Retsudvalget 2015-16
REU Alm.del
Offentligt
1664144_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Administrationsafdelingen
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
11. januar 2015
Budget- og
planlægningskontoret
Casper Grue Jensen
2015-0030-3669
1698335
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 41 (Alm. del), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 31. juli 2015.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Pernille Skipper (EL).
Søren Pind
/
Jesper Roest Pedersen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 832: MFU spm. om en samlet opgørelse over samtlige danske økonomiske midler afsat pr. år til private, offentlige, mellemstatslige og overstatslige indsatser mod terrorbekæmpelse i perioden 2000-2016, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 41 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren redegøre for, hvilke årlige udgifter fra 2002
frem til i dag hhv. staten, regionerne og kommunerne har haft i
forbindelse med terrorbekæmpelse, herunder både egentlige
bevillinger
til
myndigheder,
der
arbejder
med
terrorbekæmpelse, men også indirekte udgifter til f.eks.
opfyldelse af sikkerhedskrav?”
Svar:
Der anmodes i spørgsmålet om en redegørelse for årlige udgifter i
henholdsvis staten, regionerne og kommunerne i forbindelse med
terrorbekæmpelse.
Det bemærkes i den forbindelse, at Justitsministeriet ikke har oplysninger
om regioners og kommuners udgifter i forbindelse med terrorbekæmpelse.
For så vidt angår statslige myndigheders udgifter i forbindelse med
terrorbekæmpelse kan Justitsministeriet oplyse følgende:
Forsvarsministeriets område
Forsvarsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet anmodet om
udtalelser
fra
Værnsfælles
Forsvarskommando,
Forsvarets
Efterretningstjeneste og Beredskabsstyrelsen.
Værnsfælles Forsvarskommando har oplyst følgende:
”Forsvarets beredskab mod terrortrusler er omfattet af
Forsvarets generelle sikkerhedsmæssige beredskab, og udgifter
hertil opgøres således ikke særskilt.
Politiet kan anmode Forsvaret om støtte til varetagelse af
politiets myndighedsopgaver, herunder terrorbekæmpelse.
Forsvarets merudgifter i den forbindelse afholdes af politiet.”
Forsvarets Efterretningstjeneste har oplyst følgende:
”Alene den samlede økonomiske ramme for Forsvarets
Efterretningstjenestes virksomhed, er offentlig tilgængelig. Det
skyldes først og fremmest, at indsigt i detaljerede oplysninger
om
det
finansielle
grundlag
for
Forsvarets
Efterretningstjenestes virke konkret såvel som over tid vil give
indblik i tjenestens prioriteringer og kapaciteter. Indsatsen mod
2
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 832: MFU spm. om en samlet opgørelse over samtlige danske økonomiske midler afsat pr. år til private, offentlige, mellemstatslige og overstatslige indsatser mod terrorbekæmpelse i perioden 2000-2016, til justitsministeren
terror er imidlertid en central opgave for Forsvarets
Efterretningstjeneste, og en større del af Forsvarets
Efterretningstjenestes udgifter kan således henføres hertil. Der
er i april 2015 indgået en politisk aftale om at tilføre Forsvarets
Efterretningstjeneste 415 mio. kr. i perioden 2015 – 2018 med
henblik på at styrke tjenestens indsats mod terror.”
Beredskabsstyrelsen har oplyst følgende:
”I forbindelse med ’terrorpakkerne’ efter 11. september 2001
blev der bevilliget midler til Beredskabsstyrelsen til indkøb af
materiel til styrkelse af beredskabet mod terrorangreb. Akt-
stykke 19 (oktober 2001) indeholdt en bevilling på 25,5 mio.
kr. og blev bl.a. anvendt inden for områderne brand, redning,
eftersøgning, kommunikation og ledelse, varsling og
information samt forskning i beskyttelse af den civile
befolkning.
