Retsudvalget 2015-16
REU Alm.del
Offentligt
1664143_0001.png
Administrationsafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
14. september 2016
Analysekontoret
Simon Eriksen
2016-0030-4741
2065480
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 832 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 19. august 2016.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra ikke-medlem Rasmus Nordqvist
(ALT).
Søren Pind
/
Mikkel Plannthin
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 832: MFU spm. om en samlet opgørelse over samtlige danske økonomiske midler afsat pr. år til private, offentlige, mellemstatslige og overstatslige indsatser mod terrorbekæmpelse i perioden 2000-2016, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 832 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren, i nødvendigt omfang i samarbejde med rele-
vante ministerier og andre offentlige myndigheder, fremsende
en samlet opgørelse over samtlige danske økonomiske midler
afsat pr. år til private, offentlige, mellemstatslige og overstats-
lige indsatser mod terrorbekæmpelse i perioden 2000-2016,
opdelt i detaljeret form for de enkelte indsatstyper, indsatsom-
råder og ressortområder?”
Svar:
Det bemærkes indledningsvist, at Justitsministeriet ikke har oplysninger
om regioner og kommuners udgifter i forbindelse med terrorbekæmpelse.
For så vidt angår statslige myndigheders udgifter i forbindelse med terror-
bekæmpelse kan Justitsministeriet oplyse følgende:
Forsvarsministeriets område
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhen-
tet en udtalelse fra Forsvarsministeriet, der har oplyst følgende:
Forsvarsministeriet har anmodet Værnsfælles Forsvarskom-
mando om en udtalelse til brug for Forsvarsministeriets bidrag
til besvarelse af REU spm. 832. Værnsfælles Forsvarskom-
mando har i den anledning oplyst følgende:
”Forsvarets beredskab mod terrortrusler er omfattet af Forsva-
rets generelle sikkerhedsmæssige beredskab, og udgifter hertil
opgøres således ikke særskilt.
Politiet kan anmode Forsvaret om støtte til varetagelse af poli-
tiets myndighedsopgaver, herunder terrorbekæmpelse. Forsva-
rets merudgifter i den forbindelse afholdes af politiet.
Forsvarets deltagelse i internationale operationer, der omfatter
terrorbekæmpelse, sker som en integreret del af den samlede
indsættelse, og Forsvarets merudgifter hertil afholdes inden for
de afsatte midler til internationale operationer.”
Forsvarsministeriet har endvidere anmodet Forsvarets Efterret-
ningstjeneste om en udtalelse til brug for Forsvarsministeriets
bidrag til besvarelse af REU spm. 832. Forsvarets Efterret-
ningstjeneste har i den anledning oplyst følgende:
”Alene den samlede økonomiske ramme for Forsvarets Efter-
2
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 832: MFU spm. om en samlet opgørelse over samtlige danske økonomiske midler afsat pr. år til private, offentlige, mellemstatslige og overstatslige indsatser mod terrorbekæmpelse i perioden 2000-2016, til justitsministeren
retningstjenestes virksomhed er offentlig tilgængelig. Det
skyldes først og fremmest, at indsigt i detaljerede oplysninger
om det finansielle grundlag for Forsvarets Efterretningstjene-
stes virke konkret såvel som over tid vil give indblik i tjene-
stens prioriteringer og kapaciteter. Indsatsen mod terror er
imidlertid en central opgave for Forsvarets Efterretningstjene-
ste, og en større del af Forsvarets Efterretningstjenestes udgif-
ter kan således henføres hertil. Der er i april 2015 indgået en
politisk aftale om at tilføre Forsvarets Efterretningstjeneste 415
mio. kr. i perioden 2015 – 2018 med henblik på at styrke tjene-
stens indsats mod terror.”
