet, ikke er omfattet af reglerne om ransagning.
Ransagning af husrum, andre lokaliteter eller genstande, som en mistænkt
har rådighed over, må kun foretages, hvis den pågældende med rimelig
grund er mistænkt for en lovovertrædelse, der er undergivet offentlig
påtale, og ransagningen må antages at være af væsentlig betydning for
efterforskningen, jf. § 794, stk. 1.
Ved ransagning omfattet af § 793, stk. 1, nr. 1, dvs. bl.a. af boliger og
andre husrum, kræves tillige, enten at sagen angår en lovovertrædelse, der
efter loven kan medføre fængselsstraf, eller at der er bestemte grunde til at
antage, at bevis i sagen eller genstande, der kan beslaglægges, kan findes
ved ransagningen, jf. § 794, stk. 2.
Ransagning af husrum, andre lokaliteter eller genstande, som en person,
der ikke er mistænkt, har rådighed over, kan ske med samtykke fra den
pågældende. I så fald er ransagningen i medfør af § 795, stk. 1, 1. pkt.,
ikke omfattet af retsplejelovens kapitel om ransagning. Er der ikke givet
samtykke, kan ransagning af husrum, andre lokaliteter eller genstande,
som en person, der ikke er mistænkt, har rådighed over, kun ske, såfremt
efterforskningen vedrører en lovovertrædelse, der efter loven kan medføre
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 850: Spm. om det er hensigtsmæssigt i forhold til borgernes retsfølelse, at politiet ikke har mulighed for at hjælpe med at få deres stjålne genstande tilbage, til justitsministeren
fængselsstraf, og der er bestemte grunde til at antage, at bevis i sagen eller
genstande, der kan beslaglægges, kan findes ved ransagningen, jf. § 795,
stk. 1, 2. pkt.
Ransagning må ifølge § 797, stk. 1, ikke foretages, såfremt det efter
undersøgelsens formål, sagens betydning og den krænkelse og ulempe,
som undersøgelsen må antages at forvolde, ville være et uforholdsmæssigt
indgreb. Ransagningen skal således være proportional.
Disse betingelser hænger sammen med, at ransagning grundlæggende er et
indgreb i husfreden og privatlivets fred.
Det følger af § 796, stk. 1, at afgørelse om ransagning vedrørende de i
§ 793, stk. 1, nr. 2, nævnte genstande eller lokaliteter, som en mistænkt har
rådighed over, træffes af politiet. I andre tilfælde træffes afgørelse om
ransagning ved rettens kendelse, jf. § 796, stk. 2. Politiet kan dog træffe
beslutning om at foretage ransagningen, såfremt undersøgelsens øjemed
ville forspildes, hvis retskendelse skulle afventes, jf. § 796, stk. 3. I disse
tilfælde forelægger politiet, hvis den, hvis husrum, lokaliteter eller
genstande ransagningen retter sig mod, fremsætter anmodning herom,
snarest muligt og senest inden 24 timer sagen for retten, der ved kendelse
afgør, om indgrebet kan godkendes. Politiet kan endvidere træffe
beslutning om at foretage ransagningen, hvis den mistænkte, hvis husrum,
lokaliteter eller genstande ransagningen retter sig mod, meddeler skriftligt
samtykke hertil, jf. § 796, stk. 5.
2.
Sporings- og lokaliseringstjenester såsom tjenesten ”Find min iPhone”,
der kan anvendes på en række elektroniske genstande, gør det i visse
tilfælde muligt at finde frem til den geografiske placering af f.eks. en
mobiltelefon eller computer, der er tabt eller stjålet. Med tjenesten er det
bl.a. muligt at se på et kort, hvor genstanden er lokaliseret, låse
genstanden, så den ikke kan anvendes, og få genstanden til at udsende en
høj lyd, så den lettere kan lokaliseres.
Politiet er generelt meget opmærksom på de efterforskningsmuligheder,
der følger af sporings- og lokaliseringstjenester, og politiet vurderer
løbende, hvordan efterforskningen i sager, hvor stjålne genstande kan
lokaliseres via denne type tjenester, kan optimeres. Det bemærkes i den
forbindelse, at politiet i en række tilfælde – hvor oplysningerne har været
tilstrækkeligt præcise – har lokaliseret stjålne genstande ved hjælp af
forskellige sporingstjenester.
2
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 850: Spm. om det er hensigtsmæssigt i forhold til borgernes retsfølelse, at politiet ikke har mulighed for at hjælpe med at få deres stjålne genstande tilbage, til justitsministeren
1693381_0003.png
Politiet har endvidere udarbejdet en servicedeklaration om tyveri af
genstande, der kan spores via sporings- og lokaliseringstjenester, hvoraf
det fremgår, at politiet efter de nærmere regler i retsplejeloven kan
foretage ransagning som led i efterforskningen, hvis det er muligt at finde
frem til den geografiske placering af en stjålen genstand. Det beror
imidlertid i hvert enkelt tilfælde på en konkret vurdering, om det er
efterforskningsmæssigt relevant at foretage en ransagning, og om
betingelserne for at foretage en ransagning i givet fald er opfyldt.
