Retsudvalget 2015-16
REU Alm.del
Offentligt
1660528_0001.png
Lovafdelingen
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
22. august 2016
Stats- og Menneskerets-
kontoret
HES
2016-0030-4761
2054159
UDKAST TIL TALE
til brug for besvarelsen af samrådsspørgsmål BY fra
Folketingets Retsudvalg den 16. juni 2016
Det talte ord gælder
Samrådsspørgsmål BY:
”Hvad er ministerens handlingsplan for at sikre offent-
ligt ansattes ytringsfrihed i praksis, set i lyset af FTF's
seneste medlemsundersøgelse om emnet?”
[Indledning]
1.
Det er afgørende for et velfungerede demokrati, at of-
fentligt ansatte deler deres viden i den offentlige debat.
Derfor skal vi værne om offentligt ansattes ytringsfri-
hed.
Offentligt ansatte kan bl.a. medvirke til at højne det fag-
lige niveau i den offentlige debat. F.eks. kan offentligt
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 835: Spm. om ministeren kan oversende udvalget sit talepapir fra samrådet den 25/8-16 om offentligt ansattes ytringsfrihed, til justitsministeren
ansatte bidrage med oplysninger om, hvilke praktiske
konsekvenser en given politisk beslutning har haft eller
kan forventes at ville få.
Regeringen er i fuld gang med opfølgningen på betænk-
ningen fra Udvalget om offentligt ansattes ytringsfrihed
og whistleblowerordninger, der kom i april sidste år.
[Betænkningen]
2.
Udvalget om offentligt ansattes ytringsfrihed og whi-
stleblowerordninger blev nedsat i 2013 af den daværen-
de regering.
Udvalget har haft en højesteretsdommer som formand
og har herudover været bredt sammensat med deltagelse
af bl.a. professorer fra universiteterne og repræsentanter
fra medierne og personaleorganisationerne.
Udvalget havde til opgave at vurdere, om der er behov
for en styrket informations- og rådgivningsindsats, lov-
givning om offentligt ansattes ytringsfrihed, øget ansæt-
telsesretlig beskyttelse af offentligt ansatte, der anven-
der deres ytringsfrihed, og etablering af et særligt nævn
til sikring af offentligt ansattes ytringsfrihed.
2
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 835: Spm. om ministeren kan oversende udvalget sit talepapir fra samrådet den 25/8-16 om offentligt ansattes ytringsfrihed, til justitsministeren
Udvalget skulle også belyse fordele og ulemper ved
whistleblowerordninger i den offentlige forvaltning og
vurdere behovet for sådanne ordninger.
3.
Udvalget afgav sin betænkning i april sidste år. Jeg
vil ikke gennemgå betænkningen i detaljer, men blot
opsummere nogle af de centrale anbefalinger og rege-
ringens stilling hertil.
Det drejer sig om anbefalingerne om whistleblowerord-
ninger og behovet for en styrket informationsindsats om
offentligt ansattes ytringsfrihed.
[Whistleblowerordninger]
4.
For så vidt angår whistleblowerordninger, fandt et
enigt udvalg, at der kan anføres hensyn både for og
imod oprettelse af whistleblowerordninger, men at der
ikke bør gennemføres generel lovgivning.
Udvalget fandt derudover, at behovet for whistleblower-
ordninger og hensigtsmæssigheden heraf varierer fra
myndighed til myndighed – bl.a. afhængigt af myndig-
hedens størrelse, typen af opgaver og eksisterende kon-
trolstrukturer.
3
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 835: Spm. om ministeren kan oversende udvalget sit talepapir fra samrådet den 25/8-16 om offentligt ansattes ytringsfrihed, til justitsministeren
På den baggrund anbefalede udvalget, at det i den en-
kelte myndighed overvejes, om det er hensigtsmæssigt
at etablere en whistleblowerordning.
Regeringen er enig med udvalgets enstemmige anbefa-
ling om, at der ikke indføres generel lovgivning om
whistleblowerordninger. Det bør være op til den enkelte
myndighed konkret at overveje, om der er behov for at
etablere en whistleblowerordning.
[Styrket informationsindsats om offentligt ansattes
ytringsfrihed]
5.
Udvalget fremhævede betydningen af en fortsat og
løbende informationsindsats om offentligt ansattes yt-
ringsfrihed.
Udvalget lagde særlig vægt på den lokale informations-
indsats på den enkelte arbejdsplads. Betænkningen in-
deholder ikke en facitliste for, hvordan den enkelte ar-
bejdsplads skal gribe opgaven an. Men udvalget angiver
meget konkret og håndgribeligt et katalog af forslag til,
hvordan denne opgave kan løftes lokalt. Eksempelvis
kan nævnes lokale informationsmøder, drøftelser i ar-
bejdsgrupper og idéfora og eventuel udpegning af loka-
4
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 835: Spm. om ministeren kan oversende udvalget sit talepapir fra samrådet den 25/8-16 om offentligt ansattes ytringsfrihed, til justitsministeren
le kontaktpersoner, der kan yde råd og vejledning i kon-
krete ytringssituationer.
Men udvalget fremhævede også personaleorganisatio-
nernes rolle i at sikre viden om og sætte fokus på offent-
ligt ansattes ytringsfrihed, f.eks. gennem afholdelse af
kurser, møder og andre medlemsarrangementer og gen-
nem oplysningskampagner.