Forsvarsministeriet har endvidere anmodet Beredskabsstyrel-
sen om en udtalelse til brug for Forsvarsministeriets bidrag til
besvarelse af REU spm. 832. Beredskabsstyrelsen har i den an-
ledning oplyst følgende:
”I forbindelse med ’terrorpakkerne’ efter 11. september 2001
blev der bevilliget midler til Beredskabsstyrelsen til indkøb af
materiel til styrkelse af beredskabet mod terrorangreb. Akt-
stykke 19 (oktober 2001) indeholdt en bevilling på 25,5 mio.
kr. og blev bl.a. anvendt inden for områderne brand, redning,
eftersøgning, kommunikation og ledelse, varsling og informa-
tion samt forskning i beskyttelse af den civile befolkning.
Der blev endvidere ved aktstykke 60 (december 2001) bevilli-
get yderligere 23,8 mio. kr. til Beredskabsstyrelsen, men mid-
lerne var helt overvejende øremærket til indkøb af materiel til
de kommunale redningsberedskaber.
Supplerende kan det oplyses, at aktstykke 60 endvidere har
haft udgiftsmæssige konsekvenser for Beredskabsstyrelsen i de
efterfølgende finansår på ca. 3,2 mio. kr. pr. år til og med
2012.
Beredskabsstyrelsen skal hertil i øvrigt bemærke, at styrelsen
er et nationalt beredskab, hvilket betyder, at styrelsens operati-
ve kapaciteter er dimensioneret med udgangspunkt i en ”All-
hazard-approach”. Således kan kapaciteterne, f.eks. USAR (et
eftersøgnings- og redningshold, som bl.a. kan indsættes i for-
bindelse med sammenstyrtede bygninger) og Haz Mat (måling
og håndtering af farlige kemiske stoffer), anvendes bredt, uan-
set om der er tale om en terrorhændelse eller en almindelig
ulykke eller katastrofe.
Endelig kan det oplyses, at styrelsen - sammen med en række
andre myndigheder – deltager i konkrete indsatser, hvor det
vurderes, at der er risiko for terror, bl.a. ved COP 15 i 2009 og
ved den årlige tilbagevendende begivenhed Folkemødet på
Bornholm, ligesom styrelsen var indsat i forbindelse med ter-
rorangrebet i København i februar 2015.
3
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 832: MFU spm. om en samlet opgørelse over samtlige danske økonomiske midler afsat pr. år til private, offentlige, mellemstatslige og overstatslige indsatser mod terrorbekæmpelse i perioden 2000-2016, til justitsministeren
Idet styrelsens operative kapaciteter anvendes både ved almin-
delige ulykker og katastrofer samt ved terrorhændelser, er det
ikke muligt indenfor Beredskabsstyrelsens område særskilt at
opgøre udgifterne til terrorbekæmpelse.”
Justitsministeriets område
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
Rigspolitiet har oplyst følgende om de midler, der er tilført po-
litiet - herunder Politiets Efterretningstjeneste (PET) - til ind-
satser mod terrorbekæmpelse:
”Rigspolitiet kan oplyse, at politiet samlet er blevet tilført ca.
3,4 mia. kr. til forskellige former for varige indsatser mod ter-
rorbekæmpelse i perioden fra 2000 til 2016, jf. vedlagte tabel
1.
Endvidere er politiet tilført ressourcer til særlige indsatser og
investeringer, der primært vedrører indsatser mod terrorbe-
kæmpelse i enkelte år. Midlerne til disse indsatser udgør i pe-
rioden fra 2000 til 2016 ca. 300 mio. kr., jf. vedlagte tabel 2.
Varige midler
Der er tilført varige midler til politiet på følgende aktstykker
og finanslovsaftaler:
Styrket indsats mod terrorisme, jf. Akt 34 af 7. november
2001: Terrorangrebene i USA den 11. september 2001 medfør-
te, at truslen om terrorangreb også mod danske interesser blev
anset for at være væsentligt forøget. På den baggrund blev po-
litiet – herunder særligt PET – tilført yderligere ressourcer til
en mærkbar styrkelse af indsatsen mod terrorismen. Den styr-
kede indsats mod terrorisme skete gennem tilførsel af persona-
le- og it-mæssige ressourcer til PET og gennem en personale-
mæssig styrkelse af visse politikredse. Den styrkede indsats
mod terrorisme ved akt. 34 er videreført på finansloven og ud-
gør i 2016 ca. 76 mio. kr.