Der blev endvidere ved aktstykke 60 (december 2001)
bevilliget yderligere 23,8 mio. kr. til Beredskabsstyrelsen, men
midlerne var helt overvejende øremærket til indkøb af materiel
til de kommunale redningsberedskaber.
Supplerende kan det oplyses, at aktstykke 60 endvidere har
haft udgiftsmæssige konsekvenser for Beredskabsstyrelsen i de
efterfølgende finansår på ca. 3,2 mio. kr. pr. år til og med
2012.
Beredskabsstyrelsen skal hertil i øvrigt bemærke, at styrelsen
er et nationalt beredskab, hvilket betyder, at styrelsens
operative kapaciteter er dimensioneret med udgangspunkt i en
”All-hazard-approach”. Således kan kapaciteterne, f.eks.
USAR (et eftersøgnings- og red-ningshold, som bl.a. kan
indsættes i forbindelse med sammenstyrtede bygninger) og
HazMat (indsættes til måling og håndtering af farlige kemiske
stoffer), anvendes bredt, uanset om der er tale om en
terrorhændelse eller en almindelig ulykke eller katastrofe.
Endelig kan det oplyses, at styrelsen - sammen med en række
andre myndigheder - deltager i konkrete indsatser, hvor det
vurderes, at der er risiko for terror, bl.a. ved COP 15 i 2009 og
ved Folkemødet på Borholm i 2015, ligesom styrelsen var
indsat i forbindelse med terrorangrebet i København i februar
2015.
Idet styrelsens operative kapaciteter anvendes både ved
almindelige ulykker og katastrofer samt ved terrorhændelser,
er det ikke muligt indenfor det nationale beredskab særskilt at
opgøre udgifterne til terrorbekæmpelse.”
3
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 832: MFU spm. om en samlet opgørelse over samtlige danske økonomiske midler afsat pr. år til private, offentlige, mellemstatslige og overstatslige indsatser mod terrorbekæmpelse i perioden 2000-2016, til justitsministeren
Justitsministeriets område
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet.
Rigspolitiet har oplyst følgende om de midler, der er tilført politiet og
Politiets Efterretningstjenestes (PET) til beredskabet mod terror:
”Rigspolitiet kan oplyse, at PET og politiet samlet er blevet
tilført ca. 2,5 mia. kr. til forskellige former for varig styrket
beredskab mod terror i perioden fra 2002 til 2015, jf. vedlagte
tabel 1.
Endvidere er PET og politiet tilført ressourcer til særlige
indsatser
og
investeringer,
der
primært
vedrører
terrorberedskabet i enkelte år. Midlerne til disse indsatser
udgør i perioden fra 2002 til 2015 ca. 320 mio. kr., jf. vedlagte
tabel 2.
Varige midler
Der er tilført varige midler til politiet og PET på følgende
aktstykker og finanslovsaftaler:
-
Styrket indsats mod terrorisme, jf. Akt 34 af 7. november
2001: Terrorangrebene i USA den 11. september 2001
medførte, at truslen om terrorangreb også mod danske
interesser blev anset for at være væsentligt forøget. På den
baggrund blev politiet – herunder særligt PET – tilført
yderligere ressourcer til en mærkbar styrkelse af indsatsen
mod terrorismen. Den styrkede indsats mod terrorisme
skete gennem tilførsel af personale- og it-mæssige
ressourcer til PET og gennem en personalemæssig
styrkelse af visse politikredse. Den styrkede indsats mod
terrorisme ved akt. 34 er videreført på finansloven og
udgør i 2015 ca. 77 mio. kr.
-
Yderligere styrkelse af indsatsen mod terror, jf.
finanslovsaftalen for 2005: Politiet – herunder særligt PET
– blev tilført yderligere ressourcer med henblik på en
yderligere styrkelse af indsatsen mod terrorisme. Den
yderligere styrkelse skulle dække ansættelse af yderligere
60-65 medarbejdere i PET, samling af størstedelen af
personalet i efterretningstjenestens hovedkvarter samt en
IT-mæssig styrkelse. Den yderligere styrkede indsats mod
terrorisme ved finanslovsaftalen for 2005 er videreført på
finansloven og udgør i 2015 ca. 63 mio. kr.