Endelig fandt udvalget, at der også fra centralt hold
kunne tages initiativer til at styrke informationsniveauet
om offentligt ansattes ytringsfrihed. Udvalget pegede i
denne forbindelse på, at det kunne være hensigtsmæs-
sigt at genudgive vejledningen om offentligt ansattes yt-
ringsfrihed fra 2006. Som jeg kommer nærmere ind på
om lidt, så har regeringen taget denne opfordring til sig.
[Regeringens initiativer]
6.
Udvalget fremhævede, at styrkelsen af informations-
indsatsen om offentligt ansattes ytringsfrihed er et delt
ansvar mellem det lokale og centrale niveau og persona-
leorganisationerne.
Regeringen ønsker at leve op til sin del af ansvaret. Og
vi spilder ikke tiden. Regeringen er i fuld gang med
5
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 835: Spm. om ministeren kan oversende udvalget sit talepapir fra samrådet den 25/8-16 om offentligt ansattes ytringsfrihed, til justitsministeren
en række initiativer, der skal styrke og understøtte of-
fentligt ansattes ytringsfrihed i praksis.
Oplysningsindsatsen kommer til at foregå i to tempi:
I
første omgang
vil vi udgive en ny vejledning om of-
fentligt ansattes ytringsfrihed. Den nye vejledning er en
omskrevet udgave af den eksisterende vejledning om
offentligt ansattes ytringsfrihed.
Vejledningen har været i høring hen over sommeren hos
personaleorganisationerne, Moderniseringsstyrelsen og
Folketingets Ombudsmand. Det er min forventning, at
den nye vejledning vil blive offentliggjort inden for
nærmeste fremtid.
Målet er, at vejledningen skal fremstå i en mere lettil-
gængelig form. Det vil øge dens gennemslagskraft i for-
hold til den enkelte offentligt ansatte. Det vil endvidere
medvirke til at sikre, at vejledningen kan understøtte
oplysningsindsatsen lokalt på den enkelte arbejdsplads
og de tiltag, som personaleorganisationerne måtte tage
for at vejlede og oplyse om offentligt ansattes ytrings-
frihed.
6
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 835: Spm. om ministeren kan oversende udvalget sit talepapir fra samrådet den 25/8-16 om offentligt ansattes ytringsfrihed, til justitsministeren
Informations- og oplysningsindsatsen skal sikre, at of-
fentligt ansatte kender omfanget af deres rettigheder, så
de har tiltro til, at rettighederne også vil blive respekte-
ret i praksis.
Men vejledningen kan ikke stå alene. Derfor overvejer
vi for tiden, hvilke andre tiltag der kan iværksættes fra
centralt hold for at styrke oplysningsindsatsen.
De øvrige tiltag vil skulle koordineres med bl.a. perso-
naleorganisationerne, så vi sikrer os, at de får størst mu-
lig gennemslagskraft.
7.
Lad mig i øvrigt minde om, at jeg i maj i år sendte et
hyrdebrev som opfølgning på betænkningen til samtlige
ministerier, Kommunernes Landsforening og Danske
Regioner.
I hyrdebrevet orienterer jeg om regeringens beslutning
om at styrke informationsindsatsen om offentligt ansat-
tes ytringsfrihed og anmoder om, at der på de enkelte
arbejdspladser iværksættes relevante oplysningstiltag.
I hyrdebrevet har jeg samtidig opfordret ministerierne,
Kommunernes Landsforening og Danske Regioner til at
sørge for, at myndighederne inden for deres områder
7
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 835: Spm. om ministeren kan oversende udvalget sit talepapir fra samrådet den 25/8-16 om offentligt ansattes ytringsfrihed, til justitsministeren
overvejer, om det er hensigtsmæssigt at etablere en whi-
stleblowerordning.
[Afslutning]
8.
Lad mig afslutningsvis opsummere hovedpunkterne i
min besvarelse:
Ytringsfrihed er et centralt element i ethvert velfungere-
de demokrati. Derfor arbejder regeringen for at sikre yt-
ringsfriheden de bedst mulige vilkår i Danmark. Det
gælder i allerhøjeste grad også for de offentligt ansatte.
Regeringen har derfor taget en række initiativer som op-
følgning på betænkningen fra Udvalget om offentligt
ansattes ytringsfrihed og whistleblowerordninger.
Det drejer sig for det første om en styrket oplysnings-
og informationsindsats. Både fra centralt hold – med
den nye vejledning om offentligt ansattes ytringsfrihed,
som vil blive fulgt op af yderligere tiltag – og med op-
fordringer til en indsats lokalt på de enkelte arbejds-
pladser og fra personaleorganisationernes side.
For det andet har jeg i mit hyrdebrev fra maj måned op-
fordret samtlige ministerier, Kommunernes Lands-
8
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 835: Spm. om ministeren kan oversende udvalget sit talepapir fra samrådet den 25/8-16 om offentligt ansattes ytringsfrihed, til justitsministeren
forening og Danske Regioner til at bidrage til en styrket
oplysningsindsats om offentligt ansattes ytringsfrihed.
Tak for ordet.
9