Politiet foretager i den forbindelse en umiddelbar vurdering af validiteten
af det pågældende sporingssystem, herunder i forhold til systemets
præcision mv., ligesom politiet vil prioritere anmeldelsen alt efter
forholdets karakter, herunder i forhold til genstandens værdi, det strafbare
forhold, som der mistanke om, og politiets opgaver i øvrigt.
Servicedeklarationen er tilgængelig på politiets hjemmeside,
www.politi.dk,
og vedlægges som udskrift til Retsudvalgets orientering.
3.
Det har fremgået af en række artikler fra efteråret 2013, at politiet i flere
tilfælde har afvist at foretage ransagninger i bygninger eller områder, som
stjålne genstande er blevet sporet til via sporings- og lokaliseringstjenester.
Der har bl.a. været tale om computere og mobiltelefoner, der er blevet
stjålet, og som efterfølgende har kunnet spores til Asylcenter Sandholm
via tjenesten ”Find min iPhone”.
Baggrunden for politiets disposition har været, at det ofte er vanskeligt ud
fra
GPS-oplysninger,
der
tilvejebringes
via
sporings-
og
lokaliseringstjenester, præcist at fastlægge, hvor tabte eller stjålne
genstande befinder sig i lokalemassen, idet sporingen er dynamisk med
varierende grader af nøjagtighed, ligesom pejlingen alene er horisontal og
ikke vertikal, og dermed ikke indeholder nærmere oplysning om, i hvilken
højde sporingssignalet er afgivet.
Det vil således ofte alene være muligt at spore en stjålen genstand til et
nærmere afgrænset område med et større antal husstande og beboere, f.eks.
en etageejendom med flere lejligheder, og dermed ikke til en specifik
lejlighed eller en specifik lokalitet.
De samme forhold gør sig gældende i forhold til Asylcenter Sandholm, der
er kendetegnet ved overvejende at blive brugt til beboelse, ved et stort
antal mindre lokaler i flere etager og ved høj beboertæthed.
3
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 850: Spm. om det er hensigtsmæssigt i forhold til borgernes retsfølelse, at politiet ikke har mulighed for at hjælpe med at få deres stjålne genstande tilbage, til justitsministeren
Disse omstændigheder vil ofte ikke give det tilstrækkelige grundlag for at
ransage samtlige husstande i området.
For så vidt angår situationen i Asylcenter Sandholm har Nordsjællands
Politi tidligere tilkendegivet, at politikredsen lægger vægt på at
tilrettelægge den politimæssige indsats på en sådan måde, at den lever op
til servicedeklarationen, og at kredsen fortsat følger de tekniske
muligheder, der løbende udvikles med henblik på at spore forskellige
former for teknisk udstyr.
Det bemærkes i forlængelse heraf, at Nordsjællands Politi ved flere
lejligheder har gennemført omfattende ransagningsaktioner i Asylcenter
Sandholm på baggrund af mistanke om tyveri, subsidiært hæleri, samt
overtrædelser af narkotikalovgivningen.
4.
Endelig bemærkes det, at indbrud i privat beboelse og hæleri, herunder
indsats mod udenlandske tilrejsende kriminelle, er udpeget som et
nationalt operativt indsatsområde for politiet i 2014.
Rigspolitiet og politikredsene drøfter løbende kriminalitetssituationen i
forhold til de enkelte asylcentre, herunder behovet for at iværksætte
særlige tiltag. Rigspolitiet har specifikt henledt politikredsenes
opmærksomhed på relevant politimæssig synlighed i forhold til
asylcentrene.
Det er Rigspolitiets vurdering, at de politikredse, som har asylcentre, er
særligt opmærksomme på eventuelle kriminalitetsproblemer i forhold til
asylansøgere og asylcentre.
Nordsjællands Politi har tidligere oplyst, at politikredsen i 2014 og 2015
vil arbejde aktivt på at forebygge borgernær kriminalitet og utryghed i
området omkring Asylcenter Sandholm og Udrejsecenter Sjælsmark.
Der er stor fokus på at komme kriminaliteten blandt asylansøgere til livs,
og der er taget en række konkrete politimæssige initiativer herfor, herunder
en markant styrkelse af den politimæssige tilstedeværelse i Asylcenter
Sandholm.
Nordsjællands Politi har endvidere tilkendegivet, at politikredsen anvender
alle tilgængelige og relevante efterforskningsskridt, ligesom kredsen
løbende arbejder med at gennemføre en kapacitetsopbygning og tilpasning
4
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 850: Spm. om det er hensigtsmæssigt i forhold til borgernes retsfølelse, at politiet ikke har mulighed for at hjælpe med at få deres stjålne genstande tilbage, til justitsministeren
af både organisatorisk og kompetencemæssig karakter med henblik på at
imødekomme borgernes berettigede forventning om en politimæssig
betjening af høj kvalitet.
5