4
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 832: MFU spm. om en samlet opgørelse over samtlige danske økonomiske midler afsat pr. år til private, offentlige, mellemstatslige og overstatslige indsatser mod terrorbekæmpelse i perioden 2000-2016, til justitsministeren
-
Styrkelse af livvagtstjenesten, aktionsstyrken og
efterforskningen, jf. flerårsaftalen for 2007-2010: PET
blev tilført yderligere ressourcer til styrkelse af
livvagtstjenesten, aktionsstyrken og efterforskningen i takt
med, at udfordringerne på disse områder var blevet øget.
-
Øget sikring af danske repræsentationer i udlandet, jf. Akt
126 af 17. marts 2009: Efter angrebet på den danske
ambassade i Islamabad i Pakistan den 2. juni 2008 blev
PET tilført ressourcer til dels at oprette en
rådgiverfunktion og dels etablere et rejsehold, der kunne
udsendes i tilfælde af et konkret forhøjet trusselsniveau
mod danske repræsentationer i udlandet. Sikringen af
danske repræsentationer i udlandet er videreført på
finansloven og udgør i 2015 ca. 6 mio. kr.
-
Forhøjet sikkerhedsindsats til en række personer med
særligt beskyttelsesbehov, jf. Akt 109 af 15. marts 2010:
Tegneren Kurt Westergaard blev den 1. januar 2010
overfaldet i sit hjem. Overfaldet gav grundlag for en
justering af trusselsbilledet for tegneren og en række andre
personer med særligt beskyttelsesbehov. Justeringen af
trusselsbilledet betød et øget behov for overvågning og
beskyttelse, herunder livvagtsbeskyttelse af Kurt
Westergaard, etablering af døgnvagt på tegnerens bopæl,
og skærpelse af en række yderligere overvågningsopgaver
i forhold til andre personer med særligt beskyttelsesbehov,
blandt andet ved øget anvendelse af videoovervågning.
Den særlige personbeskyttelse er videreført på finansloven
og udgør i 2015 ca. 28 mio. kr.
-
En styrket indsats mod terror, jf. Akt 108 af 21. april 2015:
Efter terrorangrebene i København den 14. og 15. februar
og det deraf forhøjede beredskab i 2015 er politiet og PET
blevet tilført midler til at styrke beredskabet i Danmark
med øget politimæssig tilstedeværelse gennem et skærpet
opsyn og tilsyn med potentielt truede personer, lokaliteter
og begivenheder. Endvidere er der tilført midler til blandt
andet en styrkelse af PET’s generelle kontra-
terrorkapacitet, hvilket gælder blandt andet PET’s
kapacitet til at vurdere og efterforske modtagne
informationer og følge udviklingen i det generelle
trusselsbillede.
Midler til særlige indsatser og investeringer
Derudover er der tilført midlertidige ressourcer til særlige
indsatser og investeringer på følgende aktstykker og
finanslovsaftaler:
-
Udmøntning af reserve til en fortsat styrkelse af indsatsen
mod terror, jf. Akt 55 af 28. november 2006: I 2006 blev
5
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 832: MFU spm. om en samlet opgørelse over samtlige danske økonomiske midler afsat pr. år til private, offentlige, mellemstatslige og overstatslige indsatser mod terrorbekæmpelse i perioden 2000-2016, til justitsministeren
1664144_0006.png
der samlet set afsat 93,5 mio. kr. (svarende til 110 mio. kr.
i 2015 PL-niveau). Heraf vedrørte ca. 70 mio. kr.
investeringer i it-understøttelse af PET, mens de
resterende 23,5 mio. kr. vedrørte investeringer i
aflytningsudstyr til specialenhederne i den forebyggende
og efterforskende indsats mod terror.