Yderligere styrkelse af indsatsen mod terror, jf. finanslovsafta-
len for 2005: Politiet – herunder særligt PET – blev tilført
yderligere ressourcer med henblik på en yderligere styrkelse af
indsatsen mod terrorisme. Den yderligere styrkelse skulle
dække ansættelse af yderligere 60-65 medarbejdere i PET,
samling af størstedelen af personalet i efterretningstjenestens
hovedkvarter samt en IT-mæssig styrkelse. Den yderligere
styrkede indsats mod terrorisme ved finanslovsaftalen for 2005
er videreført på finansloven og udgør i 2016 ca. 63 mio. kr.
4
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 832: MFU spm. om en samlet opgørelse over samtlige danske økonomiske midler afsat pr. år til private, offentlige, mellemstatslige og overstatslige indsatser mod terrorbekæmpelse i perioden 2000-2016, til justitsministeren
Styrkelse af livvagtstjenesten, aktionsstyrken og efterforsknin-
gen, jf. flerårsaftalen for 2007-2010: PET blev tilført yderlige-
re ressourcer til styrkelse af livvagtstjenesten, aktionsstyrken
og efterforskningen i takt med, at udfordringerne på disse om-
råder var blevet øget.
Øget sikring af danske repræsentationer i udlandet, jf. Akt 126
af 17. marts 2009: Efter angrebet på den danske ambassade i
Islamabad i Pakistan den 2. juni 2008 blev PET tilført ressour-
cer til dels at oprette en rådgiverfunktion og dels etablere et
rejsehold, der kunne udsendes i tilfælde af et konkret forhøjet
trusselsniveau mod danske repræsentationer i udlandet. Sikrin-
gen af danske repræsentationer i udlandet er videreført på fi-
nansloven og udgør i 2016 ca. 6 mio. kr.
Forhøjet sikkerhedsindsats til en række personer med særligt
beskyttelsesbehov, jf. Akt 109 af 15. marts 2010: Tegneren
Kurt Westergaard blev den 1. januar 2010 overfaldet i sit hjem.
Overfaldet gav anledning til en justering af trusselsbilledet for
tegneren og en række andre personer med særligt beskyttelses-
behov. Justeringen af trusselsbilledet betød et øget behov for
overvågning og beskyttelse, herunder livvagtsbeskyttelse af
Kurt Westergaard, etablering af døgnvagt på tegnerens bopæl,
og skærpelse af en række yderligere overvågningsopgaver i
forhold til andre personer med særligt beskyttelsesbehov,
blandt andet ved øget anvendelse af videoovervågning. Den
særlige personbeskyttelse er videreført på finansloven og ud-
gør i 2016 ca. 28 mio. kr.
En styrket indsats mod terror, jf. Akt 108 af 21. april 2015: Ef-
ter terrorangrebene i København den 14. og 15. februar og det
deraf forhøjede beredskab i 2015 er politiet og PET blevet til-
ført midler til at styrke beredskabet i Danmark med øget poli-
timæssig tilstedeværelse gennem et skærpet opsyn og tilsyn
med potentielt truede personer, lokaliteter og begivenheder.
Endvidere er der tilført midler til blandt andet en styrkelse af
PET’s generelle kontra-terrorkapacitet, hvilket gælder blandt
andet PET’s kapacitet til at vurdere og efterforske modtagne
informationer og følge udviklingen i det generelle trusselsbil-
lede.
