Retsudvalget 2015-16
REU Alm.del
Offentligt
1582107_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh.:
Sagsnr.:
Dok.:
16. december 2015
Strafferetskontoret
Lasse Boje
2015-0030-3977
1805129
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 84 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 24. november 2015.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Søren Pind
/
Lasse Boje
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 84: Spm. om indførelse af en selvstændig stalkingparagraf i straffeloven, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 84 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren på baggrund af den nye engelske lovgivning
fra 2012 - The Protection of Freedoms Act (om stalking), som
har vist sig meget succesfuld, overveje at indføre en selvstæn-
dig stalkingparagraf i straffeloven?”
Svar:
Med lov nr. 112 af 3. februar 2012 om tilhold, opholdsforbud og bortvis-
ning (tilholdsloven) blev der indført en udtrykkelig bestemmelse om, at
stalking (systematisk og vedvarende forfølgelse eller chikane) er en skær-
pende omstændighed ved fastsættelse af straf for overtrædelse af tilhold,
opholdsforbud og bortvisning, som kan straffes med fængsel indtil 2 år.
Der findes således allerede i dag en selvstændig straffebestemmelse om
stalking i dansk ret, og det understreges samtidig med bestemmelsen, at
stalking er en alvorlig forbrydelse, der hører til blandt de groveste over-
trædelser af tilhold mv.
Hvis der med spørgsmålet sigtes til muligheden for at indføre en straffebe-
stemmelse om stalking, der – modsat den gældende straffebestemmelse –
ikke stiller krav om forudgående tilhold mv., kan det oplyses, at tilholdslo-
ven bygger på en betænkning fra Strafferetsplejeudvalget (1526/2011), der
under sit arbejde også overvejede denne mulighed.
Strafferetsplejeudvalget konkluderede imidlertid, at en ordning med politi-
tilhold mv. indebærer en bedre beskyttelse af den forurettede end en be-
stemmelse om straf uden forudgående tilhold, som ikke ville indebære
bedre muligheder for indgriben end adgangen til at give et tilhold. Det
skyldes bl.a., at der er lavere beviskrav med hensyn til tilhold end med
hensyn til straf.
En ny straffebestemmelse, der ikke stiller krav om forudgående tilhold
mv., vil med andre ord indebære en dårligere beskyttelse end den gælden-
de straffebestemmelse, og jeg ser på den baggrund ikke nogen grund til at
arbejde videre med en sådan bestemmelse.
2