-
Styrkelse af politiets og PETs muligheder for at foretage
indgreb i meddelelseshemmeligheden, jf. flerårsaftalen for
2007-2010: Der blev fra 2007 til 2010 afsat 24 mio. kr.
(svarende til 27,6 mio. kr. i 2015 PL-niveau) til de
personaleudgifter mv., der var forbundet med at
videreudvikle politiets aflytningsudstyr, så politiet og PET
fortsat
kunne
anvende
indgreb
i
meddelelseshemmeligheden
som
et
centralt
efterforskningsredskab inden for de rammer, som
lovgivningen opstiller.
-
Reserve til særlige indsatser i politiet, jf. finanslovsaftalen
for 2008: Der blev i 2008 afsat en reserve på 25 mio. kr.
(svarende til 27,8 mio. kr. i 2015 PL-niveau) til dækning
af uforudsete/ekstraordinære udgifter i politiet i 2008.
Reserven skulle bidrage til at sikre, at perioder med
vedvarende og omfattende uroligheder ikke indebærer, at
politiet eller PET mangler ressourcer til at udføre andre
kerneopgaver.
-
Nedbringelse af politiets og PETs overarbejdspukkel, jf.
Akt 146 af 10. juli 2015: Siden terrorangrebene i
København den 14. og 15. februar 2015 har der været en
ekstraordinær belastning af landets politikredse, da der har
været indkaldt operativt personale fra landets øvrige
kredse til at bistå Københavns Politi. Denne belastning
indebærer, at der er opsparet et betydeligt antal
afspadserings- og normtimer for polititjenestemænd i
landets politikredse. Politiet og PET er derfor blevet tilført
155 mio. kr. i 2015 i lønmidler, der skal målrettes til at
nedbringe politiets overarbejdspukkel. Såfremt behovet for
udbetaling af polititjenestemænds afspadserings- og
normtimer viser sig lavere eller overstiger 155 mio. kr., vil
størrelsen af bevillingstilførslen blive tilpasset.”
Transport- og Bygningsministeriets område
Transport- og Bygningsministeriet har for så vidt angår udgifterne på
transportområdet indhentet udtalelser fra Trafik- og Byggestyrelsen og
Banedanmark samt fra DSB og Sund & Bælt Holding A/S og Øresundsbro
Konsortiet I/S
1
.
1
DSB og Sund & Bælt Holding A/S og Øresundsbro Konsortiet I/S er offentligt ejede
6
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 832: MFU spm. om en samlet opgørelse over samtlige danske økonomiske midler afsat pr. år til private, offentlige, mellemstatslige og overstatslige indsatser mod terrorbekæmpelse i perioden 2000-2016, til justitsministeren
1664144_0007.png
Trafik- og Byggestyrelsen har oplyst følgende:
”Inden for området terrorbekæmpelse har Trafik- og
Byggestyrelsen væsentlige udgifter til forvaltning af security
for luftfart samt til havnesikring. Endvidere fører styrelsen
tilsyn med sikring på jernbaneområdet, som dog indebærer et
meget begrænset ressourcetræk.
Omkostningerne til security er over tid opgjort efter forskellige
principper, bl.a. som følge af at styrelsen har gennemgået
fusioner og omorganiseringer. Tallene er således forbundet
med væsentlig usikkerhed.
Tabel 1 viser ressourcetrækket for security i perioden 2002 til
2015.
Trafik- og Byggestyrelsen overtog i 2014 området
havnesikring fra Kystdirektoratet. Styrelsens udgifter hertil
fremgår ligeledes af tabel 1.
Tabel 1: Totale omkostninger for security-området på luftfart samt
havnesikring i mio. kr.