En markant styrkelse af indsatsen mod terror, jf. flerårsaftalen
for 2016-2019: Flerårsaftalen indebar bl.a. en markant styrkel-
se af indsatsen mod terror, herunder en videreførelse af initia-
tiverne i den tidligere regeringsudspil ”Et stærk værn mod ter-
ror” fra februar 2015, jf. Akt 108 af 21. april 2015, og gennem-
førelse af de anbefalinger som Rigspolitiet og PET kom med i
forlængelse af terrorangrebene i København den 14. og 15. fe-
bruar i 2015. Disse anbefalinger omfattede bl.a. en styrkelse af
bevogtnings- og beredskabskapaciteten i politiet, en styrkelse
5
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 832: MFU spm. om en samlet opgørelse over samtlige danske økonomiske midler afsat pr. år til private, offentlige, mellemstatslige og overstatslige indsatser mod terrorbekæmpelse i perioden 2000-2016, til justitsministeren
af PET’s kapacitet til personbeskyttelse, etablering af døgnbe-
mandede situations- og operationscentre, styrkelse af PET’s
operations- og efterretningskapacitet og bedre materiel til be-
vogning, indsats og beskyttelse.
Midler til særlige indsatser og investeringer
Derudover er der tilført midlertidige ressourcer til særlige ind-
satser og investeringer på følgende aktstykker og finanslovsaf-
taler:
Udmøntning af reserve til en fortsat styrkelse af indsatsen mod
terror, jf. Akt 55 af 28. november 2006: I 2006 blev der samlet
set afsat 93,5 mio. kr. (svarende til 109,5 mio. kr. i 2016 PL-
niveau). Heraf vedrørte ca. 70 mio. kr. investeringer i it-
understøttelse af PET, mens de resterende 23,5 mio. kr. vedrør-
te investeringer i aflytningsudstyr til specialenhederne i den fo-
rebyggende og efterforskende indsats mod terror.
Styrkelse af politiets og PET’s muligheder for at foretage ind-
greb i meddelelseshemmeligheden, jf. flerårsaftalen for 2007-
2010: Der blev fra 2007 til 2010 afsat 24 mio. kr. (svarende til
27,5 mio. kr. i 2016 PL-niveau) til de personaleudgifter mv.,
der var forbundet med at videreudvikle politiets aflytningsud-
styr, så politiet og PET fortsat kunne anvende indgreb i medde-
lelseshemmeligheden som et centralt efterforskningsredskab
inden for de rammer, som lovgivningen opstiller.
Reserve til særlige indsatser i politiet, jf. finanslovsaftalen for
2008: Der blev i 2008 afsat en reserve på 25 mio. kr. (svarende
til 27,7 mio. kr. i 2016 PL-niveau) til dækning af uforudse-
te/ekstraordinære udgifter i politiet i 2008. Reserven skulle bi-
drage til at sikre, at perioder med vedvarende og omfattende
uroligheder ikke indebærer, at politiet, herunder PET, mangler
ressourcer til at udføre andre kerneopgaver.
Initiativer til forebyggelse af radikalisering og ekstremisme, jf.
Akt 133 af 13. maj 2015: Der blev i perioden 2015-2018 over-
ført en samlet bevilling til PET på 8,5 mio. kr., heraf 2,3 mio.
kr. i 2015 og 2,2 mio. kr. i 2016 til en styrkelse af PET’s exit-
indsat og outreach-indsats som led i udmøntningen af satspul-
jen for 2015.
Nedbringelse af politiets overarbejdspukkel, jf. Akt 146 af 10.
juli 2015: Siden terrorangrebene i København den 14. og 15.
februar 2015 har der været en ekstraordinær belastning af lan-
dets politikredse, da der har været indkaldt operativt personale
fra landets øvrige kredse til at bistå Københavns Politi. Denne
belastning indebærer, at der er opsparet et betydeligt antal af-
spadserings- og normtimer for polititjenestemænd i landets po-
litikredse. Politiet er derfor blevet tilført 155 mio. kr. i 2015 i
lønmidler, der skal målrettes til at nedbringe politiets overar-
6
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 832: MFU spm. om en samlet opgørelse over samtlige danske økonomiske midler afsat pr. år til private, offentlige, mellemstatslige og overstatslige indsatser mod terrorbekæmpelse i perioden 2000-2016, til justitsministeren
1664143_0007.png
bejdspukkel. I forbindelse med bevillingsafregningen for 2015
bortfaldt 27,9 mio. kr. af denne bevillingstilførsel, således at
bevillingstilførslen udgjorde 127,1 mio. kr. (svarende til 128,0
mio. kr. i 2016 PL-niveau), der var det faktiske beløb, der blev
anvendt til udbetaling af polititjenestemænds afspadserings- og
normtimer.”