2002
Luftfart-
security
Havne-
sikring
1,9
2003
2,0
2004
2,0
2005
2,0
2006
2,7
2007
2,4
2008
4,4
2009
3,8
2010
4,1
2011
0,2
2012
6,0
2013
4,0
2014
4,2
5,1
2015
7,7
4,7
Note:
Tallene for 2015 er prognosticeret. I 2011, kort efter fusion, kan
lønomkostningerne ikke opgøres på opgaveområder. I 2015 er der tilført væsentlige
ressourcer til securityområdet for at leve op til de fælleseuropæiske krav. Udsvinget
i ressourcetrækket fra år til år kan have tekniske årsager. Dog vil ressourcetrækket
kunne sammenlignes fra år til år inden for perioderne 2002-2004, 2005-2010 og
2015, 2011, 2013 samt 2013-14.
Det fremgår af tabel 1, at omkostningsniveauet har været
stabilt i årene 2002-2004. I perioden 2005-2010 fremgår det, at
der er en tendens til et stigende omkostningsniveau.
Sammenlignes med det prognosticerede forbrug i 2015, hvor
opgørelsesmetoden er den samme som i perioden 2005-2010,
synes denne tendens at være fortsat frem til i dag.
Da omkostningerne til luftfart-security er opgjort efter
forskellige principper over tid, er det vanskeligt at
sammenligne tallene.
Udover en ændring i tilsynsprincipperne i 2015, hænger
stigningen i udgifterne i dette år sammen med øget europæiske
krav til myndighedsudøvelsen. Herunder krav til omfanget af
tilsynet.”
selskaber, som er helt eller delvis brugerfinansierede.
7
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 832: MFU spm. om en samlet opgørelse over samtlige danske økonomiske midler afsat pr. år til private, offentlige, mellemstatslige og overstatslige indsatser mod terrorbekæmpelse i perioden 2000-2016, til justitsministeren
Banedanmark har oplyst følgende om udgifter til terrorbekæmpelse:
”Banedanmark har et forebyggelseskatalog mod terror, som
indeholder en række tiltag, der kan iværksættes hvis
trusselssituationen kræver det. Indtil dags dato har der ikke
været behov for at iværksætte tiltag.
Banedanmark har en kriseorganisation og -stab, som aktiveres
ved en terrorhændelse på eller ved jernbanen.
Krisestaben bruges ved alle større hændelser og ved ulykker,
hvor terror blot er en af flere kategorier af hændelser.
Kriseorganisationen og -stab har ikke været aktiveret i
forbindelse med en terrorhændelse.
Banedanmark
indgår
i
PET's
kontaktgruppe
for
transportbranchen. I en terrorsituation vendt mod jernbanen,
aktiveres et tættere samarbejde med PET. Der har indtil dags
dato ikke været specifikke trusler mod jernbanen.
Ovenstående betyder, at Banedanmark ikke har haft udgifter,
som er direkte relateret i forbindelse med terrorbekæmpelse.”
Banedanmark har endvidere oplyst følgende udgifter i forbindelse med
krav til jernbanens drift og udformning:
”Banedanmark er underlagt en række krav til jernbanens drift
og udformning. Disse krav har fokus på jernbanesikkerhed og
interoperabilitet.
Derudover er Banedanmark som offentlig myndighed
underlagt forvaltningsmæssige krav om dokumentation,
opbevaring, aktindsigt mm. Banedanmark er ikke bekendte
med, at terrorlovgivningen har medført skærpede krav og
derved en øget udgift hertil.”
DSB har oplyst følgende:
Fra 2007 - 2015 var der afsat ca. 85.000 kr. pr. år til DSB´s
beredskabsplan og forebyggende aktiviteter. Det skal
bemærkes, at udgifter til arbejdsløn ikke er inkluderet i det
afsatte beløb.
Det har på den korte tid ikke været muligt at fremskaffe tal fra
før 2007. DSB kan derudover oplyse, at der var afsat et
ekstrabeløb til særlig uddannelse og inspiration i 2007 og 2011
på ca. 100.000 kr. pr. gang – i alt 200.000 kr.