Transport- og Bygningsministeriets område
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Transport- og Bygningsministeriet, der har oplyst følgende:
”Inden for området terrorbekæmpelse har Trafik- og Byggesty-
relsen væsentlige udgifter til forvaltning af security for luftfart
samt til havnesikring. Endvidere fører styrelsen tilsyn med sik-
ring på jernbaneområdet, som dog indebærer et meget begræn-
set ressourcetræk.
Omkostningerne til security er over tid opgjort efter forskellige
principper, bl.a. som følge af at styrelsen har gennemgået fusi-
oner og omorganiseringer. Tallene er således forbundet med
væsentlig usikkerhed.
Tabel 1 viser ressourcetrækket for security i perioden 2002 til
2016.
Trafik- og Byggestyrelsen overtog i 2014 området havnesik-
ring fra Kystdirektoratet. Styrelsens udgifter hertil fremgår li-
geledes af tabel 1.
Trafik- og Byggestyrelsen har oplyst, at de ikke har regnskabs-
data ældre end 2002.
Tabel 1: Totale omkostninger for security-området på luftfart
samt havnesikring i mio. kr.
2002
Luftfart-
security
Havne-
sikring
1,9
2003
2,0
2004
2,0
2005
2,0
2006
2,7
2007
2,4
2008
4,4
2009
3,8
2010
4,1
2011
0,2
2012
6,0
2013
4,0
2014
4,2
5,1
2015
5,8
5,2
2016
6,2
4,4
Note:
Tallene for 2016 er prognosticeret. I 2011, kort efter fu-
sion, kan lønomkostningerne ikke opgøres på opgaveområder.
I 2015 er der tilført væsentlige ressourcer til securityområdet
for at leve op til de fælleseuropæiske krav. Udsvinget i res-
sourcetrækket fra år til år kan have tekniske årsager. Dog vil
ressourcetrækket kunne sammenlignes fra år til år inden for
perioderne 2002-2004, 2005-2010 og 2015-2016, 2011, 2013
samt 2013-14.
7
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 832: MFU spm. om en samlet opgørelse over samtlige danske økonomiske midler afsat pr. år til private, offentlige, mellemstatslige og overstatslige indsatser mod terrorbekæmpelse i perioden 2000-2016, til justitsministeren
1664143_0008.png
Det fremgår af tabel 1, at omkostningsniveauet har været sta-
bilt i årene 2002-2004. I perioden 2005-2010 fremgår det, at
der er en tendens til et stigende omkostningsniveau. Sammen-
lignes det med forbruget i 2015 og det forventede forbrug i
2016, hvor opgørelsesmetoden er den samme som i perioden
2005-2010, synes denne tendens at være fortsat frem til i dag.
Da omkostningerne til luftfart-security er opgjort efter forskel-
lige principper over tid, er det vanskeligt at sammenligne talle-
ne.
Udover en ændring i tilsynsprincipperne i 2015, hænger stig-
ningen i udgifterne i dette og det efterfølgende år sammen med
øget europæiske krav til myndighedsudøvelsen. Herunder krav
til omfanget af tilsynet.”
Banedanmark har oplyst følgende om udgifter til terrorbe-
kæmpelse:
”Banedanmark kan oplyse, at vi løbende evaluerer vores ind-
sats, uden at dette endnu har givet anledning til at ændre på det
eksisterende set-up. Banedanmarks svar til REU 833 afspejler
derfor tidligere besvarelse af REU 41 tilbage fra 2015.
For så vidt angår Banedanmarks svar på REU 832 afspejles det
ligeledes i tidligere svar på REU 41. Det kan desuden tilføjes,
at Banedanmark i årene 2000 og 2001 ikke har haft egentlige
udgifter til terrorbekæmpelse.”
DSB har oplyst følgende:
”Der skal tages forbehold for, at der grundet den korte tidsfrist
ikke har været mulighed for at foretage en substantiel behand-
ling af spørgsmålet. Endvidere er tallene forbundet med en vis
usikkerhed.
Det har på grund af den korte tid ikke været muligt at frem-
skaffe tal fra før 2007.
Fra 2007 - 2015 var der afsat ca. 85.000 kr. pr. år til DSB´s be-
redskabsplan og forebyggende aktiviteter. Dette kan også be-
kræftes for året 2016. Det skal bemærkes, at udgifter til ar-
bejdsløn ikke er inkluderet i det afsatte beløb.
DSB kan derudover oplyse, at der var afsat et ekstrabeløb til
særlig uddannelse og inspiration i 2007 og 2011 på ca. 100.000
kr. pr. gang – i alt 200.000 kr. (terrorberedskabsgruppen hos
London Underground og London Police med PET). Det har på
grund af den kort tidsfrist ikke været muligt at opdatere disse
tal.
8
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 832: MFU spm. om en samlet opgørelse over samtlige danske økonomiske midler afsat pr. år til private, offentlige, mellemstatslige og overstatslige indsatser mod terrorbekæmpelse i perioden 2000-2016, til justitsministeren
1664143_0009.png
I perioden 2002-2015 har været gennemført nogle særlige op-
mærksomhedskampagner for medarbejdere (især frontpersona-
le) i samarbejde med PET. Et estimat på denne seance – ar-
bejdsløn mv. (personale ude af drift osv.) estimerer sig til i alt
ca. 500.000 kr. Det har på grund af den kort tidsfrist ikke været
muligt at opdatere disse tal med tal for 2016.
Samlet set har der til ovenstående været afsat ca. 1.465.000 kr.
Det kan endvidere oplyses, at DSB efter aftale med politiet har
opsat noget særligt glas i de to bygninger som DSB ejer på
Nørreport station. De samlede anlægsomkostninger var ca.
1.267.720 kr.”
Sund & Bælt Holding A/S og Øresundsbro Konsortiet I/S har
oplyst følgende:
Sund & Bælt Holding A/S og Øresundsbro Konsortiet I/S har
meddelt, at de ikke har yderligere at tilføje i forhold til besva-
relsen af REU 41.
Udenrigsministeriets
område:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhen-
tet en udtalelse fra Udenrigsministeriet, der har oplyst følgende:
”Udenrigsministeriet har i perioden 2000-2016 afsat
107.279.278 kr. til terrorbekæmpelse. De fordeler sig på årsba-
sis som følger:
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
1.255.000 kr
10.000.000 kr.
25.989.132 kr
0 kr.
40.068.023 kr
10.467.123 kr.
12.500.000 kr
7.000.000 kr
Disse udbetalte midler udenfor udviklingsbistandsrammen har
blandt andet været anvendt til imødegåelse af propaganda fra
ISIL, bekæmpelse af hvidvask og terrorfinansiering i Etiopien
og MENA-regionen, forebyggelse af radikalisering og voldelig
ekstremisme i Kenya samt forsoning og antiradikalisering i
Somalia. Indsatserne er typisk flerårige.
Der er ingen økonomiske midler afsat til direkte indsatser til
bekæmpelse af terror i perioden 2000-2008, idet der i den peri-
ode ikke var bevillingsmæssigt grundlag herfor. I 2009 fik mi-
nisteriet imidlertid tilført midler til terrorbekæmpelse, der ikke
9
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 832: MFU spm. om en samlet opgørelse over samtlige danske økonomiske midler afsat pr. år til private, offentlige, mellemstatslige og overstatslige indsatser mod terrorbekæmpelse i perioden 2000-2016, til justitsministeren
kan rapporteres som udviklingsbistand til OECD/DAC.
Samtidig har udenrigsministeriet i hele perioden 2000-2016
gennemført aktiviteter indenfor udviklingsrammen, der indi-
rekte modvirker radikalisering og ekstremisme. Det gælder
f.eks. indsatser for at fremme god regeringsførelse, styrke
menneskerettigheder og jobskabelse for unge.”
10