8
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 832: MFU spm. om en samlet opgørelse over samtlige danske økonomiske midler afsat pr. år til private, offentlige, mellemstatslige og overstatslige indsatser mod terrorbekæmpelse i perioden 2000-2016, til justitsministeren
(terrorberedskabsgruppen hos
London Police med PET).
London
Underground
og
I perioden 2002-2015 har været gennemført nogle særlige
opmærksomhedskampagner
for
medarbejdere
(især
frontpersonale) i samarbejde med PET. Et estimat på denne
seance – arbejdsløn mv. (personale ude af drift osv.) estimerer
sig til i alt ca. 500.000 kr.
Samlet set har der til ovenstående været afsat ca. 1.465.000 kr.
Det kan endvidere oplyses, at DSB efter aftale med politiet har
opsat noget særligt glas i de to bygninger som DSB ejer på
Nørreport station. De samlede anlægsomkostninger var ca.
1.267.720 kr.
Der skal tages forbehold for, at der grundet den korte tidsfrist
ikke har været mulighed for at foretage en substantiel
behandling af spørgsmålet. Endvidere er tallene forbundet med
en vis usikkerhed.”
Sund & Bælt Holding A/S og Øresundsbro Konsortiet I/S har oplyst
følgende:
”Sund & Bælt Holding A/S og Øresundsbro Konsortiet I/S kan
oplyse følgende om afholdte udgifter fra 2002 og frem til i dag
for så vidt angår terrorbekæmpelse, herunder indirekte udgifter
til f.eks. opfyldelse af sikkerhedskrav og til opfyldelse af
terrorlovgivning, herunder lovpligtig indhentning og
opbevaring af informationer.
1) Fælles for Storebæltsforbindelsen og Øresundsforbindelsen:
Der er ikke foretaget investeringer i anlæggene som følge af
terrorbekæmpelse eller terrorlovgivning. Der er til orientering i
forvejen indbygget overvågnings- og adgangsbegrænsende
foranstaltninger i infrastrukturanlæggene, som der ikke har
været behov for at opgradere i forhold til de udmeldte
vurderinger af terrortruslen i Danmark.
Siden 2002 har der alene været udført internt arbejde i mindre
omfang i forbindelse med fastholdelse af skærpet
opmærksomhed på anlæggene, restriktiv tilgang til
dokumentation,
udarbejdelse
og
vedligehold
af
sårbarhedsanalyse og retningslinjer for beskyttelse mod terror,
relateret til det nationale og specifikke trusselsniveau.
Omkostningsniveau i gennemsnit på maksimalt 10.000 kr./år
på hver forbindelse.
2) Færgehavne i Spodsbjerg, Tårs, Odden og Ebeltoft:
9
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 832: MFU spm. om en samlet opgørelse over samtlige danske økonomiske midler afsat pr. år til private, offentlige, mellemstatslige og overstatslige indsatser mod terrorbekæmpelse i perioden 2000-2016, til justitsministeren
Der har i 2006-2007 været gennemført sikring af havnene i
henhold til krav om ISPS-sikring. (International Ship & Port
Facility Security). Omkostningen kan samlet opgøres til
305.000 kr.”
Transport- og Bygningsministeriet herudover oplyst, at Arriva har oplyst
over for Transport- og Bygningsministeriet, at de lever op til
bekendtgørelsen
omkring
terrorbekæmpelse
og
deltager
i
beredskabsøvelser, men at de ikke har egentlige udgifter hertil.
Transport- og Bygningsministeriet har endvidere oplyst, at Metroselskabet
og Post Danmark A/S har oplyst over for ministeriet, at de ikke har afholdt
særskilte udgifter i forbindelse med terrorbekæmpelse og opfyldelse af
terrorlovgivning i den angivne periode.
10